'Groene' graffiti?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:55

Wat ontzettend gaaf! Ziet er overigens ook leuker uit dan al dat graffiti hier wat doorelkaar loopt en gewoonweg lelijk is..

Nachtlampje

Re: 'Groene' graffiti?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:59

Op karton werkt inderdaad niet. Verschillende mossen hechten zich op verschillende achtergronden. Van dat echte "bosmos", waar je van die hele lappen af kunt trekken, groeien echt op bosgrond. Die zullen zich dus ook niet zo snel hechten op steen of hout denk ik.

Het beste kun je denk ik, voor een goede hechting, mos plukken wat op je betreffende ondergrond groeit. Dus wil je op een stenen muur een mostekening, zul je ook een mossoort moeten vinden wat op steen groeit. Hetzelfde met hout.

Nu weet ik natuurlijk niet het fijne van mos, maar ik ben zelf bezig met onderwatermos in mijn aquarium en elk mos heeft weer verschillende eisen en voorkeuren. (Het weigert bijvoorbeeld hardnekkig om op mijn achterwand van een soort poreus hardgeworden schuim te hechten ^) )

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:03

Nachtlampje schreef:
Op karton werkt inderdaad niet. Verschillende mossen hechten zich op verschillende achtergronden. Van dat echte "bosmos", waar je van die hele lappen af kunt trekken, groeien echt op bosgrond. Die zullen zich dus ook niet zo snel hechten op steen of hout denk ik.

Het beste kun je denk ik, voor een goede hechting, mos plukken wat op je betreffende ondergrond groeit. Dus wil je op een stenen muur een mostekening, zul je ook een mossoort moeten vinden wat op steen groeit. Hetzelfde met hout.

Nu weet ik natuurlijk niet het fijne van mos, maar ik ben zelf bezig met onderwatermos in mijn aquarium en elk mos heeft weer verschillende eisen en voorkeuren. (Het weigert bijvoorbeeld hardnekkig om op mijn achterwand van een soort poreus hardgeworden schuim te hechten ^) )

Thanks voor de tip, daar heb je denk ik wel gelijk in! Dan moet ik echt wat tussen stoeptegels oid weghalen. Ga ik me even mee bezig houden :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:06

Echt? Mijn ouders hebben me altijd wijsgemaakt dat het illegaal is om mos te plukken :').
Uit eigen tuin is handig :)), hoef je niet eens ver weg!
Goed dat je het zegt @Nachtlampje. Voor op hout kan je het toch van de bomen halen :o?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:45

Geen enkele korstmos mag geplukt worden volgens mij. Maar of je die wilt plukken...
Van dat zachte donkergroene mos is echt geen probleem.

En ja, voor hout moet je bomen hebben inderdaad. Maar... Dat gaat niet hechten op een gladgeschuurd plankje. De wortels moeten ruimte hebben om zich te hechten, dus het oppervlak moet ruw zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:51

Bij tuincentra zijn kistjes met mos lakken te koop.
Paar euro per kistje.
Misschien een idee???

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:37

Nachtlampje schreef:
Geen enkele korstmos mag geplukt worden volgens mij. Maar of je die wilt plukken...
Van dat zachte donkergroene mos is echt geen probleem.

En ja, voor hout moet je bomen hebben inderdaad. Maar... Dat gaat niet hechten op een gladgeschuurd plankje. De wortels moeten ruimte hebben om zich te hechten, dus het oppervlak moet ruw zijn.

Hoewel de naam het doet vermoeden is een korstmos eigenlijk geen mos, maar een schimmel + een bacterie/alg. Ik las net een artikel waar inderdaad instond dat je überhaupt niks uit de natuur mag plukken. Nu denk ik dat het wel afhankelijk is van de plek. Een lap mos meenemen uit het bos is wat anders dan bijv. wat mos tussen stoeptegels van de straat weghalen.

Idd @RaafSmits, die ken ik wel, dan zou je het inderdaad kunnen uitsnijden, maar ik wil het juist 'gewoon' laten groeien want ik denk dat het dan een stuk beter vast zal zitten!

Heb net een mooie site gevonden waar veel informatie over mos op staat. Als eerste moet ik op zoek naar mos die ook werkelijk op stenen groeit, dan moet ik kijken naar in welke omstandigheden dit het beste groeit. En ik moet een goede steen vinden! :D.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:42

Ik speel ook met het idee om dat eens op onze saaie buitenmuur te gaan proberen. Het laatste recept dat ik tegenkwam was iets met bier. :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:16

Klopt inderdaad, korstmos is een schimmel die zich hecht aan fotosynthetische cellen, dus een soort plantje.