[VER] Let's escapril!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misty444

Re: [VER] Let's escapril!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 15:38

Tuurlijk kan je nog aanhaken @femke_tweety! Gezelliggg!
@Ibbel ik ben echt fan van jou gedichtjes! Je hebt ook echt de discipline ervoor hahahahaha! Ik wil het wel maar ik heb er toch wat moeite mee :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:49

Hmm, die discipline valt mee, maar als ik eenmaal bezig ben dan kom ik wel op ideeën. Maar ik doe dit dus normaal echt nooit...

6 april:

Obsession

It used to be called mysophobia
The obsessive need to clean
Yourself or your house to a sheen
How weird to now live in utopia

En 8 april, home town (en dus ook Brielle). Een limerick:

Er was eens een dame uit Brielle
Die reed iedereen in de wielen
Haar lompe gedrag
Deê ze af met gelach
En de opmerking: “Leer er mee dealen”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 17:57

Misty444 schreef:
@mkango thanks voor je opmerking! Ik vind t idd lastig om mijn woordvolgorde te kiezen! Zit er ook een beetje mee t puzzelen maar het blijft ingewikkeld hahaha Hoe bedoel je precies met de lezer aan het werk zetten? Heb je misschien een voorbeeld of iets? Dan kan ik het misschien wat makkelijker toepassen! :D

“Aan het werk zetten” was misschien niet helemaal de juiste woordkeus, maar wist het even niet anders te omschrijven. Meer dat als je zorgt voor wat meer verrassende elementen (dus speelt met de taal, speelt met het metrum, het rijm), en ook dingen wat meer in het midden laat, dmv weglatingen, beeldspraak etc. je je lezer wat meer ruimte geeft voor eigen interpretatie en invulling van je woorden.

Ik ben er eigenlijk al te lang uit om echt direct met voorbeelden te komen, helemaal Nederlandstalig, maar iets wat mij te binnen schiet dat ook redelijk dicht bij jouw stijl ligt, is bijvoorbeeld Die Kind van Ingrid Jonker (zou hem wel in het Afrikaans lezen). Op het eerste gezicht is het slechts een beschrijving van een gebeurtenis, maar er zit ook heel duidelijk een extra laag onder. Ik heb nu even geen toegang tot m’n laptop en op m’n telefoon typt wat te lastig om er echt heel diep op in te gaan, maar als je wilt kan ik er morgen even voor gaan zitten en hem wat uitgebreider uitleggen voor je. :)

Een andere van mijn favorieten is Ozymandias van Shelley: in wezen ook “slechts” een beschrijving, maar laat vrij veel ruimte voor interpretatie en toonzetting als je het voordraagt, en het gedicht ademt ook een gevoel van leegte, zonder dat er echt emoties bij naam genoemd worden.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:04

Ik ben nooit zo heel goed in dit soort dingen maar ik hoop dat ik een paar keer deze maand een gedicht kan schrijven. Vind het wel een hele leuke manier om het schrijven te oefenen.

Deze heb ik geschreven nav de Earthly pleasures

Hein

Ongewenst, ongekunsteld, ongekend, naar behoren
Zonder omhaal
Laatste woorden
voor altijd verloren
Hij hoort ze, begrijpt ze, beneemt ze, bewaard ze
Reden van zijn bestaan
Een stil genoegen, genegen, genade
Vergankelijkheid
Uit stof gekomen tot stof genomen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 11:42

Maaike: die nodigt uit tot er zelf een verhaal bij te bedenken, maar ik kan niet al je woorden linken aan één Hein (die magere, neem ik aan dat je bedoelt?).
Enne, bewaart is met een T (zoals de rest van de werkwoorden in die zin ;) )

Mijn gedichtje voor vandaag:

Natural light

Natural woman, in natural light.
Well – almost…
If you don’t count the diets
Tricks and cosmetics
Sports and eurythmics
To become unnaturally light.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:22

@ Ibbel, dank voor je feedback. Wat slordig van die d/t fout :oo
Welke woorden kon jij niet plaatsen?

Leuk gedicht van jou ook! Mooi hoe je "light" gebruikt hebt. Heel passend en toch ook verrassend :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:41

Het 'genoegen' en 'genegen' kon ik niet rijmen (no pun intended :D ) met ongewenst.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:13

Ibbel schreef:
Het 'genoegen' en 'genegen' kon ik niet rijmen (no pun intended :D ) met ongewenst.

Het idee erachter is dat het een ongewenste gast is maar hij zijn werk met genoegen doet.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:39

Ik schrijf normaal alleen in proza en zelfs dat tegenwoordig zelden, maar dit is leuk om aan mee te doen!
Ik begin maar met iets kort, luchtig en "silly", dit kwam onmiddellijk in me op bij de prompt van vandaag (natural light).

Washing, washing, all the windows wet,
They glint so grandly in new sunshine's gleam.
Refresh on social media, desperate for something new,
someone posts: "Hey, I never knew I had a view!"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:50

Maaike_Indy schreef:
Ibbel schreef:

Het idee erachter is dat het een ongewenste gast is maar hij zijn werk met genoegen doet.

In mijn hoofd schept de dood geen genoegen in z'n werk, dus die link had ik totaal niet gelegd.

En dat komt door Terry Pratchett, wiens Death zich zeer bewust is van 'the duty' die hij uit moet voeren ongeacht of hijzelf vindt of het terecht is of niet dat-ie iemand moet halen. Terry's Death heeft geen plezier in z'n werk, alleen een zeer sterk plichtsbesef. En een enorme nieuwsgierigheid naar 'de mens' waar hij geen barst van begrijpt.

Narcomil, hij is leuk! En heel herkenbaar, ik heb ook weer uitzicht sinds ik vorige week de ramen heb gelapt :+

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:30

Ibbel schreef:
In mijn hoofd schept de dood geen genoegen in z'n werk, dus die link had ik totaal niet gelegd.

En dat komt door Terry Pratchett, wiens Death zich zeer bewust is van 'the duty' die hij uit moet voeren ongeacht of hijzelf vindt of het terecht is of niet dat-ie iemand moet halen. Terry's Death heeft geen plezier in z'n werk, alleen een zeer sterk plichtsbesef. En een enorme nieuwsgierigheid naar 'de mens' waar hij geen barst van begrijpt.

Narcomil, hij is leuk! En heel herkenbaar, ik heb ook weer uitzicht sinds ik vorige week de ramen heb gelapt :+

Grappig dat zo een ieder er anders tegenaan kijkt. Ik moest bij aards genoegen juist denken aan de dood die met genoegen het aardse weg komt halen. Een ietwat macabere kijk op het thema dus. En wellicht heeft het ook met ergens mijn christelijke achtergrond te maken en het feit dat in realiteit leven soms lijden wordt. En dan is de dood letterlijk genade. Dat waren mijn hersenspinsels om het thema en mijn keuzes.

@ narcomil, leuk gevonden! Vind het knap dat jullie het in het Engels kunnen. Mijn woordenschat is daar toch te beperkt voor helaas want ik vind het absoluut ook erg mooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:45

Ik heb 'de geest' dus ik ben vooruit aan het werken.

10 april - in de stijl van Kees Stip of John O'Mill:

Een parasiet uit Liverpool
Had in zijn leven maar één doel
Beroemd zijn als de famous four
Helaas kreeg hij al heel snel door
Dat zodra hij ergens werd ontdekt
De buurt onmiddellijk werd ontsmet

:D :+

En 11 april - gebaseerd op het boek Good Omens van Terry Pratchett en Neil Gaiman:

Good Omens

As Crowley said to his counterpart
The angel Aziraphaele:

We can lay back and just watch.
Mankind made devilish inventions
And found heavenly ways of opposing them
That we would never have thought of.

Let’s just step back and relax
They don’t need our active intervention,
They do more than enough on their own.
We can just report back that it’s us.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:59

Oh, jij bent echt goed op dreef, Ibbel! Die voor 10 april is erg geestig. En wat leuk om andere Terry Pratchett en Neil Gaiman fans te zien, hier ook een groot liefhebber. Het lijkt me inderdaad precies iets dat Crowley zou zeggen.

Maaike_Indy schreef:
@ narcomil, leuk gevonden! Vind het knap dat jullie het in het Engels kunnen. Mijn woordenschat is daar toch te beperkt voor helaas want ik vind het absoluut ook erg mooi.

Nou ja, ik speel wat dat betreft vals, hoor. Ik heb namelijk als kind een aantal jaar in Schotland gewoond, waardoor ik tweetalig ben opgegroeid. Daarentegen kan ik, ondanks dat ik vloeiend Nederlands spreek, er absoluut niet in schrijven. Dat komt er altijd lelijk uit :+

Misty444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 18:48

Wat zijn jullie allemaal goed bezig en leuke gedichten hoor! :j Ik merk een beetje bij mezelf dat ik de afgelopen dagen er niet echt de rust voor heb en ik ben erg inspiratieloos en het lukt gewoon niet _-:( Maar ik ga proberen om mezelf geen druk op te leggen dat het moet, maar dat ik het gewoon per keer bekijk en wie weet komen daar de beste ideeën uit voort! :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:56

Ik kijk naar die promptlijst en dan denk ik: daar kan ik he-le-maal niets mee.
En dan kom ik uiteindelijk alsnog op hele rare ideeën :+

Dit, bijvoorbeeld:

Pink, just like your brain

Ik heb helemaal niks met roze zei ze, behalve als het wijn is.
En wat betreft die hersenen, men zegt dat die massa grijs is.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:44

Mijn hersens gaan dus echt onmiddellijk in melodramatische overdrive bij de prompt van vandaag. Het is allemaal nog wat stijf, ik heb wat moeite om het gevoel te vangen zonder het daarbij te vermoorden. Ik krijg iets in het ritme/flow ook niet goed, maar ik gaf het op een gegeven moment op :')

Parasitic

Running feet that flit through glade and past fen,
Two pairs, mere paces apart, flashing past.
Tumbles of hair 'neath hats, their careless owners let themselves
Lie fallow between the grass in frocks of frosty white.
In sunlight dappled wood, the wind caresses intertwined hands,
greets them as golden angels of girlhood.

This is the truth told of them, everywhere they go:
perfection, like porcelain dolls, who wouldn't wish?
Unnoticed the tightening of fingers, nipping in deep.
Neither does she notice, at first, novice that she is.
Soon her whispers start; why, don't, please stop.

So sorry, is whispered to her, over and over. Before:
Smile gladly now, dearest, we're golden girls together;
cruel words creeping with cunning into her veins.
Her glow is fading, golden light now brittle,
fleeing inside from the fingers that confine,
petrified, paralysed, parasitised.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:22

Ik snap eerlijk gezegd geen barst van wat je wilt zeggen :+

Heel vaag vermoed ik dat je ongeveer dit bedoelt, maar dan in de vorm van misbruik/verkrachting?

Jack and Jill went up the hill
and on the top he caught her
Jill forgot to take her pill
And now they have a daughter

(gedicht is van John O'Mill trouwens)

Ik zie dan alleen de link niet met parasite.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:26

Ja, ik was al bang dat het in onleesbaarland was gestrand :')

Je zit op zich wel in de goede richting met misbruik, het idee is twee vriendinnen die perfect ogen, maar uiteindelijk is de één misbruik van de ander aan het maken (in wat voor manier je dan ook op wilt vatten, niet perse seksueel).

Ik kreeg het idee door deze photo's (en door levenservaring :+ ).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:23

Ik denk dat het beeld niet past bij parasiet - dat ten eerste. Een parasiet (in ieder geval in mijn biologenwereld) werkt onopgemerkt, is passief en vernietigt z'n gastheer niet, dat zou niet in z'n voordeel zijn. Dus dat zette me op het verkeerde been.

Maar daarnaast wil je ál die foto's allemaal in je verhaal kwijt, en ga je als gevolg daarvan te snel voor de lezer. Want die lezer heeft die foto's en dat achtergrondverhaal niet. Nu ik die foto's gezien heb, kan ik ze aan veel van je zinnen koppelen.

Ik kwam vorige week bij toeval dit interview tegen, over hoe je over wetenschap moet communiceren met leken:
https://www.youtube.com/watch?v=syIb73RQqVU

Lang verhaal kort: als je wilt dat mensen je kunnen volgen, moet je hún tempo aanhouden. Ga je te snel, dan haken ze af en ben je ze kwijt.

Er zit een leuke oefening in die dat duidelijk maakt: spiegelen. Ga tegenover iemand staan en laat die jouw bewegingen die je maakt (met je handen, armen en/of gezicht) spiegelen, alsof je daadwerkelijk voor een spiegel staat. Doe je dat langzaam genoeg, dan kan je tegenspeler je volgen. Ga je te snel, dan lukt dat niet meer.
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor wetenschapscommunicatie, maar voor alle communicatie.

Ik vond het een eye-opener, maar ik doe dit bv altijd al instinctief als ik tegen iemand zeg: rij maar achter me aan. Dan kijk ik dus continu of die iemand me bij kan houden, stop ik voor oranje verkeerslichten in plaats van er doorheen te piepen, dat soort dingen. Ik heb zelf vaak meegemaakt dat als ik achter iemand aan moest rijden ergens heen, dat ik degene was die alle zeilen bij moest zetten om de leider niet kwijt te raken - en dat is echt lastig.

Overigens wil dat niet zeggen dat je in een gedicht of verhaal niets aan de verbeelding van de lezer moet overlaten - dat dus juist ook. Maar er moet wel een herkenbare basis in zitten waar die verbeelding goed in kan wortelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:15

Ik loop een eind achter natuurlijk, en ik ga kijken of ik helemaal bij kan komen.
Beloven doe ik dat niet!

Ik heb de eerste 5 prompts bekeken, en nummer 4 wordt mijn start in dit topic :D

Wie het kleine....

Ze glijden, krioelen en kruipen,
Soms lijkt het zelfs alsof ze sluipen,
Met onvoorstelbaar ontelbaar velen,
Dezelfde omgeving die ze gezaamlijk delen,
Op, in en door de grond,
En houden haar daarmee gezond,
Intrigerend vind ik ze allemaal, die minidiertjes,
Jawel, het zijn waarlijk mijn kleine aardse pleziertjes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:24

Whaha, die was niet echt onverwachts :+

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 23:06

Ibbel schreef:
Ik denk dat het beeld niet past bij parasiet - dat ten eerste. Een parasiet (in ieder geval in mijn biologenwereld) werkt onopgemerkt, is passief en vernietigt z'n gastheer niet, dat zou niet in z'n voordeel zijn. Dus dat zette me op het verkeerde been.

Als medebioloog (nou ja, misschien -ex, ik heb het gestudeerd), heb ik toch een ander beeld bij parasiet: hij kan z'n gastheer best vernietigen als hij z'n doel heeft bereikt (voortplanting) en hoeft als hij dicht genoeg bij dat doel is gekomen niet meer onopgemerkt te blijven. Natuurlijk is vernietiging niet per se hun doel, ze proberen gewoon te overleven en voort te planten. Toch in de meer culturele zin van het woord, wordt het vaak met een kwaadaardige toon gebruikt naar mijn idee. Maar ik geef toe dat ik het wellicht niet helemaal juist heb wat betreft de biologie; ik heb mij nooit zo in microbiologie e.d. verdiept.

Verder ben ik wel helemaal met je eens dat ik veel en veel te snel ging; ik heb hier wel vaker last van met uitleg geven in het normale leven. Ik ben schijnbaar nogal ongeduldig :') Spiegel oefeningen ken ik heel goed vanuit het dansen, uitstekend voorbeeld!

Nieuwe, minder melodramatische, poging voor vandaag: Heaven/Hell

Heaven is getting the right Tetris shape,
or to see blossoms float gently from their bough.
To not be held by time but to escape
from its flow, only here, only now.
The drum of horses' hooves, the taste of autumn grape,
Or the foamy spray of sea above the ship's prow.

Hell is past and future, forever whirling in my mind,
Damnation of uncertainty ahead, or certainty behind.
Now is only now, barely to be defined,
and seldom do I meet her, but when I do, she's kind.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 09:46

Ibbel schreef:
Whaha, die was niet echt onverwachts :+

:+ :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:46

Prompt 5

De Kaap

93 keer omhoog gaat een voet,
Het is erg hoog en kost wat moed,
Je komt er hijgend en met bonkend hart,
En aangekomen ben je eerst wat verward,

De wind waait om je oren,
Je kunt de mensen beneden nauwlijks horen
Hier boven voel je je wat alleen,
Je kijkt eerst maar eens rustig om je heen.

Na even voel je je minder verloren,
Dat daar links voor is de Domtoren!
Het is helder weer en dat is fijn,
Want nu herken je ook de kronkelende rijn!

Dichterbij op slechts een steenworp,
Dat is Doorn een prachtig dorp,
En hé daar achter je, wat is dat?
Je ziet de toren van nóg stad!

De Cuneratoren van Rhenen moet het haast wezen,
Je ziet nu pas het infobordje, even lezen
Het mooie metalen bord geeft je gelijk,
En even voel je je de koning te rijk!

Al deze stadjes en dorpen liggen verspreid,
Het voelt allemaal heel wijd,
Midden in een intens kleurrijke heide- en bomenlappendeken.
Wat is Nederland verschriklijk mooi, zo van bovenaf bekeken!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 10:54

Leuk om de heel verschillende gedichten van iedereen te lezen.

Ik ben inmiddels bijgelezen :D