Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
) Nachtlampje schreef:Op karton werkt inderdaad niet. Verschillende mossen hechten zich op verschillende achtergronden. Van dat echte "bosmos", waar je van die hele lappen af kunt trekken, groeien echt op bosgrond. Die zullen zich dus ook niet zo snel hechten op steen of hout denk ik.
Het beste kun je denk ik, voor een goede hechting, mos plukken wat op je betreffende ondergrond groeit. Dus wil je op een stenen muur een mostekening, zul je ook een mossoort moeten vinden wat op steen groeit. Hetzelfde met hout.
Nu weet ik natuurlijk niet het fijne van mos, maar ik ben zelf bezig met onderwatermos in mijn aquarium en elk mos heeft weer verschillende eisen en voorkeuren. (Het weigert bijvoorbeeld hardnekkig om op mijn achterwand van een soort poreus hardgeworden schuim te hechten)
Nachtlampje schreef:Geen enkele korstmos mag geplukt worden volgens mij. Maar of je die wilt plukken...
Van dat zachte donkergroene mos is echt geen probleem.
En ja, voor hout moet je bomen hebben inderdaad. Maar... Dat gaat niet hechten op een gladgeschuurd plankje. De wortels moeten ruimte hebben om zich te hechten, dus het oppervlak moet ruw zijn.
.