[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:57

Prachtig Jis, ik vind de kleurstelling van jouw schilderijen altijd zo sfeervol :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:07

Mooie combi jis
Ik hou van zulke lijsten heb zelf ook nog een hele boel liggen binnen kort naar weer eens 1 te voorschijn toveren

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:52

Dank je San en henny!

Dankjewel Seven!
Leuk òp zoek naar mooie 2ehands lijsten, :j standaard maten vinden is lastiger dus soms koop ik ook wel nieuw bij 2 webwinkel die niet zo duur zijn. De grootste lijst op de foto 60x90 kostte me via marktplaats maar 40 euro, dat was echt mazzel.

Dank je eva :D Zo'n afwijkende lijst hou ik van en daar laat ik dan een doek op maat voor maken. Prijziger dan paneel maar hou van doek.

Zo ziet de muur er nu uit, de staartmezen zitten op het midden van de muur, hij is lang en gaat nog helemaal gevuld worden met eigen werk.

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:57

Deze lijst geef ik met pijn in mijn hart weg, :D maar hij hoort gewoon bij dit werk voor schoondochter, ook voor 40 euro (binnenmaat 40x50) van marktplaats.

Afbeelding

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:26

Prachtig die muur zo! Museum aan huis!

Ik kan me voorstellen dat je van de laatste lijst met moeite afscheid neemt maar het geheel is fantastisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:33

Wat gaaf, Jis <3. Heel mooi.

Ik heb nog steeds niet besloten of het zwartwit of kleur wordt :'). Of sepia.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:41

Prachtig jis

M'n man had een partij oude schilderijen met lijsten gekocht voor 50 euro de schilderijen zijn er uit sommige lijsten moeten iets gerestaureerd worden maar dat moet goed komen. De gene waar ik nog graag iets in wil maken is 1 meter bij 1 meter <3 maar eerst bedenken wat daar in hoort :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:48

Seven schreef:
Prachtig jis

M'n man had een partij oude schilderijen met lijsten gekocht voor 50 euro de schilderijen zijn er uit sommige lijsten moeten iets gerestaureerd worden maar dat moet goed komen. De gene waar ik nog graag iets in wil maken is 1 meter bij 1 meter <3 maar eerst bedenken wat daar in hoort :j

Wat gaaf <3!

Ik ga dit weekend naar de kringloop, eens kijken wat daar te vinden is :D.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:09

Seven schreef:
Prachtig jis

Wat gaaf!
Hier is in de kringloop niets te vinden qua mooie lijsten. Een vriendin die naar Frankrijk is verhuisd mag binnenkort eerste keus uitzoeken uit de inboedel van een oud kasteel, ik heb al een verzoek doorgegeven voor lijsten/schilderijen, ben benieuwd!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:26

Jis had voor het schilderij van mijn oude paard dat ze gemaakt heeft, ook een bijpassende lijst gezocht. Nog steeds super blij mee, het is zo'n mooie combinatie geworden <3 krijg ook altijd veel complimenten van bezoek over het schilderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:13

Bij ons op het werk krijgen we ook altijd verzoeken om de meest bizarre maten doek (ik werk bij een winkel waar ze o.a. doeken opspannen), omdat mensen inderdaad oude schilderijen met lijsten opkopen :D Wel echt een goede lifehack.

Ik ga ook eens posten in dit topic. Mijn challenge is toch we om 1x per weer te tekenen of schilderen. Ik heb vroeger altijd geprobeerd realistisch te tekenen, maar toen werd ik (6 jaar geleden ofzo) afgewezen voor de kunstacademie omdat ik wel genoeg skills had maar het niet creatief genoeg was dus toen was ik daar klaar mee :') . Jaar daarna trouwens wel aangenomen, en na de eerste periode gillend weggerend omdat ik het echt verschrikkelijk vond, ondanks dat mijn beoordelingen goed waren...

Maargoed, sindsdien is zeker driekwart van wat ik teken of schilder pure nonsense :)) Vaak ook niet écht mooi. Dus daarin ben ik een beetje zoekende welke kant ik nou heen wil, wat ik leuk vind en wat mijn stijl is en ik mis het een beetje om daarin uitgedaagd te worden :)) (wat dan wel weer was op de kunstacademie).
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:25

Leuk Menino, ik ben erg benieuwd naar wat je zoal maakt. En vreselijk raar dat je het ene jaar niet creatief genoeg was en het volgende jaar dan wel. Ik ben altijd benieuwd hoe dat dan bepaald wordt, vind dat zo'n zwevend begrip ook, creativiteit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:24

eva1969 schreef:
Prachtig die muur zo! Museum aan huis!

Ik kan me voorstellen dat je van de laatste lijst met moeite afscheid neemt maar het geheel is fantastisch.

:D Genoeg te zien hier aan de muren, eigen werk maar ook van andere kunstenaars <3 En wauw wat gaaf spullen uit een oud kasteel! :oo

Sepia ook gaaf San! Succes met kiezen. :P :D Tip; Kringloop Naarden heeft best wel wat keus hierin, kom er graag.

Wat gaaf Seven, :):) super leuk zulke aankopen!

Zo leuk om te horen Solleke! <3

Menino schreef:
Bij ons op het werk krijgen we ook altijd verzoeken om de meest bizarre maten doek (ik werk bij een winkel waar ze o.a. doeken opspannen), omdat mensen inderdaad oude schilderijen met lijsten opkopen :D Wel echt een goede lifehack.

Ik ga ook eens posten in dit topic. Mijn challenge is toch we om 1x per weer te tekenen of schilderen. Ik heb vroeger altijd geprobeerd realistisch te tekenen, maar toen werd ik (6 jaar geleden ofzo) afgewezen voor de kunstacademie omdat ik wel genoeg skills had maar het niet creatief genoeg was dus toen was ik daar klaar mee :') . Jaar daarna trouwens wel aangenomen, en na de eerste periode gillend weggerend omdat ik het echt verschrikkelijk vond, ondanks dat mijn beoordelingen goed waren...

Maargoed, sindsdien is zeker driekwart van wat ik teken of schilder pure nonsense :)) Vaak ook niet écht mooi. Dus daarin ben ik een beetje zoekende welke kant ik nou heen wil, wat ik leuk vind en wat mijn stijl is en ik mis het een beetje om daarin uitgedaagd te worden :)) (wat dan wel weer was op de kunstacademie).
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.

Realisme is al jaren niet hot op kunstacademies heb ik gemerkt.
Ex vriendin van onze oudste heeft hem afgerond en zat daar helemaal op haar plek, maakt ook echt bijzondere dingen en vond mijn werk duidelijk niks aan, die stilte zegt wel wat. _O-

Op een kunstforum schreef iemand een keer naschilderen kan iedereen...en toch moet je dat ook leren denk ik dan. Zij zien dat als minder dan wanneer je een paar strepen zet en daar dan een goed verhaal bij maakt en dat is voor mij dan weer niet minder maar gewoon anders.

Ik had jaren terug een vrouw in de straat wonen die les gaf op een kunstacademie, en vriendin die ook in de straat woonde wist dat en trok me een keer mee naar die vrouw. Sorry maar wat een hooghartig verhaal kwam eruit, ook totaal niet geïnteresseerd wat ik dan zoal maakte. Nooit meer gedurfd om me aan te melden, want daar zat ik toen wel over na te denken.

Leuk dat je wat werk gaat plaatsen hier!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:40

Ik heb ooit ook toelating gedaan voor de kunstacademie, moest vragen beantwoorden over hoe ik dacht over het hiernamaals. Ik was net aan 20, geen idee. Dat werd hem ook niet dus.

Technisch gezien zou iedereen moeten kunnen natekenen of schilderen, maar dat is wel aanleg lijkt me. De verschillen in mijn teken/schilderklasje zijn heel groot. Geen goed of fout, maar de een gaat het wel makkelijker af dan de ander.

Soms als ik vastloopt zet ik m'n werk op z'n kop, dan moet ik echt kijken ipv invullen hoe ik denk dat het zou moeten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:03

Kunst is ook heel persoonlijk toch? Ik vind het werk van Picasso dat hij in zijn beginjaren maakte (en dus realistisch) veel mooier dan zijn latere werk, ik heb gewoon niks met het kubisme al kan ik het vakmanschap wel waarderen. Zo is dat met meer kunstenaars die zichzelf ontwikkelen, ik vind het niet altijd mooier worden in de loop der tijd maar dat is míjn persoonlijke mening.

Dat hooghartige van veel kunstenaars die 'een echte' kunstopleiding gevolgd hebben herken ik wel, lach er altijd maar een beetje om.
Ik zeg altijd maar zo, ik ben Eva en ik kladder wat op doek en papier en daar word ik gelukkig van. Dat is uiteindelijk toch maar waar het om gaat. En als een ander dat óók mooi vindt en daar blij van wordt, dan voegt dat toe aan mijn geluk, maar nodig is het niet.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 18-01-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:06

Ha grappig, hier ook kunstacademie overwogen, mijn toenmalige 'kunstjuf' wou zelfs een aanbeveling schrijven (deed toen deeltijds kunstonderwijs) maar uiteindelijk niet gedaan. Achteraf maar goed ook want ik had het niet gehaald denk ik :=

Mijn zus heeft de kunstacademie wel afgerond en werkt als restaurateur van glas in lood ramen.
edit: mijn grootvader was kunstschilder en gaf les op Sint-Lucas, maar die zou vandaag waarschijnlijk ook de academie niet binnen geraken. Hij maakte quasi alleen maar stillevens van vazen en fruit :D

@Jis: jouw werk vind ik oprecht niet 'gewoon maar na schilderen'. Vind echt dat je een heel eigen toets in je werk legt :o ik ben fan alleszins!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 14:19

Kunstacademie zegt mij sowieso niet zo veel? De meeste kunstenaars die ik ken zijn allemaal autodidact.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:07

Wat leuk weer een nieuw topic! Ik hoop dit jaar ook actiever te zijn. Maar ja.... bijna afstuderen, straks nieuwe baan, net een nieuw huis gekocht + groot verbouwproject...... Maar goed, juist dan moet je af en toe de ontspanning opzoeken dus wie weet slaag ik er dit jaar beter in om af en toe eens creatief bezig te zijn.

Wat een geweldige werken komen er ook al voorbij, nu geen tijd om persoonlijk te reageren maar stuk voor stuk prachtig.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 16:02

interessant deze ervaringen met en meningen over de kunstacademie :) ik ben een stille meelezer in al deze topics en ik zit toevallig nu midden in mijn afstudeerproject van mijn opleiding Illustratie aan de kunstacademie.
Mijn mening ligt een beetje in het midden van die van jullie, haha. Ik zie er zeker een meerwaarde van in, je wordt uitgedaagd en ook buiten je comfortzone geplaatst, je bouwt een netwerk op en hebt contact met het werkveld. Tegelijkertijd kun je prima fulltime illustrator worden zonder opleiding, al heb ik zelf het idee dat je op de kunstacademie wel heel veel leert en daardoor heel veel verschillend werk kunt maken. Ik ben blij dat ik de opleiding doe :)

Nu ga ik verder dit jaar weer lekker meelezen haha ik geniet altijd van jullie werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:38

Zo gaaf je muur, Jis!

Hier ook wel even overwogen om naar de kunstacademie te gaan, maar ik was bang dat ik daardoor alle plezier in tekenen kwijt zou raken. :=

Mooie werken komen er weer voorbij! Ik vind je schilderijen erg geslaagd, Eva, en ook die van jou vind ik tof, SaskiaB! Leuk dat je er ook weer bij bent, Seven! *\o/* Ik vind de achtergrond van je eerste schilderij inderdaad heel mooi qua kleur (net als de rest van het schilderij uiteraard).

En CRIPPY <3 Ben zooooo benieuwd wat je ervan gaat maken, San! *\o/*

noox schreef:
interessant deze ervaringen met en meningen over de kunstacademie :) ik ben een stille meelezer in al deze topics en ik zit toevallig nu midden in mijn afstudeerproject van mijn opleiding Illustratie aan de kunstacademie.
Mijn mening ligt een beetje in het midden van die van jullie, haha. Ik zie er zeker een meerwaarde van in, je wordt uitgedaagd en ook buiten je comfortzone geplaatst, je bouwt een netwerk op en hebt contact met het werkveld. Tegelijkertijd kun je prima fulltime illustrator worden zonder opleiding, al heb ik zelf het idee dat je op de kunstacademie wel heel veel leert en daardoor heel veel verschillend werk kunt maken. Ik ben blij dat ik de opleiding doe :)

Nu ga ik verder dit jaar weer lekker meelezen haha ik geniet altijd van jullie werken :D
Illustratie is natuurlijk ook een andere tak van sport dan fine art in de zin dat fine art toch een ander soort geïnteresseerden/klanten trekt (en ook een hoop ego's. :+ ) Ik kan me goed voorstellen dat het als illustrator in spe goed is om uitgedaagd te worden, te leren werken met briefs, te oefenen met verschillende materialen e.d., maar om door te breken in moderne fine art, zijn dat soort dingen eigenlijk minder van belang. Als ik elke dag een cirkel op een doek schilder in een andere tint blauw, daar een interessant verhaal/concept bij bedenk en iemand/een galerie vind die een beetje goed is in marketing, is er geen reden waarom dat geen succes kan worden. :)) Als ik een illustrator zoek voor een kinderboek waarin een cavia de hoofdrol speelt, is het daarentegen wel fijn als de cavia er ook uitziet als een cavia en niet als een blauwe cirkel op een witte pagina. :')

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:46

Leuk topic weer, de andere ook gevolgd en soms wat geplaatst.
Mooie werken komen er weer voorbij.
Ik teken eigenlijk altijd met pastelpotloden.
Heb sinds kort ook kleurpotlood, faber castel polychromos en de doos van derwent, maar ik vind het nog lastig om daar mee te tekenen.
Ben wel aan het experimenteren.
Mijn eerste tekening van dit jaar, pastelmat en pastelpotloden.

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 20:12

San: dat is al duidelijk Auroch :D
Weet je inmiddels welk materiaal het word? (ja, potlood.. Maar dan)

Eva1969: wauw, heel mooi! Je nieuwe werk is inderdaad best een ommezwaai van het werk wat je eerder liet zien, ik vind het eerste werk er echt uitspringen. Het doet wat impressionistisch aan, helemaal met het warme licht over de bloemen.

SaskiaB: mooi kleurgebruik! Dat handje is zo typisch, zo bol met die ronde vormen. Knap gedaan

Seven: Als je niet had gezegd dat je aan het klungelen was had ik gedacht dat 'ie al af was. Het heeft iets klassieks, vind ik leuk :D

Interessant de verschillende visies op de Kunstacademie.
Ik zit te denken om na de middelbare te beginnen aan de basisscholing van de klassieke academie in Groningen. Dat trekt me meer dan een reguliere kunstopleiding. Deze duurt 10 maanden, en dan kan ik zien of ik het tekenen omdat het moet aankan zonder dat mijn levenswil compleet verdwijnt :')
De klassieke academie is ook meer gericht op oudere volwassenen, en op de fundamenten van de realistische kunst.

Dank jullie wel voor de sterkte wensen <3
Ze is gister rustig heengegaan

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:00

Vikawiek, heel veel sterkte :(:)

Ik heb niet veel verstand van echte kunstacademies voor fine art enzo, maar dat wat ik ervan heb gehoord is inderdaad dat er tegenwoordig veel meer wordt verwacht dan 'enkel' de technieken beheersen.

Ik heb wel op een kunstschool gezeten voor de opleiding animatie, maar dat was een academische bachelor dus dat leek veel meer op een normale studierichting dan echt een opleiding volledig gefocust op schilderkunst of theater ofzo. (naast artistieke vakken dan ook kunst-&filmgeschiedenis, psychologie, filosofie, management, veeeel essays schrijven, etc.)

In het geval van animatie zou ik zelf niet snel mensen vertellen dat je het prima zonder diploma kan.
Denk dat je dan naast een netwerk ook 'insider knowledge' misloopt.
In je eentje wat animeren en meedraaien in een team tijdens een project wat maanden loopt zijn toch 2 verschillende dingen.
Maar goed, waar een wil is is een weg en er zijn mensen bij wie het is gelukt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:03

Ik lees weer graag mee en geniet van jullie werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:54

huricane schreef:
Leuk topic weer, de andere ook gevolgd en soms wat geplaatst.
Mooie werken komen er weer voorbij.
Ik teken eigenlijk altijd met pastelpotloden.
Heb sinds kort ook kleurpotlood, faber castel polychromos en de doos van derwent, maar ik vind het nog lastig om daar mee te tekenen.
Ben wel aan het experimenteren.
Mijn eerste tekening van dit jaar, pastelmat en pastelpotloden.

[ [url=m/tp1WPU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Drie merken kleurpotlood al, netjes :D.

Het oog vind ik heel mooi al!