[CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: [CHALLENGE] Piano (music) challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:01

Petitparis, mn vader leest ook geen noot hoor en speelt al heel lang gitaar bv. Dus kan prima zonder! :D

Als 2 handen niet lukt, wil k iig rechterhand opnemen. Die lukte de eerste keer al best wel, op de snelheid na :') Dus die moet haalbaar zijn voor ons als beginners :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:30

tuurlijk kan het zonder, anders had ik nooit bij de harmonie kunnen spelen. Maar bij de vorige poging tot piano spelen, ben ik afgehaakt omwille van de fa-sleutel. Op zich kan ik deze wel lezen (eerder ontcijferen), maar als ik dus een pianostuk "doorneem", dan zie ik weer geen "noten" maar "grepen" gezien ik vnl dwarsfluit en klarinet gespeeld heb (ook viool, maar dat is intussen al meer dan 20j geleden)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:36

petitparis schreef:
tuurlijk kan het zonder, anders had ik nooit bij de harmonie kunnen spelen. Maar bij de vorige poging tot piano spelen, ben ik afgehaakt omwille van de fa-sleutel. Op zich kan ik deze wel lezen (eerder ontcijferen), maar als ik dus een pianostuk "doorneem", dan zie ik weer geen "noten" maar "grepen" gezien ik vnl dwarsfluit en klarinet gespeeld heb (ook viool, maar dat is intussen al meer dan 20j geleden)

Ik ben ook pas met piano nadat ik al AMV (algemene muzikale vorming, gewoon 'muziekles'), blokfluit en klarinet had gespeeld. Ik vond de bassleutel in het begin ook behoorlijk moeilijk, terwijl de vioolsleutel er al heel diep in zat. Kwestie van elke dag muziek voor je neus hebben en eraan gewend raken. :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:49

Ik speel allen trompet en een beetje gitaar.
Dat gaat met dit stuk niet lukken om te spelen, maar ik vind het een superleuk idee!

Ik ben benieuwd wat voor stukken er volgen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 00:40

gerlindie schreef:
Dat gaat met dit stuk niet lukken om te spelen, maar ik vind het een superleuk idee!

https://www.songsterr.com/a/wsa/yann-ti ... b-s64580t0

<<)

Ik ga hem zelf ook even opnieuw doen. Ik luisterde het origineel weer eens na 5 jaar en ik ga VEEL. TE. SNEL.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 07:45

Sheran schreef:
gerlindie schreef:

https://www.songsterr.com/a/wsa/yann-ti ... b-s64580t0

<<)

Ik ga hem zelf ook even opnieuw doen. Ik luisterde het origineel weer eens na 5 jaar en ik ga VEEL. TE. SNEL.

Haha, maar dat is met mijn gitaar skills toch echt wel wat te hoog gegrepen :')

Ik blijf zeker volgen!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:18

Wat leuk! Ik heb sinds twee maanden mijn enkel kapot en daardoor mijn piano weer onder het stof weggevist. Ik zal eens kijken hoe het gaat ^^

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 13:26

Hoe gaat het oefenen? :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:27

Slecht :+

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:32

Ga er zo weer ff aan zitten, heb alleen vorige week toen dit begon ff geprobeerd. Alleen rechts moet lukken in deze tijd, maar 2 handen weet k niet :+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:17

Hier ook slecht. Maar vind dit stuk erg mooi om te horen! Dus nu probeer ik er een beginnend kind versie van te maken. Erg hoorbaar is het nog niet :+

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:36

Ik wou het proberen, maar echt geen tijd. De afgelopen 3 dagen tot een uur of 10 in het theater gezeten door de toneel voorstellingen, ik speelde mee in het orkest. Dus absoluut geen tijd gehad, volgende week met school op reis dus weer geen tijd.
Ik wacht wel op het volgende stuk, hahaha :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:50

Ohh dit topic!
Je hebt echt een van m'n favorite pianostukken ooit gekozen.

Ik heb heeeel basic piano ervaring en een beetje meer (maar ook niet noemanswaardig ondangs dat ik jaren klassieke les heb gehad) gitaar.

Maar sinds ik naar Australie ben verhuisd heb ik geen gitaar (of keyboard) meer.. En ik wil al een hele tijd graag eentje kopen.
Misschien als ik eind van de maand 2 successen heb koop ik het als kado aan mezelf.. alleen nog even kiezen welke.. keyboard of gitaar..
Is een 61 key- keyboard een volledige? Op een 49 keys mis je dan veel/kun je dan veel niet spelen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:53

Nagini schreef:
Ohh dit topic!
Je hebt echt een van m'n favorite pianostukken ooit gekozen.

Ik heb heeeel basic piano ervaring en een beetje meer (maar ook niet noemanswaardig ondangs dat ik jaren klassieke les heb gehad) gitaar.

Maar sinds ik naar Australie ben verhuisd heb ik geen gitaar (of keyboard) meer.. En ik wil al een hele tijd graag eentje kopen.
Misschien als ik eind van de maand 2 successen heb koop ik het als kado aan mezelf.. alleen nog even kiezen welke.. keyboard of gitaar..
Is een 61 key- keyboard een volledige? Op een 49 keys mis je dan veel/kun je dan veel niet spelen?

Nou ja, dit topic is in de eerste plaats voor pianomuziek, dus met minder dan 88 toetsen kan het altijd voorkomen dat je een stuk niet kunt spelen. Een keyboard met 49 toetsen omvat maar vier octaven. Daarmee kun je sommige muziek van Bach spelen (das Wohltemperierte Klavier, eerste boek bijvoorbeeld), maar nauwelijks latere muziek. Klavecimbels van rond 1700 hadden namelijk dezelfde omvang, daarna zijn klavieren alleen maar gegroeid. Bij 61 toetsen heb je al vijf octaven, maar ook dan kom je niet veel verder dan Mozart.

Van een stuk zo extreem populair als Amélie zijn natuurlijk honderd miljoen miljard bewerkingen, zonder twijfel ook wel voor klavieren met kleinere omvang. Die kun je spelen, maar het zal toch anders klinken. Bovendien hebben de goedkopere keyboards geen mogelijkheid om hard en zacht te spelen. Bij veel pianomuziek is dat verschil onmisbaar. Misschien een idee om geen keyboard maar een piano te kopen? Een echte piano is natuurlijk het vetste, maar als je dat te duur en/of te onpraktisch is, is een elektronische piano een goed alternatief. Die heeft gewoon alle pianotoetsen, veel realistischer samples en een echte piano-aanslag, compleet met hard en zacht. De Clavinova-modellen van Yamaha bijvoorbeeld zijn niet te versmaden (ik heb er zelf een). Bijkomend voordeel: als je ooit weer moet verhuizen (terug naar Nederland, of naar een ander deel van Australië), kun je hem zo demonteren en inladen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:21

Ah thanks voor de info. Ben even heel impulsief geweest en een goedkope gekocht via marktplaats hier. 66 toetsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar pop muziek, niet zo zeer klassiek. Zou het natuurlijk wel.graag willen proberen.

Ik ben echt super beginnend dus fa niet beginnen aan 100en euros voordat ik zeker weet dat ik door ga zetten. ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:42

Nagini schreef:
Ah thanks voor de info. Ben even heel impulsief geweest en een goedkope gekocht via marktplaats hier. 66 toetsen.

Mijn voorkeur gaat uit naar pop muziek, niet zo zeer klassiek. Zou het natuurlijk wel.graag willen proberen.

Ik ben echt super beginnend dus fa niet beginnen aan 100en euros voordat ik zeker weet dat ik door ga zetten. ;)

Dat snap ik, maar voor pop of popachtige muziek die vanuit de piano gedacht is geldt natuurlijk hetzelfde. Yann Tiersen heeft toen hij "Comptine d'une autre été" schreef waarschijnlijk geen rekening gehouden met kleinere toetsenborden. Arrangementen van popliedjes worden heel vaak wel voor keyboard gemaakt (heb je aparte boeken voor).

Ik spel zelf zelden of nooit dat soort muziek (ik houd niet van Tiersen en Einaudi), dus daarvan weet ik niet precies hoe hoog of laag dat gaat. Dat weet ik bij veel klassieke meesters wel, daarom noem ik die als voorbeeld. :) Soms speel ik wel popliedjes maar dan verzin ik het arrangement zelf.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 12:47

Ik snap het. :

ach we kijken eens hoever ik kom. ;)

Ik speel ook vanaf youtube tutorials enzo dus vaak zijn er wel aanpassingen te vinden denk ik.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 01:15

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:03

Nagini schreef:
Oeh ik ga vandaag hiermee oefenen. Kijken hoever ik kom.

Eerst alleen rechterhand.

https://youtu.be/6f8qOdcCLm8

Dit is inderdaad wel een hele mooie vereenvoudiging!
Ik zou het niet kunnen, van een filmpje spelen :) Succes!

Ik zal mijn versie vanavond nog wel even inspelen. Gewoon, omdat het kan :P. In een wat rustiger tempo dan het eerste filmpje, haha. Zo zie je maar dat je totaal de mist in kan gaan als je een stuk een tijdje niet geluisterd hebt :P

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:30

Haha ja ik kan de noten niet lezen.
Ik kan wel een basic G sleutel lezen, maar niet wanneer er veel mollen en kruizen bij komen of wanneer noten zo op elkaar gestapeld zijn.

Ik moet echt m'n verwachtingen minderen.. Rechterhand melodie gaat op een gegeven moment wel redelijk (langzaam) maar hoe ik daar ooit een linkerhand bij moet gaan toevoegen is me nog even een raadsel. _O- Zodra ik ook het meest simpele probeer loop ik helemaal vast :')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:49

Hey iedereen, heeft iemand toevallig een goede YT link hiervoor waarbij je de toetsen ziet die je moet aanslaan? Ik had er een, maar luisterde net de originele versie en er zitten kleine detail verschillen in die mij irriteren :')
Kom met beide handen nu richting normale snelheid, rechterhand alleen zit k er bijna...maar merk nu dus dat kleine verschil dat k mezelf niet wil aanleren :+

Deze luisterde ik net om de snelheid te checken (die echt killing is voor een noob _O-
Zal zometeen mn progress so far ff opnemen, zit er nu net voor de 3e keer achter, dus tis nog niet helemaal yay }:0

**edit, yay zij lijkt de juiste toetsen te gebruiken! alleen geen tutorial dus kmoet ff zien uit te vinden welke ze precies aanslaat :')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:39

Oke, dit is mijn progress so far! :+ Voor de 3e keer erachter gezeten net en ben nog een echte beginner := Met 2 handen is nog mission impossible uit mn hoofd, dit gaat met 1 hand nu net aan hahaha
(mn handen zijn wat paars..zijn wat koud atm, dus nee t beeld is niet raar _O- ).
Ga nog proberen de komende tijd om de 4 minuten versie erin te krijgen, want t is zo mooi <3
(niet binnen een paar dagen meer hoor denk ik zo hahaha)
Tips en tricks zijn altijd welkom! :D

Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 14-04-17 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:47

Hm, ik heb nog wat te oefenen als ik dit zo zie :+

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:12

Hoe ver kom jij nu dan Pasterza? :)
Ik ben ook een echte beginner hoor haha, ben al blij dat ik dit stukje nu zo kreeg :')
Met twee handen kan ik alleen heeeeel langzaam meespelen nog hahaha dat duurt nog wel ff denk ik

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 00:11

Nagini schreef:
Oeh ik ga vandaag hiermee oefenen. Kijken hoever ik kom.

Eerst alleen rechterhand.

https://youtu.be/6f8qOdcCLm8

Hier heb je een versie waar de toetsen oplichten.