Klanten die foto's niet online willen hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:36

Bolzak23 schreef:
Gebruik voor het promoten van je eigen werk modellen. Deze kun je ook daar en zo fotograferen als jij wilt, dus niet zoals de klant het wil.

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciele doeleinden.

Afdwingen van gebruik van foto's waar de klant voor betaalt zal inderdaad gauw lijden tot een slechte mond - tot - mond reclame.

Eigenlijk kan ik me daar wel een beetje bij aansluiten.
Het kan altijd zijn dat iemand toch liever bepaalde foto's niet op internet wil hebben; sommige foto's wel, maar anderen weer niet. Dat hoeven geeneens aanstootgevende foto's te zijn, maar sommige dingen houden mensen gewoon liever voor zichzelf en hoeft niet op het grote brede internet te staan. Ook al doen die mensen zelf ook aan facebook en zullen ze zelf ook het een en ander erop zetten, er zijn altijd mensen die hun facebook volledig afgeschermd hebben en juist daarom de foto's daar zélf wel op zetten.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen, is zelf een aantal foto's uitkiezen, deze aan het stel voorleggen en vragen welke je daarvan mag gebruiken voor facebook en websites. Dan hebben zowel de klant als de fotograaf een mooie middenweg gevonden.

Dat mensen de algemene voorwaarden niet lezen.. Heel eerlijk, hoeveel van jullie hebben de AV gelezen van bokt toen jullie je hebben aangemeld? :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:54

JessAndHope schreef:
Zoals inderdaad hier boven aangegeven; vraag een stel voor een gratis shoot waarbij ze iets ondertekenen dat alle foto's online gebruikt mogen worden. Dan betalen ze ook niets en kunnen ze ook niets zeggen.

Had ik een vriend gehad dan had ik je geholpen :')

Da's ook een optie inderdaad. Ik kan me niet echt voorstellen dat mensen jouw foto's niet online willen hebben, je maakt prachtige foto's :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:01

Bolzak23 schreef:
Gebruik voor het promoten van je eigen werk modellen. Deze kun je ook daar en zo fotograferen als jij wilt, dus niet zoals de klant het wil.

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciële doeleinden.

Afdwingen van gebruik van foto's waar de klant voor betaalt zal inderdaad gauw lijden tot een slechte mond - tot - mond reclame.

Foto's waar klanten voor betalen zijn nog steeds van de fotograaf, die heeft ten alle tijden het recht om ze te gebruiken zoals hij/zij dat wil. Dat is auteursrecht.

Persoonlijk vind ik dat als jij als klant ergens accoord mee gaat dat je daar dan aan vast zit. Als fotograaf baseer je je prijzen ook deels op het feit dat je de foto's nog kan gebruiken in je portfolio, kan verkopen etc.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:08

sneeuwpop schreef:
Nee, dan zoek ik wel een andere fotograaf die geen fb gebruikt.

Succes, die zijn er tegenwoordig niet veel meer :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:17

Vjestagirl schreef:
Foto's waar klanten voor betalen zijn nog steeds van de fotograaf, die heeft ten alle tijden het recht om ze te gebruiken zoals hij/zij dat wil. Dat is auteursrecht.

Nee dat is echt onzin. Zelfs als de foto's in opdracht van jezelf zijn gemaakt rust daar portretrecht op en dat beprekt het recht om de foto's openbaar te mogen maken. Daarvoor is toestemming nodig van de geportretteerde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:26

Vanillia schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee dat is echt onzin. Zelfs als de foto's in opdracht van jezelf zijn gemaakt rust daar portretrecht op en dat beprekt het recht om de foto's openbaar te mogen maken. Daarvoor is toestemming nodig van de geportretteerde.

Maar die heeft de fotograaf, namelijk doordat de klanten accoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:04

Dat je als model sommige foto's niet online wil hebben kan ik best inkomen :j Foto's die bijvoorbeeld shirtloos gemaakt worden vraag ik tijdens het shooten of mensen die online willen hebben of niet en begrijp ik volkomen. Geef je het van te voren aan, wil ik alles doen. Desnoods de hele shoot niet online, ik vind het prima.
Maar het gaat er om dat het dus achteraf aangegeven wordt.

Je boekt een loveshoot, dan weet je dat er foto's gemaakt gaat worden waar je leuk knus op staat. Nooit expliciete beelden, dat is in mijn portfolio ook te zien. Foto's waarop 'gezoend' wordt vind ik ook helemaal prima als die niet online mogen. Tot dusver ben ik echt wel bereid in te spelen op de wensen van een klant.

Maar als foto's waar je samen hand in hand loopt ook al niet online mogen, terwijl je daar wel toestemming voor hebt gegeven nadat ik het vooraf meerdere keren heb gevraagd, ja.. Dan wordt het voor mij toch vervelend. Iemands woord is zo niets waard voor mij. Een 'ja' kan dus blijkbaar zo in een 'nee' veranderen en daar heb ik het dan maar mee te doen. Maar als dat andersom gebeurd, heb je de poppen aan het dansen..

Ik heb er voor gekozen er bij deze shoot geen probleem van te maken. Ik hou niet van conflicten en vond het stel ontzettend leuke mensen, ik wil dus ook geen gezeur ervan maken, maar jammer vind ik het wel. Er zat een prachtige foto tussen die absoluut niet intiem was, en deze mag niet in mijn portfolio. Tsja, daar baal ik gewoon heel erg van :+

sneeuwpop schreef:
Je weet zoveel vooraf (hoort te weten) ,
Maar soms kan het achteraf erg tegenvallen......
Net zoals de fotograaf die achteraf hoort dat de klant liever niet de foto's online heeft. Dat is blijkbaar ook een mogelijkheid ookal had die dat niet verwacht en het zelfs zijn/haar zogenaamde rechten te zijn.
Toch weet je ook van te voren dat mensen van mening kunnen veranderen, juist nadat ze de foto's gezien hebben.

In beiden gevallen hadden de klanten nog geen enkele foto's gezien maar is het direct aangegeven na thuiskomst van de fotoshoot.

Bolzak23 schreef:

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciele doeleinden.

Ik vind dat dit toch niet onder 'afdwingen' valt. Immers sta ik overal voor open, maar wil ik wel gewoon dat we ons aan afspraken kunnen houden. Als ik van te voren meerdere keren vraag 'Alles kan in mijn portfolio terecht komen, sommige foto's gebruik ik voor mijn Facebook, vinden jullie dat oké?' en daar wordt instemmend op geantwoord, dan vind ik dat niet echt afdwingen..
Maar goed, doordat ik bang ben voor slechte reclame heb ik er dus beiden keren niets mee gedaan.. Maar zo schiet het voor mij ook niet op.

Het zijn overigens altijd de mannen/jongens die ze niet online willen. Waarschijnlijk omdat het niet 'stoer' is :D

Air

Re: Klanten die foto's niet online willen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 01:28

Maak een nette zakelijke mail waarin je aangeeft meerdere keren met elkaar akkoord te zijn gegaan over het publiceren van de foto's. Ten eerste gingen ze bij het boeken akkoord, en daarna is het nog mondeling vaker besproken. Daar kan je dan naar verwijzen.
Geef dan aan dat je dan extra kosten in rekening moet brengen wegens het niet nakomen van de gemaakte afspraken waardoor jouw portfolio niet gevuld kan worden.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dan liever extra betalen dan dat ze, al is het maar één, foto online willen hebben.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 08:12

[/quote]

Ik vind dat dit toch niet onder 'afdwingen' valt. Immers sta ik overal voor open, maar wil ik wel gewoon dat we ons aan afspraken kunnen houden. Als ik van te voren meerdere keren vraag 'Alles kan in mijn portfolio terecht komen, sommige foto's gebruik ik voor mijn Facebook, vinden jullie dat oké?' en daar wordt instemmend op geantwoord, dan vind ik dat niet echt afdwingen..
Maar goed, doordat ik bang ben voor slechte reclame heb ik er dus beiden keren niets mee gedaan.. Maar zo schiet het voor mij ook niet op.

Het zijn overigens altijd de mannen/jongens die ze niet online willen. Waarschijnlijk omdat het niet 'stoer' is :D[/quote]

Ik zeg niet dat jij het afdwingt. Ik zeg afdwingen zou ik niet doen. Bijvoorbeeld door te zeggen je hebt getekend dus plaats ik je toch. Een slechte naam heb je veel sneller dan een goede.

Vandaar mijn tips. Maak gewoon af en toe een super strakke shoot met modellen. En plaats die fotos op je FB en site. Zorg dat de foto;s zo spetteren dat mensen hun eigen foto;s ook op jouw site willen hebben :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:58

Vjestagirl schreef:
Bolzak23 schreef:

De foto's waar klanten voor betalen zijn van de klant. Zit er een keer een hele mooie tussen kan je altijd vragen of je deze mag gebruiken voor commerciële doeleinden.

Persoonlijk vind ik dat als jij als klant ergens accoord mee gaat dat je daar dan aan vast zit. Als fotograaf baseer je je prijzen ook deels op het feit dat je de foto's nog kan gebruiken in je portfolio, kan verkopen etc.

Dan nog mag je niet zonder toestemming foto's waar een klant op staat op internet zetten, portretrecht. Dit geldt niet als het om een huisdier/paard gaat.

Nu heeft Marit voor de shoot aangegeven dat ze eventueel een foto van het stel online wil zetten, daar is voor de shoot toestemming voor gegeven. Vraag me af als Marit het toch doet en de klant er een zaak van maakt wie gelijk krijgt, ik vermoed de klant.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:41

Ik vermoed het ook :j Heb het nagelezen en in de wet staat dat de klant altijd mag aangeven dat hij/zij de foto offline wil hebben.. Ze hebben twee foto's aangewezen die online mochten, en daar moet ik het maar mee doen :)

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:42

Wat jammer dat mensen terugkrabbelen. Voor mijn bruiloft heb ik ook een pakket waar een love shoot in zit, de foto's daarvan staan inmiddels online. Ik vind het juist belangrijk dat een fotograaf een portfolio heeft, zo heb ik ook deze fotograaf uitgekozen. Wel wil ik niet de volledige namen erbij. De foto's staan ook op Facebook, dat vind ik prima zolang wij niet getagd zijn. Op deze manier blijft het tamelijk anoniem.

Heb je al eens gedacht aan een quitclaim? Dit is bijna niet terug te draaien door de klant.
Ik zou toch eigenlijk wel iets strenger worden. Aan de ene kant krijg je er klanten bij als je flexibel bent maar aan de andere kant loop je een mooi portfolio mis waarmee je ook klanten trekt. Als ik veel shoots zou zien, zou ik wel dat ik met een fotograaf te maken heb die behoorlijk actief bezig is en niet af en toe een opdrachtje doet.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:59

Ja, ik zit echt in tweestrijd met wat te doen. Ik wil van elke shoot even een update op Facebook plaatsen zodat mensen weten dat ik een shoot heb gehad, en enkele resultaten zien. Dus ik was uiteindelijk al lang blij dat ik er 2 kon laten zien, en dit waren gelukkig ook 2 hele leuke.

Quitclaim ken ik niet, ga ik wat meer over zoeken..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:37

Gelukkig dat je 2 foto's wel mag plaatsen. :)