[SCH] De kunst van imperfectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: [SCH] De kunst van imperfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:26

Het is echt een prachtig schilderij, iets waar je naar blijft kijken. Heel gaaf gedaan!!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:09

Wauw! Zou hem zó aan mijn muur hangen!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:14

marjoke schreef:
Fenrir: Dank voor je reactie. Heel fijn dat je even mee denkt. In je eerste alinea kan ik mezelf wel vinden, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Wat de houding betreft, heb je misschien wel gelijk. Niet helemaal spontaan. Wat je citaat betreft: ik heb er dan wel bewust voor gekozen om het zo te laten staan, niet persé om het zo te schilderen. Ik heb heel veel aan het toeval over gelaten en vaak snel iets opgezet, en gekozen dat het goed was, ookal had ik het misschien net anders gewild, snap je? Dus voor mij heet dat imperfect en los gelaten.. :)
Dat niets perfect is, zei ik zelf ook al. En dat is inderdaad waar ik heen wel. Voor mij is het af en perfect als het niet perfect is. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt.. Wel bedankt voor je tip. Daar kan ik zeker eens mee aan de slag gaan. Ik weet alleen niet of dat nu precies wordt wat ik dan wil. Ik werk normaal heel traag met heel veel pauze :+
En ik hoef ook niet in een vakje te passen. Ik wil geen stijl nabootsen. Ik wil vooral mijn eigen ding doen en daar in groeien. Ik wil maken wat ik mooi vind, of dat nu los of binnen te lijntjes is. Op het moment vind ik dit vrije leuk om te doen, dus ik zie wel wat daar uit groeit :) Nog eens bedankt om er een andere visie op los te laten!

Ik snap nu beter wat je bedoelt, ik vroeg me af wat je doel nu exact was aangezien hier op bokt het realisme tegenwoordig de overhand heeft en andere stijlen (begrijp dat je geen bepaalde stijl nastreeft, maar was even om het beestje een naam te geven) dan al gauw worden weggezet als zijnde minder 'perfectionistisch' terwijl dat er helemaal niks mee te maken heeft. Ongeacht je stijl en materiaalgebruik kan iets perfectionistisch zijn.
Ik zie de titel dus niet terug in je werk om redenen die ik eerder noemde, maar als ik het goed begrijp was het met name het proces voor jou en niet zozeer het eindresultaat. Het is natuurlijk een beetje dubbel want als jij als tekenaar iets af vindt dan is het in jouw ogen eigenlijk wel een soort van perfect (anders was het nog niet af - dat punt van imperfectie bereiken is dan ook heel moeilijk, al dan niet nagenoeg onmogelijk voor sommigen), maar ik snap iig je streven naar meer lossigheid in je manier van werken even los van het eindresultaat.

Werken op tijd kan juist prettig zijn als je van jezelf vrij traag werkt, het hoeft namelijk niet af te zijn. Dat is vaak het probleem met erg perfectionistisch zijn (*kuch* herkenbaar). Het risico van perfectionisme in de kunst zit hem er vaak in dat je teveel doet en er daardoor 'over' gaat. Met werken op tijd dwing je jezelf iets te maken binnen een paar minuten en het gaat dan veel meer om het proces dan om het eindresultaat. Het kan dus heel fijn zijn om meer los te laten. Juist door enorm veel te maken wordt je beter en dat is (ik weet niet of dat voor jou zo is hoor, maar dat zie je vaak) voor mensen die perfectionistisch zijn vaak lastig omdat ze eigenlijk willen dat elk werk 'af' is, dat het goed is, en zich daardoor niet de ruimte geven voor de oefening waarbij het gewoon fout mag en kan gaan. Hierdoor maken ze soms juist minder waar je natuurlijk juist niet beter van wordt, want oefening baart kunst.

Een andere oefening die misschien wel leuk is doe ik wel eens met kleurpotlood maar kan ook met ander materiaal (iig kleur), waarbij je zonder te kijken een kleur pakt en daarmee begint te tekenen, dan een nieuwe pakt en verder gaat, etc. Het leukste is dan nog om pas te kijken welke kleur je gepakt hebt als je hem al op het papier zet (en dus al weet wat je wilde maken) omdat je je dan echt moet zien te redden met de kleur die je hebt. Stel ik teken een paard en pak paars, als ik die kleur pak kan ik nog bedenken 'dit is een donkere kleur, die gebruik ik voor die schaduw daar' maar als ik zonder te kijken de punt neerzet om manen te gaan tekenen en dan pas zie welke kleur het is spreek je weer heel iets anders aan in het proces.
Juist van die korte, kleine oefeningen kunnen heel prettig zijn om tussendoor wat te oefenen op dat 'minder perfecte' en tegelijkertijd werk je ook aan andere dingen, dus imo dubbel win :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:16

Ik ben het helemaal met mijn voorgangers eens. Ik verwachtte iets experimenteels te zien. Een idee, dat nog niet af is. Maar wat ik zie is een prachtig, afgewerkt schilderij. Van mij mag hij ook aan de muur!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:16

Fantastisch, absoluut waanzinnig. Ik werk ook bijna uitsluitend met aquarel, en weet de heerlijke en moeilijke kanten van het medium. Je hebt het zo goed gebruikt!

De emotie en combinatie vaan het detail en het onafgemaakte spreekt me ontzettend aan, maar ook op mij komt het niet als 'imperfect' over. Ga dus wat dat betreft mee met Fenrir.

Ben benieuwd naar meer :D

Oh en heel belangrijk, zou je willen delen wat voor doek (merk, hoe veel grams) je gebruikt? Ben altijd nieuwsgierig naar suggesties :))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:19

Wauw, wat een ontzéttend mooi schilderij. Ik zou hem ook zo aan mijn muur hangen, geweldig. Hij doet me erg denken aan mijn ingeslapen paardje... doe je het ook in opdracht of is dit echt iets eenmaligs dat je hebt gedaan?

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 17:27

Gerlindie: ik maak wel eerst een schets hoor. Anders kloppen de verhoudingen niet. Zeker op dit formaat heb ik daar heel veel moeite mee ;)

Prugelpiet: wat een compliment! Dankjewel!

Fenrir: akkoord. Realisme heeft hier inderdaad de bovenhand, maar daarom vind ik het mijne niet minder hoor. Ik ben er fier op dat ik iets anders doe :P die oefening met die kleuren lijkt me wel erg leik om te doen. Wel iets moeilijker uit te voeren met verf en water maar goed zeker de moeite om te proberen.
Ik ben wel erg benieuwd geworden naar wat jij maakt. Kan ik dat ergens terug vinden?

Dirndl: dankje. Dat is mijn stijl altijd geweest. De belangrijke dingen uitwerken die de uitdrukking van het paard maken. En als ik dat had was ik te lui om de redt uit te werken dus deed ik dat maar snel. Zo is het begonnen :+ nu is het niet meer luiheid maar heb de lijn wel doorgetrokken. Misschien is het af en toe zelfs nog wel luiheid.. :P
Ik gebruik liefst doeken vzn het merk Museo en dan wel 100% linnen. Dit gewoon omdat het de beste kwaliteit is en het stevigste raam. Ik gebruik er ook wel eens van Freeedge maar die zijn van katoen en een minder zwaar frame. Ik werk graag met goeie kwaliteit met het oog op verkoop. Ik wil dat mensen waar krijgen voor hun geld. Geen enkel canvas is geschikt om met aquarel op te schilderen, dus op zich maakt het ook niet echt uit welke ondergrond ik gebruik. Als ik mijn grondlaag maar dik genoeg zet ;)

Sheran ik doe dit zeker in opdracht. Ik stuur je een privebericht.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:46

Nou, ik heb toch echt gezocht naar die imperfectie, maar 'm niet gevonden. En ik heb toch echt aandachtig gekeken :D.

Super gaaf werk. Mooi om te zien hoe je de lossigheid van een aquarel zoals ooit bedoeld, dus met veel wit, weet toe te passen. Ook al is dat blijkbaar nog een beetje spannend.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 20:14

Maflinger_S: Dankje, heel fijn dat je het snapt! Haha. Ik vind het inderdaad erg belangrijk aquarel te gebruiken zoals het moet, door het wit uit te sparen. Jammer dat ik vaak werken zie met volledig dicht geschilderde aquarellen. Maar zo veel wit uitsparen vind ik inderdaad nog een beetje spannend. Risico's nemen, blijkt wel vaker goed uit te pakken, dus ik ga het meer doen :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 20:21

Wow :+: Is hij inmiddels verkocht? Anders wil ik ook graag een PB :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:11

marjoke schreef:
Fenrir: akkoord. Realisme heeft hier inderdaad de bovenhand, maar daarom vind ik het mijne niet minder hoor. Ik ben er fier op dat ik iets anders doe :P die oefening met die kleuren lijkt me wel erg leik om te doen. Wel iets moeilijker uit te voeren met verf en water maar goed zeker de moeite om te proberen.
Ik ben wel erg benieuwd geworden naar wat jij maakt. Kan ik dat ergens terug vinden?

Met aquarel zal dat iets moeilijker zijn inderdaad (ben zelf een kneus met aquarel :') )
Heb tegenwoordig helaas niet meer echt veel online staan, ik moet ooit nog eens alles wat momenteel in mappen zit documenteren. Hier is wel een en ander te vinden maar dat is ook alweer van jaren terug en voornamelijk wat kleine dingetjes uit schetsboeken (denk periode 2009-2012, en twee 'nieuwere' dingen uit 2014).
Ik teken momenteel vooral voor mezelf als ik al tijd heb om iets te maken. Vroeger was ik erg actief hier op bokt, eerst op CreaBea (bestaat nu niet meer) en daarna op UK maar aangezien ik op een gegeven moment (rond 2009) min of meer gestopt ben met paarden tekenen post ik eigenlijk zelden nog wat.
Wil het wel weer oppakken op zich maar tsja... tijd... als er nou meer uren in een dag zaten :7

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 08-09-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:14

Ik vind hem geweldig, had alleen iets van een oksel/elleboog willen zien. De onderste derde van het doek is zo leeg, of het geheel wat omlaag gebracht.
Maar verder is hij briljant :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 19:19

Woogi: geheel omlaag brengen niet, dan wordt het te symmetrisch. Oksel had ik zelf ook al aan gedacht. Soms denk ik ook dat dat er misschien wel op had mogen staan :)

Fenrir: jammer dat je geen paarden meer tekent! Moet je terug oppakken :) Op crea bea ben ik ook nog heel actief geweest. Had je toen dezelfde naam?

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 19:19

Schilderij is overigens nog niet verkocht ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:22

Schitterend! Ik zou zelf persoonlijk nog een klein stukje buik doen, maar niet vastgemaakt aan het geheel. Dan voelt het wat meer in 'balans'.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:22

Oh wauw, ik reageer vrijwel nooit bij UK, maar dit is wel echt zo ongelooflijk mooi. Dit zou ik ook zo aan mijn muur willen hebben hangen èn naar blijven kijken. <3

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 12:31

Babeth: ja idd klein stukje buik had ik wel kunnen doen. Schilderij is al vernist, dus kan nu niet meer :)

Djinnie: dankjewel :o

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:18

Echt heel mooi geworden! Het blauw wat je erin hebt gebruikt maakt het echt sprekend.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:13

Prachtig stuk Marjoke! Fijn om andere manieren van werken met aquarel voorbij te zien komen :)
Leuke discussie heeft zich hier trouwens ontsponnen, die was ook best interessant om te lezen.