Copyright wordt zonder toestemming verwijdert.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Copyright wordt zonder toestemming verwijdert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:23

Inderdaad, dit kan je niet oplossen met een 13-jarige, die heeft juridisch als financieel nog niets te zeggen. Zelfs al zou ze een contract ondertekend hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:27

13 jaar is niet handelingsbekwaam volgens de wet, je zal inderdaad dit met haar ouders op moeten pakken, of factuur aan de ouders richten..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:29

Zoals de jongedame nu al overkomt zou ik ook gelijk naar de ouders stappen.

Jij bent maar 2 jaar ouder dan haar dus veel indruk maak je er niet mee (helaas) haar ouders zouden wel moeten weten hoe het zit met copyright etc en kunnen wel openstaan voor suggestie's en oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:30

Wijze tip, heb het wel over auteursrecht ipv copyright. Copyright is de amerikaanse wetgeving namelijk.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 12:43

Ah oke, bedankt allemaal!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:59

Goh dat noemen ze nou letterlijk stank voor dank.
Idd een rekening sturen met schrijven. Of betalen Of verwijderen.
Zorg dat je brief aangetekend is zodat ze niet kunnen liegen over wel of niet aangekomen. Hou je brief netjes en zakelijk en maak een kopie.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:00

Ik denk dat de ouders hier niks vanaf weten, daarom ook de tip gegeven neem contact op met de ouders en vertel die zowel aan de telefoon anders per brief wat de consequenties zijn

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:51

8nnemiek schreef:
10 euro per foto is een reëel bedrag, maar dan zul je haar wel de foto's zonder copyright in origineel formaat moeten doorsturen lijkt me, zodat ze dan ook echt van haar zijn. Zet dit dus bij de factuur.
Houdt een betalingstermijn van bv 7 dagen aan, is dan niet betaald dan zou ik eerst proberen contact op te nemen met de ouders.

tuurlijk niet, dit bedrag is een "boete" voor het "misbruiken" van haar foto. dit bedrag geeft haar echt geen rechten ofzo :') net zoiets als dat je te hard rijd met je auto of met je fiets op de stoep rijd ofzo

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:46

Poeh, ik ben geneigd te vragen wie dit meisje is op FB. Wat een asociale dame. :r
Dan haar fiets meenemen en schilderen of zo. Dan begint ze te gillen, maar ja, ze doet hetzelfde met jouw foto's. :=

Ik kan me hier echt kwaad over maken.

Misschien kun je eens kijken op de site van Fotografenfederatie. Succes!

Overigens zou ik een hoger bedrag voor elke foto rekenen, puur omdat ze zo reageert en de foto's al meerdere keren heeft gebruikt zonder toestemming.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:43

Sodeletuut schreef:
Op welke site heeft ze ze geplaatst? Vaak kan je wel een melding maken bij Facebook/bokt/hyves over dit soort dingen..

Niet helemaal met je eens. Je kunt wel een aanmerking maken , maar indien je een foto openbaar maakt op facebook, doe je automatisch afstand van je rechten. Hoe het bij Bokt of Hyves werkt weet ik niet , maar de verontwaardiging dat foto's van internet geplukt zijn , is niet altijd terecht. Je foto van allerlei logo's voorzien, beschermt niet. Voorwaarden lezen wél. Normaliter ben je ook zonder logo beschermt, tenzij je je foto's openbaar maakt op bijv. FB.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:05

Ersina schreef:
Sodeletuut schreef:
Op welke site heeft ze ze geplaatst? Vaak kan je wel een melding maken bij Facebook/bokt/hyves over dit soort dingen..

Niet helemaal met je eens. Je kunt wel een aanmerking maken , maar indien je een foto openbaar maakt op facebook, doe je automatisch afstand van je rechten. Hoe het bij Bokt of Hyves werkt weet ik niet , maar de verontwaardiging dat foto's van internet geplukt zijn , is niet altijd terecht. Je foto van allerlei logo's voorzien, beschermt niet. Voorwaarden lezen wél. Normaliter ben je ook zonder logo beschermt, tenzij je je foto's openbaar maakt op bijv. FB.

Citaat:
Indien een Facebook-gebruiker je originele auteursrechtelijk beschermde werk zonder jouw toestemming deelt, kun je juridisch advies inwinnen met betrekking tot de vraag of je rechten zijn geschonden of niet.

https://www.facebook.com/help/348831205149904

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:50

Sodeletuut, ons rechtssysteem zit niet makkelijk in elkaar. 1 regel citeren om je recht te halen is altijd onvoldoende. Ook hier staat INDIEN en zoals ik eerder opmerkte in de voorwaarden staat ook dat je afstand doet van je auteursrechten als je een geplaatste foto's openbaar maakt. Daarom is gebruikt/misbruik van een foto of video bijna niet aan te pakken. Bluf, rekeningen sturen, kan allemaal, maar rechten via internet zijn heel slecht op te eisen.
Overigens ben ik het daar helemaal niet mee eens, maar dat is een ander verhaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:43

Ersina schreef:
maar indien je een foto openbaar maakt op facebook, doe je automatisch afstand van je rechten. .

Hier heb ik nog nooit van gehoord :n

als dat wel zo zou zijn is het einde facebook voor mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:54

Ojajoh schreef:
Goh dat noemen ze nou letterlijk stank voor dank.
Idd een rekening sturen met schrijven. Of betalen Of verwijderen.
Zorg dat je brief aangetekend is zodat ze niet kunnen liegen over wel of niet aangekomen. Hou je brief netjes en zakelijk en maak een kopie.
Inderdaad, het zijn echt hele mooie foto's en ze hoefde er niet eens iets voor te betalen ook en dan krijg je zo'n grote bek als je simpel iets vraagt. :n
Erg jammer... door zoiets denk je de volgende keer wel beter na voor je weer iets goeds voor een ander wil doen.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:10

Ik volg eventjes, en kijk hoe dit verder word opgelost.

Erg vervelende situatie TS! Hopelijk word het snel opgelost.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:50

Kan je niet de ouders van dit meisje bellen (of even langs gaan) en dan heel het verhaal uitleggen. En ook vertellen hoe de dochter er op reageert!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:48

Ik heb foto's laten verwijderen die zonder mijn toestemming gebruikt werden (door facebook) je kunt gewoon n formuliertje invullen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:42

Ojajoh schreef:
Ersina schreef:
maar indien je een foto openbaar maakt op facebook, doe je automatisch afstand van je rechten. .

Hier heb ik nog nooit van gehoord :n

als dat wel zo zou zijn is het einde facebook voor mij...

De voorwaarden lezen als je je aanmeld bij Facebook. Je komt het snel tegen . Ook video's zijn niet veilig.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:00

Volgens mij kun jij als 15jarige helemaal geen rekening sturen want jij bent niet handelsbekwaam en je hebt ook geen btwnr of KvKnr. Het enigste wat je kunt doen is aangifte bij Facebook en als dat niet werkt eens met haar ouders gaan spreken

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:56

Dat vroeg ik mij ook af inderdaad, als je geen kvk nr of btw nr heb of je dan uberhaupt wel iets kan eisen... aangezien t denk ik meer een hobby is als een echte baan/eigen zaak want de TS is zelf ook minderjarig... Ik denk dat je enigste hoop is zoals hierboven aangegeven om contact te zoeken met de ouders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:57

Maar als je geen KVK hebt en minderjarig bent, heb je dan ook geen auteursrecht? Volgens mij is dat echt niet leeftijdsgebonden :n

Sterker nog: tot een bepaalde inkomensgrens hoef je als ZZP'er niet ingeschreven te staan of belasting te betalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:10

Ersina schreef:
De voorwaarden lezen als je je aanmeld bij Facebook. Je komt het snel tegen . Ook video's zijn niet veilig.

ik ben dus gaan spitten op FB maar nergens staat dat jij afstand doet van auteursrechten...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:11

Volgens mij kan je je enkel beroepen op auteursrecht als je kan aantonen dat dat je verdienste is. Uit bovenstaande en afgaande op de leeftijd is dit enkel hobby en tijdverdrijf. TS wordt nog niet handelsbekwaam gesteld. Ts geeft ook aan dat de shoot gratis was. Dus weinig verhaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:15

bulck schreef:
Volgens mij kan je je enkel beroepen op auteursrecht als je kan aantonen dat dat je verdienste is. Uit bovenstaande en afgaande op de leeftijd is dit enkel hobby en tijdverdrijf. TS wordt nog niet handelsbekwaam gesteld. Ts geeft ook aan dat de shoot gratis was. Dus weinig verhaal.

auteursrecht is op alles wat je zelf maakt, ongeacht of dit gratis is of niet...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:18

Ojajoh schreef:
bulck schreef:

auteursrecht is op alles wat je zelf maakt, ongeacht of dit gratis is of niet...

Sorry maar als mijn nichtje een foto maakt van mijn paard en daar zelf wat mee speelt/bewerkt is dat nog niets auteursrechterlijk aan. Ze mag al blij zijn dat ze mijn paard heeft mogen fotograferen dan :Y)
En begin dan maar eens te bewijzen, zonder iets schriftelijk op papier gezet en ondertekend te hebben, is het het ene woord tegen het andere.