Hoe maak je nou een goeie foto ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe maak je nou een goeie foto ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

En als je gewoon heel bewust een foto maakt.
Goed scherpstellen, goed op je belichting letten en dán pas de foto maken... Dan hoef je er niet 1 weg te gooien en zijn ze allemaal goed ;)

Met die methode fotografeer ik 95% raak.
Van 100 foto's gooi ik er maar zo'n 5 weg, omdat er "iets" is dat niet goed is (bijv. een paard dat net met zijn ogen knippert).
Daar kun je namelijk niets aan doen, een paard knippert nou eenmaal wel eens. Maar aan ál het andere kun je wel wat doen door er gewoon rustig de tijd voor te nemen en pas de foto daadwerkelijk te maken als alles correct ingesteld staat.

Bewust fotograferen. :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:43

Snap ik, maar kon je dat ook al toen je net begon? :)
TS begint net, heeft niet eens een camera. Juist dan moet je heel veel oefenen, met alles. En dan moet je gewoon kilometers maken imo, kijken wat sluitertijd doet, en iso. Waar je op moet scherpstellen, en hoe dat überhaupt moet.

Als je (zoals jij geloof ik) echt professioneel foto's maakt, kan je het je inderdaad niet veroorloven om foutjes te maken. Je bent niet voor niets professional. Maar jij hebt die kilometers al, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:50

Ja, ik kon ook niet anders.
Ben op mn 12e begonnen en digitalecameras waren toen nog niet uitgevonden.

Ik kon iedere maand 1 rolletje laten ontwikkelen als ik al mn zakgeld opspaarde.
Dus moest ik zorgen dat iedere foto telde, anders was t een duur grapje.

Daar leer je goed van fotograferen.
Toen kon je je belichting nog niet ff bekijken op een lcd scherm, maar kreeg je de resultaten pas na t ontwikkelen.
De instellingen schreef ik op in n schriftje om zoveel mogelijk te leren van evt fouten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:00

Daar leer je inderdaad van fotograferen. Maar toch, kilometers moet je maken, je kan niet alles in 1x perfect doen. Zeker in het begin niet.
Maar waarom niet gebruik maken van de technologie die je nu hebt?
Je kan veel van internet leren, maar sommige dingen moet je zelf leren zien.

Daarom raad ik TS overigens ook aan niet meteen een heel dure slr camera te kopen, maar eerst met een eenvoudigere te oefenen, waarbij je toch ook met instellingen kan werken. Zodat je niet een camera hebt, die al 'oud' is voordat je eigenlijk überhaupt weet wat je ermee kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:34

Kilometers moet je maken, maar als je iedere foto als een snapshot maakt (motto: we zien wel wat er tussen zit), dan zit er nooit een goede bij, hoe hard je ook oefent.
Terwijl wanneer je iedere foto behandelt alsof het je laatste op het rolletje is, je vrijwel direct alleen maar goede foto's zult maken.

Van kritisch zijn op jezelf tíjdens het fotograferen, leer je het meest.

En natuurlijk kun je van de techniek gebruik maken. Je kunt immers direct op je LCD scherm zien wat 't is geworden en daar eventueel in de rest van de serie je belichting op aanpassen.
Dat doe ik ook, ik maak altijd 1 testfoto om te kijken hoe 't licht is. En daarna kan ik verder.

Maar bewust fotograferen, instellingen tijdens 't fotograferen in de gaten houden en álleen een foto maken als je weet dat 't een foto is die je gaat bewaren... Daar leer je 't meest van.

Gewoon een foto maken 'omdat het kan' en 'm daarna weggooien... Daar leer je niets van én je camera verslijt sneller. Verlies-verlies situatie ;)

Een dure SLR camera kopen is ook nergens voor nodig.
Er zijn tegenwoordig voor rond de 300,- euro al leuke instapmodellen inclusief lens te krijgen.
Voor die prijs is het al lastig om een knappe compact camera te kopen. En de compactjes van tegenwoordig (de goedkopere) doen niet veel meer dan de relatief goede camera's in telefoons die er nu op de markt zijn.
Dus een goedkopere compactcamera voegt niet echt iets toe.
Dan liever een 2e hands instap spiegelreflex voor 150,- euro ofzo.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:42

ooh, maar zo bedoelde ik het ook niet :D
niet van alles random foto's maken, maar wel oefenen met instellingen door kilometers te maken :)
en zeker in t begin heb je aan 1 testfoto niet genoeg. je moet leren zien wat er gebeurt als je wat instelt.
maar van random foto's maken op automatische stand leer je niet veel, nee.

overigens heeft de mobiel van TS echt een flutcamera hihi.
compact of slr is denk ik een andere discussie, maar idd tweede hands is een goede. Ik heb TS trouwens ook nergens aangeraden een compact te kopen. Wel niet meteen het allersjiekste.

Maar de meeste buren/vrienden hebben eerder een compactje dan een slr. En mensen met een slr lenen m niet vaak uit (is mijn ervaring)

RainbowDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:44

LoveBodin schreef:
overigens heeft de mobiel van TS echt een flutcamera hihi.
compact of slr is denk ik een andere discussie, maar idd tweede hands is een goede. Ik heb TS trouwens ook nergens aangeraden een compact te kopen. Wel niet meteen het allersjiekste.

haha klopt , nogmaals allemaal bedankt voor de tips ! heb er namelijk veel aan. :)