[VER][GED]Schrijfuitdaging november: Winkelwagen uitdaging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Re: [VER][GED]Schrijfuitdaging november: Winkelwagen uitdaging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:49

Ook weer een topper! Mooie invalshoek heb je gekozen :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:09

Gaaf verhaal!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:03

Dat laatste verhaal is echt geweldig!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:26

mooi verhaal!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:05

Hihi, bedankt allemaal hoor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:51

Ik ben gewoon lekker in het wilde weg gaan schrijven, zonder het goed terug te lezen. Het kan zijn dat er wat foutjes in staan, of dat ik het hier en daar achteraf toch iets anders had willen doen. Maar omdat het voor mij vooral een schrijfoefening is om de motivatie weer een beetje terug te krijgen laat ik het lekker zo :D. Het is een miniverhaal, maar dat doet er even niet toe. Ik heb gekozen voor optie 3.

Citaat:
De geur van vers gezette koffie waande zich een baan door de woonkamer. De verzorging was nog niet langs geweest, die kwamen pas na het ontbijt. Mevrouw Pompier stond in de keuken broodjes met chocopasta te smeren, het favoriete beleg van haar man. Hij was echt een zoetekauw. In de middag liep ze altijd naar de winkel om een fles cola voor hem op te halen. Soms wel tot drie keer toe, omdat ze dan vergat dat ze al boodschappen had gedaan. Meneer Pompier was ondertussen op weg naar de brievenbus om de krant van vandaag op te halen. Niet zo snel, want op zijn leeftijd was het nou eenmaal niet meer zo gemakkelijk om moeiteloos en snel te bewegen. “Dag buurman!” Zijn arm kwam langzaam omhoog in een poging om meneer Adelaar te begroeten. “Goeiedag, Harmannus! Vanmiddag komen mijn kinderen op visite, heb je de tijd om mijn schoenen gereed te maken?” Meneer Adelaar was erg gesteld op zijn uiterlijk. Zodra hij de deur uit zou gaan of wanneer hij visite kreeg zorgde hij er voor dat hij een nette blouse, met daar overheen een colbert en een das droeg. Meneer Pompier poetste dan zijn schoenen. Er hing niet voor niets een bordje bij de deur van de familie Pompier met Pompiers schoenpoets, doet uw schoeisel langer meegaan. In zijn jonge jaren was meneer Pompier akkerbouwer. Hij teelde vooral aardappels, maar zo nu en dan ook groenten zoals bloemkool en spinazie. Dat was beter voor de vruchtbaarheid van de grond wist hij uit ervaring. Af en toe moest er iets anders op groeien dan aardappels. Tegenwoordig kon zijn lichaam dat werk niet meer aan. Maar ach, vond hij, er moet toch gewerkt worden. Dus werd hij schoenpoetser. Geregeld kwamen er bewoners langs om hun schoenen te laten poetsen. “Geen probleem, zet ze straks maar voor de deur. Zodra ze glimmen zal ik ze weer terug brengen.” En zo wandelde hij terug naar huis. Mevrouw Pompier zat aan de gedekte tafel te wachten tot haar man terug zou komen met de krant van vandaag. Elke ochtend namen ze tijdens het ontbijt het nieuws van de dag door en elke dag verbaasde mevrouw Pompier zich over de datum van vandaag. Hoe kan dat nou, dacht ze dan, mijn dochter gaat morgen trouwen! Het zal wel een drukfout zijn. Echter sprak ze door haar twijfel die gedachte nooit uit. Naarmate de dag vorderde werden er broodjes gesmeerd, koffie gezet, cola gekocht en gedronken en zo nu en dan kwam er een zuster langs om de nodige zorg te verlenen.

De avond viel. Mevrouw Pompier vermaakte zich met één of ander televisieprogramma over de plaatselijke kringloopwinkels, waarin verteld werd hoe deze winkels in de buurt ooit zijn ontstaan. “Zo nu en dan koop ik echt antieke spullen.” Een jonge vrouw leunde op een retro stoel die voor haar stond geparkeerd. “Nou, nou. Antiek? Moet je horen, Harmannus, een knaloranje stoel uit de jaren ’70, dat is toch geen antiek!” Maar meneer Pompier gaf geen reactie. Mevrouw Pompier zette de televisie uit en kroop voorzichtig naast haar in bed. Van schrik schoot haar hartslag omhoog. Er is iets vreselijk mis, dacht ze. Niet veel later arriveerden de zusters. Mevrouw Pompier hoorde de sirenes van de ambulance galmen door de straten. De arts snelde zich naar binnen. Reanimatie mocht niet baten. “Het is te laat,” constateerde hij. “Ik voel geen polsslag meer”.

Een geur van vers gezette koffie waande zich de volgende ochtend door de woonkamer. Mevrouw Pompier smeerde broodjes met chocopasta. De koffiemokken stonden al klaar op tafel. Goh, dacht ze, Harmannus is weer eens laat. Ach, hij zal wel weer aan het kletsen zijn met de buurman. Ze nam plaats aan tafel. Intussen dacht ze na over wat ze morgen aan zou trekken op de bruiloft van haar dochter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:09

Gerlindie: wat een grappig verhaal. Nu maar hopen dat die tomaten niet terecht komen bij een of ander tomatengooifestival :))

Damned: wauw, goed geschreven. Ik vind het ergens wel een sterke boodschap!

Piezze: ook zo'n leuk verhaal met een mooie boodschap. Ik moest wel even glimlachen om die brief waarin Peter schrijft dat de tomaten niet steeds in de koelkast gelegd moeten worden.

Nightingale: je hebt een mooie schrijfstijl vind ik. Ik vind het een aandoenlijk verhaal. Je weet zowel de zwerver als de man echt tot leven te wekken, heel menselijk.

Leuk om te zien hoe iedereen er een heel ander soort verhaal van maakt :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:27

Leuk idee Elmo! Al moest ik het een paar keer opnieuw lezen voor ik het helemaal doorhad :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:29

Wat een heerlijk topic , lees met liefde jullie verhalen ze zijn allemaal zo anders!

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:42

Ik heb ze ook allemaal gelezen en vind ze ook super! :D Heerlijk om te zien hoe iedereen een andere uitvalshoek kiest. Als de inzendingen gesloten zijn zal ik wat dieper ingaan op wat ik van elk verhaal vind, aangezien ik ze toch nog even moet vergelijken tegen die tijd.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:51

Inderdaad, allemaal leuke verhalen!

Elmo, die van jou is zo lief en droevig tegelijk <3

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:06

Xip schreef:
Ik heb ze ook allemaal gelezen en vind ze ook super! :D Heerlijk om te zien hoe iedereen een andere uitvalshoek kiest. Als de inzendingen gesloten zijn zal ik wat dieper ingaan op wat ik van elk verhaal vind, aangezien ik ze toch nog even moet vergelijken tegen die tijd.

precies, bij het stemmen uitgebreidere reactie's van mijn kant.

Krijgen we voor het stemmen eigenlijk een nieuw topic?

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:11

Ligt eraan, dat is misschien wel handig, dan kunnen alle verhalen ook bij elkaar in de beginpost... Ik ga nadenken, meedenken is welkom!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:12

Xip schreef:
Ligt eraan, dat is misschien wel handig, dan kunnen alle verhalen ook bij elkaar in de beginpost... Ik ga nadenken, meedenken is welkom!

daarom, het lijkt mij idd overzichtiger, zodat je alle verhalen in een post hebt

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 06:35

Wow elmo, heel gaaf verhaal! Ik zal bij het stemmen ook nog uitgebreider commentaar geven :j

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:58

Het is de laatste week dat we nog iets kunnen inzenden, zijn er nog mensen met leuke verhalen? Ik heb wel nog een ideetje, maar ik weet niet of ik tijd ga hebben..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:00

Damned schreef:
Het is de laatste week dat we nog iets kunnen inzenden, zijn er nog mensen met leuke verhalen? Ik heb wel nog een ideetje, maar ik weet niet of ik tijd ga hebben..

ik ben op dit moment erg inspiratieloos :') .

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:52

Wil je mijn idee gebruiken? :')

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:26

Ik heb ook een poging gewaagd :D Het is niet mijn beste werk maar het was we een erg leuke opdracht.
De andere verhalen heb ik nog niet gelezen, maar dat ga ik nu doen.
Ik heb voor optie drie gekozen:

Met trillende benen en een gebogen hoofd liep ik de winkel binnen. Een vriendelijke medewerker begroeten mij, ze had lange bruine haren die ze in een staartje had gebonden en haar groenen ogen keken me onderzoekend aan. Pijnlijke herinneringen kwamen boven en ik beantwoorde haar begroeting met een kort knikje waarop ik snel verder liep, om de tranen onder controle te houden.
Ik pakte een winkelwagentje en liep de poortjes door, als eerst kwam ik aan bij de groenten en fruit afdeling. Met trillende vingers haalde ik het lijstje uit de zak van mijn zwarte jeans, tranen drupte over mijn wangen. Verwoed veegde ik ze weg, hopend dat niemand ze zou zien. Meteen kwamen alle herinneringen weer boven, haar lach, haar stem, haar stralende blauwe ogen. Maar ook hoe ze huilde, schreeuwde en hoe ik haar dan troostte, tevergeefs. Ik herinnerde hoe ze de winkelwagen altijd vulde met koekjes en andere lekkers, en zo altijd het dubbele uitgaf dan de bedoeling was. Dan vertelde ze mij: ‘Je leeft maar één keer, geniet daarvan.’
En nu is ze dood. Nieuwe tranen druppelen over mijn wangen, en ik ademde eens diep in en uit. Mijn ogen had ik gesloten gehouden merkte ik, en toen ze zich opende hield ik daar het lijstje in mijn bevende handen. Tussen een paar verdwaalde tranen door las ik wat er boven aan stond, ‘spinazie.’
Ik herinnerde dat ze die avond haar favoriete gerecht klaar had willen maken, spinazietaart. Ik was er nooit zo weg van geweest, maar dat vertelde ik haar nooit. Ik genoot ervan als zij gelukkig was. Voorzichtig liep ik naar de groente toe en koos een mooie grote bos uit die ik zorgvuldig in mijn wagentje legde.
Het volgende op de lijst was cola, ik kan me herinneren dat ik daar om had gevraagd. Het koste mij veel te veel moeite om het winkelwagentje vooruit te duwen, het voelde alsof alle kracht uit me weggezogen was. Ik dacht aan de laatste keer dat ik haar zag, haar ogen stonde dof en hulpeloos.
Cola light pakte ik uit de schap, terwijl ik de herinneringen probeer te verjagen. Als ik lees dat het volgende op de lijst chocopasta is zie ik meteen weer voor me hoe ze een dikke laag van de bruine pasta op haar boterham smeert. Ze was een echte levensgenieter moest ik toegeven, misschien maakte dat waarom ik zo veel van haar hield. Het was een vraag die me al die tijd al achtervolgde, waarom zij?
Het was makkelijk om te zeggen dat iemand het niet verdiende, maar toch. Zo optimistisch, vrolijk en zo eigenwijs. Ze kon iedereen aan het lachen maken, maar ook kon ze iedereen ompraten zodat ze altijd haar zin kreeg. Ik had nog nooit een vrouw gezien die dat zo goed kon als haar, ze bleef speciaal. Als je in de zelfde ruimte was als haar werd je meegevoerd in haar optimisme en vrolijkheid, er waren niet veel die haar niet mochten. Ook had ik me altijd afgevraagd waarom ze voor mij was gevallen, ze was prachtig en had genoeg aanbidders, maar als ik dat aan haar vroeg lachte ze de vraag weg.
Ik keek weer op het lijstje en toen ik zag wat er daar stond moest ik lachen, een koffiemok. Deze had ze een week voor haar dood laten vallen toen ik thuis kwam met vogel in een kooitje. Iemand had deze grote parkiet ergens op straat gedumpt en ik kon hem niet laten staan, krijsend van de honger en rillend van de kou. Ze was er zo van geschrokken dat haar volle koffiemok uit de handen gleed, maar zo groot als haar hart altijd was mocht het arme beest blijven.
Tot slot stond er schoenenpoets op de lijst. Deze zou ze voor mijn zwarte kantoorschoenen kopen, ze poetste ze altijd tot ze meer dan blonken. Nauwkeurig poetste ze elke vierkante centimeter tot het niet meer kon blinken dan het al deed, ik hield ervan om naar haar te kijken als ze zo geconcentreerd bezig was.
Met deze vijf ingrediënten liep ik naar de kassa, terwijl ik me probeerde in te denken wat haar gedachten waren wanneer ze door de winkel liep. Ik moest mijn best doen om niet in tranen uit te barsten, ik had niet meer antwoorden gekregen. Alle vragen bleven maar rondspoken in mijn hoofd, en eentje overheerste alles: Waarom had ze haar leven beëindigd, wat verborg ze al die tijd onder haar vrolijke zelf? Op antwoord kon ik lang wachten wist ik en zodra de kassière alle producten had afgerekend stopte ik ze in mijn tas en liep de winkel uit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:02

Slik, mooi verhaal hoor!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:18

Erg mooi!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:54

Mooi, die hierboven!

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:49

Heel erg bedankt :D

Ik heb jullie verhalen nu ook allemaal gelezen, wat zijn ze mooi zeg!
Bij het stemmen zal ik er bij elk verhaal wat verder op in gaan :)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 12:17

Ik ben ook weer bij met het lezen :D

Mooie verhalen allemaal! Vandaag is de laatste dag om in te sturen, zelf heb ik helaas geen tijd gehad om ook wat te schrijven, dus ik doe volgende maand weer mee en stem natuurlijk mee volgende week. :D ik heb vandaag geen tijd om een stemtopic aan te maken, dus die komt morgen in de loop van de dag.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:19

ik ga de volgende keer echt wat schrijven maar dit keer wist ik gewoon echt helemaal niks....