[VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:38

Slina schreef:
Zelfs Paint heeft rasterlijnen dus dan ga ik er vanuit dat elk programma het heeft :')

Nou, ik ken het programma dus niet goed genoeg, blijkt al wel weer. Nooit geweten dat er zo'n functie op zit. :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: [VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:41

Als je het graag wilt zou je een nieuwe layer kunnen maken met daarop enkel een raster. Een raster kan je zelf maken met de line tool, je kan er ook een van internet halen en die in de layer plakken (wel even de layer instellen dat hij doorzichtig is zodat je de lijnen kan zien)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:42

Maar het is toch veel makkelijker om gewoon de grid functie van het programma zelf te gebruiken?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:00

Fiffill schreef:
Maar het is toch veel makkelijker om gewoon de grid functie van het programma zelf te gebruiken?

Ik vind zelf de grid van het programma niet prettig werken, vandaar de suggestie :) Maar de grid functie van het programma activeren is inderdaad wel makkelijker, en ook sneller.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:07

Ah zo, ja ik gebruik het alleen om de horizon van foto's even recht te trekken als ze wat scheef zijn en daarvoor vind ik het wel makkelijk.

Bimmerd

Re: [VRAAG] Digitaal tekenen wordt onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:42

Het is gewoon jammer dat er een hoop mensen zijn die het verpesten voor de echte digital artists. De mensen die overtrekken en colorpicken. Velen denken daardoor dat iedereen dat doet maar het is de kunst om gewoon alles zelf te tekenen. Ja, je hebt ctrl-z en je kan makkelijk gummen, even het hoofd selecteren en groter schalen, dingen die je op papier niet kan. Maar daar tegenover staat dan dat andere onderdelen van het tekenen weer lastiger zijn dan op papier. Zoals bepaalde meng effecten. Waar je op papier met je vinger vervaagt of met een doezelaar moet je digitaal prutsen met tussenkleuren (aangezien de smudge verboden is om te gebruiken) en tevens moet je op gigantisch formaat tekenen om het groot te kunnen printen.

Al moet ik zeggen dat de mensen die ik ken redelijk positief staan tegenover digitaal tekenen. Maar dat komt denk ik omdat jij, Nayomie, best realistisch digitaal tekent waardoor mensen sneller kunnen denken dat je overtrekt of een foto hebt bewerkt en ik een cartoon stijl heb, wat je minder hoeft te verdedigen omdat het nooit een foto kan zijn. Ik vind het in ieder geval zonde dat mensen digitaal tekenen zo onderschatten. Ze zouden het zelf moeten proberen dan piepen ze wel anders.