Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:03

Moonfight schreef:
Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet? :?

Ehm, misschien de definitie professioneel nog eens opzoeken?? ;)

Fellow schreef:
Ik ben het niet met je eens. Een beetje fotograaf doet er jaren over om mooie foto's te kunnen maken, hier zit dan niet alleen heel veel tijd in, maar ook heel, heel veel geld.
Ik vind dat fotografie een kunst is, voor een schilderij van je paard ben je toch ook niet klaar met 20 euro?

Als je een fotoshoot bij een echt goede fotograaf wil doen, dan betaal je inderdaad veel geld, maar daarvoor krijg je ook een herinnering voor de rest van je leven voor terug.

Klopt, jaren tijd en oefenen etc. Maar, dat doet een schilder of tekenaar natuurlijk ook :)
En een schilderij van je paard is veel exclusiever omdat de markt een kleiner aanbod aan tekenaars etc. heeft dan fotografen. Fotografie is beter te leren dan tekenen of schilderen. Waarom? Iedereen kan een camera oppakken en foto's schieten van je paard. Doe dit in combinatie met een beetje nabewerking, afijn Bokt geeft je dan al wat ik bedoel. Een groot begrip aan fotografen waarvan er een hoop ook shoots aanbieden.

Bij het tekenen is dit anders. Want, niet iedereen pakt een potlood en leert zo te tekenen. Daar heb je veel meer talent voor nodig dan dat je het kan oefenen.

Jellebie schreef:
Marjoow schreef:
Economie lessen genoeg gehad, danku.

Wat ik mij gewoon afvraag: Waarom dan die hoge prijzen, dat komt heus niet alleen van vraag & aanbod. Daar zit meer in. En die vraag kun jij waarschijnlijk niet beantwoorden omdat jij geen professionele fotograaf bent.

Wat valt bij jou onder hoge prijzen dan?
Ik heb laatst een paar sites bekeken en die lagen allemaal rond de zelfde prijs maar ik vond die foto's zo ontzettend mooi.
Als ik dan naar goedkoper kijk en ik bekijk daar de foto's van denk ik echt bij mezelf; oke..... is dit het? Daar zou ik nooit mee in zee gaan.

Een hoge prijs is voor mij toch al gauw boven de €100,00 in combinatie met "weinig" product. Dus bijvoorbeeld alleen portretfoto's krijgen, en voor meer variatie gelijk een nog hogere prijs.

Killyenn schreef:
Fotoshoot, reiskosten, reistijd, dan nog uitzoeken en nabewerken, plus al het contact met de klant wat ook tijd neemt, dan nog het doorrekenen van materiaalkosten omdat er ook ooit een nieuwe camera moet komen als de oude op is. Laten we zeggen 6 uur in totaal per shoot. Minimumloon van +- 9 euro per uur. 6x9=54, plus materiaalkosten en de kosten van het eigenlijke product (de foto's die je levert) zit je gemakkelijk over de 60/70 euro. En dan draai je enkel nog geen verlies, maar ook geen winst. Dus tel daar nog maar wat bij op. Ben je dan ook nog eens een beetje bekend, heb je een naam voor jezelf opgebouwd, dan mag je daar best een beetje merkkosten aan verbinden, dat willen mensen dan tenslotte ook wel betalen, en dan kom je gemakkelijk ver over de 100 euro uit. Op deze wijze kosten berekenen is hoe je een bedrijf runt, en dat is wat professionals doen. Omdat het voor jou een hobby vind je het prima om er verlies voor te draaien, want je doet het voor je lol. Maar professionals doen het voor hun werk, en kunnen dus niet uit eigen portemonnee de shoot voor een ander gaan betalen. "Met de tijd mee gaan" betekent in dit geval dus het einde van fotografie als beroepstak, mede mogelijk gemaakt door mensen die hobbymatig ver onder de prijs kunnen zitten.

Er zijn verder overigens nog zat professionele fotografen, maar een klein deel van de fotografiewereld speelt zich af op Bokt ;)

Reiskosten/reistijd word er niet bij in berekend aangezien dat er vaak nog apart bij gerekend word.

Ik spreek ook alleen even over de paardenfotografen, niet álle professionele fotografen.

In je verdere beredenering kan ik er al beter inkomen. Maar wat je zegt over je materiaal kosten: die zijn natuurlijk niet heel hoog neem ik aan.
Als jij als fotograaf 200 shoots per jaar doet, en je hebt een camera van €2000,00 met een lens van €1000,00, kost dat €15,00 per shoot. Dus dat zijn geen hele grote bedragen toch? Zeker niet in vergelijking met wat je vraagt voor de fotoshoots.

En dat laatste heb je ook gelijk in. Professionals verdienen hun brood ermee, hobbyfotografen hebben een extra zakcentje.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:04

Gruis schreef:
Killyenn schreef:
Fotoshoot, reiskosten, reistijd, dan nog uitzoeken en nabewerken, plus al het contact met de klant wat ook tijd neemt, dan nog het doorrekenen van materiaalkosten omdat er ook ooit een nieuwe camera moet komen als de oude op is. Laten we zeggen 6 uur in totaal per shoot. Minimumloon van +- 9 euro per uur. 6x9=54, plus materiaalkosten en de kosten van het eigenlijke product (de foto's die je levert) zit je gemakkelijk over de 60/70 euro. En dan draai je enkel nog geen verlies, maar ook geen winst. Dus tel daar nog maar wat bij op. Ben je dan ook nog eens een beetje bekend, heb je een naam voor jezelf opgebouwd, dan mag je daar best een beetje merkkosten aan verbinden, dat willen mensen dan tenslotte ook wel betalen, en dan kom je gemakkelijk ver over de 100 euro uit. Op deze wijze kosten berekenen is hoe je een bedrijf runt, en dat is wat professionals doen. Omdat het voor jou een hobby is vind je het prima om er verlies voor te draaien, want je doet het voor je lol. Maar professionals doen het voor hun werk, en kunnen dus niet uit eigen portemonnee de shoot voor een ander gaan betalen. "Met de tijd mee gaan" betekent in dit geval dus het einde van fotografie als beroepstak, mede mogelijk gemaakt door mensen die hobbymatig ver onder de prijs kunnen zitten.

Er zijn verder overigens nog zat professionele fotografen, maar een klein deel van de fotografiewereld speelt zich af op Bokt ;)

Maar waarom dan zo weinig resultaat doorgeven aan de klant? 5 Foto's op webformaat vind ik niet erg veel.. Terwijl alle kosten dan toch al gemaakt zijn. Waarom dan niet bv wat meer foto's digitaal leveren? Dat kost toch niets extra's? Of is er misschien een stukje logica die ik mis :) ?

Het is eigenlijk heel simpel, maar mensen overzien het vaak: de foto's zijn het product. Denk jij dat je voor een auto enkel productiekosten betaalt? Echt niet :) Daar betaal je zowel productiekosten als productkosten voor. Als je een auto wil kun je die zelf in elkaar zetten en dan ben je enkel productiekosten kwijt. Maar wil je een auto die aan specifieke eisen voldoet, en alleen een bepaalde fabriek kan die eisen leveren, dan zul je zowel productiekosten als productkosten moeten betalen. Hetzelfde geld voor een fotograaf. Je kunt zelf foto's nemen, dan betaal je enkel productiekosten (manuren, materiaalkosten). Maar wil je foto's precies zoals de fotograaf ze maakt, dan zul je ook productkosten moeten betalen. En de productkosten worden voornamelijk gebasseerd op vraag en aanbod. Daar kun je capitalisme voor bedanken :+

Edit: dus nog even ter verduidelijking, lever je drie foto's dan reken je dat meestal door in je shootprijs, lever je er 15 dan gaat die prijs dus ook omhoog. Niet naderhand uiteraard maar beloof je er 15 te leveren dan zal de prijs hoger zijn dan als dezelfde fotograaf er 3 levert per shoot.
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 05-07-14 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:05

Jellebie schreef:
Gruis schreef:

Maar waarom dan zo weinig resultaat doorgeven aan de klant? 5 Foto's op webformaat vind ik niet erg veel.. Terwijl alle kosten dan toch al gemaakt zijn. Waarom dan niet bv wat meer foto's digitaal leveren? Dat kost toch niets extra's? Of is er misschien een stukje logica die ik mis :) ?

Is dat dan niet gewoon een schatting die ze van te voren maken van de gelukte foto's?

Oh huh word ik nou gek :') ik las 25 digitale foto's haha

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:07

Marjoow schreef:
Een hoge prijs is voor mij toch al gauw boven de €100,00 in combinatie met "weinig" product. Dus bijvoorbeeld alleen portretfoto's krijgen, en voor meer variatie gelijk een nog hogere prijs.

Ja die ik heb gezien lagen allemaal rond de €125,- inderdaad. Ik mag hier vast geen linkjes plaatsen maar ik vond het het geld zeker waard.
Echt prachtig vast gelegd!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:09

Fellow schreef:
Gruis schreef:

Meestal krijg je ook wel meer toch?

Dan zit ik demografisch misschien wel he le maal verkeerd, maar hier in de omgeving nog niemand gevonden die goede (dus ook redelijk prijzige) shoots aanbiedt en daarbij ook echt veel foto's geeft.
Wat Bellatrix zegt, dat lijkt me heel erg redelijk. En in zo'n geval ben ik ook bereid goed te betalen.
Maar toch krijg je vaak erg weinig en dat vind ik echt een beetje zuur.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Waar zijn wij fotografen mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:11

Ik vind niet dat ik meer kan vragen dat wat ik nu doe, vind mijzelf daar niet goed genoeg voor en ik mis nog een stukje kwaliteit. (2.8 lens levert betere kwaliteit en die heb ik nog niet) En in overleg is er veel mogelijk, als mensen 10 foto's willen nabestellen geef ik een flinke korting. Zo moeilijk ben ik niet. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:11

Maar de bedragen die ik zag, ik ga geen namen noemen, die begonnen bij €150,00 en eindigde ergens rond de €600,00.

Waarbij je dus maar een klein aantal digitale foto's krijgt, en wat afdrukken mag bestellen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:13

Marjoow schreef:
Klopt, jaren tijd en oefenen etc. Maar, dat doet een schilder of tekenaar natuurlijk ook :)
En een schilderij van je paard is veel exclusiever omdat de markt een kleiner aanbod aan tekenaars etc. heeft dan fotografen. Fotografie is beter te leren dan tekenen of schilderen. Waarom? Iedereen kan een camera oppakken en foto's schieten van je paard. Doe dit in combinatie met een beetje nabewerking, afijn Bokt geeft je dan al wat ik bedoel. Een groot begrip aan fotografen waarvan er een hoop ook shoots aanbieden.

Bij het tekenen is dit anders. Want, niet iedereen pakt een potlood en leert zo te tekenen. Daar heb je veel meer talent voor nodig dan dat je het kan oefenen.

Voor fotografie heb je ook talent nodig.. Iedereen kan een foto maken, maar als je echt een goede fotograaf wil worden die daar van rond kan komen, dan heb je net zo goed talent nodig als iemand die schildert.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:14

Ik heb ze wel eens duurder gezien hoor :o vooral buiten de paardenwereld kunnen fotoshoots aardig prijzig zijn. Ik snap alleen niet waar jij nu precies over valt, als je wilt weten hoe hun aan hun prijs komen dan stuur je ze toch gewoon een e-mail?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:16

Ja maar buiten de paardenwereld zijn er lang niet zoveel hobbyfotografen te vinden :P
Ik ben benieuwd naar meerdere meningen, en ook van mensen die niet in het fotografiewereldje. Juist die mensen zijn jouw klanten namelijk.

Fellow: ja en nee. Fotografie hangt tegenwoordig samen met nabewerking. Ben je slecht met een camera maar goed met photoshop kun je ook al een eind komen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:18

Marjoow schreef:
Maar de bedragen die ik zag, ik ga geen namen noemen, die begonnen bij €150,00 en eindigde ergens rond de €600,00.

Waarbij je dus maar een klein aantal digitale foto's krijgt, en wat afdrukken mag bestellen.

En dan heb je het over zeer bekende mensen die dus duidelijk genoeg klanten krijgen. Wat is dan het probleem? Blijkbaar is hun merkwaarde dusdanig hoog dat ze dat kunnen vragen. Voor commerciele shoots is 600,- overigens nog helemaal niet zo'n gek bedrag. In andere bedrijfstakken wordt dat ook makkelijk neergeteld per dag voor de expertise van iemand die echt goed is. Zeker als het gaat om foto's die op welke wijze dan ook als reclame gebruikt gaat worden, de persoon/het bedrijf dat jouw inhuurt gaat daar zelf ook weer aan verdienen.

Vaak hebben professionals ook wel een iets andere markt dan hobbyfotografen trouwens.
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 05-07-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:18

Mij zijn ze in elk geval als potentiële klant verloren. En niet eens zozeer door de prijzen, maar vooral door wat je voor dat geld daadwerkelijk krijgt :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:21

Maar commercieel is wel wat anders dan particulier natuurlijk. Deze prijzen waren echt op de particulier gericht.

En commercieel kost veel meer natuurlijk, maar dat vind ik ook logischer vanwege, wat je zelf al zegt, het feit dat je er allebei op verdient.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:21

Ik zag laatst iemand voorbij komen die 230 euro vroeg. Gewoon, voor een shoot met een paard. 230 euro!!!
En dan wel maar 5 foto's in het portfolio op internet hebben staan, zodat je eigenlijk niet eens kunt zien wat voor kwaliteit deze persoon nou werkelijk kan leveren.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:26

Ik heb vorig jaar een fotoshoot gedaan van mij merrie als afscheid. Voor de shoot betaalde ik 125 euro. Daarvoor hadden we 1 1/5 tijd om foto's te maken., voorrijkosten, nabewerking van de foto's en kreeg ik via een link 15 tot 20 foto's opgestuurd die ik eenmalig kon downloaden (zonder logo). plus nog info waar ik het best de foto's kon nabestellen.
Ik vond dit niet veel geld, zeker niet voor de kwaliteit die ik er voor heb gekregen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:31

Ik ben het niet met je eens. Of je de verhouding prijs-kwaliteit normaal vind, is een persoonlijke mening. Ik vind dat sommige fotografen ook veel vragen voor kwaliteit die ik er niet voor zou betalen, maar dat maakt niet dat die fotograaf dat niet zou moeten vragen. Iedereen is daar vrij in. Hoe duurder zij zijn, hoe meer klanten ik heb :D Dus ik vind het best :')

Ik vraag voor een fotoshoot 60 euro, en daarvoor krijg je meestal zo'n 25 digitale bestanden. Ik vind dat vrij veel.
Nu ik een hogere prijs vraag voor fotoshoots ga ik bijna niet meer naar fotomeetings, omdat ik dat niet meer eerlijk vond. Overigens krijgen mensen bij meetings van mij maximaal 10 foto's, nooit zoveel als bij een echte shoot. Ik ga nu alleen nog naar fotoshoots die écht een aanvulling voor mijn portfolio zijn en met een goed geregelde organisatie etc. Paardenmeetings doe ik al niet meer.

Maar als je na gaat is 60 euro echt niet zo veel hoor. Soms zit ik daarvoor heen en terug 8 uur in een trein, ben ik daarna nog uren bezig foto's te bewerken, laat ik mijn apparatuur regelmatig schoonmaken, koop ik zelfs regelmatig (iets te regelmatig :') ) nieuwe apparatuur om mijzelf te verbeteren en betaal ik elk jaar een abonnement voor mijn website en fotobewerkingsapparatuur. Ik heb een foto opleiding gedaan die belachelijk veel geld heeft gekost. Ook heb ik een achterlijk dure laptop aangeschaft om nog beter als fotograaf te kunnen werken. Die 60 euro komt niet zomaar uit de lucht vallen, zeg maar :+
Overigens heeft het ook 5 jaar zowat geduurd om tot deze prijs te komen. Ik begon gratis, en toen een paar jaar voor een tientje. Toen de kwaliteit begon te groeien, ging ook de prijs mee. Dat lijkt me niets meer dan logisch.
Inmiddels heb ik niet zo heel veel voordeel van de meeste geboekte shoots die ik doe. Het is gewoon een opdracht van de klant, ik probeer daaraan te voldoen en de klant een prachtig resultaat te geven. Ik doe het niet omdat ik zo nodig een uitgebreid portfolio wil, die fase heb ik nu gehad. Ik doe het omdat de klant mij boekt. Dat betekend soms ook amper gepoetste wollige shetlanders fotografen op 3 uur reisafstand. Daar heb ik geen drol aan en is voor mij ook niet per se de leukste klus, maar waarom zou die klant niet ook recht hebben op mooie foto's? Ook daar doe ik dus mijn uiterste best voor.
Op deze manier wordt fotografie dus hoe langer je bezig bent, echt 'werk' op sommige momenten. En voor werk wordt je betaald :)

Weet je, wat maakt het uit dat andere fotografen een fortuin vragen. Moeten zij toch weten? :+ Ik speel erop in door mijn fotoshoots relatief 'goedkoop' te houden en daarmee hoop ik meer klanten te trekken. Klanten vinden snel iets duur, vanaf 50 euro wordt het eigenlijk al te veel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:12

Goof schreef:
Ik zag laatst iemand voorbij komen die 230 euro vroeg. Gewoon, voor een shoot met een paard. 230 euro!!!
En dan wel maar 5 foto's in het portfolio op internet hebben staan, zodat je eigenlijk niet eens kunt zien wat voor kwaliteit deze persoon nou werkelijk kan leveren.

Maar wat is nou het probleem? Ze mogen en kunnen dat toch vragen? Blijkbaar zijn er mensen die dat geld er daadwerkelijk voor over hebben. Vast niet zonder reden. Die zelfde mensen hebben toch ook de keus om naar een goedkoper iemand toe te gaan :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:17

Jellebie schreef:
Goof schreef:

Maar wat is nou het probleem? Ze mogen en kunnen dat toch vragen? Blijkbaar zijn er mensen die dat geld er daadwerkelijk voor over hebben. Vast niet zonder reden. Die zelfde mensen hebben toch ook de keus om naar een goedkoper iemand toe te gaan :)

Absoluut, moeten ze doen.

Waar ik me over verbaas, en dat staat hierboven al, is dat iemand 230 euro voor een shoot vraagt, maar geen/ nauwelijks portfolio materiaal heeft zodat je niet eens weet wat je in huis haalt en welke kwaliteit je kunt verwachten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:24

Goof schreef:

Waar ik me over verbaas, en dat staat hierboven al, is dat iemand 230 euro voor een shoot vraagt, maar geen/ nauwelijks portfolio materiaal heeft zodat je niet eens weet wat je in huis haalt en welke kwaliteit je kunt verwachten.

Ja dat is inderdaad bijzonder..... Lijkt me niet dat dat het erg aantrekkelijk maakt voor klanten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:36

Het is heel verschillend:

Ben zelf hobbymatig fotograaf en vraag 50 euro voor een shoot en daarbij krijgt de klant rond de 25 foto's op origineel formaat.

Heb zelf onlangs een professionele shoot laten maken van onze hond. Kosten rond de 100 euro en alle foto's op groot formaat gekregen zonder copyrigt en een aantal met voor op het internet.

Moet ook leuk blijven vind ik. Mijn doel voor de fotografie is dat mensen die minder te besteden hebben ook recht op een fotoshoot moet kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:11

Marjoow schreef:
Moonfight schreef:
Dan is misschien een lesje economie van toepassing. Prijzen stijgen bij meer vraag en dalen bij weinig vraag. Als deze fotografen echt 'te hoge' prijzen hadden dan gingen de klanten wel naar de concurrentie. Blijkbaar kunnen deze 'dure' fotografen prima draaien op deze prijzen en waarom zou je ze dan veranderen.

Economie lessen genoeg gehad, danku.

Wat ik mij gewoon afvraag: Waarom dan die hoge prijzen, dat komt heus niet alleen van vraag & aanbod. Daar zit meer in. En die vraag kun jij waarschijnlijk niet beantwoorden omdat jij geen professionele fotograaf bent.

Omdat er misschien enorm veeel tijd in gaat zitten. Ik ben meestal al 2 tot 3 uur bezig met de fotoreportage zelf, plus het eventueel er naar toe reizen... Dan alles nog uitzoeken, online zetten, bewerken. Daar gaat ook enorm veel tijd in zitten. Plus je camera/lens slijt, die je zelf ook nog moet vervangen als deze defect gaat...

Jellebie schreef:
Goof schreef:

Ja dat is inderdaad bijzonder..... Lijkt me niet dat dat het erg aantrekkelijk maakt voor klanten

En daarom gaan de fotografen dus naar die gratis meetings, zoals in de OP stond. Zodat ze het portfolio aan kunnen vullen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:52

Ik ben het met je eens TS! Voor veel mensen is het echt niet te doen zoveel geld te betalen voor shoots.. ik zou zelf ook nooit zo'n dure shoot boeken!

ik vraag me ook altijd af of al die fotografen ook echt veel klanten hebben of niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:03

Laten we even een rekensommetje doen, pak 8,- per uur.
Een fotografe is qua paardenfotografie bezig met voorbereiden, minimaal een uur. Je zal je camera moeten formatteren, alles op moeten laden, spullen klaarleggen, reis e.d. plannen. Da's al 8 euro.
Dan ben je zeker zo'n 2 uur bezig met shooten, dingen klaarzetten op locatie. 24 euro.
Dus dan zit je al bijna op het bedrag wat de topicstarter vraagt voor een shoot en heb je er niet eens nabewerking bij zitten.

Nou, nabewerking. Ik ben minimaal toch wel zo'n 5 minuten per foto bezig en maak minimaal 100 foto's per shoot waarvan ik er persoonlijk vaak zo'n 25-40 goed genoeg vindt om na te bewerken en wat mijn foto kwaliteit waarborgt. Dan zit je toch al op €40 - €50 euro. Minimaal. En tegenwoordig zijn er verrekt weinig nabestellingen, dus je zal je winst uit je shoot moeten halen.

En dan komen de kosten van je spullen er nog bij: Cameratas, batterijen, kaartjes, camera, lenzen.
Laten we zeggen dat je om de 10-15 jaar je hele kit moet vernieuwen, dit moet je dus ook allemaal uit je shoots halen. En dan heb je ook nog eens cursussen e.d... En denk eens aan belasting, das 21% dus van de 40 euro die je verdiend moet je dus €8,40 afstaan en houd je dus nog €31,60 over.
Met een beetje geluk kan je een shoot per dag doen, dan is dat €221,20 per week, €884,80 per maand. En dat is als je ELKE DAG een shoot hebt.
Bedenk je eens dat je hier nog eten, huur, huishoudapparaten, auto, verzekering, benzine etc van moet betalen... Dan ben je met zo'n 900 per maand echt krap uit.

Kortom: Dat een professionele fotografe dus meer vraagt vind ik absoluut niet gek, ze moeten er ook van leven.

Ik denk dat dit het wel een beetje in perspectief brengt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:45

Fading schreef:
En daarom gaan de fotografen dus naar die gratis meetings, zoals in de OP stond. Zodat ze het portfolio aan kunnen vullen...

Het lijkt mij dat als je 230 vraagt voor een shoot je toch wel al wat ervaring hebt en daardoor ook foto's om je portfolio aan te vullen?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:58

Ik denk dat een aantal hier al hele mooie antwoorden geven.. fotografie is niet alleen maar klikken, snel overzetten en opsturen. Er komt zoveel meer bij kijken en heel wat uur aan werk. Voorbereiding tot na de shoot nog het perfectioneren en dan het onderhoud van het apparatuur nog. Grote stappen en uitleg zijn hier al meerdere malen gegeven dus die ga ik niet nog eens herhalen.. Oh, denk je ook nog even aan de belasting als ze netjes bij het KvK zijn ingeschreven? Die heb ik hier volgens mij niet voorbij zien komen.. En kosten van een webhost per jaar en wie weet het design ervan?

En het is maar wat iemand duur vindt.. ik ben een arme student ( :') ) en op het moment veel andere kosten maar als ik het geld had kon ik zo wel een paar dure fotografen noemen waarvan ik het de moeite waard vind om bij hen (weer) een fotoreportage te boeken. Heb prachtige foto's voorbij zien komen/ontvangen met super kwaliteit.. Ik heb liever één goede shoot per jaar dan 10 matige (ik zeg maar even wat) .. En anderen boeken weer liever wat goedkopere shoots maar doen het weer vaker.. het is maar net wat de klant wilt.

Daarnaast komt het ook vaak voor (en dit hoor ik echt vaak voorbij komen) dat wanneer iemand te laag is met de prijzen, je kans hebt dat je niet serieus genomen wordt. Prijs is te laag, foto's zien er in het klein 'wel oké' uit maar dan zullen ze in het groot wel niet zo denderend zijn.. En dat een duurdere gewoon professioneler uitstraalt?

Jellebie schreef:
Goof schreef:

Dat is inderdaad wel een beetje bijzonder.. je wilt wel zien waarvoor je gaat betalen :=