[ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:41

Pastel bedoel je neem ik aan?
Het idee daarvan is dat je een krijtje verkruimelt. Of puur pigment koopt, dan kan ook. Het model moet helemaal glad en goed zijn en in een hoge kwaliteit grondverf zitten. In elk mini krasje of groefje kan het poeder zich ophopen en krijg je een donkere streep. Daarnaast mag je het model ook nergens aanraken, want elk beetje huidvet trekt het poeder ook weer aan. Als je dat allemaal in orde hebt kan je met een kwastje het pastelpoeder op de grondverf wrijven. Dit hecht dan in een lichtje kleur. Als de ondergrond verzadigd raakt spuit je het model met fixatief. (Dit is weer wat omslachtig, want niet alle fixatief werkt hiervoor goed.) Wanneer de fixatief droog is kan je weer het volgende laagje er op smeren. En met een laag of 20 heb je dan een heel mooi geverfd paard.

Het is niet heel moeilijk, het effect is vaak zacht van kleur en het gaat redelijk snel. Kan heel gaaf zijn! Alleen niet heel goed voor je gezondheid. :')

Edit: Het gaat dus altijd om softpastel, nooit oliepastel. Vrij belangrijk detail. :D

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:58

Ik heb even een voorbeeld opgezocht ter ondersteuning van mijn verhaal.
Hier zie je twee de zelfde modellen met een ander medium geschilderd. Links is met olieverf. Dit is hard en vol van kleur. Rechts is met pastel. Je ziet dat vooral goed op de neus en in de oren. Veel zachter van kleur.
Afbeelding

Als je op youtube 'how to breyer pastel' intypt dan krijg je wel een aantal home made tutorials.
Zoiets als dit: https://youtu.be/nFr72xCSZlU

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:17

Ik bedoelde inderdaad pastel. :D
Mooi om de verschillen zo naast elkaar te zien. Het pastel oogt fluweliger, het olieverf meer als een glanzend gepoetst paard. Ik vind het bijzonder om te zien dat olieverf zich in licht en schaduw net zo gedraagt als een glanzende paardenvacht en het wel oplicht, maar niet van die grote glimmende witte vlakken krijgt. Dat geeft vaak zo'n plastic look.
Ik zou trouwens wel de neiging krijgen om wat structuur uit de manen/voorpluk weg te schuren, want die worden vaak te dik/structuurrijk gemaakt zodat je ze echt ziet liggen (vooral in compleet witte modellen), maar dat maakt ze ook weer minder realistisch.

MieLo

Re: [ART][WIP] PRE schimmel hengst modelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:01

Bedankt voor de tips! hier kan ik zeker iets mee :D

Het voordeel is dat ik een few spot merrie heb, wat alleen lastig is in het gezicht en haar achterwerk :=
ik ga ook zeker wat tutorials bekijken

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 21:55

xyzutu2 schreef:
Ik bedoelde inderdaad pastel. :D
Mooi om de verschillen zo naast elkaar te zien. Het pastel oogt fluweliger, het olieverf meer als een glanzend gepoetst paard. Ik vind het bijzonder om te zien dat olieverf zich in licht en schaduw net zo gedraagt als een glanzende paardenvacht en het wel oplicht, maar niet van die grote glimmende witte vlakken krijgt. Dat geeft vaak zo'n plastic look.

Maar juist dàt heeft weer te maken met de vernis, en niet zo zeer met het medium. De linker is hier met een extreem matte vernis afgewerkt. Hele matte vernis haalt de diepte uit de kleur. Dat maakt met pastel niet zo veel uit, want dat heeft toch al niet extreem veel diepte. Daarnaast heeft het een praktische reden: deze vernis werkt extreem fijn. (M.u.v. het feit dat het een zo'n chemisch goedje is dat het volgens Europese standaarden verboden is en mijn buren mij een keer kwamen vragen of we misschien xtc aan het maken waren zo erg als dat het stinkt. :+ )
De linker heeft een semi matte finish. Ik kies daar zelf ook altijd voor met olie omdat het meer diepte in de kleur laat zien. Maar er zijn genoeg schilders die al hun werk extreem matte spuiten onafhankelijk van het medium. Of juist alles extreem glossy. Net waar je van houdt. :D Maar het is wel moeilijk een goede vernis te vinden moet ik zeggen.

Ik heb weer een update foto:
Afbeelding

Ik had de basis aanvankelijk zandkleurig maar dat vond ik geen succes. Het haalde te veel kleur uit het model weg. Dus daarna een 'kleurloze' basis van donker grijs gemaakt. Dat was ook weer wat koud dus nu weer wat bruin en zandkleur bovenop gedaan. Nog een beetje te veel oranje bruin naar mijn mening.
Daarnaast heb ik nu de staart vast een eerste kleurlaag gegeven. Maar daar moet nog een hoop aan gebeuren.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:08

Wat een kunstwerk, prachtig! Heel interessant om het proces te zien. Ik volg je in ieder geval op facebook!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:15

Ik kan hier echt van genieten! Ziet er fantastisch uit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:12

Ik vind de basis zo echt heel chique, met net nog dat strookje zand. :j
Ook de staart is mooi zo met het donker bovenop de staartwortel ipv aan de onderkant, zo lijkt hij ook meteen een stuk schoner. Bij staarten die donker zijn onder de staartwortel denk ik toch altijd aan mest. ;)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:32

haha maar schimmels zijn ook gewoon zo lastig daar in. Het ene paard heeft juist een lichte bovenkant en donkere onderkant, of helemaal andersom. Zo ook bij de manen. En dat verschild dan weer sterk per seizoen.

Het paard van de voorbeeldfoto heeft trouwens wel een verbazingwekkende witte staart vergeleken de hoeveelheid donkere haren op zijn lichaam. Ik hou dit wel als voorbeeld, maar dan met iets meer donker denk ik. 8-)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:41

Ik blijf maar naar de laatste foto kijken! Wat ontzettend mooi zeg! Ik zou willen dat ik zoiets kon :) dan ben je echt wel trots op je werk lijkt me!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 17:17

Ballard_L schreef:
Ik blijf maar naar de laatste foto kijken! Wat ontzettend mooi zeg! Ik zou willen dat ik zoiets kon :) dan ben je echt wel trots op je werk lijkt me!

Was dat maar zo. :o Misschien heeft het te maken met dat ik een studie volg in de kunstgeschiedenis en dus vrijwel uitsluitend mensen om mij heen heb die alleen iets geven om 'hoge kunst'. En dan zit ik in mijn vrije tijd een beetje miniatuurpaardjes te beschilderen en handgemaakte hoofdstellen in elkaar te naaien. Beide werelden sluiten waardering bij elkaar zo goed als uit.
Daarnaast blijft het vaak bij een dure hobby. Echt professioneel in het ambachtschap bezig zijn is ontzettend moeilijk om van rond te komen. Wat natuurlijk niet helpt is dat ik geen opleiding aan een kustacademie of ambachtsschool heb gedaan en het daardoor ook moeilijker is om iets goed op te zetten.
Het is niet zo dat ik mijn werk helemaal niet waardeer; ik vind het leuk om te doen en ik ben blij als ik andere mensen daar weer blij mee kan maken. Maar echt trots zal ik mijzelf niet noemen over mijn werk.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:54

Dan zijn wij wel trots op je :j Want het is echt heel mooi hoor, en knap dat je het zo kunt!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:16

hoefijzer schreef:
Ballard_L schreef:

Was dat maar zo. :o Misschien heeft het te maken met dat ik een studie volg in de kunstgeschiedenis en dus vrijwel uitsluitend mensen om mij heen heb die alleen iets geven om 'hoge kunst'. En dan zit ik in mijn vrije tijd een beetje miniatuurpaardjes te beschilderen en handgemaakte hoofdstellen in elkaar te naaien. Beide werelden sluiten waardering bij elkaar zo goed als uit.
Daarnaast blijft het vaak bij een dure hobby. Echt professioneel in het ambachtschap bezig zijn is ontzettend moeilijk om van rond te komen. Wat natuurlijk niet helpt is dat ik geen opleiding aan een kustacademie of ambachtsschool heb gedaan en het daardoor ook moeilijker is om iets goed op te zetten.
Het is niet zo dat ik mijn werk helemaal niet waardeer; ik vind het leuk om te doen en ik ben blij als ik andere mensen daar weer blij mee kan maken. Maar echt trots zal ik mijzelf niet noemen over mijn werk.

pff, nou ik vind dit ook een kunst hoor! Hoe je met een 'kwast en wat verf' een bijna levend paard kan maken. Inderdaad, wij zijn wel trots op je :) Vind het echt bizar mooi!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 12:02

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:13

Ik vind de kleur net iets te donker maar wel gaaf gemaakt.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:20

Ontzettend gaaf zeg!

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:17

Gaaf!!!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:43

heel erg mooi.....die blik in de ogen ook, gewoon net echt

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 17:41

Bedankt voor de reacties!

C_arola schreef:
Ik vind de kleur net iets te donker maar wel gaaf gemaakt.

Te donker in de zin van de kleur bruin/grijs te donker of te donker in de zin van een te donker stadium van schimmel? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:00

Mooi! _/-\o_ Ik vind de bodem ook erg goed gelukt.
Qua kleur ga ik denk ik wel met Carola mee; elke schimmel begint donker, maar met deze kleur lijkt hij op het eerste gezicht gewoon een glanzende bruine en zie ik de appeltjes daarna pas - en dan is hij weer gewoon bruin. Een beetje alsof mijn hersens steeds tussen de 2 switchen.
Ook vraag ik me af of de onderkant van de manen niet te licht is? Ik heb het idee dat als de manen bij een schimmel naar links vallen, de onderkant (dus linkerkant van de manenpartij) donkerder is dan de manen die altijd bovenop liggen. Misschien is dat gewoon schaduwwerking, maar nu zijn ze onder en boven even licht, en in combi met de vrij donkere vacht en het feit dat de manen wel heel erg massief zijn zou ik denken dat de schaduwkant van de manen ook donkerder zou zijn. Nu lijkt de bovenkant van de manen zelfs donkerder dan de schaduwkant, maar dat kan ook aan de foto's liggen.
Maar goed, niets is veranderlijker dan een schimmel dus misschien bestaan ze inderdaad ook in deze combinatie.

Mooie foto's trouwens, heel chique met die achtergrond zo. Ga je deze ook nog over het strand laten galopperen zodat mensen echt denken dat hij echt is? :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:56

Precies zoals xyzutu2 het omschrijft, maar het kan ook zeker een kwestie van smaak zijn.