Copyright geschonden. Wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JonneN

Re: Copyright geschonden. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:00

Waarom zou ik daarvoor moeten weten hoe zij aan de foto komen? Het is mijn foto, dat is duidelijk... moet ik verantwoording afleggen hoe iemand anders aan mijn foto kan komen en die door kan verkopen? Dit slaat als een tang op een varken, als je het mij vraagt... Bovendien is het origineel nooit verspreid...

Ja de positieve benadering probeer ik zeker te hanteren en te blijven hanteren, neemt niet weg dat het een hele gekke situatie is. Vraag me echt af hoe die foto daar zo komt, snap er niets van :?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:14

Naja, even heel simpel gezegd: stel jij koopt in de winkel een canvas met een mooie foto. Iemand anders ziet op Facebook "hey, dat is mijn foto die bij jou op canvas in de woonkamer hangt!", moet de koper van de canvas dan een vergoeding betalen aan de fotograaf? Nope, de persoon die de foto heeft gejat en op de canvas heeft laten drukken, dat is de persoon waar aan de bel getrokken moet worden.

Dus stel dat dit bedrijf gewoon iets heeft besteld, dan is de persoon waar ze het hebben besteld de persoon die jij moet hebben. Maar als ze zelf met de foto aan zijn komen zetten (en opdracht hebben gegeven om die foto ergens op te laten drukken), dan moet je natuurlijk wel bij hen zijn. Dus het zou super fijn zijn als je erachter kan komen waar die foto nou vandaan komt, zodat je weet bij wie je aan de bel moet trekken voor een eventuele vergoeding!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 11:34

Ja oké ik snap wat je bedoelt inderdaad. Dat is wat ik probeer uit te zoeken. Ik heb dus ook inderdaad niet direct bij hen een vergoeding geëist of wat dan ook...

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:00

Inmiddels heb ik meer informatie. De ruimte op de foto is een winkel van een bepaald merk tuig. Dat tuig wordt door verschillende deelnemers aan de races gebruikt. De winkel die het tuig verkoopt, de fabrikant, is op de facebookpagina's van de gebruikers van het tuig gaan zoeken naar foto's en heeft die foto's in hun winkel gehangen (als promotiemateriaal). Zo hebben ze op de facebook van het meisje de foto gevonden die ik heb gemaakt, mijn logo erafgehaald en hem op een paneel laten drukken.

Dit is nog niet helemaal zeker, maar vermoedelijk is het zo gegaan... nu rest mij nog contact op te nemen met de fabrikant van het tuig.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:15

joyce2 schreef:
Dus stel dat dit bedrijf gewoon iets heeft besteld, dan is de persoon waar ze het hebben besteld de persoon die jij moet hebben. Maar als ze zelf met de foto aan zijn komen zetten (en opdracht hebben gegeven om die foto ergens op te laten drukken), dan moet je natuurlijk wel bij hen zijn. Dus het zou super fijn zijn als je erachter kan komen waar die foto nou vandaan komt, zodat je weet bij wie je aan de bel moet trekken voor een eventuele vergoeding!

Dit is niet helemaal waar. In het auteursrecht kun je degene aanspreken die jouw werk zonder toestemming openbaar maakt. De foto groot aan de wand hangen is een vorm van openbaarmaken en je kunt dus sowieso direct degene aanspreken die daar verantwoordelijk voor is. Hoe die partij dan aan de foto is gekomen, staat daar in principe los van. Het zou je alleen een extra partij kunnen opleveren waar je je geld zou kunnen halen.

Het is in ieder geval behoorlijk brutaal wat er hier gebeurd is. Hoop dat je nog tot een geschikte oplossing kunt komen door de fabrikant te benaderen. :j

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:18

Dat dacht ik in eerste instantie ook Appelflapje ;) Het is me niet eens om het geld te doen, maar vind dit inderdaad ook nogal brutaal. Heb net het bericht naar de fabrikant van het tuig verstuurd. Ben benieuwd naar hun reactie.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:28

Appelflapje schreef:
joyce2 schreef:

Dit is niet helemaal waar. In het auteursrecht kun je degene aanspreken die jouw werk zonder toestemming openbaar maakt. De foto groot aan de wand hangen is een vorm van openbaarmaken en je kunt dus sowieso direct degene aanspreken die daar verantwoordelijk voor is. Hoe die partij dan aan de foto is gekomen, staat daar in principe los van. Het zou je alleen een extra partij kunnen opleveren waar je je geld zou kunnen halen.

Het is in ieder geval behoorlijk brutaal wat er hier gebeurd is. Hoop dat je nog tot een geschikte oplossing kunt komen door de fabrikant te benaderen. :j

Een fotograaf waar ik veel mee samen heb gewerkt heeft een keer soortgelijk probleem gehad en ondanks dat het officieel idd zo werkt, kon hij er helemaal niets mee. Hij moest op zoek naar de "bron" en daar zijn beklag doen en zelfs als hij die zou vinden, zeiden ze dat het heel moeilijk zou zijn om er echt wat uit te kunnen slepen. Helaas is gelijk hebben, heel wat anders dan ook daadwerkelijk je gelijk krijgen... -O-

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:29

Ja zo is het in de praktijk. Echt balen, het is schandalig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:33

Ja dat ben ik helemaal met je eens! Leuk dat er wetten en regels zijn, maar de afgelopen jaren heeft het me weinig opgeleverd. Mijn teksten worden bijv. regelmatig gejat, ik heb me er maar bij neergelegd dat het gebeurt, want het vreet teveel energie om daar steeds achteraan te moeten. Ik zucht dan maar weer eens diep en probeer het als een compliment te zien (maar diep van binnen baal ik dan toch als een stekker, haha).

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:36

joyce2 schreef:
Helaas is gelijk hebben, heel wat anders dan ook daadwerkelijk je gelijk krijgen... -O-

Daar heb (en krijg) jij dan weer helemaal gelijk in. :j

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 12:39

Voor de nieuwsgierigen, dit is het (op klein formaat!!! :Y) ):

Afbeelding

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:26

Het logo is er niet eens afgeknipt, gewoon weggeshopt.... Best raar

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:38

Klopt

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:49

Ik ken de betreffende amazone en ik kan je in elk geval vertellen dat de foto niet via haar doorgegeven is.
Ik weet dat ze (blij) verrast was toen ze het hoorde en er zeker niet van uitging dat er met copyright gesjoemeld zou zijn. Daarnaast weet ik dat zij bijzonder strict is in het respecteren van copyright.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:54

Ik ken haar ook hoor, ik heb meteen contact met haar opgenomen. Ze helpt me bij het uitzoeken van dit hele verhaal, daar ben ik erg blij mee. In eerste instantie was ik bang dat het wel via haar was gegaan, maar dat bleek inderdaad niet zo te zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor haar ook leuk is om hier te hangen, dat is voor haar net zo goed een eer als voor mij ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:48

Dus Jonne snel weer terug naar je watermerk. :j

Ik hoop voor jou dat je op zijn minst een excuses ontvangt! Ben ook benieuwd hoe ze die kwaliteit zo goed gehouden hebben.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 09:09

Ik weet niet meer of ik dit hier al had geschreven, maar ik heb laatst hier canvassen voorbij zien komen die waren afgedrukt van foto's van (ik dacht) 400x600 pixels... en zelfs die zagen er nog verdomd goed uit! :(
Ik ga nog eens even nadenken of ik inderdaad weer een watermerk erbij ga zetten, of misschien alleen het watermerk weer...

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:03

Ik kon zelf ook niet geloven dat zijzelf je copyright had geschonden, ze heeft van mij een tijd geleden ook een aantal foto's gekocht, en dat was gewoon goed geregeld. :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:08

K ben benieuwd hoe dit afloopt Jonne!

t meisje waar we t over hebben is een vriendin van me en ik heb massa's foto's van haar paarden en nooit problemen mee gehad :)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:27

loveslimpie schreef:
K ben benieuwd hoe dit afloopt Jonne!

t meisje waar we t over hebben is een vriendin van me en ik heb massa's foto's van haar paarden en nooit problemen mee gehad :)

Ik weet het Lonneke (toch?) :) ik ben ook heel benieuwd idd...

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:34

Jup! Eindelijk iemand die de goede naam onthoud *\o/*

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:06

Hier ben ik weer even voor de geïnteresseerden. Ik heb gemaild, via facebook contact gezocht (ik weet welke winkel en van wie het is), maar nooit reactie gehad. Het steekt me niet eens meer zo zeer dat het gebeurd is, maar veel meer dat ik blijkbaar bewust genegeerd word. Dat vind ik zo laf...

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:33

Dat is ook laf.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:47

Oh kijk, ze weten best hoe het hoort:
Afbeelding
Deze foto vind ik nu net op hun website. Toen der tijd heb ik deze niet gezien, wellicht over het hoofd gezien.
Inmiddels ook de fotografe van die foto op de hoogte gesteld dat ik haar foto hier even als voorbeeld heb gebruikt.

@ MichieldeM: ja, helaas. Ik las net ook jouw topic. Dat is denk ik nóg erger... kan niet veel anders zeggen dan dat ik weet hoe machteloos je je voelt staan en jou heel veel succes wensen. Hopelijk bereik jij meer dan ik tot nu toe bereikt heb!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 21:56

En waarempel... alsof je het over de duvel hebt, is er vanavond toch contact via facebook! Ik ben benieuwd