Help! Foto's niet meer scherp - wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Re: Help! Foto's niet meer scherp - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:31

Dat was een digitale 'gewone' camera. Maakt prachtige foto's, maar toch niet helemaal vergelijkbaar.

Hij is vandaag naar canon vertrokken, moet hem zo'n 4-6 weken missen. Wat het is weten ze niet, maar er is iets goed mis :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:48

Ik weet niet zeker of ik het goed zie op mijn telefoon, maar de foto's van maart zijn ook net niet scherp. Maar niet zo erg als de lateren. Misschien ging ie in maart al achteruit?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:14

Die van maart zijn zeker weten haarscherp. Upload site speelt ook mee natuurlijk, maar scherper dan dat kan echt niet :D

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:26

Marit schreef:
Dat was een digitale 'gewone' camera. Maakt prachtige foto's, maar toch niet helemaal vergelijkbaar.

Hij is vandaag naar canon vertrokken, moet hem zo'n 4-6 weken missen. Wat het is weten ze niet, maar er is iets goed mis :+

Ooh, ik dacht een spiegelreflex :s

Trouwens, als het slijtage is dan is Canon zeker wel aansprakelijk lijkt me. Al helemaal als je er nog garantie op hebt!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:42

Ja ze denken het ook hoor. Ze zei 'Je moet wel iets heel raars gedaan hebben wil je dit zelf veroorzaakt hebben. Een zonsverduistering fotograferen zonder bescherming ofzo'.
Nou, dat is niet gebeurd :') Dus denk dat het wel goed komt.. Maar goed, alsnog balen natuurlijk.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:34

ik ga dit even volgen. Heb hetzelfde probleem als jou, maar dan vaak op dezelfde dag. Alsnog de autofocus langzamer is geworden. Ene keer haarscherp, volgende foto niet meer zo scherp op 1 shoot. Heel benieuwd wat dit is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:24

Ook hier hetzelfde probleem. Canon eos 500D.
Net terug van vakantie en tot mijn schrik hebben veel foto's echt ruis erin. Nauwelijks een scherpe foto ertussen..
Dat lijken gewoon lucky shots te zijn geworden terwijl ik de camera handmatig juist instel etc..
De Iphone van mijn vriend heeft mooiere foto's gemaakt tijdens de vakantie..
Camera is nu denk ik een jaar of 5 oud en niet eens heel intensief gebruikt, is puur voor hobby, niet voor shoots.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:11

Ik vroeg me al een hele tijd af wat er met mijn camera aan de hand was. Zou maar zo kunnen dat 'ie ook aan het slijten is. Ik heb 'm nu ongeveer 5 jaar.
Balen zeg Marit. Ik ben wel benieuwd naar hoe dit afloopt. Volg het topic even.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:30

Het is nu duidelijk dat het echt aan mijn camera ligt. Vandaag een shoot gehad met de camera van een vriendin en mijn lenzen, en weer scherpe foto's :D
Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:29

Mooie scherpe foto, alleen jammer dat haar gulp open staat :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:33

Waarom valt iedereen dat meteen op _O-

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:41

Ik weet dat er al een tijdje niet gereageerd is.
Wij hebben hier 3 toestellen, 2x 40D en 1x 50D. Wij hebben precies hetzelfde probleem, jongste iets van 2 jaar en oudste meer dan 5. Ze hebben er tegenwoordig allemaal last van, het fotograferen is gewoon echt niet leuk.
Ik vroeg mij daarom ook af wat eruit is gekomen @Marit?

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:58

Pardon. De jongste camera is 5 jaar, maar een tijdje niet gebruikt...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:21

Toevallig is mijn camera vandaag terug gekomen van reparatie! Ik heb hem net opgehaald. Of nouja net, aan het eind van vandaag. Super fijne verassing toen ik gister terug kwam van vakantie, zo snel al! Ik heb test foto's gemaakt die ik nu aan het overzetten ben! Op het schermpje leek alles oké.. Wat er nou aan de hand was wisten ze niet, ze hebben ongeveer alles vervangen aan m'n camera wat er vervangen kon worden :') De vent in de winkel was er helemaal een beetje pissig over omdat ze van alles hadden gedaan wat ie niet gevraagd had, haha. Maar goed, ze hebben het scherpstel systeem bekken en ondersteboven gehaald en de zoeker is vervangen. En volledige gerantie!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:31

Ik heb de foto's gemaakt met mijn 50mm lens, en ik geloof dat ik wel mag zeggen dat ze haarscherp zijn :D
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook wat met mijn 70-200 f/2.8 gespeeld en die vind ik niet zo scherp als gehoopt.. Ik krijg het idee dat de AF fijnafstelling niet helemaal goed is en ik dat even moet gaan checken. Hij was eerder namelijk wel haarscherp en nu ligt het toch echt niet meer aan m'n camera.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:50

Je had eigenlijk je lenzen mee moeten sturen! Camera wordt namelijk op hun lens gekalibreerd en dat geeft nogal verschillen.

Ik weet even niet of je bij jouw camera zelf kunt kalibreren. Dit kan iig wel op de 7D, heb het daarmee toen ook zelf gedaan.

Je kunt iig een klein testje doen op front- en backfocus. Google laat een hoop voorbeelden zien hoe het moet. Heb je alleen een lineaal voor nodig.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:53

Ja daar wilde ik inderdaad op gaan testen morgen. Die man zei dat mn lenzen niet nodig waren omdat dit echt een camera.probleem was. Het was namelijk bij beide lenzen even erg. Door de slechte kwaliteit viel een eventueel focus probleem niet op, wat het nu dus wel doet.. Want hij zou dan toch niet op al mn kenden gekalibreerd kunnen worden? Ik heb er 5, dat is dan toch niet mogelijk? Of wel?

Ik wist niet dat je het uberhaupt zelf kon doen!Ik ga eerst eens testen en dan kijken hoe verder..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:59

Even teruggelezen en zie dat je een 650D hebt, daar zal die optie wel niet op zitten helaas :(

Je hebt m opgestuurd naar Techrepair toch? Die zeggen nooit dat je je body en lenzen moet inleveren.... Bij mij ook niet, ik zat toen met een lens die een dusdanige frontfocus had dat 't focuspunt 3 meter voor t paard lag :wow:
Bij het reparatiecentrum in Nederweert zeiden ze direct dat ik m'n lens beter mee kon sturen.

Met behulp van lineaal heb ik m'n body kalibratie toen weer kunnen "herstellen" gelukkig.

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:13

Hum, jammer dat ze je dan toch niet konden vertellen wat er precies mis was :(. Onze camera's vallen dan ook helaas buiten de garantie.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:31

Ik heb hem via cameraland naar Canon gestuurd! Terug maar de fabriek waar ie vandaan kwam :) Anders had er geen garantie op gezeten.

3 meter _O- dat is wel heel verschrikkelijk hahhaha :') dan hou je weinig foto over :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:41

Marit schreef:
Ik heb hem via cameraland naar Canon gestuurd! Terug maar de fabriek waar ie vandaan kwam :) Anders had er geen garantie op gezeten.

3 meter _O- dat is wel heel verschrikkelijk hahhaha :') dan hou je weinig foto over :+

Je hebt gewoon recht op garantie hoor, ook als je hem zelf op stuurt. Je moet alleen kijken of het desbetreffende bedrijf onder canongarantie repareert. Ik heb nu mn camera en lens opgestuurd naar ROFA in den haag. Camera valt ook gewoon nog onder de garantie.

wel fijn dat je camerea iig weer goed is! Nu je lens nog een kalibratiebeurtje :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:25

Lauke schreef:
Marit schreef:

Je hebt gewoon recht op garantie hoor, ook als je hem zelf op stuurt. Je moet alleen kijken of het desbetreffende bedrijf onder canongarantie repareert. Ik heb nu mn camera en lens opgestuurd naar ROFA in den haag. Camera valt ook gewoon nog onder de garantie.

wel fijn dat je camerea iig weer goed is! Nu je lens nog een kalibratiebeurtje :)

ROFA is top, goede keus!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:10

Goed om te horen :P
Was al erg blij dat ik mn camera en lens mocht laten controleren voor hetzelfde bedrag als ik alleen mn lens op stuurde :)
ben benieuwd wat daar uit komt. Is een soortgelijk probleem, maar bij mij lijkt het bij mn lens vandaan te komem, maar dat wist ik dus niet 100% zeker.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:28

Goh, interessant. Ik heb al jaren het idee dat mijn camera (30D) vroeger scherpere opnames maakte. Maar omdat ik door een ongeluk moest stoppen met professionele fotografie, en nu nog steeds niet erg veel op dat gebied doe, dacht ik dat ik me vergiste en dat ik vroeger gewoon beter fotografeerde.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de oorzaak voor de verschuiving van de brandpuntsafstand.