[WIP][SCH] Morgenrit langs het strand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: [WIP][SCH] Morgenrit langs het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:04

Ik volg ook!
Ben benieuwd hoe het wordt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:05

Interssant !!
Je krijgt nu veel lagen.
Ben benieuwd naar de textuur.
Zie je korreltjes?

Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:10

Wauw wat interessant om te lezen en te zien! Verven met ei, aarde, houtskool ik had werkelijk nooit gedacht dat zoiets gebruikelijk zou zijn.

Ben erg benieuwd naar vervolg stappen, inclusief uitleg astublieft! :)

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:59

wauw gaaf ! ik ga volgen !

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:11

Leuk joh! Ik ben heel benieuwd naar je volgende update. :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:27

Deze wil ik ook wel volgen. Erg interessant dat je het met ei-tempera naschildert. :j

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 21:46

Hannanas schreef:
Interssant !!
Je krijgt nu veel lagen.
Ben benieuwd naar de textuur.
Zie je korreltjes?

Ik volg!

In principe zie je geen korrels bij tempera. Als je het goed doet niet tenminste :P. De pigmenten zijn bij de verfmolen zo fijn gemalen dat je ze heel glad kan krijgen. Dit doe je door heel veel te wrijven met een glazen loper, een soort vijzel. Daarmee zorg je ervoor dat de pigment goed door de ei-olie gewreven wordt. Ik heb hier en daar wel wat korreltjes, omdat ik een lamme arm van het wrijven kreeg, haha. De loper zuigt zich namelijk vast aan de plaat waarop je aan het wrijven bent, en hoe gladder je mengsel, hoe harder hij zich vastzuigt.
Omdat ik nogal wat lichamelijk dingetjes heb kan ik niet zo lang wrijven helaas. Gelukkig vind ik korreltjes niet zo erg, ik hou wel van een beetje textuur, en de Mauve zelf heeft ook een grove opbouw. Als je een heel fijn fijnschilder-resultaat wil, moet je dus wat langer doorwrijven.

soesita schreef:
Deze wil ik ook wel volgen. Erg interessant dat je het met ei-tempera naschildert. :j

Alleen de onderschildering is in tempera. Je kan niet eindeloos over elkaar blijven doorwerken. Men koos vroeger voor deze onderlaag in plaats van olieverf, omdat deze laag snel droogt. Je kan dus dikker werken en een textuur aanbrengen in de ondergrond. Als je textuur in olieverf wilt, en dus a la van Gogh dikke lagen wil gaan gebruiken, dan duurt het maanden (of jaren) voordat dat droog is. Tempera is al heel snel weer overschilderbaar, in principe kan je de volgende dag verder. Mijn volgende lagen worden olieverf met veel solvent (oplosmiddel), zodat ze in verhouding nog maar weinig olie bevatten en dus ook sneller drogen.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:16

Gaaf en interessant! Ik volg!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:36

Liet van Gogh z'n schilderijen zo lang drogen ergens?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:32

Hai :D

Hier de volgende stappen van mijn kopie van "Morgenrit langs het strand". Eerst even een terugblik op waar ik nou eigenlijk mee bezig ben:

Afbeelding

De ei-tempera is wat donkerder en mat opgedroogd, vorige foto was hij nog vochtig. Hier dus een foto van het opgedroogde resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ben ik, met de laptop erbij kleuren gaan mengen. Dit was nog niet eenvoudig, want ik heb nergens kunnen vinden welk palet Mauve precies gebruikte. De enige aanwijzing kwam uit een boek over Van Gogh. Mauve was getrouwd met een nicht van Van Gogh, en heeft hem in het prille begin van zijn carriere les gegeven. Het boek stelde dit:

"Voor deze stillevens gebruikte hij een palet van Napels geel, loodwit, aardpigmenten, vermiljoen, beenderzwart en koolstofzwart. Hij kreeg deze materialen van Mauve en benutte eveneens de schilderkist die hij al eerder van Mauve had gekregen. Uit onderzoek van drie schilderijen van Mauve die rond dezelfde tijd gemaakt zijn, blijkt dat deze een vergelijkbaar palet gebruikte."

Daarin vond ik dus wat aanwijzingen voor het palet. De Haagse school word ook wel de grijze school genoemd, omdat de schilderijen vaak grauwig en grijs zijn. Nu is dit schilderij een buitenbeentje, ook in het ouvre van Mauve. Het is erg helder, veel blauwtinten, maar als je beter gaat kijken is het toch vrij grijzig. De kleuren zijn eigenlijk allemaal koel en viezig. Ik ben (zoals je op de foto kan zien) begonnen met Manganese Blue maar heb deze vrij snel ingewisseld voor Pruisisch blauw en een tipje Cerulean Blue. Verdere kleuren zijn Napels geel, mengwit, gebrande omber en een groenige omber waar ik zo snel even de naam niet meer van weet. Met dit palet kan ik volgens mij een heel eind komen! Later voeg ik koolstofzwart toe voor de glaceringen en de jassen etc.

Afbeelding

Nadat ik op het palet een halfuur heb lopen mengen en proberen, is het tijd voor de eerste verf op het doek! *\o/* Dit zijn lagen met ongeveer 50% solvent, zodat ze volgende week droog zijn.

Afbeelding

Fotografeert lastig zeg, natte verf!

Afbeelding

Hier nog een harde overgang in de scheidingslijn zee-lucht, die er in werkelijkheid niet is. Ook ben ik nog met een kattentong aan het schilderen, later ben ik overgestapt op een platte varkenshaar. De kattentong maakte alles te glad en zacht.

Afbeelding

Poets poets poets, veeg veeg, en weg is de ruiter zijn hoofd! Ik schilder bewust over de figuren heen, zodat er geen harde randen door uitsparingen ontstaan. Later schilder ik het blauw en het zand er wel weer onder.

Afbeelding

Zand. Hier begonnen met een horizontale streek, landschappen worden eigenlijk altijd horizontaal geschilderd, omdat rechtopstaande verfstreken ook recht op gaan staan in je beeld. Alle kleuren zijn 'vieze' kleuren, doorgemengd met alle kleuren van het palet. Er komt dus niks rechtstreeks uit de tube! Ook de benen van de paarden schilder ik gewoon weg, die kan ik later met mijn sjabloon met gaatjes wel weer terug halen.

Afbeelding

De schaduwen erin. Nog wel erg hard aangezet, dit moet later nog verzacht worden.

Afbeelding

Weer een stapje verder!

Afbeelding

Het eindresultaat van vandaag. De schaduwen iets gepoetst, de streken op het zand en in de lucht horizontaal gemaakt, en de lucht iets grauwer gemaakt. Gaat lekker zo! De volgende stap is nogmaals poederen met het sjabloon en de houtskool om de oorspronkelijke tekening terug te krijgen. En dan laag op laag op laag op laag lekker verder werken! *\o/*

Volgende week donderdag meer!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:59

mooie update! Kijk uit naar volgende week :D

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 15:27

Heel mooi! Leuk ook dat je zo veel stappen laat zien :) ben benieuwd naar volgende week

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 15:34

Kaaaren schreef:
mooie update! Kijk uit naar volgende week :D

:D Ik ook!

[Edit] Ik zal de volgende keer ook was close-upjes maken, want zo op de foto blijft er niet zo veel over zie ik... Terwijl je toch overal de onderschildering er nog doorheen ziet, en bvb ook de eerdergenoemde korreltjes pigment van de ei-tempera. Als hij volgende week droog is glimt hij ook niet meer zo en dan is het beter te zien. En vragen tussendoor mag altijd, vind ik alleen maar leuk! :j

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:53

Je stopt er een hoop werk in! Die details zijn heel fijn, erg interessant :j

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 23:47

mar_fay schreef:
Je stopt er een hoop werk in! Die details zijn heel fijn, erg interessant :j

Alles wat ik leer van het schilderen geef ik graag door :). Bovendien is het voor mij de eerste keer dat ik werk met olieverf, en is het dus ook wel handig als geheugensteuntje om alles op te schrijven! En natuurlijk leuk om een stap voor stap "naslagwerk" te hebben over hoe het werk gemaakt is. Ik heb op internet vrij weinig echte stap-voor-stap olieverftutorials kunnen vinden, dus leek me dit wel handig. (of ik heb verkeerd gezocht! :+ )

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:44

Hallo! Hier stap 4 (post nummer 3, omdat stap 1 en 2 samengevoegd zijn).

Zoals de vorige keer eerst weer even het geheugen opfrissen met het orgineel van Anton Mauve.
Afbeelding

Dit is waar ik gebleven was:
Afbeelding
Ondertussen nog niet helemaal droog maar dat geeft niet.

Een close up van de textuur, compleet met korreltjes pigment van de eitempera. Persoonlijk vind ik de textuur onder de verf echt een rijkdom en een toevoeging.
Afbeelding

Nog een close-upje.
Afbeelding

Dan aan het werk! De eerste stap was om nogmaals met het gaatjessjabloon en het zakje houtskool te poederen, zodat het weer duidelijk was wat waar komt. Hier kan je de stippellijntjes goed zien.
Afbeelding

Daarin viel op dat ik het spoor van de voorste ruiter niet helemaal op de juiste plek had zitten, dus dat heb ik aangepast. Ook heb ik met een paar strepen even de plek van de badkoetsjes aangegeven.
Afbeelding

Een close-up van het zand. Ik ben delen van het strand een tweede laag gaan geven zoals op deze foto te zien is.
Afbeelding

Daarna begonnen met de ruiters van een eerste laag te voorzien. Spannend!
Afbeelding

De rechtse man is nog wel heel donker in verhouding, volgende week moet ik hem zeker nog terugschroeven qua toon en kleur.
Afbeelding

Ook de schimmel kwam aan de beurt. Ik gebruik nog steeds hetzelfde palet als de vorige keer, dus in totaal maar 5 kleuren verf en wit.
Afbeelding

Schimmeltje en de anderen krijgen natuurlijk nog meer laagjes, dit is de opzet.
Afbeelding

De meneer in de verte was als laatste aan de beurt. Voor hem geldt hetzelfde als voor de meneer rechts, qua toon en kleur "is hij er nog niet". Ondertussen heb ik ook aan de duinen, de zee en het strand gewerkt.
Afbeelding

Close-up van de duinen en de zee rechtsbovenin.
Afbeelding

Het eindresultaat van vandaag! Volgende keer weer verder!
Afbeelding

En om af te sluiten nog een stukje lucht. Hier kan je zien dat na 2 lagen olieverf het okerkleurige font er nog steeds doorheen schijnt.
Afbeelding

Mocht er nou iemand geinspireerd raken en ook een meesterwerk willen naschilderen, ik doe dit bij Breugel Art Supplies in Almelo. In maart en april is er weer een cursus, en het is zeker een aanrader! http://www.breugelartsupplies.com/agenda.htm#gildekaart
Zoals ik eerder al zei had ik nog nooit met olieverf geschilderd, op mijn Kunstacademie werken we in de lessen alleen met acryl ivm de droogtijden. Omdat ik zelf niet durfde te beginnen ( :+ ) volg ik nu deze workshops en het is erg leerzaam en leuk (en de andere workshops zijn ook allemaal erg leerzaam en leuk! :D)

Volgende week weer meer :D
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 13-11-14 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:49

Kan zeg! Ik doe het je zeker niet na hoor!!
Ik volg!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:53

Wat gaaf zeg, ik heb alle 3 de stappen bekeken en er veel van opgestoken.
Niet dat ik het zelf zou gaan proberen, vind ik het echt top.
Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:14

Ik blijf het bijzonder vinden zoals je alles weer geeft. Een hele achtergrond studie en de boeken in duiken om te kunnen schilderen.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:53

Ontzettend gaaf en leerzaam.
Dank voor het delen :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:27

Heel gaaf! Ik ben benieuwd hoe het verder zal verlopen, omdat je eigenlijk natuurlijk al ongeveer het eindresultaat(of streven) kent, maar het nu nog vooral wat gekleurde vlakken zijn zonder te veel detail :)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:58

Stap 5 voor de volgers:

Vandaag ging het niet zo lekker omdat ik niet zo fit ben, ik ben vrijdag geopereerd (zie dit topic) en dat zat me toch wel dwars, ook qua concentratie. Ik ben dus ook niet zo lang van stof vandaag. ;)

Afbeelding
Eerst nog eens het voorbeeld. Momenteel zakt me de moed een beetje in de schoenen als ik hier naar kijk, maar we werken gestaag door... :+

Afbeelding
Daar was ik gebleven. Ik wist even niet meer hoe ik verder moest vanochtend, waar ik moest beginnen.

Afbeelding
Eerst de zee maar eens aangepakt, want die was nog veel te groot.

Afbeelding
Een beetje napelsgeel doet wonderen. Achterin de duinen en ook voorin. Ik maak nu wel steeds de fout dat ik wil gaan schilderen zoals met acryl, maar daar droogt het niet snel genoeg voor! Wennen hoor, olieverf...

Afbeelding
Aan de lucht gewerkt, maar niet tevreden.

Afbeelding
De zee ook maar meegenomen, iets blauwer, maar ook hier weer niet tevreden. Ook verder gewerkt aan strand etc.

Afbeelding
Het eindresultaat van vandaag. Ik ben er nog LANG niet! :+ maar gezien mijn conditie van vandaag vind ik het niet zo raar dat ik geen wonderen heb verricht.

Volgende week meer!
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 28-11-14 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Formaten aangepast.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:13

Wauw wat supergaaf dat je dit zo doet! Echt leuk dat je het met zulke kleine stapjes beschrijft!

En sterkte ik hoop dat je goed herstelt :(:)

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:23

Gek, ik krijg de afbeeldingen niet groot... :?

@loveslimpie dankjewel!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:46

Ik vind de structuur van het doek echt prachtig. :D Geweldig dat je de techniek gebruikt van de "oude meesters". Ik blijf volgen, want ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat. :D