Foto's niet scherp?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bora

Re: Foto's niet scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:55

Heb je bij gebruik van het statief de beeldstabilisatie uit gezet?
Dit kan ook nog weleens helpen

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:59

Bestaat die site ook in het Nederlands? O:) :=

Ik heb echt af en toe een lucky shot / scherpe foto ;(

@bora: Shiiiiiiiiiipps, nu je het zegt :n 8)7 wat stom van me
Zou dat het probleem kunnen zijn ja? Of zou er meer aan de hand zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:01

Ik heb geen idee. _O-

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:06

Ik ben nu de site aan het lezen. Voor zover ik het begrijp lijkt mijn probleem veel op de eerste afbeelding van het dollar biljet. Mijn foto's zijn net als foto a. Maar met een sluitertijd van 1/500 sec. zou mijn foto toch gewoon scherp moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:08

Je hebt met de eerste serie foto's een paar aandachtspunten:

1. De sluitertijd mag iets sneller, om te zorgen dat de beweging in je foto goed "bevroren" is.
Door een snelle sluitertijd te kiezen, kan een dier nog geen millimeter bewegen, voordat de sluiter alweer gesloten is. Daardoor lijkt het dier stil te staan in de foto. Zou je een héle trage sluitertijd pakken, dan wordt álle beweging in de foto op 1 beeld vastgelegd en daarom krijg je dan strepen/vaagheid in je foto.

Maar dat is niet het grootste probleem.

2. Volg in ieder geval altijd de beweging van het dier.
Ga dus niet met je camera op de hindernis richten en wachten tot het paard voorbij komt, maar volg juist het paard en klik pas als hij over de hindernis springt.

3. Scherpstellen
Je lens kan met de hand focussen (M), waarbij je zelf aan de scherpstelring moet draaien (maar dat is niet ideaal bij snelle actie, dus dat is eigenlijk alleen fijn bij stillevens). Of je kunt de autofocus gebruiken (AF).

3a.
Bij de autofocus is het met actie foto's en bewegende onderwerpen belangrijk dat je de camera instelt op AI SERVO (meestal heb je ONE SHOT, AI Focus, AI Servo als opties).
De camera blijft dan steeds scherpstellen, en de scherpstelling aanpassen, ook als het onderwerp verder weg gaat of juist dichterbij komt. Bij ONE SHOT en AI Focus zal de camera maar 1x scherpstellen. Beweeg jij óf het onderwerp daarna nog, dan heb je een onscherpe foto.

3b.
We moeten de camera ook vertellen wáár de scherpte moet liggen.
De camera kan een hoop zelf, maar de autofocus vind het fijn om scherp te stellen op iets met veel kleur, contrast en textuur. Een boom met blaadjes, een knie van een ruiter met zwarte laars en witte rijbroek, etc. vind de camera fijn.
Een egaal zwarte/witte/bruine/etc hond/paard is veel moeilijker.
Kan de camera daar de focus niet vinden, dan zal hij sneller kiezen om de felgekleurde hindernis te pakken of een boom op de achtergrond, etc.
Er zijn héél veel manieren om het scherpstelpunt aan de camera te vertellen. En per camera merk én model verschilt dat weer. Ik kan hier niet exact uitleggen wat dat per merk en per model is om die reden.
Maar pak je gebruiksaanwijzing van jóuw camera er even bij en kijk wat je opties zijn.
Let op: die opties zijn meestal NIET beschikbaar in een scene of automatische stand. Je moet dan de M, Av, Tv of P stand gebruiken.
Bij Canon zit er meestal bovenop vlakbij de ontspanknop ergens een knopje voor de AF punt selectie. Dat knopje heeft een symbooltje van 5 stipjes in een + vorm.
Als je die indrukt, kun je met de multi-selector of je draaiwiel verschillende opties kiezen.

Als tip zou ik díe op handmatig zetten voor 1 scherpstelveld.
Je moet dan bij iedere foto dat veldje precies plaatsen waar je de focus wilt hebben. En daar stelt de camera dan op scherp.

Let op, dat bij veel goedkopere camera's de opties hiervoor beperkt zijn. Soms moet je steeds dat knopje ingedrukt houden om te kunnen selecteren. En dan kun je niet heel snel wisselen van scherpstelpunt. Terwijl dat wel nodig is bij actie fotografie.
Een andere beperking waar je tegenaan kunt lopen, is het aantal van die scherpstelvelden.
Als je er maar 3 of 5 hebt, is het heel beperkend voor je compositie. Heb je er bijvoorbeeld 30, dan heb je meer vrijheid waar je de scherpte in je beeld legt.
Meestal loopt 't aantal scherpstelvelden en het gemak om ze in te stellen op met de prijs van de camera.

Komt het dier op je af, dan willen we de scherpstelling op de kop/hoofd hebben.
Bij de hond op de ogen, bij het paard op het voorhoofd (ogen zitten daar direct naast).
Vanaf de zijkant kun je eventueel ook op de buik scherpstellen. Komt het dier schuin naar je toe, dan weer het hoofd pakken of bij voldoende scherptediepte in je foto eventueel de schouder als dat makkelijker is.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 22:30

Super bedankt voor de uitgebreide uitleg Femke, hier heb ik zeker wat aan! :j