[SCH/WIP] Kidding the kid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [SCH/WIP] Kidding the kid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:05

Ik herken ook absoluut wel de quarter in het schilderij, zeker met die quarterwangen. :j

Misschien is het hoofd in het schilderij iets te kort geworden, maar ik denk dat het probleem vooral in de neus zelf zit; de lengte (eerder kortheid ;) ) tussen ogen en neuspartij klopt denk ik wel, maar de neuspartij zelf is te kort/stomp genomen met een erg klein kinnetje, kleine neusgaten en korte mondspleet . Als het paard inderdaad in deze iets naar je toegedraaide houding staat waardoor het hoofd verkort, dan hoort de neuspartij juist groter te worden, want die staat dichter bij de camera. Nu lijkt het oog naar je toe te kantelen terwijl de neus juist van je afgedraaid lijkt. Doordat de neus van je afgedraaid geschilderd is zie je ook dat de bovenlip-onderlip hetzelfde hoekprofiel hebben als op de allerlaatste foto. Maar dat is een zijkant-foto. Als een paard naar je toe draait zoals op de schikdraad-foto dan wordt die hoek steeds minder scherp en wordt dat hoekprofiel veel langer naar voren en ook veel ronder (met even als extreem voorbeeld die van het te ver naar je toe gedraaide fotoportret met dat dunne leren halster). Als deze schilderij-neus dus net zover naar je toe gedraaid zou zijn als de ogen, dan zou je niet zo'n zijkant-puntlipje kunnen hebben, maar zou je langere, rondere lippen moeten krijgen.

Op de laatste foto hierboven zie je hoe lang zijn mondspleet eigenlijk is als hij een bit in heeft, en op de 1e foto met dat schriklintje zie je hoe ver zijn bovenlip (en onzichtbaar onderlip) eigenlijk nog naar voren steken als hij zijn neus naar je toe draait.
Bij een schilderij dat al zover gevorderd is zou ik niet meer het hele hoofd veranderen, maar ik zou denk ik gewoon de kin flink verlengen en ook naar onderen toe zwaarder maken en de neus (eigenlijk bovenlip) ook flink verlengen en ronder/vormlozer maken. Ik denk dan dat je misschien zelfs niets meer aan de neusgaten hoeft te doen omdat je de lengte dan gewoon aan de onder/voorkant erbij neemt en het perspectief vanzelf weer klopt.

Maar ik moet zeggen dat dit een erg lastige tekening is! Ik ben verschillende keren langs dit topic gekomen waarbij ik steeds ook het gevoel had dat het hoofd te kort was, zonder dat ik precies kon zeggen waar het probleem dan zat want zo kort is het ook weer niet. Pas vandaag dacht ik bij het zien van de foto's dat het probleem misschien wel eens niet in de lengte van het hoofd hoefde te zitten maar in de lengte/kanteling van de neus/kin/lip. Misschien dat dat nog helpt. :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 09:23

tiwi1969 schreef:
Hij wordt zo gaaf! En echt Kidding zoals wij hem gekend hebben.
Zijn koosnaam was niet voor niets Hamster.

:) dankjewel!

Maflinger_S schreef:
Ik krijg steeds meer bewondering voor de kunstenaar. Het is niet niks als je zo kunt schilderen zoals het moet zijn en los kunt laten zoals je denkt dat het is.

Mooie woorden :) ik hoop dat ik het waar ga maken :j

@ Kidding: thanks :)

Wranglerbutt schreef:
Zijn kaken waren beroemd - en zijn camerageilheid legendarisch _O-

:')

emmaudb schreef:
Ik vind hem super gaaf fnanne!

Volgens mij heb ik hem vorig jaar even kort gezien (kan dat?). in ieder geval ik vind het schilderij wel op de foto's lijken. Stoer die brede kaken

Ik ben er nog niet heel lang geleden mee begonnen, denk dat je een ander werk bedoeld?
Ben nu wel nieuwsgierig :D

Wranglerbutt schreef:
Zijn er nog recente updates? O:)

:j

@xyzutu2: dank voor je uitgebreide observatie :)
Helder omschreven en ik denk dat ik een beetje weet waar het punt zit: ga ermee aan der slag/aan het werk. Het is fijn om feedback te krijgen/ dat er iemand meekijkt met een frisse blik :)

Update:

Afbeelding

[edit] foto is niet heel helder. Was al wat laat en schemerig, zal morgen een nieuwe plaatsen :)

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:52

Oh nee, niet helemaal duidelijk verwoord ;) had het over het paard en niet het schilderij uiteraard.

Hik wordt steeds gaver :)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:51

Hij wordt tof! <3

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:00

Afbeelding

En weer wat verder :)
Foto is scheef genomen omdat het anders een beetje spiegelt (verf is nat ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:36

Mooie update! Achtergrond past er goed bij, vind ik. Ik vind dat hoge contrast tussen licht en donker in jouw schilderijen altijd zo mooi :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 12:15

Afbeelding

Update :)
Kleur ben ik nu tevreden over. Op naar het afwerken en details.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:03

culaccino schreef:
Mooie update! Achtergrond past er goed bij, vind ik. Ik vind dat hoge contrast tussen licht en donker in jouw schilderijen altijd zo mooi :)

Precies dat!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 12:19

Dankjewel :)

Afbeelding

Volgens mij is Kidding klaar :)
Een goede foto maken blijft lastig 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:52

Netjes afgewerkt en toch niet doodgeschilderd. Mooi gedaan weer! (en nog gefeliciteerd met je boek!)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 21:23

culaccino schreef:
Netjes afgewerkt en toch niet doodgeschilderd. Mooi gedaan weer! (en nog gefeliciteerd met je boek!)

Heb echt bewust geprobeerd het niet dicht te schilderen. Super dat het te zien is :D