Moonfight schreef:Wie ben jij om te oordelen wie er professioneel is en wie niet?
Ehm, misschien de definitie professioneel nog eens opzoeken??
Fellow schreef:Ik ben het niet met je eens. Een beetje fotograaf doet er jaren over om mooie foto's te kunnen maken, hier zit dan niet alleen heel veel tijd in, maar ook heel, heel veel geld.
Ik vind dat fotografie een kunst is, voor een schilderij van je paard ben je toch ook niet klaar met 20 euro?
Als je een fotoshoot bij een echt goede fotograaf wil doen, dan betaal je inderdaad veel geld, maar daarvoor krijg je ook een herinnering voor de rest van je leven voor terug.
Klopt, jaren tijd en oefenen etc. Maar, dat doet een schilder of tekenaar natuurlijk ook
En een schilderij van je paard is veel exclusiever omdat de markt een kleiner aanbod aan tekenaars etc. heeft dan fotografen. Fotografie is beter te leren dan tekenen of schilderen. Waarom? Iedereen kan een camera oppakken en foto's schieten van je paard. Doe dit in combinatie met een beetje nabewerking, afijn Bokt geeft je dan al wat ik bedoel. Een groot begrip aan fotografen waarvan er een hoop ook shoots aanbieden.
Bij het tekenen is dit anders. Want, niet iedereen pakt een potlood en leert zo te tekenen. Daar heb je veel meer talent voor nodig dan dat je het kan oefenen.
Jellebie schreef:Marjoow schreef:Economie lessen genoeg gehad, danku.
Wat ik mij gewoon afvraag: Waarom dan die hoge prijzen, dat komt heus niet alleen van vraag & aanbod. Daar zit meer in. En die vraag kun jij waarschijnlijk niet beantwoorden omdat jij geen professionele fotograaf bent.
Wat valt bij jou onder hoge prijzen dan?
Ik heb laatst een paar sites bekeken en die lagen allemaal rond de zelfde prijs maar ik vond die foto's zo ontzettend mooi.
Als ik dan naar goedkoper kijk en ik bekijk daar de foto's van denk ik echt bij mezelf; oke..... is dit het? Daar zou ik nooit mee in zee gaan.
Een hoge prijs is voor mij toch al gauw boven de €100,00 in combinatie met "weinig" product. Dus bijvoorbeeld alleen portretfoto's krijgen, en voor meer variatie gelijk een nog hogere prijs.
Killyenn schreef:Fotoshoot, reiskosten, reistijd, dan nog uitzoeken en nabewerken, plus al het contact met de klant wat ook tijd neemt, dan nog het doorrekenen van materiaalkosten omdat er ook ooit een nieuwe camera moet komen als de oude op is. Laten we zeggen 6 uur in totaal per shoot. Minimumloon van +- 9 euro per uur. 6x9=54, plus materiaalkosten en de kosten van het eigenlijke product (de foto's die je levert) zit je gemakkelijk over de 60/70 euro. En dan draai je enkel nog geen verlies, maar ook geen winst. Dus tel daar nog maar wat bij op. Ben je dan ook nog eens een beetje bekend, heb je een naam voor jezelf opgebouwd, dan mag je daar best een beetje merkkosten aan verbinden, dat willen mensen dan tenslotte ook wel betalen, en dan kom je gemakkelijk ver over de 100 euro uit. Op deze wijze kosten berekenen is hoe je een bedrijf runt, en dat is wat professionals doen. Omdat het voor jou een hobby vind je het prima om er verlies voor te draaien, want je doet het voor je lol. Maar professionals doen het voor hun werk, en kunnen dus niet uit eigen portemonnee de shoot voor een ander gaan betalen. "Met de tijd mee gaan" betekent in dit geval dus het einde van fotografie als beroepstak, mede mogelijk gemaakt door mensen die hobbymatig ver onder de prijs kunnen zitten.
Er zijn verder overigens nog zat professionele fotografen, maar een klein deel van de fotografiewereld speelt zich af op Bokt
Reiskosten/reistijd word er niet bij in berekend aangezien dat er vaak nog apart bij gerekend word.
Ik spreek ook alleen even over de paardenfotografen, niet álle professionele fotografen.
In je verdere beredenering kan ik er al beter inkomen. Maar wat je zegt over je materiaal kosten: die zijn natuurlijk niet heel hoog neem ik aan.
Als jij als fotograaf 200 shoots per jaar doet, en je hebt een camera van €2000,00 met een lens van €1000,00, kost dat €15,00 per shoot. Dus dat zijn geen hele grote bedragen toch? Zeker niet in vergelijking met wat je vraagt voor de fotoshoots.
En dat laatste heb je ook gelijk in. Professionals verdienen hun brood ermee, hobbyfotografen hebben een extra zakcentje.

ik las 25 digitale foto's haha 
vooral buiten de paardenwereld kunnen fotoshoots aardig prijzig zijn. Ik snap alleen niet waar jij nu precies over valt, als je wilt weten hoe hun aan hun prijs komen dan stuur je ze toch gewoon een e-mail?
Dus ik vind het best