[VER] Beste Reizigers (M/M romance, niet 18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: [VER] Beste Reizigers (M/M romance, niet 18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:55

Volg :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:19

Wat een gave stijl, kan niet wachten op de update!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:01

Nice!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:19

Teaser voor deel twee, dat atm in de maak is:

Citaat:
Professor zakte even terug in zijn stoel, haalde een hand over zijn gezicht en trok toen langzaam zijn jas aan. ‘Dankje,’ zei hij, en Anne zag nu pas dat zijn handen trilden. ‘Ik, eh. Dankje. Ik ben… ik ben nog nooit met de trein geweest, dus ik heb geen idee…’
Anne kon het niet helpen: hij moest even lachen. ‘Oh, oliebol. Sorry. Ik bedoel… okee. Dan heet ik je bij deze welkom in de wondere wereld van de NS. Waar ‘goede reis’ de grootste leugen ooit is.’

(sorry NS, ik houd wel van jullie. Maar soms ook even niet :') )

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:27

Schiet nou op met deel 2!!!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 22:03

Okee, deel twee. Totaal niet nagelezen, dus vergeef de eventuele spelfouten :')

---

16.25, vijf minuten voor aankomst op station Almere Centrum

'Goedemiddag beste reizigers, ik heb helaas slecht nieuws: in verband met een wisselstoring...'

Anne's opa zei vroeger altijd: 'Al het goede komt in drieën'. Blijkbaar hadden problemen daar ook een handje van.

‘… ik herhaal, in verband met een wisselstoring tussen Almere Centrum en Lelystad, zal deze trein niet verder rijden dan station Almere Centrum. Reizigers in de richting Groningen en Leeuwarden, u kunt gebruikmaken van de sprinter naar Almere Oostvaarders, en vanaf Almere Oostvaarders zullen er bussen worden ingezet naar Lelystad.’

Met een gedempt gevloek en gezucht kwam de stiltecoupé tot leven. Tassen werden hardhandig ingepakt en dichtgeritst, jassen werden van de bank geplukt en aangetrokken en Professor keek opeens verschrikt op uit zijn boek. ‘Huh? Wat is er?’

‘We moeten eruit,’ zei Anne, die druk bezig was om zijn laptop in zijn rugtas te proppen. ‘Wisselstoring.’

Dat leek niet het juiste antwoord om Professor gerust te stellen. ‘Eh… wat…? En nu?’

Anne keek op. Professor keek hem met grote ogen aan en hij hield zijn boek zo stevig vast dat het bijna scheurde. ‘We moeten eruit,’ zei hij nog een keer, zo rustig mogelijk. ‘En dan met de sprinter naar Oostvaarders, en dan met de bus naar Lelystad. En daar weer met de trein verder. Denk ik.’

‘Maar…’ Professor was nog niet overtuigd. ‘Maar… ik moet om kwart over zes in Groningen zijn!’

Succes daarmee, vriend, dacht Anne. ‘Ik denk niet dat je dat gaat lukken,’ zei hij. Hij pakte zijn telefoon en fronste. ‘Hier staat dat het nog zeker tot zeven uur duurt totdat het is opgelost, dus.’

Professor verstijfde. ‘Zeven uur?’

‘Maar maak daar maar negen uur van,’ vervolgde Anne. ‘Tot alles weer normaal rijdt, bedoel ik.’

Professor trok wit weg. ‘Maar…’

Hij had nog steeds zijn boek vast, zijn jas hing nog aan het haakje en het leek erop dat het slechte nieuws nog niet echt doorgedrongen was. Inmiddels was de trein tot stilstand gekomen terwijl er nog geen station in zicht was; uit het raam zag Anne alleen maar grijze lucht en zo mogelijk nog grijzer weiland.

‘OK,’ zei Professor uiteindelijk. ‘OK, OK, OK.’ Hij klapte eindelijk zijn boek dicht en propte het in zijn tas. ‘fiets.’

Anne gaf hem geen ongelijk.

‘fiets.’ Professor trok zijn jas van het haakje maar balde zijn vuisten om de donkere wol heen. ‘fiets.’

‘Waar moet je heen?’ probeerde Anne. Op het moment dat hij het zei, kwam de trein met een schok weer tot leven en het grauwe weiland maakte plaats voor de eerste huizen van Almere. Anne vond niet dat het een verbetering was.

‘Ergens in Groningen,’ mompelde Professor, die nu druk bezig was met zijn telefoon. ‘Een of ander dorp, even kijken.’

Anne’s hart sloeg een slag over. Natuurlijk, de kans was klein. Miniem. Nog kleiner dan Onderdendam zelf, maar…

‘Mid-del-stum,’ zei Professor langzaam, alsof het een dorp in de jungle van Thailand was. ‘Weet je waar…’

Anne grijnsde. Okee, het was niet Onderdendam. Maar het kwam in de buurt. Letterlijk. ‘Ik weet precies waar dat ligt.’

De opluchting op het gezicht van Professor was niet te missen. ‘Oh. Oh, okee. Eh… weet jij dan misschien hoe ik… Ik bedoel…’

‘Tuurlijk,’ zei Anne, nog steeds met een grijns terwijl hij probeerde rustig te blijven ademen. Hij was al tevreden geweest met leuk uitzicht voor een uur of twee. Drie uur of langer (waarschijnlijk langer) met niet alleen een leuk uitzicht, maar de mogelijkheid om dat uitzicht daadwerkelijk te leren kennen? Anne maakte zich geen illusies; als nuchtere Groninger sloeg zijn hoofd niet zo snel op hol, en de kans dat hij Professor terug zou zien nadat hij hem in Middelstum had afgeleverd, was klein.

Maar de kans dat Professor naar Middelstum moest, was ook klein geweest.

Anne haalde diep adem. Eén stap tegelijk. ‘We kunnen in elk geval samen naar Groningen,’ zei hij. ‘En vanaf Groningen… we kunnen dezelfde bus nemen, of ik kan m’n ouders vragen om ons op te halen en je naar Middelstum te brengen. Dat is niet zo ver van waar ik moet zijn.’

Het betekende wel dat hij zijn speech moest laten voor wat het was. Maar misschien was dat wel beter ook.

Professor zakte even terug in zijn stoel, haalde een hand over zijn gezicht en trok toen langzaam zijn jas aan. ‘Dankje,’ zei hij, en Anne zag nu pas dat zijn handen trilden. ‘Ik, eh. Dankje. Ik ben… ik ben nog nooit met de trein geweest, dus ik heb geen idee…’

Anne kon het niet helpen: hij moest even lachen. ‘Oh, oliebol. Sorry. Ik bedoel… okee. Dan heet ik je bij deze welkom in de wondere wereld van de NS. Waar ‘goede reis’ de grootste leugen ooit is.’

Professor lachte niet, maar keek Anne strak aan. Anne’s grijns verdween; misschien was het geen goed idee om de persoon uit te lachen waar hij de komende drie of vier uur mee samen zou reizen. Hij beet op zijn lip en keek nog een keer op zijn telefoon. ‘Sorry. Okee. Almere Oostvaarders, zeiden ze...’

---
16.35, Almere Centrum

Al snel na aankomst op Almere Centrum ontdekte Anne dat hij iets vergeten was: namelijk dat het nooit ging werken om de volle lading van een Intercity in een Sprinter te proppen. Anne zelf was niet vies van wat ellebogenwerk en hij had alleen een rugzak bij zich: als hij alleen was geweest, had hij nog wel een poging willen wagen om zichzelf de trein in te werken. Maar Professor stond naast hem met een koffer zo groot als Anne’s hele kledingkast, en hij keek met grote ogen naar de mensenmassa die zich had verzameld op het perron.

Professor had zich trouwens voorgesteld als ‘Bram’. Maar Anne vond Bram eerder passen bij een aardappelboer uit Zijldijk, niet bij een student Klassieke talen uit Amsterdam, en dus bleef het bij Professor.

‘Ik weet het niet,’ zei Professor nu voorzichtig. ‘Denk je dat dat gaat passen? Het was al best druk in de andere trein.’

Anne schudde zijn hoofd en beet op zijn tong om niet te lachen. ‘Nee. Nee, dat gaat niet passen.’

‘Oh.’

‘Ja.’

‘Eh. En nu?’

Anne deed zijn mond open om ‘Geen idee’ te zeggen, maar werd onderbroken door de bing-bong van het omroepsysteem. Het was amper te horen boven het geroezemoes van de menigte en het gesis van de sluitende treindeuren achter hen, maar Anne luisterde aandachtig en keek vervolgens naar Professor, die hem vragend aankeek. ‘Okee, we kunnen twee dingen doen.’

‘En dat zijn?’

‘We kunnen jouw hutkoffer gebruiken om iedereen omver te beuken en als eerste in de Sprinter te zijn… maar dan staan we in Almere Oostvaarders, en de NS zegt wel dat ze bussen inzetten maar geen idee hoe lang we daar op moeten wachten.’

Professor fronste. ‘Hoe bedoel je? Als ze zeggen dat er bussen komen…’

Anne gebaarde naar het overvolle perron. Tegen alle logica in leek het alsof er nu twee keer zoveel mensen stonden als een minuut geleden. ‘En waar wilde jij a la minute genoeg bussen vandaan halen om al deze mensen naar Lelystad te brengen? En genoeg buschauffeurs? Op Kerstavond?’

‘Oh.’

‘Ja.’

‘Dus…’ Professor gaf een ruk aan zijn hutkoffer, die een eigen leven leek te leiden en steeds verder weg rolde. ‘Wat doen we dan?’

‘Wat we doen?’ Anne draaide zich om naar het perron waar ze net waren uitgestapt en keek op het informatiebord. ‘We gaan naar Weesp.’

---

16.50, Almere Muziekwijk

‘Ik snap nog steeds niet helemaal waarom we nu teruggaan naar Weesp.’

Anne keek op van zijn telefoon, naar het reisinformatiebord naast de deur van de trein, en vervolgens naar Professor. Het polderlandschap buiten kroop tergend traag voorbij, maar de (ironisch zo genoemde) Sprinter waar ze nu in zaten, was een stuk minder haringen in een ton dan die naar Almere Oostvaarders. Helaas waren de vierzits waren al bezet toen ze instapten en Anne zat nu klem in een tweezits, tegen het raam aan de ene kant en de schouder van Professor aan de andere kant.

Professor had brede schouders. En lange benen. En Anne vond het niet erg om zo opgesloten te zitten, en het was beter dan zich staande te moeten houden in een overvolle trein met zweetoksels aan de ene kant en döner kebab-adem aan de andere kant, maar toch. Heel comfortabel was het niet.

Professor rook trouwens niet naar zweetoksels. Of döner kebab. Hij rook een beetje muf, bijna alsof hij er al een lange reis met het vliegtuig op had zitten. Dat was ook iets waar William commentaar op had geleverd:

A: RIP me

W: Y?

A: Wisselstoring bij Almere. En driemaal raden waar Professor heen moet

W: Almelo. Beetsterzwaag. Roermond

A: Nee.

A: fiets

A: Middelstum

W: NIET

[Hierna volgde een hele rits met gifjes en emoji’s waar Anne niet te lang naar wilde kijken]

A: Jup

A: En hij heeft geen idee hoe de trein werkt

A: Dus

W: Dus nu zijn jullie samen gestrand in het romantische Almere? Moet ik een hotel voor jullie boeken?

A: Nee

A: Ik neem m mee naar Groningen en hij gaat me onderweg zn levensverhaal vertellen en dan komt hij erachter dat we soulmates zijn en <3

‘Anne?’ vroeg Professor toen hij geen reactie kreeg. ‘Weesp. Waarom…’

‘Oh, ja.’ Anne schudde zijn hoofd en stopte zijn telefoon in zijn zak. Professor hoefde niet te zien wat hij net naar William had gestuurd. ‘We gaan naar Weesp, omdat we daar kunnen overstappen op een trein naar Amersfoort. En op Amersfoort stappen we dan over op een trein naar Zwolle, en in Zwolle stappen we dan nog een keer over op de trein naar Groningen.’

‘Okee.’ Professor knikte alsof hij het begrepen had. Anne waagde dat te betwijfelen; Professor mocht dan wel Klassieke talen studeren, maar hij had erbij gestaan als een verbijsterd konijn terwijl Anne uitlegde waarom ze nu moesten omdraaien en die andere trein in moesten stappen in plaats van de hele volle trein.

Een heel schattig verbijsterd konijn, dat wel. Anne haalde nog maar een keer diep adem. Alle appjes van en naar William ten spijt, maakte hij zich nog steeds geen illusies. Fantaseren was leuk, en de plotselinge mogelijkheid om Professor daadwerkelijk te leren kennen ook, maar daar bleef het bij. Voor hetzelfde geld had Professor al lang een vriend. Of vriendin. Of was hij zo hetero als een bord met een inspirerende spreuk van de Xenos.

‘En hoe laat… hoe laat zijn we dan in Groningen?’

‘Even kijken.’ Anne pakte zijn telefoon er weer bij, voornamelijk omdat hij dan Professor niet aan hoefde te kijken. ‘We hebben een vrij lange overstap in Weesp…’

Professor fronste. ‘Oh? Waarom?’

Anne haalde zijn schouders op. Omdat deze trein zo langzaam rijdt dat we de overstap van drie minuten bij lange na niet gaan halen. ‘Het is geen normale route, dus het sluit niet goed op elkaar aan,’ loog hij. Hij zag geen reden om de paniek en frustratie bij Professor nog erger te maken. ‘Dus als alles vanaf nu goed gaat, zijn we om…. kwart voor acht in Groningen.’

Hoe laat?’

‘Sorry,’ zei Anne. ‘Ik kan er ook niets aan doen.’

‘Nee,’ zei Professor snel. ‘Dat bedoelde ik niet… Maar, eh. oliebol. Okee.’ Hij slaakte een zucht en haalde een hand over zijn gezicht. Anne keek hem aan en keek toen snel weer uit het raam, want Professor zag eruit alsof het huilen hem nader stond dan het lachen.

Het was even stil. Toen:

‘Hee, mam.’

‘Nee, ik, eh… Ik ga de Kerstnachtdienst niet redden. Vanavond.’

‘Nee. De trein rijdt niet, dus ik zit nu in een andere trein. Ik ben onderweg, maar ik ben veel later in Groningen… kwart voor acht pas.’

‘Ja, ik weet het.’

‘Dat weet ik.’

‘Okee.’

‘Sorry.’

‘Nee, ik snap het.’

‘Tuurlijk.’

‘Ja, ik bel je als we er bijna zijn.’

‘Doeg.’

Het telefoongesprek was afgelopen, maar Professor bleef nog een moment stil zitten voordat hij zijn telefoon weer wegstopte. Anne meende nog een gemompeld scheldwoord te horen, maar wist zijn nieuwsgierigheid te bedwingen. Waarom ging een geboren en getogen Amsterdammer voor een simpele Kerstnachtdienst helemaal naar Middelstum?

Voordat hij iets kon zeggen, minderde de trein nog meer vaart. Het nu schemerige polderlandschap maakte opnieuw plaats voor grauw beton, en Anne pakte zijn rugtas. ‘We zijn er. Overstap één van zesentwintig.’

Professor stond op en pakte zijn koffer. ‘Weesp. Ik ben nog nooit in Weesp geweest.’

‘Ik ook niet,’ zei Anne met een grijns. ‘Maar alles is beter dan Almere.’

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:31

Arme Professor :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:50

Ik haat het OV. :\
Maar jouw vlotte schrijfstijl haat ik zeker niet!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 22:52

Zo leuk :D next!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 00:08

Wanneer komt deel 3? :D

Maar ik herken het gevoel van gestrand zijn op het station wel := Altijd een gok om te wachten op de volgende trein, of om om te reizen _O-

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:48

Oh super leuk :)) kan niet wachten op het volgende deel :)

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 08:56

Super leuk! Ik studeer in Leiden en heb onder andere colleges gehad van Anne Schulp (van de T-rex in Naturalid) voordat hij naar de Universiteit van Utrecht vertrok en ik zag de eerste paar regels alleen zijn hoofd voor me haha.

Ik was ook even in de war omdat ik dacht dat Anne in de intercity naar Dordrecht stapte, maar ik denk dat dat alleen omgeroepen werd.

Vind het 2e stukje ook erg leuk. Professor is adorable.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:10

Ik volg, je hebt een fijne stijl!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:16

Leuke professor!!!!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:54

Wat leest dit lekker weg! Op naar deel 3

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:10

Wat kan jij lekker schrijven zeg

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:47

Ik lees ook mee :) misschien wacht ik even met verder lezen want dan heb ik er langer plezier van :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:26

Ik lees mee, vind het verhaal erg boeiend en herkenbaar, leuk geschreven! :j

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:52

Ooooo dat smaakt naar veeeeeeeel meer!!!

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:20

Wanneer komt het volgende deel **\O/**

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:35

Wat een super leuk verhaal! Je schrijft heel fijn, ben benieuwd naar het vervolg!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:39

Zo leuk geschreven! Ik volg ook mee, ben benieuwd hoe het verder gaat :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:28

Ja de volgende wel komen nu, wachten duurt lang... :o

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 12:39

Wat leuk, al die reacties! Helaas heb ik nog meer dan voldoende werk, ondanks de crisis en bovendien zijn mijn vaste schrijfplekjes allemaal dicht -O-. Ik ga proberen binnenkort weer aan de slag te gaan, maar heb dus een beetje geduld alsjeblieft :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:07

Heel leuk geschreven!
Nog steeds te druk gehad voor een vervolg? :D