Ik denk dat ik heel veel ga moeten experimenteren hier mee want ik merk dat kleur van het papier bv een enorme invloed heeft op hoe de kleuren van het pastel over komen. (ik was eerst op grijs papier bezig maar ben over geschakeld op wit omdat ik even "gemakkelijk" voeling wilde krijgen met de kleuren.)
Zwart vind ik tot nu toe precies het makkelijkst om op te werken. Maar da's misschien ook omwille van de vrij koele tinten die ik tot nu toe gebruikt heb. (gek. In pastel grijp ik snel naar de koele tinten terwijl ik in aquarel juist makkelijker met de warme kleuren werk.
)Anyhow:

(“Wist je dat een babyolifant bij de geboorte al minstens 100 kilo weegt?”)

En soms moet je inderdaad maar gewoon beginnen met tekenen en zien wat eruit rolt. Je eerste werk is in elk geval wel lekker kleurrijk.
Het is net of je door een raampje het heelal in kijkt, heel tof.
Ik wil heel graag "echt" leren schilderen, maar bij gebrek aan echte verf, heb ik wat "analoge" brushes gedownload voor Photoshop waar ik nu dus mee aan de gang ben, zodat ik iig alvast kan oefenen met de technieken, kleuren etc. Dit is voornamelijk "pastel", en ik heb net ook nog een set met "olieverf" brushes gedownload.
Ik weet ook nog steeds niet zo goed wat ik van dit werk moet denken en zie alweer allemaal dingen waar ik niet tevreden over ben, maar knutsel vrolijk verder.