[VRAAG] Rechten fotograaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:23

magda_90 schreef:
Foto's zijn uiteraard primair voor de klant maar secundair ook voor commerciële doeleinden van de fotograaf. Bij mij wel althans.
Daarom laat ik vooraf altijd een contract tekenen waarin dit nadrukkelijk benoemd wordt. Wil je het niet, dan geef je dit vooraf aan, niet pas achteraf.

Daarom vind ik het mooi dat deze vrouw het vooraf (blijkbaar uit zichzelf) al aangeeft. :j

Ik ben ook wel echt een hobbyfotograaf, geen professionele. Misschien maakt dat ook wel verschil. Reclame maken doe ik niet veel, ik vind het leuk om foto's te delen, maar het is niet belangrijk voor mij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:51

Bubbleee schreef:
Hoi,

Omdat ik zelf het antwoord niet weet vraag ik het hier maar..

Laatst had ik een fotoshoot van 2 kinderen, moeder had vooraf al gevraagd of ik de fotos niet op facebook wou zetten, prima is geen probleem.

Nu sta ik binnenkort ook met mijn studio op een wintermarkt. Daar wil ik een aantal poster neerhangen als reclame. Waaronder een van die kinderen, die fotos waren zo enorm mooi geworden.
Achteraf zegt ze dat ze uberhaupt niet wil dat het voor andere doeleinden gebruikt wordt. Dus ook niet als reclameposter op een wintermarkt.
Wat zijn mijn rechten hierin, in principe ben ik de fotograaf en is het mijn 'product'. Maar het zijn haar kinderen.

Wie weet hoe dit zit?

Vooraf werd alleen dat van Facebook aangegeven, achteraf kwam er nog een 'maar'. Dat is imo toch iets anders dan vooraf al glashelder te zijn over de wensen. Daarom heb ik dus een contract opgesteld. Niet omdat ik professioneel ben, maar om misstanden te voorkomen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:05

magda_90 schreef:
Bubbleee schreef:
Hoi,

Omdat ik zelf het antwoord niet weet vraag ik het hier maar..

Laatst had ik een fotoshoot van 2 kinderen, moeder had vooraf al gevraagd of ik de fotos niet op facebook wou zetten, prima is geen probleem.

Nu sta ik binnenkort ook met mijn studio op een wintermarkt. Daar wil ik een aantal poster neerhangen als reclame. Waaronder een van die kinderen, die fotos waren zo enorm mooi geworden.
Achteraf zegt ze dat ze uberhaupt niet wil dat het voor andere doeleinden gebruikt wordt. Dus ook niet als reclameposter op een wintermarkt.
Wat zijn mijn rechten hierin, in principe ben ik de fotograaf en is het mijn 'product'. Maar het zijn haar kinderen.

Wie weet hoe dit zit?

Vooraf werd alleen dat van Facebook aangegeven, achteraf kwam er nog een 'maar'. Dat is imo toch iets anders dan vooraf al glashelder te zijn over de wensen. Daarom heb ik dus een contract opgesteld. Niet omdat ik professioneel ben, maar om misstanden te voorkomen.

Denk dat dat ook verstandig is hoor, een contract. Geeft duidelijkheid voor beide partijen.
Maar ik weet niet of de TS die posters vóór de shoot al genoemd had? TS, is dat zo? Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik ging er vanuit dat er verder niet over gesproken is, en dat ze dus vooraf geen toestemming heeft gegeven, maar al wel aangaf (uit zichzelf) dat ze ze niet op FB wilde hebben.

Maar goed, TS, ik zal verder niet off-topic reageren :o

Anoniem

Re: [VRAAG] Rechten fotograaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:05

Stap 1 als je fotoshoots voor anderen gaat maken:
Zorg dat je goed ingelezen bent in je rechten en plichten ;)
Want daarmee kun je vooraf een hoop ellende voorkomen.

Je hebt hier te maken met het portretrecht op de foto's.
En hoe dat portretrecht van toepassing is op jouw situatie, is vooral afhankelijk van of je reportage in opdracht was of niet.

Uitgebreide info kun je hier vinden:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/

Zoals je het hier omschrijft, lijkt het in opdracht te zijn geweest.
In dat geval mag de afgebeelde persoon op de foto bepalen dat jij de foto's niet mag publiceren.
Voor iedere publicatie en openbaar making (facebook, je eigen website, op een beurs aan klanten laten zien, etc.) heb jij dan toestemming nodig van de afgebeelde persoon.

En krijg je die toestemming niet, dan mag je de foto's dus niet gebruiken.

Is de fotoshoot niet in opdracht gemaakt (bijvoorbeeld een foto van een straat, waar allerlei mensen lopen), dan gelden andere regels.
Maar ook dan nog moet je rekening houden met het "redelijke belang" van de afgebeelde personen.

Los van al dat alles.... Kun je vooraf wel andere afspraken maken.
Dat kan niet met alleen een zinnetje in je algemene voorwaarden, dat is niet voldoende.
Je kunt wel een model release opstellen. Dat is een contract waarin je afspraken kunt maken over het gebruik van de foto's door beide partijen. Wat beide partijen wel en niet mogen doen met de foto's kun je daarin samen afspreken. Ook eventuele vergoedingen.
Op internet zijn veel gratis voorbeelden te downloaden van zo'n model release.

Lang verhaal kort; de gemaakte foto's mag je niet gebruiken zonder toestemming van de persoon die op de foto's staat.

Gaat het om dieren, dan is het een ander verhaal.
Want dieren zijn geen personen voor de wet, dus dieren hebben geen portretrecht.
Heb je alleen een dier (bijvoorbeeld een paard) zonder persoon op de foto staan, dan kan de eigenaar je niet verbieden om een foto te gebruiken. Maar ook in dat geval is het handig om vooraf samen duidelijke afspraken te maken.