[TEK][WIP] Neron

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XiiaaooNaa

Re: [TEK][WIP] Neron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:43

Is de eindfoto minder scherp of heb je iets aan je tekening veranderd waardoor hij minder scherp is?
Als hij wel scherp is in het echt vind ik het prachtig :j

Je kan prachtig tekenen! <3 _/-\o_
Alleen vind ik de foto minder mooi en daarom ook de tekening toch minder dan je anderen.
(verhouding en afsnijding is niet geweldig naar mijn idee)

Delphi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:48

<3 Zoo mooi <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:51

Reageer eigenlijk bijna nooit in babe's topics maar

Lontje schreef:
:oo sinds wanneer raster jij AB? Dat is zonde van je tekenkunsten....

Het resultaat twijfel ik niet over, wordt ongetwijfeld weer een hele mooie tekening maar ik dacht dat je niet met een raster werkte.

Volgens mij schetst ze nooit zelf (@babe correct me if I'm wrong) je kan op andere tekeningen namelijk ook gewoon het raster zien zitten. Ik ben zelf ook geen fan van rasters maar ik snap best dat als je zoveel opdrachten krijgt je toch voor een raster gaat. In het maken van een schets gaat tenslotte heel veel tijd zitten (als het niet zelfs het meeste tijd kost). Dan is een raster best een handige hulp.

Snap Lontje's reactie ook wel overigens en inderdaad zoals _San87_ al aanhaalde je kan zien dat de verhouden niet helemaal kloppen door de vertekening in de foto, die met raster wordt overgenomen. Dat zie je vaker terug.

Anoniem schreef:
Erg mooi weer babe! Ik vind het altijd zo knap dat je de details zo mooi op papier weet te krijgen zonder dat het 'too much' is, het klopt gewoon. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Ik vind het eigenlijk wel slim dat je een raster gebruikt, het is immers een opdracht en die wil je zo gelijkend mogelijk hebben :j.

Dat is natuurlijk juist de kunst van het tekenen :+ Een raster is handig ivm snelheid, vandaar dat ik de keuze ervoor wel kan begrijpen. Maar zelf schetsen heeft imo meer voordelen (met name omdat je de gelijkenis beter kan krijgen dan met raster, juist door de vertekening op foto's). Uiteindelijk is het een persoonlijke keus uiteraard.

Verder netjes zoals we gewend zijn :D , ik vind vaak je tekeningen wat tam qua kleur en daardoor wat vlak, maar deze vind ik wat dat betreft sprekender vooral het oog (ook door het grijzige eromheen) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:15

Dat snap ik Fiffill, dat het de kunst van het tekenen is :+. Ik gebruik zelf ook nooit een raster voor mijn werk omdat ik voor vrij werk het ook niet erg vind als de tekening iets afwijkt van de foto. Immers teken/schilder ik omdat ik dat leuk vind en om te genieten van de artistieke vrijheid. Maar als ik een opdracht zou krijgen voor een portret zou ik een raster ook zeker wel overwegen. Inderdaad scheelt het gewoon tijd zoals je zelf ook al aangeeft (wat ik gewoon heel slim bekeken vind; meer opdrachten in minder tijd), maar daarnaast heb je ook kans dat het portret meer gelijkend wordt dan dat je zonder raster zou hebben. En dat is juist waar de opdrachtgever -denk ik- naar vraagt. Het maakt voor hen echt niets uit of ze nou wel of niet een raster gebruikt, als het maar gelijkend is en een mooi werk oplevert.
Neemt niet weg dat ik het zeker wel knap vind als iemand zonder raster een mooi werk neer kan zetten, bovendien vind ik het ook meer overtuigen van (artistiek) kunnen. Maar ik vind dat er ook heus wel een 'grijs gebied' zit wat betreft het gebruiken van een raster. Ik vind het echt niet altijd verkeerd om het te gebruiken. In dit geval vind ik er dus niets mis mee :).

Maar weer ontopic: hij is weer prachtig geworden babe! Ik vind de subtiele achtergrond er mooi bij passen. Ik blijf het knap vinden hoe je alles zo mooi gedetailleerd krijgt! +:)+

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:21

_/-\o_ Prachtig!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:23

Begrijp me niet verkeerd, er is ook niks mis mee :) Vandaar mijn post, ik kan het best begrijpen dat als je zoveel opdrachten krijgt als babe je voor een raster kiest. Ikzelf ben altijd best veel tijd kwijt aan een schets en met een raster scheelt dat toch.

Het is imo juist de kunst om zonder hulpmiddelen een gelijkend portret neer te zetten (wat jij noemde meer getuigend van artistiek kunnen maar daarnaast kun je juist door die vrijheid beter een karakter neerzetten - mits je dat kunt, want dat is lastig en vergt heel veel oefening!); maar dat is, zoals ik al zei, voor iedereen anders. Voor mij zou het tekenen met raster minder voldoening geven maar als dat voor een ander niet zo is wie ben ik om daar wat van te zeggen?

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 17:26

Bedankt voor het reageren!
Vind het altijd wel wat gezeur over rasters. Wat ik vaker op bokt voorbij zie komen. Maar een mening mag uiteraard gegeven worden!
Mijn vrije werken zijn zonder raster en vaak ook zonder schets. Dus ik kan het wel, een raster scheelt gewoon tijd. Voor zover mijn verdediging :+
En de gelijkenis is met raster altijd goed hoor :P

De foto is inderdaad onscherp, ik zal proberen een betere te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:16

Ik vind 'm niet zo mooi :). Puur omdat de verhoudingen niet kloppen en dat in mijn ogen heel opvallend aanwezig is. Zonde.

Qua kleur is ie wel super.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:21

Ik denk ook niet dat je het niet zou kunnen hoor! Maar de verhoudingen kloppen met raster vaak nét niet, afhankelijk van de foto. Dat is gewoon een feit, want die vertekening zit nu eenmaal in de foto en als je dat exact overneemt klopt het niet. Of en hoe storend het is hangt van de mate van vertekening af. Ik ben het er mee eens dat het bij deze vrij opvallend is.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 19:00

Deze foto is scherper:
Afbeelding

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:15

Prachtig <3

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:57

Op zich vind ik het wel meevallen hoewel het altijd netter zou kunnen, maar toch, desondanks vind ik hem erg mooi :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:04

nou nou jongens, zouden jullie het beter kunnen?
ik vind het zoals altijd prachtig babe!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:22

amkeVH schreef:

Je hoefr niet per se beter te zijn om iemand tips te kunnen geven. Jezelf verbeteren is altijd mooi immers :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 11:40

Nayomie schreef:
amkeVH schreef:

Je hoefr niet per se beter te zijn om iemand tips te kunnen geven. Jezelf verbeteren is altijd mooi immers :)

daar ben ik het zeker mee eens! maar om iemand tips te geven hoef je daarbij niet te zeggen dat je het niet mooi vind toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:36

amkeVH schreef:
daar ben ik het zeker mee eens! maar om iemand tips te geven hoef je daarbij niet te zeggen dat je het niet mooi vind toch?

Ja, je zal toch eens aangeven dat je een werk niet zo mooi vindt en waarom... Echt, ongehoord.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

Iemand heeft inderdaad zeer weinig aan "ik vind het lelijk" zonder verdere onderbouwing, maar zulke posts zie ik hier dan ook niet. Volgens mij worden er gewoon tips gegeven. En om tips te kunnen geven moet je vaak juist benoemen wat je minder vindt aan een werk. Er is een verschil tussen opbouwend commentaar en tips en iemands werk afkraken.

Maar goed, hier op bokt is men vooral ooh's en aah's gewend (een van de redenen dat ik zeer zelden nog wat post op UK, ik vind het jammer dat veel van het nuttige commentaar is verdwenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:23

Haha San87 :')

AmkeVH; meningen mogen gegeven worden toch? Tenzij deze mening verder niet wordt onderbouwd. Maar daar is naar mijn idee geen sprake van hoor.

Edit; wat Fiffill zegt

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:26

sorry, ik denk dat ik het misschien wat verkeerd verwoord heb. ik bedoelde inderdaad dat ts er niks aan heeft om alleen te horen dat iemand het niet mooi vind. maar inderdaad, dit word ook niet echt zo gezegd, dus sorry als ik dat verkeerd verwoord heb. ik ben het wel zeker eens met tips geven! vind ik zelf ook altijd fijn!