[TEK] Tekenuitdaging Zomer 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [TEK] Tekenuitdaging Juni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:59

Zo, was even klooien want halfweg ontdekte ik dat het ene oog hoger stond dan het andere dus dat heb ik proberen op te lossen maar weet niet of dat helemaal gelukt is. _O-
Ik denk dat ik heel veel ga moeten experimenteren hier mee want ik merk dat kleur van het papier bv een enorme invloed heeft op hoe de kleuren van het pastel over komen. (ik was eerst op grijs papier bezig maar ben over geschakeld op wit omdat ik even "gemakkelijk" voeling wilde krijgen met de kleuren.)
Zwart vind ik tot nu toe precies het makkelijkst om op te werken. Maar da's misschien ook omwille van de vrij koele tinten die ik tot nu toe gebruikt heb. (gek. In pastel grijp ik snel naar de koele tinten terwijl ik in aquarel juist makkelijker met de warme kleuren werk. _O- )

Anyhow:
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:37

Goed bezig Ayasha!
Leuk hè, uitvogelen wat op welk papier en met welke materialen het beste resultaat geeft :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:11

Mooie expressieve tekening Ayasha! En heerlijk om zo met materiaal te experimenteren. :j

Bah, er komt hier al wéken niks uit m’n handen. Ik vind nu dat ik het maar een beetje moet forceren. Hop, zitten en tekenen, wat dan ook.

‘Fantasiedier’ met aquarelpotloden. Formaat is een postkaartje. ‘T is geen hoogstandje, maar he, er staat weer eens wat. :)

Afbeelding

En omdat olifanten altijd goed zijn, olifanten. Ik lees nu ‘Beat about the bush’ van Trevor Carnaby; super informatief en ik kan nu massa’s leuke Afrikaanse dierenweetjes oplepelen. ;) (“Wist je dat een babyolifant bij de geboorte al minstens 100 kilo weegt?”)

Afbeelding

Voor m’n verjaardag trouwens dit leuke ding gekregen, er kunnen 72 potloden in. Dus ik heb nu geen losse blikken meer voor grafiet/kleur/aquarelpotloden, maar alles in de rol gedaan. Bergt handig op!

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:08

Oh die olifanten vind ik zo leuk. :+:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:26

Ik was jullie kwijt :oo

Kleurrijk Elanor en Ayasha. Mooi!

Ik heb geprobeerd een galaxy te maken met potlood. Laagje over laagje over laagje over laagje, enz.
Helaas geen goede gelpen. Deze neemt het pigment op van het roze. Ik heb er nu 2 besteld op basis van acrylverf. Hopelijk werkt dat beter :j
Anyway, de galaxy vormde de basis van een mandala. Tijdje laten liggen omdat ik geen idee had wat ik er mee moest. En ineens wist ik het.
Het resultaat:
Go out and paint the stars - Vincent van Gogh
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 23:36

Je was ons kwijt? >;) >;)
Hoe kan je ons nou kwijt raken!!!

Maar wauw! Ik denk dat ik deze veruit de mooiste vind tot nu toe Daihyo... mooi kleur gebruik, mooi lijnwerk en die sfeer!
Kan er eigenlijk echt niks aan op merken. Zou dit ergens op hangen zou ik blijven staan kijken...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:23

Ja, ik had de nieuwe niet gestipt. Dus ik ging vol enthousiasme naar de oude :+
Bedankt! Vind 'm zelf ook wel heel gaaf geworden. Maf, want de galaxy had ik al een tijd geleden gemaakt. maand of 2 ofzo. Ik had echt geen idee wat ik er mee moest. En van het weekend had ik het ineens. En dan is het ook zo af :D

Mkango: ik vind die 1e 3 wel wat hebben hoor! Mooie combinatie van zwart en kleur.

Kallipooh, wat een fijne stijl heb je toch!

Ibbel: houtskool? Lijkt goed :j

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:30

Ik heb jullie weer gevonden :D dus ik geniet weer mee van al het moois dat voorbij komt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:40

Hij's fraai, Amanda :j

Jouw olifantjes zijn weer geweldig Elanor. En zo'n potlodenrol is heel handig, had ze ook al eens gezien in een webshop, maar ik hou de mijne of in hun oorspronkelijke blikken of gewoon los in een bakkie.

Ik was overigens opeens op een aantal topics ontstipt - niet op deze, maar wel op een paar andere. Dat schijnt nog steeds een probleem te zijn dat dat gebeurt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 08:50

Ik vind ze heel mooi maar ik zie dat ook mis lopen met mezelf. Ik heb wel al zitten kijken of ik mijn blikken niet in een doos zou kunnen op bergen op een handige manier maar tot op heden heb ik nog geen doos/kist gevonden waarvan ik denk "dat is 'm!"

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:54

Ik heb mijn set nu in een doos met schuiflades. Super handig. Alleen niet mee te nemen. Dan is zo'n rol veel handiger :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:56

Dat maakt voor mij nog niet zoveel uit, enige wat ik mee neem als ik al iets mee neem is mijn vulpotlood, een gum en een artliner. Mijn kleurspul neem ik nooit mee. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:12

Leuk paard, Ayasha! Vind deze stijl ook heel zo in kleur, hoewel de manen denk ik wel iets voller kunnen. :j

Elanor: Oooo, die olifantjes! <3 En soms moet je inderdaad maar gewoon beginnen met tekenen en zien wat eruit rolt. Je eerste werk is in elk geval wel lekker kleurrijk. :j

Daihyo: Die is gaaf! :wow: Het is net of je door een raampje het heelal in kijkt, heel tof.

Ik kon me weer eens niet beheersen, en ben nog een ander groot project gestart nadat ik een oude schets vond die ik best wel vet vond. Dit keer zou ik " écht losser gaan werken en niet zo traag als anders," maar echt lukken wil het niet, dus het einde is nog lang niet in zicht. -O- Ik wil heel graag "echt" leren schilderen, maar bij gebrek aan echte verf, heb ik wat "analoge" brushes gedownload voor Photoshop waar ik nu dus mee aan de gang ben, zodat ik iig alvast kan oefenen met de technieken, kleuren etc. Dit is voornamelijk "pastel", en ik heb net ook nog een set met "olieverf" brushes gedownload. :') Ik weet ook nog steeds niet zo goed wat ik van dit werk moet denken en zie alweer allemaal dingen waar ik niet tevreden over ben, maar knutsel vrolijk verder.
Afbeelding

Close-up van het hoofd op 100%.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:35

Ik vind 'm erg mooi eigenlijk. Heel mooi effect.... De verhoudingen vind ik eigenlijk ook leuk.. :=

Ik klooi dan weer rustig verder met de fysieke pastel. Was vandaag eindelijk op tijd om een foto van mijn merrie te maken die zich elke ochtend "rekt" voor ze aan haar ontbijt begint.
Ik had alleen echt beter zwart papier besteld. _O-
Afbeelding
Tis pokke-werk en gaat tergend traag (want die kleine hoekjes willen niet mee werken.) maar het 'heeft' imo wel wat al zeg ik het zelf. :=

Ik merk trouwens dat ik op een of andere manier makkelijker om kan met mijn "staafjes" die dus van de action komen dan met mijn koh i noor potloden. Ze zijn "anders" van textuur. De action staafjes zijn zacht en laten zich echt fijn en makkelijk mengen maar de koh i noor iets minder. Dat zijn thans ook e soft pastels (gezien die ook harheden hebben.)
Zijn de potloden altijd wat harder misschien of ligt dat toch echt aan het merk?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:37

Mijn ervaring met de potloden is dat je laagje over laagje moet mengen. Dat maakt het aan de ene kant lastiger, maar aan de andere kant kun je er wel meer mee qua kleur/licht/schaduw/mengen. De staafjes dekken makkelijker, maar dan ben je meteen minder flexibel qua mengen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:45

ja mijn staafjes dekken op zich niet extreem meer maar ze mengen wel makkelijker. Achtergrond is nl ook in lagen dekkend gemaakt. Laten zich ook wat meer uitwrijven. Alsof de "korrel" fijner is dan die van de potloden ofzo. (weet niet goed hoe ik het moet uitdrukken.) maar begin de potloden ook geleidelijk aan door te krijgen nu. Maar heb nu ook iets grotere vlakken. _O- Bij het hoofd had'k 'm nog niet maar misschien kan ik daar later nog wel wat oplossen. := Tis ook wel veel geprul op a4 merk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:01

Heb je al eens geprobeerd niet te dekkend met de potloden te willen kleuren? Niet te hard duwen, maar eigenlijk heel licht kleuren. En dan laag over laag.
Dan is het minder uitwrijven zoals bij de staafjes, maar meer kleuren.
Maar goed, er is een reden waarom ik niet meer met pastel werk :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 16:15

Ik vind het op zich wel fijn werken hoor. :j Tis gewoon zoeken. De methode die jij om schrijft heb ik naar het einde toe (hals) meer gebruikt en dat werkte idd beter. :j Maar mijn focus is op voor de pastel dus ga verder met mijn potlood tekening (het is hier onweerachtig en aan het regenen dus het is een tekendag voor mij gezien mijn heup ook gewoon **** doet.) Ze heeft inmiddels één been, een hals en een stukje rug. _O-
Ik wil op het einde kijken wat ik nog met het hoofd kan om daar iets meer leven in te brengen. Denk als ik ze goed scherp maak ik iig het oog wel een stuk levendiger kan krijgen. Dat zal al heel wat zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:58

Heerlijk gekleurd!
Ik heb die gemstone’s aardig in de vingers. Leuk om nu wat te experimenteren met kleur.
Afbeelding

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 23:20

Ik weet niet zeker of je dit mag plaatsen ivm ander thema... maar bij deze: een draak en paardenhoofd. Van een tekening van een vriendin nagetekend. Vind ze zelf nog best goed gelukt en vooral het paard omdat dit 1e keer draken tekenen id en paarden deed ik al wat vaker. En ik had struggles met de fotos door telefoon dus hopelijk staan ze er goed in :)

Afbeelding

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 23:32

Thema’s zijn hulpjes, geen moetjes! :D

Vind vooral je draak erg leuk eigenlijk!
Hoofd heeft al mooi vorm en detail. Je zou de hals lijn onder de ‘kaak’ misschien nog iets mooier kunnen laten aansluiten. Draken hebben veelal een zekere ‘flow’ in de lijnen. Van het hoofd naar de hals. Ik zou de voorste ‘schubben’ dus iets meer laten aansluiten op de kaak zodat die eigenlijk ‘uit’ de voorste lijn van je bolling lijkt te vloeien. Dat je een soort S in spiegelbeeld krijgt zonder de hoek die je nu hebt. En dan de andere lijnen in de hals ook zo laten mee lopen. (Is dit enigszins begrijpbaar? Zit via mobiel dus kan even niet tonen wat ik bedoel. :=)

Maar vind dat je de borstplaten wel erg mooi neer gezet hebt.

Als je bij het paard de hals iets zwaarder maakt (breder, de bovenste lijn van de hals iets minder verticaal laten lopen. Typisch is de onderkant van de hals breder dan aan de kaak, bij jou paard oogt ie nu overal even breed. Meer ‘driehoek’ denken zeg maar, bredere basis dan punt. :D) dan zitten je verhoudingen al best prima! Zeker voor de eerste keer erg mooi resultaat! +:)+

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:58

Bedankt voor de tips! Sommige stukjes begrijp ik wel bij de draak maar sommigen niet echt :)
Vind dat bolletje aan de achterkant van t hoofd ook een klein beetje weird maar t stond ook op t voorbeeld dus t zal wel goed zijn :D

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:00

Aangezien ik er niet aan wil prusten again ( uit ervaring word t dan vaak alleen maar erger. Ook omdat verhousingen tekenen voor mezelf nog best lastig vind ) ga ik m wss kopieren en dan overtrekken op een ander blad zeg maar. En via daar oefenen. Vaker gedaan en t helpt vaak wel!

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:16

Ik ben bezig met een dombo muurtekening voor de babykamer. Maar de verhoudingen vind ik erg lastig en ook de juiste verf. Moet de lijnen nog strak maken en schaduw. Oh en de mama.
Zouden jullie er omheen leeg laten?
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 21:23

Heb even heel erg nood aan dingen die ik "ken" en snap dus ik heb zowel naar een medium gegrepen dat ik inmiddels aardig onder de knie heb (denk ik) als naar een onderwerp dat ik heel graag gebruik. _O-

Afbeelding

Afbeelding
En het is dus de bedoeling om 'm uit te werken met mijn fineliner en een penseeltje met water. :j