[VRAAG] Welke fotolijm die NIET bobbelt? help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Welke fotolijm die NIET bobbelt? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:03

Wauw, onwijs gaaf Germie! Ik vind zelf de eerste het allermooist! Zou hier zo aan de muur kunnen. Is het een macro foto van één of ander zee-beestje? Wat is het precies?
Bij die 2e gebeurt er vanalles, heel knap gemaakt, ook het contrast van onder water en de prachtige lucht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:14

Ja, die eerste, wat een knallende kleuren en scherpte!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 16:15

Emj_23 schreef:
Wauw, onwijs gaaf Germie! Ik vind zelf de eerste het allermooist! Zou hier zo aan de muur kunnen. Is het een macro foto van één of ander zee-beestje? Wat is het precies?
Bij die 2e gebeurt er vanalles, heel knap gemaakt, ook het contrast van onder water en de prachtige lucht.

Die eerste is een detail van een kokerworm. Dus ja, van een onderwaterwezen. Deze is inderdaad erg kleurig. Toen ik de foto nam wist ik al dat ik er blij van zou worden. :D
Laatst bijgewerkt door germie op 12-02-25 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:17

Van lijm heb ik geen verstand, maar die eerste foto is prachtig!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:37

Wauw wat een gave foto die 1e!
De 2e is ook mooi hoor, maar die 1e is wel echt bijzonder! Ik hou er wel van als je niet gelijk ziet wat iets is.

Voor foto's gebruik ik vaak fotohoekjes van de hema, maar of dat helemaal is wat je zoekt betwijfel ik.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:43

Gave foto’s, die eerste laat weer zien hooi bijzonder de natuur kon zijn, ik had geen idee dat dieren zulke kleuren kunnen hebben!
Die tweede vind ik hilarisch, je verwacht een kikker maar niet een duiker onder het oppervlak :))

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:08

Bij ons in de club verzorg ik de foto’s voor de BFW al jaren.
We plakken de afdrukken op zelfklevend foto karton dat ik bij een inlijsterij samen met de passé partouts haal. Gaat prima en blijft mooi zitten. Wel na het plakken enige dagen onder iets zwaars laten drogen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 09:37

Nou, ik had op advies van iemand van de fotoclub een spraylijm besteld. De eerste foto opplakken is dus volledig mislukt. 12.50 euro weggegooid. Als je de lijm onder de foto vandaan drukt geeft dat dus vlekken. Geen tijd meer om een nieuwe te laten drukken (want deze waren ook 8 dagen onderweg).

Het is dus duidelijk, vroeger als kind kon ik al geen werkjes zonder lijmresten maken. Ik moet er nu ook niet aan beginnen. Voor mij dus nooit meer afdrukken laten maken op gewoon fotopapier. Ik laat vanaf nu alleen nog maar foto's afdrukken op forex voor mezelf. Niet meer voor een ander. Want dit is erg zonde van het geld (dit geintje heeft me dus al met al 85 euro gekost, karton, foto's laten adrukken, de dure lijm en verzendkosten).
Jammer, maar helaas. Nu geen tijd meer om opnieuw een foto af te laten drukken, want ik heb ze dinsdag nodig. De andere heb ik wel vlekvrij gehouden, maar daar heeft op een aantal plekken te weinig lijm gezeten en die is dus niet mooi egaal nu. Kan ik ook niet gebruiken.

Ja, de Lero spraylijm van 18 euro voor een spuitbus bobbelt niet, maar vlekt wel.

Als iemand nog een tip heeft om de vlekken van de foto te krijgen, dan kan ik er misschien nog wat mee.

Ik ben heel handig met fotografie zelf, ik kan prima automaten servicen, ben handig met leerbewerking, maar vraag me dus niets van papier te knutselen. ;)
Laatst bijgewerkt door germie op 19-02-25 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:47

Mijn oma gebruikte vroeger fotolijm en wat er buiten het werkje kwam, kon je met je vingers voorzichtig wrijven dan liet het los. Misschien werkt dat bij deze lijm ook?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 09:49

mvdende schreef:
Mijn oma gebruikte vroeger fotolijm en wat er buiten het werkje kwam, kon je met je vingers voorzichtig wrijven dan liet het los. Misschien werkt dat bij deze lijm ook?

Helaas en met water gaat het er ook niet af. Die foto kan ik inmiddels echt wegdoen (ik kan er voor mezelf nog wel een stuk afsnijden, maar dan zit ik niet meer op die 40 bij 50 wat verplicht is. En zelf een passepartout snijden kan ik ook niet (de passepartouts die hier liggen passen net niet), nou ja, ik kan het vast wel, maar het is papierwerk, en alles met papier mislukt bij mij altijd volledig, dat is wel duidelijk.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:23

Lijmspray moet in een heel dun laagje, als het er onder vandaan komt heb je er te veel op gedaan.

Ik gebruik deze graag https://www.action.com/de-de/p/2512205/ ... eberoller/. Test het even uit met de foto en het karton die al verpest zijn om er gevoel bij te krijgen. Als je die roller gaat gebruiken kan je het beste 3 tot 5 mm binnen de randen blijven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:26

Veeeeeeeeel minder gebruiken. Het moet een onzichtbaar zijn dan laat je het even een halve minuut met rust en legt te foto erop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 10:44

Foto 2 heeft te weinig lijm, daar heeft het niet goed gepakt en ook daar kun je niets meer aan doen. Ik ben er nu gewoon klaar mee. Ze doen het er maar mee. Er liggen nu boeken en loodblokken op om het aan te drukken. Maar goed, dat is per vierkante cm nog niet veel druk natuurlijk.

Ik heb echt niet veel spray gebruikt, maar het karton zuigt het op en de foto dus niet.

Zal als ik bij de Action kom eens kijken of ze die roller ook in Nederland hebben. Maar je moet dan wel heel veel gebruiken, want het moet ook in het midden hechten. Nu met de lijm is dat niet het geval en dat zie je dus, dan zit het niet strak op het karton helaas. Terwijl de foto verder wel mooi zit.

Voor mij dus: gewoon niet meer aan beginnen, ik ben niet creatief als het om papierwerkjes gaat, had daar als kleuter al een hekel aan en kennelijk kan ik het nog steeds niet. Terwijl ik wel heel goed een bouwpakket ofzo in elkaar kan zetten met lijm. Maar papier is niet aan mij besteed. ;)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:58

Hoi!
Ik heb jaren als fotolaborante gewerkt en ik werkte met zogenaamd foto opplakkarton. Tot 30x40 deed ik ze met de hand, maar groter gebruikte ik vaak/meestal een pers. Foto opplakkarton kan je online bestellen bij verschillende bedrijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 11:48

Nou, ik denk dat het resultaat bruikbaar is. Zit 1 bobbeltje wat in het karton zat (lijkt een zandkorrel) onder 1 foto, maar verder zitten ze aardig netjes vast nu. Meer ga ik er niet aan doen. De foto's steken een mm uit aan 2 kanten (dat komt doordat fotomaten afgeleid zijn van inches en niet van cm's). Maar als iemand op mm na wil meten en dan de boel wil afkraken, dan doen ze maar. Het is te weinig om nog weg te snijden.

Ik had 1 extra afdruk laten maken van 1 foto voor 12.50 euro, die is dus inderdaad rijp voor de schroot helaas. Dat was het dure leergeld zeg maar. Die kan ik voor mezelf nog bijsnijden en inlijsten, maar ik heb liever forex of dibond aan de muur (lichter). Dus dan laat ik het liever in 1 keer goed afdrukken.

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:47

Tip voor de volgende keer: zelfklevend fotofolie.
Knoeit niet, bobelt niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:23

Tja, ik had je een optie gegeven waar je de foto's gewoon op karton kan laten drukken..
Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen.

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. Succes met de wedstrijd! Wanneer weet je de uitslag?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:33

Froukje schreef:
Tja, ik had je een optie gegeven waar je de foto's gewoon op karton kan laten drukken..
Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen.

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is. Succes met de wedstrijd! Wanneer weet je de uitslag?

Maar die optie heeft TS in dit geval toch eigenlijk niks aan? Dan wordt er zoals ik begrijp rechtstreeks op karton gedrukt. Witte delen worden niet geprint en ze noemen dat de ondergrond niet geheel egaal is.
TS heeft een foto afdruk nodig die daarna op karton geplakt wordt.
Of snap ik het verkeerd?