[VRAAG] De ''Oh zo geheime'' bloesemlocaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:04

_Nynke schreef:
In Hoogezand (Groningen) zou ook een grasveldje achtig iets zijn met bloesem. Wordt ook geheimzinnig over gedaan helaas.
Alsof het van 1 iemand is en er verder niemand mag komen :')

Oh als ik het tegenkom zeg ik het wel! Hoogezand is voor mij ook nog wel Goed te doen :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:15

Nynkster schreef:
_Nynke schreef:
In Hoogezand (Groningen) zou ook een grasveldje achtig iets zijn met bloesem. Wordt ook geheimzinnig over gedaan helaas.

Oh als ik het tegenkom zeg ik het wel! Hoogezand is voor mij ook nog wel Goed te doen :)

Het schijnt dichtbij het winkelcentrum te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:06

Marit schreef:
Nope, er wordt heel veel geklaagd door buurtbewoners. Logisch ook want het ligt midden in een woonwijk.

En helaas terecht...
Ik heb vorig jaar gezien hoe andere fotograaf/fotografen het achter hebben gelaten...
Plekken die platgetrapt waren, mest niet opgeruimd, hele trailers vol paarden die staan te wachten tot ze aan de beurt zijn en daarmee de hele straat blokkeren, etc.

We hebben het op meer plekken in Nederland al gezien, dat fotografen nu niet meer welkom zijn nadat meetings of fotoshoots niet netjes/schoon werden achtergelaten. Met afval, natuur vernieling of geen/weinig respect voor mede natuurliefhebbers die er ook komen recreëren.

@TS: om die reden denk ik dat heel veel fotografen de plekjes die nog onaangetast zijn liever voor zich houden.
Almere was een plek waar mensen een paar jaar geleden nog heel blij waren met af en toe 1 of 2 paardjes bij de bloesem. Kinderen kwam aaien, er was geen overlast, alles werd netjes opgeruimd... De hele buurt liep er voor uit en vond het prachtig.
Maar als er overlast veroorzaakt wordt, dan wordt 't een ander verhaal en dan krijg je terecht klachten van buurtbewoners.

Bovendien kost het héél veel tijd om zo'n locatie te vinden.
Zoals je zelf wellicht merkt, komen ze niet vanzelf aanwaaien.

Ik zelf spendeer meerdere dagen per jaar aan het zoeken naar geweldige locaties.
Niet alleen bloesem, ook andere soorten locaties.
Dat is onbetaalde werk tijd, die "ergens" weer goedgemaakt moet worden.

En als er ieder jaar een paar van die locaties afvallen, omdat je de locatie een keer met iemand deelt en die persoon deelt het met nog meer mensen en na een tijdje komen er hordes fotografen op af die in sommige gevallen ook overlast of schade veroorzaken.... Tja, dan leer je het af om te vertellen waar die prachtige locaties zijn.

Dat heeft niets met rellen te maken.
Het is puur om te voorkomen dat er nóg meer prachtige plekken verdwijnen waar mensen met een paard nu nog welkom zijn, en straks niet meer.
Almere is daar een voorbeeld van... Maar ook het amsterdamse bos heeft sinds vorig jaar plotseling een honden- en paardenverbod duidelijk gemaakt rondom het bloesempark.
En er zijn verschillende boswachters in Nederland die aktief bokt afspeuren naar meetings op plekken die vorige keer met schade of overlast zijn achtergelaten door groepen fotografen, om te zorgen dat meetings daar niet meer gehouden worden.

Dus wellicht is het tijd om "ons" als fotografen eens goed achter de oren te krabben en te realiseren dat de natuur iets is waar we met z'n alleen zuinig op moeten zijn.
Een keertje ergens fotograferen is prima. Maar zorg dat je het keurig achter laat en dat niemand last van je heeft. En nodig dan niet gelijk 5 paarden per dag uit voor meerdere dagen. Maar bijvoorbeeld 1x één paard.

Ik denk dat het voor veel natuurliefhebbers overkomt als een invasie.
Zodra er een mooie plek ontdekt is en gedeeld wordt, overstroomt die binnen 3 jaar met grote groepen enthousiast fotograferende mensen/bokkers.

Geweldig natuurlijk, dat enthousiasme om te fotograferen.
Maar zo lang niet iedereen het perfect achterlaat, bederft dat helaas de pret voor ALLE anderen.

Direct gevolg: mensen vertellen niet meer waar die mooie plekjes zijn.
En dat kun je ze niet kwalijk nemen. Niemand wil zien dat dat soort plekken verdwijnen....
Die prachtige bloemetjes in het Hallerbos bijvoorbeeld... Die worden regelmatig vertrapt. Op iedere plek die vertrapt is voordat de bloem bevrucht is, komen het volgende jaar geen bloemen meer terug maar een kale plek.

En vooraf is niet aan iemand te zien of die wel of niet netjes met zo'n plekje om gaat.

De béste manier voor jezelf én vooral voorde natuur is om er zelf op uit te trekken.
Stap in de auto en ga rond rijden. Zoek zelf die mooie plekjes, hou ze voor jezelf.
Dan worden ze niet overspoelt en komt er geen overlast.
En dan blijven al die mooie individuele plekjes voor iedereen gewoon bestaan. Nederland staat er vol mee, ze zijn écht te vinden. Maar je moet er wel even wat moeite voor doen.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:16

+1 Femke!
Laatst bijgewerkt door DeniiSee op 01-04-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:42

[quote
Nynkster schreef:
_Nynke schreef:

Het schijnt dichtbij het winkelcentrum te zijn :)[/

Dit gaat over mij, ik heb locatie gegeven dat het dicht bij winkel centrum ligt. Adres weet ik ook niet precies uit m'n hoofd.

De reden ook dat ik het niet openbaar op fb gooi is omdat het midden in een woonwijk ligt en ik vorig jaar contact en afspraken met buurt bewoners heb gemaakt. Die niet zitten te wachten op continu paarden voor de deur en troep.

Ik heb twee jaar geleden een prachtige bloemenlocatie gehad in Groningen. Wel de locatie gegeven, omdat ik weet dat het jammer is als je zelf geen locatie weet en niemand locaties wil geven.
Probleem is dat niet iedereen er netjes mee omgaat er dus continu paarden poep lag, mensen gingen klagen de politie daar nu controleert en er geen toegang voor paarden meer is. Dat is voor mij de reden.

Ik heb afspraken gemaakt met bewoners daar.
In principe valt de locatie te vinden als je naar het winkelcentrum gaat, dus zo geheimzinnig doe ik niet. Beetje research en je weet het te vinden.
Ik wil de locatie niet voor mezelf houden, maar wil er zelf wel foto's kunnen maken en blijven maken in de toekomst en niet dat straks het niet meer toegankelijk is of een soort attractie wordt .

Dus vandaar dat ik niet alles openbaar zet.

Ik heb zelf ook bus kaartje gekocht vorig jaar en door heel de provincie gereden om locaties te vinden. Zijn er genoeg
Ik woon nu in Nijmegen en vind het ook jammer dat de locaties hier in de buurt niet verteld worden, maar als ik nog locatie wil dan ga ik wel opzoek en wie zoekt zal vinden.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:54

Oh ik had het ook al eerder op bokt gelezen, geplaatst door iemand die ik ken die daar woont dus dat het in Hoogezand was wist ik al, maar dat het bij het winkelcentrum in de buurt is las ik inderdaad bij jou op facebook.
Overigens vond ik niet dat jij er geheimzinnig over deed, anders had je ook niet gezegd dat het daar was lijkt mij.

Ik begrijp heel goed wat je zegt Femke, maar is het dan niet een beetje banketstaaf dat alle bloesemlocaties al vertrapt etc zijn voordat de minder ervaren fotografen er aan toe zijn? De locaties zijn op den duur ook een beetje 'op' lijkt mij.. En iemand uit het zuiden van Limburg die niet fotografie als zijn beroep heeft gaat -lijkt mij- niet naar het noorden van Friesland voor bloesem. Dat zou ik in ieder geval niet doen.
Niet dat er daar iets te vinden is trouwens :') Voor zo ver ik weet.

EJuniorJoost

Re: [VRAAG] De ''Oh zo geheime'' bloesemlocaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:50

Respect voor de natuur heeft weinig met bloesem te maken, dat is iets wat altijd geld. Hier zou wat mij betreft ook beter naar gekeken moeten worden en dan geven ze maar een dikke boete of zoiets dergelijks, maar om nou geheimzinnig te doen... Vind ik net zo sneu als die mensen die de boel vernielen. De natuur is voor iedereen namelijk en niet voor 1 fotograaf. Laten we respect voor elkaar en respect voor de natuur houden dan komen we een heel eind!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:03

EJuniorJoost schreef:
Respect voor de natuur heeft weinig met bloesem te maken, dat is iets wat altijd geld. Hier zou wat mij betreft ook beter naar gekeken moeten worden en dan geven ze maar een dikke boete of zoiets dergelijks, maar om nou geheimzinnig te doen... Vind ik net zo sneu als die mensen die de boel vernielen. De natuur is voor iedereen namelijk en niet voor 1 fotograaf. Laten we respect voor elkaar en respect voor de natuur houden dan komen we een heel eind!

Hier ben ik het mee eens inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:56

Als ik direct merk dat een locatie die ik 1x aan 1 persoon door geef, een jaar erop zo druk is dat ik er zelf niet meer terecht kan of iemand zich er misdragen heeft zodat ik (en anderen) er niet meer terecht kan...

Dan is het niet sneu dat ik geen locaties (waar ik zelf gigantisch veel tijd in steek om ze te vinden) meer doorgeef. Het is logisch en terecht. En ik vind het enorm jammer dat je het nodig vindt om een ander persoonlijk aan te vallen en sneu te noemen. Nergens voor nodig en kwetsend.

Iedereen kan locaties vinden, maar t kost wat moeite en tijd.
Ik krijg zelf nooit locaties van anderen maar heb al wel tientallen locaties met anderen gedeeld (en deel ook al jaren hier gratis mijn kennis met anderen... Dus sneu vind ik echt een totaal ongepaste benaming).
Een groot deel van die locaties is inmiddels verboden om er te komen omdat mensen zich hebben misdragen.

Dus als ik merk dat de locaties die ik voor mijn werk en inkomsten hard nodig heb, verdwijnen als ik ze met iedereen deel, dan leer je t erg snel af om te delen.

Ik krijg er niets voor terug, behalve dat ik regelmatig hoor dat de locatie niet meer te gebruiken is omdat anderen zich er hebben misdragen.

Er is genoeg moois voor iedereen te vinden. Zeker als iedereen t netjes achterlaat. Maar in de praktijk blijkt gewoon dat heel veel mensen het verpesten voor de anderen.

En bloesem? Dat is ook zat te vinden... Hier alleen in Hoofddorp al staan honderden van die kersenbloesem bomen. Meestal in tuinen waar je niet bij kunt. Maar veel zijn er ook gewoon vanaf de openbare weg te bereiken.
Kwestie van goed zoeken.

En als je dat niet wilt, is dat een keuze. Maar het is echt onnodig om mensen sneu te noemen, als ze hun werk niet zomaar delen omdat ze uit meerdere ervaringen weten dat het negatieve gevolgen heeft.

Dus dat respect voor elkaar houden, waar je het over hebt, begint nu echt bij jezelf...

En ja, de natuur is er voor iedereen, dus iedereen is vrij z'n plekkie te zoeken. En je bent net zo goed vrij om de locatie niet te vertellen om te voorkomen dat er weer een zwerm van vernieling meer strijkt, want dan kan niemand er meer van genieten. Zoals al op meerdere plekken gebeurd is.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:03

Volgens mij heb ik niemand sneu genoemd, maar kan zijn dat jij dat anders hebt opgevat.
Of dat was niet voor mij bedoeld, kan ook, dan heb ik niks gezegd :o

Ik kan me best vinden in wat je schrijft. Het is jammer dat mensen de boel niet netjes achter laten, geen respect voor de natuur hebben en het vervolgens als een zooitje achterblijft.
Maar het is ook jammer dat anderen (die wel van plan waren om het netjes achter te laten en er voorzichtig mee om te gaan) dan de dupe zijn van acties van deze mensen, net zo goed als dat de fotografen die de locatie hebben gevonden daar de dupe van zijn. Maar dat is mijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:13

@Nynke:
Ejuniorjoost had t over sneu

EJuniorJoost schreef:
Vind ik net zo sneu als die mensen die de boel vernielen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:17

Maar niemand is er toch de dupe van?
Je kunt toch gewoon zelf locaties zoeken/vinden?

Het enige verschil is dat mensen er dan zelf ook wat tijd en moeite in stoppen in plaats van dat maar een handje vol mensen hun best doen en daar nu alleen problemen voor terug krijgen.

Iedereen kan zelf op zoek. En dan zit je nog lokaal ook, ideaal.
Maar inderdaad, het kost jezelf dan wel wat tijd.

Ook locatie scouten is onderdeel van fotografie. Het hoort erbij en het is een geweldig gevoel als je na je speurtocht een mooie plek hebt ge vonden :-)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:39

Helemaal met Femke eens. Niets meer aan toe te voegen. :)

Zag ook al dat Almere dit weekend en aankomende week wordt bestormd met fotografen.. erg vervelend voor de omwonenden. Al genoeg klachten geweest en dan toch nog er massaal heen gaan.. ik kan er met mijn hoofd niet bij en ik werk er dan ook niet aan mee.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:51

Ik denk dat heel veel mensen niks weten van die klachten..

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:08

Femke schreef:
@Nynke:
Ejuniorjoost had t over sneu

EJuniorJoost schreef:
Vind ik net zo sneu als die mensen die de boel vernielen.

dat jij hierin ziet dat ik jou sneu noem zegt meer over jou dan over mij tjonge jonge.... _O-

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:10

Femke schreef:

Het enige verschil is dat mensen er dan zelf ook wat tijd en moeite in stoppen in plaats van dat maar een handje vol mensen hun best doen en daar nu alleen problemen voor terug krijgen.

Ook locatie scouten is onderdeel van fotografie. Het hoort erbij en het is een geweldig gevoel als je na je speurtocht een mooie plek hebt ge vonden :-)

Ja heel leuk, maar niet iedereen heeft een auto, rijbewijs en geld om heel het land door te crossen. Natuurlijk ben ik zelf ook wel opzoek en altijd als ik ergens heen ga hou ik mijn ogen open, maar om nou even naar bijvoorbeeld Arnhem te rijden om een bloesem boom op te zoeken.....

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:03

Ik ben het met Femke eens wat betreft het niet vertellen van de locaties en wat Marit zegt is denk ik ook zo. Vorig jaar wilde ik ook super graag de locaties weten en ik snapte niet waarom het niet verteld werd, maar toen ik uitgelegd kreeg waarom dat zo snapte ik het wel :j Vorig jaar ben ik in Almere geweest en heb ik bewust een groepje paarden van meiden die er rijdend heen konden gefotografeerd. Ik lees nu allemaal berichten waardoor ik besloten heb er niet meer heen te gaan. Ik heb nu zelf een aantal plekjes gevonden dus het is echt wel mogelijk. En het is maar net wat je er zelf voor over hebt en wat je in je fotografie wil investeren.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:47

EJuniorJoost schreef:
Femke schreef:

Ja heel leuk, maar niet iedereen heeft een auto, rijbewijs en geld om heel het land door te crossen. Natuurlijk ben ik zelf ook wel opzoek en altijd als ik ergens heen ga hou ik mijn ogen open, maar om nou even naar bijvoorbeeld Arnhem te rijden om een bloesem boom op te zoeken.....

Ik heb ook geen auto, rijbewijs en ook niet super veel geld. Maar geloof me, ook op de fiets moet je vast wel wat tegen kunnen komen in de buurt.

Ik zou daarom ook niet helemaal naar Arnhem of de andere kant van het land gaan om daar iets te gaan lopen zoeken ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:46

Almere buiten, regenboogbuut is echt op zijn hoogtepunt. Het is een feestje om hier aan te wonen.
Het staat al de hele ochtend afgeladen vol met trailers.
Het is alleen echt vechten om een plekje, dat is enorm jammer.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:05

De rest van de dag ook zo zeker?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:23

Lijkt me vreselijk om daar te wonen :')
Zag dat ze hier in de nieuwe wijk bloesem boompjes geplant hebben, zijn echt nog baby's nu. Hopen dat die volgend jaar mooi worden <3

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:00

Zeg ook niet dat je op je 'luie kont' maar op internet bij andere locaties moet afzoeken hoor! Ik ga ook opzoek en stap de auto in/fiets op, maar in Friesland is echt een stuk minder daar is vooral veel weiland _O- .
Ik even geluk dat ik weekenden in het westen ben en soms ook richting Arnhem :).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:33

Bij de ingang van het speelbos van de Surea (op het ruiterpad) staan de bomen in witte bloesem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:43

Rondom Alphen (Gld) heb ik ook verschillende plekken met bloesembomen gezien.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:54

Vraag van een leek, ik weet echt niets van fotografie

Maar sommigen van jullie zijn zo handig met photoshop en bewerken van fotos en dan vraag ik me altijd af waarom de locatie zo belangrijk is. Als je een goede foto maakt tegen een lege achtergrond, kan je toch prachtige bloesems in photoshoppen?
Of zeg iknu iets heel stoms? Dat vraag ik me echt af