[FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:40

In Raw fotograferen hoef je me niet uit te leggen ,welk scherm er dan tevoorschijn komt weet ik ook, aangezien ik daar zelf ook druk mee in de weer ben. Ik Raw kun je echter een stuk meer en dat zie ik er niet in terug. Ook zeg ik niet dat de foto's verscherpt zijn, maar dat ze dit LIJKEN (hoofdletters lijken onvriendelijk, zie je dat?), maar dat kan dus ook door de ruis kunnen komen óf door de manier van je RAW foto's nabewerken.

Als de klant tevreden is, zal ik verder m'n mond houden, ik zeg ook niet dat je ze allemaal opnieuw moet gaan bewerken want zoals je de foto hierboven extreem hebt bewerkt kan ik er ook niet warm van worden, maar je opent een topic om tips te krijgen en om verder te kunnen komen en het meeste uit je foto's te kunnen halen (lijkt mij) en overal komt een weerwoord op en een 'mijn klant vind het mooi'. Niemand zegt dat je klant het niet mooi vind, maar je kunt véél meer winst uit je foto's halen (qua beeldkwaliteit) mits je daarvoor open staat (althans, daar ben ik dus vanuit gegaan vanwege het openen van dit topic), maar dat zal ik dan wellicht verkeerd begrepen hebben.

Anoniem

Re: [FOTO] Eerste betaalde Shoot met stoere Tinker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:53

Nouja, als de klant er niet tevreden mee was of er op FB meer mensen waren die de foto's niet goed zagen, had ik ze wel allemaal opnieuw bewerkt. :j
Mij was juist de tip gegeven om de foto's voortaan op de Mac te bewerken, dat heb ik nu ook gedaan.
Kun je je voorstellen dat het dan een beetje frustrerend is dat mensen dan nog niet tevreden zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:58

Fotograferen en nabewerken, nog een keer nabewerken én nog een keer nabewerken ís ook frustrerend. Maar dat is de kunst; leren om heel kritisch naar je eigen kunnen te kijken. Als het op dit punt al frustrerend is, is het misschien nog niet het moment om de "tip-topics" te plaatsen. Nogmaals, ik vind je een toffe meid, en ik snap echt dat het frustrerend is, maar het is ook frustrerend om, als je een lap tekst aan tips hebt uitgetypt, dat er dan continu een ja-maar op komt toch? ;)

Het gaat niet om het opnieuw bewerken, fotograferen is een héél lang leerproces, en daarna komt pas het stukje met het 'nabewerken'. Het stukje over hoe het RAW- scherm er in photoshop uit zag vond ik daarom ook erg.. (denigrerend is niet het juiste woord maar erg 'ik weet het heus wel') eigenwijs over komen.

Frustrerend? Absoluut, voor jou en voor degene die er tijd en energie in steken om tips te geven ook. Fotograferen is niet alleen foto's maken, foto's nabewerken én op tijd uitleveren maar ook een groot deel aanwijzingen geven, volgen en je bewust zijn van je eigen houding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:06

In mijn ogen zeg ik niet overal ja maar op. :)
Ik heb, helemaal in het vorige topic waar jij ook in hebt geplaatst, regelmatig gezegd dat we de tips zouden gebruiken en dat ik er inderdaad anders naar moest kijken.

Het was ABSOLUUT niet denigrerend (of betweterig) bedoeld, ik wilde alleen het proces laten zien dat aan mijn bewerkingen vooraf ging, geen uitleg geven over hoe je iets moet doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:38

Ik vind de oude ook mooier dan de nieuwere, ipv je contrast aan te passen kan je ook werken met lagen en met de kwast de foto af maken (dat Black ook black is). Om de vlekken op je mag te zien kan je je brightnes hoog zetten en contrast laag, dan zie je alle vlekken die je weg moet werken en kan je daarna deze layer verwijderen. Suc6 black is lastig totdat je het onder de knie hebt.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:52

Ten eerste mag je tevreden zijn over je resultaat Tineke! :j

Foto 1:
Vind ik gewoon een nette black foto! Op mijn ipad is de foto netjes zwart, en komt het paard goed naar voren! :j

Foto 2
Heb ik persoonlijk niks mee. Is niet mijn smaak foto, dus weet niet wat ik er op moet zeggen :o

Foto 3
Vind ik mooi, mooie zon en goede houding, ik zou wel met de houding een beetje experimenteren, maar dat is aan de ruiter vind ik. Dat de manen nog goed zichtbaar zijn vind ik mooi, is het echt "echt" zeg maar :)

Foto 4
Vind ik net als foto 3 heel erg mooi! Het draadje geeft idd een leuk effect! :))

Foto 5
Ja is een grappige foto, maar het is niet echt een super foto vind ik! :)

Foto 6
Zelfde als foto 1

Foto 7
Zelfde als foto 1

Foto 8
Mooie foto! Paard springt er echt uit! :) heel erg mooi. Hoe heb je hem na bewerkt als ik vragen mag? :o

Foto 9
Mooie foto! Echt mooi!

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:56

Foto 2 vind ik eigenlijk juist wél leuk! Weet niet, is gewoon eens iets anders en ik krijg er een vrolijk gevoel bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:05

Bedankt voor de positieve reacties! :)

Foto 8 heb ik minimaal nabewerkt, alleen het contrast wat verhoogd, geloof ik.
En het hek weg gewerkt. :j

Ja haha, foto 2 was eigenlijk echt precies het goede moment.
Ik vind zelf de waterdruppeltjes leuk die van zijn hoef vliegen. :')

Foto 5 is inderdaad geen hele sterke foto, maar ik vond het idee wel leuk, alleen de uitvoering kan beter. :j

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:31

Ik vind foto 2 ook echt wel wat hebben! (heb geen verstand van fotografie of nabewerken maar het is inderdaad weer eens wat anders, leuk!)
En ik lees al een tijdje mee, het hele vorige topic ook gevolgd, maar ik kan me inderdaad wel een beetje voorstellen dat het frustrerend is dat het op alle computers anders is want dan weet je uiteindelijk dus nooit of het goed is totdat andere mensen zeggen dat het op hun scherm niet mooi is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:31

Dankjewel! :j

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:09

Als ik heel eerlijk mag zijn, zou ik eerst nog wat meer oefenen en de basis goed onder de knie krijgen (zowel het fotograferen zelf als het nabewerken), voordat je aan betaalde shoots gaat beginnen. De foto's zijn nog te veel huis tuin en keuken kiekjes en er zijn zoveel fotografen die betere foto's maken en er nog niks voor vragen.
Fotografie wordt tegenwoordig heel erg onderschat,het is een behoorlijk lang leerproces.
Geef het de tijd en ga terug naar de basis, deze is nog niet in orde, maar wel het belangrijkste. Succes ermee! :-)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:29

Babeth schreef:
Als ik heel eerlijk mag zijn, zou ik eerst nog wat meer oefenen en de basis goed onder de knie krijgen (zowel het fotograferen zelf als het nabewerken), voordat je aan betaalde shoots gaat beginnen. De foto's zijn nog te veel huis tuin en keuken kiekjes en er zijn zoveel fotografen die betere foto's maken en er nog niks voor vragen.
Fotografie wordt tegenwoordig heel erg onderschat,het is een behoorlijk lang leerproces.
Geef het de tijd en ga terug naar de basis, deze is nog niet in orde, maar wel het belangrijkste. Succes ermee! :-)

Hier sluit ik mij bij aan :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:23

Wilawander schreef:
De blackfoto's zijn hier op verschillende laptops niet zwart dus dat lig vermoedelijk aan jou mac en je moet er van uitgaan dat de klant geen duur materiaal heeft met juiste instellingen. Ook mist er bij meerdere foto's scherpte en is er veel ruis.

Dit vind ik wel een hele vreemde uitspraak.. Wat moet je dan doen? Met goedkoop materiaal bewerken zodat het bij de klant er exact hetzelfde uitziet? Wacht maar tot je dan een foto gaat printen.. Een gekalibreerde mac geeft toch echt de meest realistische kleurweergave, als fotograaf kan je op voorhand niet weten hoe het er op een minder scherm gaat uitzien.

Ik werk zelf met een mac met retina-scherm en de black foto's zijn bij mij ook echt helemaal zwart. De foto's met oranje achtergrond zie ik nog wel de vlek van de tinker op de achterhand, verder ook niets.

Ik vind het fijne foto's, maar nog steeds niet echt fotoshoot waardig. Je bent goed aan de slag gegaan met de tips van het vorige topic, maar dat kan je niet op één fotoshoot allemaal toepassen. Je bent op de goede weg, maar vraag aub nog geen geld, als je een beetje een beleeft persoon hebt zal die (als hij tevreden is) waarschijnlijk wel iets aanbieden. Zo ervaar ik het toch altijd.

Even edit: Er is inderdaad best wat ruis op je foto's, ik heb dezelfde camera en met iso 400 zit ik ook wel eens met ruis, heel vervelend. Bij het nabewerken kan je de ruisreductie toepassen, niet te extreem want dan wordt alles heel vaag, maar een beetje ruisreductie helpt enorm en doet geen afbreuk aan je foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:26

Ik heb mijn beeldscherm vanmiddag gekalibreerd, ik zie het nu wel wat duidelijker, dan moet ik wel heeel goed kijken en echt dicht tegen het scherm aan gaan zitten.

De vlek van de Tinker op de achterhand was ook de bedoeling hoor. :j
Die zie ik op mijn Mac ook.

Bedankt voor de tip. :)

Deze foto komt van facebook (heb hem niet hier op de laptop), dus de kwaliteit is iets minder, maar deze heb ik op het gekalibreerde scherm gemaakt. :)
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:30

Ik lees net op de vorige pagina dat je ook met adobe camera raw bewerkt? Dat is je programmatje voor photoshop, als je hier naar het 3de icoontje rechts gaat (detail) zie je sharpening en noise reduction. Noise reduction kun je dus je ruis aanpassen.

Opscherpen doe je nooit in dit programmatje, omdat je meestal achteraf nog iets extra gaat doen in photoshop, en dan werk je op een al verscherpt bestand. Opscherpen dus steeds in photoshop doen.. Elke RAW heeft wel een beetje opscherping nodig, maar niet té extreem gaan, zoals op sommige foto's wel te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:32

Ja klopt, daar heb ik zondag voor het eerst mee gewerkt. :j
De ruis reduction heb ik vandaag gevonden en uitgeprobeerd, het werkt wel als je bijvoorbeeld het gebied waar ruis in zit eerst selecteert.
Ik moet juist de foto's 'ontscherpen', omdat ze bij het verkleinen te scherp blijven, maar ik heb nu iets aan de instellingen veranderd en het lijkt minder te zijn nu.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:34

Ik wil je wel een screenshot sturen van mijn instellingen van camera-raw, deze hebben we met school ingesteld dus dat is normaal oké :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:35

is goed. :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:01

Waarmee heb je je scherm gekalibreerd als ik vragen mag?

De galopeer foto komt wel iets beter over qua kleuring en scherpte, alleen moment vind ik niet zo mooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:17

Klopt, het was mooier geweest als hij zijn achterbeen er verder onder had gezet.
Ik heb daar bij Kim ook last van, zij galoppeert net als deze pony niet met een mooi ondertredend achterbeen.

Het scherm heb ik gekalibreerd met instellingen die al in de Mac ingebouwd zitten.
Je krijgt dan een hokje te zien met zwart-witte-grijze lijntjes als achtergrond en het Apple-logo.
Je moet dan zelf instellen wanneer dat logo dezelfde kleur heeft als de achtergrond, dezelfde lichtheid en contrast etc.

http://cdn.appletips.nl/wp-content/uplo ... breren.png

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:20

Ik vind deze foto's nog niet fotoshoot waardig, en zeker niet als het betaald was.
Om de volgende redenen:

Foto 1.
Heel veel ruis, paard kijkt alsof hij bijna in slaap valt, paard lijkt nat en ook ik zie nog wat grijze vlekken waar het zwart zou moeten zijn.

Foto 2.
Ook erg veel ruis, paard is vies, de sokken zijn bewogen, de uitsnede spreekt me niet aan en ik mis hier wat DOF

Foto 3&4.
Dit moeten neem ik aan silhouet foto's zijn, maar ik zie nog veel te veel details. De vlekken van het paard zelf, het bontje onder het zadel, de bles. Bij een goede silhouet foto moet dit allemaal zwart zijn. Ook hier in de wolken vooral erg veel ruis en ik vind de ruiter erg stijf, draadje stoort me dan weer niet.

Foto 5.
Weer heel veel ruis, hij is bewogen, ik mis DOF, de houding van de hond spreekt me niet aan en ik had het onderwerp (het paard) het liefst meer in het midden gezien.

Foto 6.
Is niet scherp, en ik vind de uitsnede raar, links erg veel ruimte en rechts veel te krap. Ook hier veel ruis.

Foto 7.
Naar mijn smaak zie je teveel oogwit, en er valt een schaduw over het paard heen.

Foto 8.
Ruis, geen DOF, niet scherp en paard heeft een pluk gras in z'n mond. De plek waar vanuit deze foto is gemaakt vind ik ook niet geweldig, ik vind hem net iets te veel van voren, had hem liever wat meer van opzij gezien.

Foto 9.
Dit vind ik denk ik de minste foto uit de serie.
Bewogen, overbelicht, ruis, geen DOF, slechte uitsnede, en een onwijs ranzig paard.

Waar je in de toekomst op moet letten, voordat je aan een fotoshoot begint.
-Zorg dat het model schoon is!! Dit paard is op geen enkele foto schoon. Hij is nat, hij heeft modderpoten, vieze staart en buik. Dit stoort op iedere foto! Dus zeg tegen klanten dat je graag wil dat het paard gepoetst/gewassen is. Als je portret foto's wil maken, doe dit dan als eerste. Daarna rijfoto's en als laatste actiefoto's. Wel na het rijden dan even een borstel eroverheen halen.
-Mooi passend tuig. Dit touwhalster past niet mooi, en ik vind de kleuren ook niet leuk staan. Nu is dit natuurlijk smaak van de klant, maar zorg eventueel zelf voor alternatieven. Een leren halster bijvoorbeeld, dan kan de klant zelf kiezen wat 'ie mooier vindt. Maar zorg er dan voor dat het mooi past.

-Leer je camera en lenzen beter kennen, want nav deze foto's heb ik niet het idee dat je dit doet. Ik vind het ook raar dat je op ISO 200/400 al zo onwijs veel ruis hebt, zou hier even goed naar kijken. Ook heb je op geen enkele foto DOF, met welke lens zijn deze foto's gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:38

Floor_x, bedankt voor je mening. :)
Met bepaalde opmerkingen kan ik wel wat, maar met een aantal ook totaal niet.

Het paard staat 24/7 buiten en met deze temperaturen ga je hem natuurlijk niet wassen, dus dat hij vies was, was niet te voorkomen. :)
Over de ruis/zichtbaarheid, zou je even het topic door kunnen lezen. :j
Het oogwit; dit paard heeft een mensenoog, dit hoort bij deze pony.

Het is winter, de wei is nou eenmaal niet droog en er liggen plassen.
Dat dit paard niet schoon blijft vind ik niet gek.
Dat jij de kleuren van het halster niet mooi vind, is inderdaad een mening en dit was al ons eigen halster, omdat hij zelf geen ander halster had.

Kijk, 'negatief' commentaar, kritiek, opbouwende feedback heb ik geen problemen mee, vind ik juist leuk!
Maar dit komt op mij over als gewoon op alles wat negatiefs te moeten zeggen.

Bovendien vind ik het niet de taak als fotograaf om harnachement voor modellen aan te schaffen.

Ik fotografeer met een een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM lens, prima lens dus.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:05

Je kan imo met deze temperaturen wel benen en staart wassen, maar dat punt was ook meer een tip voor de toekomst, bij andere shoots ;)

Ik heb het hele topic doorgelezen en je zegt zelf dat op jouw computer geen aftekeningen te zien zijn, maar is er dan ook op het scherm van je camera niks te zien? En over ruis heb ik niet echt iets gelezen, je kan ruis wel reduceren in PS, maar je moet het eigenlijk voorkomen. Dus ISO zo laag mogelijk houden, daarom vind ik het zo raar dat jij bij 200/400 al zoveel ruis hebt en raad ik je aan hiernaar te laten kijken.

Het oogwit, op foto 6&9 zie ik niet zoveel oogwit, dus op 7 is het net iets extremer, wat jammer is.

Het is misschien veel kritiek maar volgens mij leer je daar het meeste van ;)

Heb je ook nog portretfotos gemaakt? Naast de blackfoto's dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:10

Maar dat is toch aan de eigenaar/verzorger van het paard om die schoon te maken?
I.m.o neem je dan als eigenaar de verantwoording en weet je dat als je een 'vies' paard op de foto laat zetten, je geen foto's van een schoon paard krijgt.

Op het scherm van mijn camera is dat inderdaad ook niet te zien, de foto's zijn daar zelfs nog iets donkerder op. :)

We hebben nog wat portretfoto's gemaakt bij zonsondergang, niet bij gewoon licht.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:31

k_m schreef:
Wilawander schreef:
De blackfoto's zijn hier op verschillende laptops niet zwart dus dat lig vermoedelijk aan jou mac en je moet er van uitgaan dat de klant geen duur materiaal heeft met juiste instellingen. Ook mist er bij meerdere foto's scherpte en is er veel ruis.

Dit vind ik wel een hele vreemde uitspraak.. Wat moet je dan doen? Met goedkoop materiaal bewerken zodat het bij de klant er exact hetzelfde uitziet? Wacht maar tot je dan een foto gaat printen.. Een gekalibreerde mac geeft toch echt de meest realistische kleurweergave, als fotograaf kan je op voorhand niet weten hoe het er op een minder scherm gaat uitzien.

.

Nee zo was dat niet bedoeld. Als jou beeldscherm goed ingesteld staat en je de black foto's controleert zoals iemand anders al beschreef dan weet je dat het goed zit. Zo niet dus in dit geval krijgt de klant foto's die niet in orde zijn en waar vaak de apparatuur ook minder voor elkaar is en het dus nog meer op kan vallen en dat is slechte reclame. :)