[TEK] Tekenuitdaging April

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:29

Ayasha schreef:
Welkom moralian!

Maak jij toevallig strips?
Super veel detail! Knap! Hand is erg mooi getekend ook! In die stijl is dat niet zo simpel (ik worstel er iig mee) maar het is echt heel strak getekend! :oo

Dankjewel :) nee ik teken eigenlijk alleen voor mijn vriend. Of voor larp evenementen wanneer er een character uitgebeeld moet worden

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:41

Ik heb de andere maanden met jullie mee gelezen en gekeken. Deze maand wil ik ook eens meedoen.
Hopelijk lukken ze alle 31, dus 1 per dag met verschillende materialen.

Mythologie: pegasus, in ecoline.

Afbeelding

Ibbel

Re: [TEK] Tekenuitdaging April

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:48

Jeetje Kuggur, ik leer iedere keer van alles van je! Nog nooit van Lou Carcolh gehoord, uberhaupt nooit nagedacht of de Fransen hun eigen mythologie hebben (shame on me), hoe kom jij daar dan weer op uit?

Geweldig getekend trouwens :j

Ultimo: voor iemand die nooit tekent zou ik zeggen dat moet je dan toch maar eens vaker gaan doen. Goeie verhoudingen, je zou een volgende keer misschien wat meer met contract kunnen stoeien.

Mysa: mooi voornemen (en je kunt één prompt skippen, april heeft maar 30 dagen ;) ) en mooie Pegasus :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:57

Geen verdere uitleg nodig, denk ik :))

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:17

Mooi Ibbel. Wat voor formaat is dat ongeveer?

Niet zo tevreden over mijn eigen prestatie vandaag, teveelaan geprutst denk ik. Enfin, hier is het;
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:34

Wat vind je er teveel aan geprutst Kuggur? Ik vind het er goed uitzien, het heeft wat detail, maar niet bovenmatig veel, het heeft diepte, wat contrast - ik vind 'm precies mooi losjes eigenlijk :D

Mijn tekening is A5-formaat. Meestal werk ik op A4 of A3 (en soms nog groter), maar deze vroeg duidelijk om een kleiner formaat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:14

Mooie resultaten zeg! Die Pegasus wouw!

Ayasha, ben erg benieuwd naar het resultaat van je keukentafel knutselwerk!

Ibbel ook gaaf die lucifer. Heel simpel eigenlijk, maar mooi de kleuren gepakt!

Ik ben met sterrenbeelden aan de gang gegaan. Ik heb ze op deze manier alle 12 gemaakt, maar vind het een beetje overkill om er hier 12 te gaan posten.

Geïnspireerd door een scène uit battlestar gallactica, had de scène een paar weken geleden weer gezien en ik moest daar aan denken toen ik de prompt zag, maar heb hem bij het maken niet terug opgezocht, dat heb ik eigenlijk nu net pas gedaan. Voor wie het leuk vind, zie link vanaf 2:40
https://youtu.be/EcCXDJf78dM

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:19

Mooi Shiloh! Mooi sterk beeld zo :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:44

Ibbel; knap die lucifer! Heel mooi neer gezet, juist zulke "simpele" dingen sterk neer zetten is echt erg moeilijk.

Rijsa Pegasus vind ik idd ook prachtig! :+ Hele fijne combinatie van kleuren, zacht en toch springt ie er echt uit!

Kuggur Jouw mythologisch dier kende ik dus ook niet! _O- Mooi gedaan!
Vind overigens dat je echt enorm veel diepte in je volgende tekening gekregen hebt! Hij lijkt echt "er op te liggen". Haast een 3D effect.

UltimOo Ik denk dat jij heel dringend meer moet gaan tekenen! :D Heb je houtskool in huis toevallig? Jouw tekening in houtskool zou echt een hele krachtige sfeer geven.

Shiloh Knap! Het heeft iets sprookjesachtig. Zou je zo op een kaartje kunnen zetten met op de achterkant een omschrijving van het sterrenbeeld en verkopen! :D

Uhm, was aan het twijfelen of ik hem zou posten of niet. _O- Het is dus op klein formaat ( 14*20cm)
Achtergrond is paprika en curry poeder gemixt met water, aangebracht, en hier en daar gedept voor de "ruwe" achtergrond te krijgen en het verschil in kleur. Vervolgens (veel) fixatief er over en ik heb het wel echt een nacht moeten lagen liggen want anders is er niet overheen te gaan met houtskool. Mijn gebruikte papier is ook te dun voor dit soort geintjes maar wilde eerst testen of dit uberhaupt werkbaar was. Een alternatief dat ik in gedachten had als dit niet zou werken was klei heel erg dun maken met water overigens. :j

Maar op dik papier en groter formaat zie ik hier echt wel wat leuks van te maken eigenlijk al zou ik dan ook geneigd zijn om een (zo droog mogelijk aangebrachte.) basis-achtergond te zetten met aquarel zodat ik minder curry-paprika-water moet gebruiken. _O-

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:48

Geweldig bedacht Ayasha! En het werkt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 17:55

_O- Heb ook even overlegd met mijn vroegere PO leerkracht die in mijn mening nog steeds de beste tekenaarster (is dat een woord?) is die ik ken. Omdat ik online iets vond van eigeel met paprika en/of curry poeder maar dan krijgt het werk een houdbaarheidsdatum. :+ Dus ik heb op hoop van zegen water gebruikt maar als ik het op groter formaat ga doen (en dat wil ik echt doen. Zodat ik minder moet "proppen" en meer "verhaal" er in kan brengen, zoals echte rotsschilderingen.) dan ga ik ook een klein spuitje gebruiken om het water bij het poeder te doen zodat ik meer een "brei" krijg, nu was het ook vrij waterachtig omdat het gewoon heel moeilijk schatten is hoeveel water paprika poeder nodig heeft om te gebruiken als teken-medium. _O- Vermoed dat daar ook geen recepten voor zijn. :))

Toen ik bezig was dacht ik wel "zelfs met jou doet die quarantaine gekke dingen.... >;)"
Mijn man kwam binnen en vroeg wat ik aan het doen was. Dus ik zeg "water met paprika en curry poeder aan het mengen, Ik heb rotsen nodig....."
Mijn man heeft even heel verward gekeken en beslist dat hij het niet wilde weten. _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:58

Ayasha schreef:
Mijn man kwam binnen en vroeg wat ik aan het doen was. Dus ik zeg "water met paprika en curry poeder aan het mengen, Ik heb rotsen nodig....."
Mijn man heeft even heel verward gekeken en beslist dat hij het niet wilde weten. _O-

_O- _O- _O-

Dat is er eentje voor de quote van de maand :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:04

Haha, wat een verhaal. Maar ik vind het probeersel toch al super geslaagd! Ik vind het echt een rots look hebben. De houtskool heeft wel nog een sterk “net aangebracht houtskool” effect. Dat zou eigenlijk wat gesmudged moeten worden of zo. Nou ja. Niet vervagen, maar wel vervalen, zodat het er ouder uitziet zeg maar. Misschien een tweede lichte rots laag of zo? Geen idee, ik noem maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:06

Yeees, leuk! *\o/* Leuk ook een paar nieuwelingen te zien!

Ayasha: ik vind je muurschildering goed gelukt hoor! Voor ruwer papier zou je kunnen kijken naar koud geperst aquarelpapier, dat is vaak wat grover van structuur. :j

Ik vind je oplossing bij de tweede tekening wel echt briljant! :') Zal ook heerlijk ruiken nu. :)) Toffe tekening ook, doet echt aan als een rotsschildering!

Annetje: prachtige kleuren! Ik ben benieuwd hoe het vordert.

moralian: oeh, gaaf! Is dit een eigen concept of is het een bestaande character? Vind hem wel heel vet. :j

Ibbel: goede zet, dat terracotta, ziet er goed uit! "Iets" doen met een beeld uit de Grieks-Romeinse oudheid staat ook op mijn lijstje, maar ik moet nog even bedenken welk beeld en wat ik ermee wil doen. :P

Ik moest even een paar tellen kijken naar je lucifer; ik ging in eerste instantie op zoek naar iets met vleugels, dacht vervolgens dat het abstract was, en toen viel het kwartje. Erg mooi beeld, ook met dat blauw erbij.

janouk: mooi begin al! Het oog is in ieder geval al heel sprekend. :j

Thioro: die kan echt zo in een stripboek, wat een cool beest!

Shiloh: ik hoop me snel bij je te voegen met wat digitaal werk, dus don't worry! Ik vind je tekening heel erg geslaagd! Welke software gebruik je?

Bij je tweede had ik denk ik gekozen om de steen wat meer ruimte te geven, en hem niet zo dead on in het midden te plaatsen, of wat met het perspectief te rommelen. Verder wel een tof idee. :D

UltimoOo: voor iemand die nooit tekent, ziet het er goed uit hoor! Ik had wellicht ieeeets meer detail in de mensen aangebracht; nu zit er namelijk wel een beetje detail in de rupsbanden van de tank, maar zijn de mensen gewoon silhouetten, terwijl dat juist is waar je meer de nadruk op wilt leggen. :P Althans, meestal dan.

Kuggur: wat een bizar beest! :wow: Wat is het verhaal daarachter? :P Wel een erg geslaagde tekening, heel dynamisch en vind het tof dat je ook een soort scherptediepte hebt aangebracht.

Je tweede tekening vind ik ook helemaal niet slecht hoor. Ben het eens met Ibbel wat betreft detail, contrast etc. :j

Rijsa: mooie kleuren heb je gebruikt! Hij doet me denken aan die afbeelding van TriStar Pictures. Goed gelukt. :j

Ik heb wat lopen rommelen de afgelopen dagen... Ik wil eigenlijk iets maken dat enigszins geïnspireerd is op het werk van Nena Sanchez, maar daarvoor is dit allemaal weer veel te gedetailleerd. Nu was dit gewoon bedoeld als studie, zodat ik het later digitaal kan uitwerken in Krita of Rebelle, dus ik heb ook niet erg hard m'n best gedaan op netjes inkleuren, maar er moet dus wel wat aan geschaafd worden. Bij de middelste was ik stiekem wel blij met de wat te gedetailleerde schets van het kunukuhuis, dus ik heb het daar maar bij gelaten voor ik het zou verpesten door er met kleurpotloden overheen te raggen.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 18:11

Ibbel: _O- Voel je vrij om 'm te melden. _O- Hier worden wel vaker conversaties gevoerd waar bokt van zou smullen denk ik. _O- Ik ben een enorme chaoot en ik denk als ze me zouden testen, dat ik ook licht autistisch zou zijn. :') Als ik ergens op gefocust ben en je stelt me een vraag, dan antwoord ik letterlijk op de vraag zonder er echt bij stil te staan dat ie in dit geval meer bedoelde "waarom ben je dat aan het doen" dan "wat ben je aan het doen."

We wonen inmiddels al zo'n 9 jaar samen, als ik in zo'n "state of mind" zit dan heeft hij vaak zo iets van "weet je wat, laat maar...." _O-

Shiloh: Het houtskool had ik eigenlijk meer moeten kunnen laten "faden" maar door dat ik veel op een klein oppervlakte heb willen proppen was dat moeilijk. Daarom wil ik 'm graag op groter formaat maken. :j En dan ook een paar "geheel lichte" zodat je een soort "oudere en nieuwere schilderingen" krijgt. Houtskool kan je in principe vrij simpel "afdeppen" zodat het wat lichter wordt maar houtskool heeft ook gewoon veel plek nodig. Als ze a5 papier gehad hadden zouden ze na drie pogingen ook op rotsen zijn gaan werken gok ik, voor de ruimte. _O-

Als het me lukt wil ik ook verschillende "stijlen" (want ook in die rotsschilderingen zie je echt verschillende stijlen van tekenen.) zodat het echt dat effect heeft van "door de jaren heen."

Nu dat is wat ik "wil" of ik dat ook klaar ga krijgen is een ander natuurlijk. :j

Mkango: Met het fixatief er over heen ruik je het eigenlijk amper. Als je echt je neus op het blad legt ruik je heel vaag een paprika geur maar ik weet zelfs niet of ik het zou kunnen definiëren als ik niet wist dat dat is wat ik gebruikt heb. Het verbaasde me wel hoe effectief dit was idd, je krijgt ook echt die korrelige, oneffen structuur die je met gewoon gestructureerd papier niet echt krijgt (is toch altijd een vrij stabiel patroon kwa structuur.) Ik moet even de naam die je noemt op zoeken! Kom nog terug op je tekening!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-04-20 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:13

Mkango! Dankjewel. Die schets is zeker gaaf al, kan me voorstellen dat je dat niet wilde verpesten. Ik ken Nena Sanchez niet, zal zo eens googelen, maar je schetsen zijn beelden uit Curaçao neem ik aan toch? Heel herkenbaar namelijk, vooral die laatste! Ben benieuwd wat je digitaal ermee gaat doen.

Ik teken op een iPad Pro met procreate.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:23

Ik ga morgen eens op zolder kijken wat ik nog aan oud structuurbehang heb liggen. Volgens mij is dat ook heel geschikt om een prehistorische muurschildering op te maken. Het lijkt me ontzettend leuk om met wat alternatief materiaal te gaan experimenteren :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:36

Ayasha schreef:
Mijn man heeft even heel verward gekeken en beslist dat hij het niet wilde weten.

_O- _O- _O-

Ik zie het zo voor me.
Maar het heeft uiteindelijk wel een leuk effect.

Vind het leuk om al die verschillende stijlen te zien. Kom ik met m'n 'ik heb 1 potlood en een gom' schetsen :') .

Morgen nog eens eentje proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:46

Joh! Hoe zijn wij allemaal begonnen denk je? Ik heb nog steeds heel veel tekeningen die ik echt met heel beperkte materialen maak hoor. :j Ik heb pas sinds een half jaar aquarel potloden. _O-

Daarvoor had ik een vulpotlood, houtskool, een slijper die ik van mijn man gejat heb en een gum die ik van papa gekregen heb omdat mijn gum niet gumde. _O- Die maakte gewoon vlekken. _O-

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:09

Ik ga ook een poging wagen mee te doen, lees al aantal topics mee, maar wil nu maar eens gaan tekenen weer, als tegenhanger van series kijken en spelletjes doen :P
Dus ik was op zoek naar mijn schetsblok maar vond alleen aquarelblok en gelukkig ook de verf, dus ik heb maar schildering gemaakt :)
Ik moet er weer erg in komen maar ben gewoon bij het hoofd begonnen en gezien wat ervan kwam, wel ideetje in mijn hoofd. Dit is een oud karakter wat ik ooit bedacht heb in mijn studietijd.
Ik vind hem stiekem bij de eerste en tweede prompt tegelijk passen :D

Afbeelding

Ik reageer later ook op anderen, maar wilde dit vast delen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:07

@Ayasha, sfeervolle rotstekeningen, veel vooruitgang tussen je eerste en tweede. Curry, hm mss moet ik ook maar eens bet keukenkastje induiken. Overigens is eigeel helemaal legitiem; egg tempera.

@Annetje mooi schilderij! Je bent van plan bij iedere dagelijke prompt zo'n werk af te leveren... ?_O-

@Moralian indrukwekkende barbaar! Zeker als hij in staat is die strijdhamer langer dan een minuut of drie rond te zwaaien zonder van uitputting om te vallen ( excuses, ik ben zo'n nerd :D )

@Ibbel Welke griekse god is dat, op je krijttekening? Je lucifer is ook heel geslaagd, pastel?

@Janouk, veelbelovend je konijntje, benieuwd naar het voltooide werk.

@Thioro, een beatle-minotaurus!

@Shiloh Leuke rotstekening, is die digitaal? Battlestar galactica, jeugdsentiment ( heb de nieuwe seris nooit gezien).

@UltimOo, Welkom, goed begin zeg!

@Rijsa Mooi kleurgebruik! Is ook een interessant medium, ecoline ( neeee ik mag geen verf/tekenspullen meer aanschaffen :') )

@Mkango, leuk zo'n schetsboekbladzijde. Daar hoor je ook lekker in te rommelen en experimenteren.

@Renskefrea, Onheilspellend karakter, een pegasus met vleermuisvleugels, wel vrolijke kleurtjes, toch een "good guy"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:12

Heb ik jullie nu gemotiveerd om de kruidenkasten leeg te roven? _O- Zijn jullie partners ook zo gelaten als de mijne wat dat soort dingen betreft? :))

Kuggur: hoe zit dat kwa houdbaarheid met eigeel? Want ik vermoed dat eigeel wel een ‘homogener’ en dus werkbaarder mengsel zou geven. Papperiger ipv waterig (en dus dekkender en minder veeleisend voor het papier.)

Ik schaf dus ook veel meer tekenspul aan sinds ik mee doe in deze topics. _O- Jullie geven me ideeën en dan wil ik die mediums ook testen! _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:39

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is een permanent medium.
Google maar eens op egg tempera, of egg tempera recipe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 08:53

Kuggur, die Griekse god is Zeus, en de lucifer is idd met pastelpotlood getekend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 09:07

Fantastische creaties weer! Ik volg zeker, geniet van jullie creaties, misschien probeer ik later ook nog wat. Maar voor nu kijk ik naar jullie mooie werk.