Gezocht: Tutorials voor Photoshop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Gezocht: Tutorials voor Photoshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:04

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:04

Ik zie dat je windows hebt. Ik heb mac dus voor mij werkt het dus weer niet maar jij kan iets heel leuks downloaden genaamd stabilisator. Je moet het even googlen maar dan kan je een stabilisator downloaden voor photoshop. Als je dat hebt worden je lijntjes netter. Hoe hoger de stabilisator hoe netter de lijntjes.

Je kan ook Fire Alpaca ( gratis ) of PaintTool SAI ( niet gratis ) downloaden. Dat zijn speciale programma's om in te tekenen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:06

Dat vind ik altijd zo leuk aan tekenen, je kunt ook gewoon andere stijlen proberen :j

Dank je wel Quir haha.
Wel met een muis, alhoewel ik voorheen met touchpad gewerkt heb, omdat ik van die (nouja zo zou je het kunnen noemen, ookal was dat het niet) van die wegwerpmuizen. Na paar dagen gebruik was het namelijk al kapot :') Heb nu 2 goede op voorraad liggen :j

TS, ben benieuwd wanneer je een topic gaat openen met een tekening :D

@Gadja, PaintTool SAI is gratis voor windows
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 30-07-14 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Gydja schreef:
Ik zie dat je windows hebt. Ik heb mac dus voor mij werkt het dus weer niet maar jij kan iets heel leuks downloaden genaamd stabilisator. Je moet het even googlen maar dan kan je een stabilisator downloaden voor photoshop. Als je dat hebt worden je lijntjes netter. Hoe hoger de stabilisator hoe netter de lijntjes.

Je kan ook Fire Alpaca ( gratis ) of PaintTool SAI ( niet gratis ) downloaden. Dat zijn speciale programma's om in te tekenen.

Vergeet Adobe Illustrator niet! Die is ook goed!

Grrr, en waarom hebben de mac gebruikers dat weer niet :')

Gydja

Nayomie schreef:
Dat vind ik altijd zo leuk aan tekenen, je kunt ook gewoon andere stijlen proberen :j

Dank je wel Quir haha.
Wel met een muis, alhoewel ik voorheen met touchpad gewerkt heb, omdat ik van die (nouja zo zou je het kunnen noemen, ookal was dat het niet) van die wegwerpmuizen. Na paar dagen gebruik was het namelijk al kapot :') Heb nu 2 goede op voorraad liggen :j

TS, ben benieuwd wanneer je een topic gaat openen met een tekening :D

@Gadja, PaintTool SAI is gratis voor windows :j

Oh toch wel? Ik hoor iedereen die het wil hebben dat die het niet op de computer kan zetten omdat je er voor moet betalen. En voor de Mac is er wel SAI maar werkt de pendruk niet -.-'

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:07

Nayomie schreef:
@Gadja, PaintTool SAI is gratis voor windows

De trial-versie ja :(

Ik moet ook eens leren tekenen met photoshop. Maar ik kan dat echt niet, digitaal tekenen x)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:08

Cyella schreef:
Gydja schreef:

Vergeet Adobe Illustrator niet! Die is ook goed!

Grrr, en waarom hebben de mac gebruikers dat weer niet :')

Ik heb Illustrator :D Ik vind het alleen niet fijn om in te tekenen met tekentablet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:08

Huh? Volgens mij heb ik geen trialversie van SAI :') (heb ik ooit gedownload om het verschil te zien ten opzichte van GIMP, maar in dat opzichte vind ik GIMP prettiger werken)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 16:08

Wauw, wat tof dat iedereen zo mee denkt en helpt! Bedankt!

Slina, ik heb er even snel door heen gebladerd. Ga morgen op m'n gemak kijken, duurt nu te lang helaas.

Inderdaad Windows Gydja, dat klinkt wel echt als de ideale uitkomst voor mijn bibberkunsten! Ga even googlen, anders mag vriend het straks voor me downloaden. :D
De andere twee ken ik niet, is dat in plaats van PS?

Als ik het wat beter onder de knie heb, zal ik een WIP topic openen met een tekening! :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:09

Gydja schreef:
Ik heb Illustrator :D Ik vind het alleen niet fijn om in te tekenen met tekentablet.

Ik heb het ook (gehad), maar heb maar een harde schijf van 64GB (vandaar ook de opruiming :+ ) dus kon de ruimte beter gebruiken. Had toch PS!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:13

Quir schreef:
Wauw, wat tof dat iedereen zo mee denkt en helpt! Bedankt!

Slina, ik heb er even snel door heen gebladerd. Ga morgen op m'n gemak kijken, duurt nu te lang helaas.

Inderdaad Windows Gydja, dat klinkt wel echt als de ideale uitkomst voor mijn bibberkunsten! Ga even googlen, anders mag vriend het straks voor me downloaden. :D
De andere twee ken ik niet, is dat in plaats van PS?

Als ik het wat beter onder de knie heb, zal ik een WIP topic openen met een tekening! :)

Succes! Ik heb er zelf nooit echt naar gezocht. Heb alleen een hele hoop mensen in de klas horen klagen dat het niet voor mac te downloaden was. Tjah en waarom ga je er dan naar zoeken als je het toch niet kan gebruiken haha.

Fire Alpaca en SAI zijn wel 2 aparte programma's. Ik gebruik dus Fire Alpaca omdat SAI dus niet werkt op mac. Ik heb wel met SAI gewerkt op een laptop van een vriendin. Is een erg fijn programma maar je moet gewoon het programma uitvinden. Fire Alpaca precies zo.

Hier kan je Fire Alpaca downloaden :)
http://firealpaca.com/en

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:15

Ik heb gekeken, maar ik heb gewoon SAI gratis gedownload van internet hoor :+ Niets betalen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:16

Nayomie schreef:
Ik heb gekeken, maar ik heb gewoon SAI gratis gedownload van internet hoor :+ Niets betalen.

Tjah, waar? Want volgens mij moet je betalen of je download een hele leuke virus.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:16

Heb ermee getekend dus zal geen virus zijn.

Edit: volgens de site is het wel een probeerversie, alleen heb geen beperkingen ermee. Eens programma openen en kijken wat die zegt
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 30-07-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:17

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:18

Nayomie schreef:
Heb ermee getekend dus zal geen virus zijn.

Je kan ook dingen downlaoden die werken en dan nog een virus hebben :P Maar goed ik geloof je wel xD wil je me dan de download link geven? Kan ik hem misschien op mijn oude laptop zetten of windows bij op mijn mac zetten :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:20

Zoals met alle programma's is het uitvogelen hoe de boel werkt... ikzelf ben geen fan van tutorials maar dat is persoonlijk. Werk liever op de trial-and-error manier van gewoon maar alle knopjes uit proberen :D Maar als je toch op zoek bent naar tuts kan ik deviantart aanraden, daar staat altijd wel veel op. :)

PS gebruik ik al jaren maar dan met name voor het (na)bewerken van foto's. Digitaal tekenen doe ik weinig maar daarvoor gebruik ik tegenwoordig SAI, dat is een programma speciaal voor digitaal tekenen :) Ik vind het erg fijn werken, het is overigens ook te combineren met Photoshop aangezien je je bestanden ook als .psd kunt opslaan.
SAI heeft vaak wel herkenbare brushes waar je van moet houden maar daar is eea ook zelf aan te sleutelen natuurlijk.
Het is inderdaad een programma waar je voor moet betalen ook voor Windows maar zoals met alles is daar eh, wel wat op te vinden ;)

Voor echt hele strakke lijnen kun je het beste met de pen tool werken in PS maar dat werkt wel heel anders dan tekenen met brushes.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:23

Hmm, toch wel een probeerversie, is me nooit opgevallen _O-
Maar zoals Fiffill zegt, je moet er maar van houden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:23

Quir schreef:
Pandameisje schreef:

Goh, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Alleen maar moeilijke engelse termen intypen waar niets uit komt, bedankt voor de simpele maar doeltreffende hulp!

Cyella, ik wilde inderdaad in eerste instantie ook niet met PS gaan werken. Juist omdat er veel te veel op zit... Vriendlief vroeg steeds wanneer ga je eens met PS tekenen, dus vandaar. In het begin was het even rottig en lastig vinden, maar nu lukt het al redelijk. Als je weet waar t ongeveer staat, scheelt denk ik al veel. Al heb ik echt nog maar heeeeel weinig gebruikt!

Smudgen, ik ben fan daar van. Maar inderdaad, ik zag tutorials voorbij komen waar steeds in gezegd wordt niet te smudgen en eigenlijk is het ook veel mooier. Dobby (in mijn profiel), is wel grotendeels gesmudged. Kleuren gaan gebruiken die (in eerste instantie) niet logisch zijn (zoals paars, blauw) lijkt me nog wel erg moeilijk in het begin. :)

Heb je misschien wat tekeningen van jezelf? Ben erg benieuwd!
Ik teken wel al erg lang op papier, gewoon met grafiet potlood. Nu 25 en digitaal eens proberen, vind het veel leuker dan op papier... :')

Alsjebliefd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:26

Nayomie schreef:
Hmm, toch wel een probeerversie, is me nooit opgevallen _O-
Maar zoals Fiffill zegt, je moet er maar van houden.

Ik heb ook een probeerversie... die het eindeloos doet zegmaar. :')

Je moet er inderdaad van houden, veel van de standaard brushes in Photoshop geven een ander effect dan die van SAI. Die in Photoshop zijn imo vaak minder schilder/tekenachtig maar maken het al snel zo "digitaal". Maar zoals ik al zei is er ook een combinatie van beide programma's mogelijk en je kunt natuurlijk ook je eigen brushes maken (of downloaden). Ben zelf niet zo'n fan van de standaard brushes van Photoshop.

Dit is een tekening in SAI waar ik momenteel mee bezig ben [UK] [DIGI][WIP] Foal

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 10:25

Hmm. die programma's lijken ook de moeite waard dan! Eerst even PS wat beter onder de knie krijgen en dan de andere programma's eens downloaden!

Ik ben nu aan een tekening begonnen, die ik verder uit wil gaan werken en af maken...
Nu heb ik het eindelijk voor elkaar redelijk vloeiende lijnen te tekenen. Alleen hoe krijg je die lijnen (is op 1 laag) donkerder? Of kan dat niet? Dekking staat al op 100% namelijk.

Van deze:
Afbeelding

Naar deze gegaan nu:
Afbeelding
(Sorry, heb ze enorm moeten verkleinen...)

Maar zou de lijnen van de tweede graag donkerder willen, als dat kan?
Al moet ik zeggen, dat de lijnen hier nu al veel donkerder zijn dan in PS... Eigenlijk zijn ze hier nu, zoals ik ze wil hebben. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:43

Hue/Saturation? (ctrl+u)
Brightness/Contrast?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:49

Wat voor kleur is je ondergrond?

Duplicate layer kan ook nog wel eens werken :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:17

Slina schreef:
Hue/Saturation? (ctrl+u)
Brightness/Contrast?

Brightness en contrast doen beide niets, die andere ga ik zo even proberen.

Fiffill schreef:
Wat voor kleur is je ondergrond?

Duplicate layer kan ook nog wel eens werken :)

Geen kleur, heb twee lagen met keur, zwart en wit. Als ik wit er onder zet is t wel al beter. Zwart zie ik uiteraard niets meer. :')

Duplicate layer ga ik ook nog even proberen!

Dank jullie!

Oh de vloeiendere lijnen heb ik trouwens gekregen met de "pen tool" (heb Nederlandse versie van ps) en dan vrije pen, dan maakt ie een vloeiende "pad" en die kan je dan omlijnen met hoe je t instelt en daarna pad verwijderen. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:37

Quir schreef:
Geen kleur, heb twee lagen met keur, zwart en wit. Als ik wit er onder zet is t wel al beter. Zwart zie ik uiteraard niets meer. :')

Duplicate layer ga ik ook nog even proberen!

Dank jullie!

Oh de vloeiendere lijnen heb ik trouwens gekregen met de "pen tool" (heb Nederlandse versie van ps) en dan vrije pen, dan maakt ie een vloeiende "pad" en die kan je dan omlijnen met hoe je t instelt en daarna pad verwijderen. :)

Je kan ook doen wat ik doe :')
Ik krijg geen vloeiende lijnen dus heb de line-art maar weggelaten :P