Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XEefjuhX schreef:Hoofdstuk 1
Hmm, ochtend, school.. Dit zou ik persoonlijk weglaten, of anders wat uitgebreider verwoorden. Beschrijf bvb meer dat ze wakker wordt. Twee woorden is te weinig om een goede situatie te schetsen
Ik herinner me de vorige avond, nooit gedacht dat het zo zou aflopen.. We waren gewoon aan het tv kijken, niks bijzonders. Dit vind ik een goed begin, de lezer vraagt zich af wat er dan is gebeurd. De laatste zin haalt echter weer wat kracht weg, ik denk dat dat al beter wordt door 'niks bijzonders' weg te laten. Daarnaast vraag ik me af: Was ze alleen thuis, of was bvb haar broer/zus er nog?
Opeens had ik zo'n vreemd gevoel in mijn maag, alsof alles van binnen in elkaar kromp. Gelukkig waren mijn ouders niet thuis, die waren vast weer overbezorgt geworden.
Ik ben gelijk naar de wc gerent, door alle lax die ik genomen had daarvoor zat ik er wel een uur op. Eigenlijk jammer dat je hier direct verteld waarom die avond raar is gelopen. Of komt dat nog? Ik heb als lezer nu het gevoel dat de spanning van de vorige regel is verdwenen. Misschien kan je dat langer vasthouden? Verder: Wanneer je het over 'opeens zo'n vreemd gevoel hebt', dan verwacht ik dat het onverklaarbaar is. In de volgende regel blijkt echter dat het wel een oorzaak heeft. Persoonlijk zou ik niet gezegd hebben dat het gevoel vreemd was, maar zou ik het meer hebben beschreven.
Vandaag een nieuwe dag, weer niks eten, en alles wat ik at eruit kotsen, tot ik bloed en gal kots..
Nee, het leven is niet makkelijk. Nouja, nu maar eerst zorgen dat ik het ontbijt overleef. Probeer de lijn tussen gedachten en verteller duidelijk te houden. In deze zinnen zit het daar tussenin. Vertelt ze dit, denkt ze dit? Een tip is om gedachten tussen '......' te zetten. (Denk dan ook na over de manier waarop je denkt. Je denkt waarschijnlijk niet 'Nee, het leven is niet makkelijk. Nouja, nu maar eerst zorgen dat ik het ontbijt overleef.' Vaak zijn gedachten warriger, probeer dat over te brengen!
Ik trek mijn kleren aan -die me alweer te groot zijn geworden- en loop daarna naar beneden. Buiten dat ik het woord 'daarna' weg zou laten, lijkt dit me prima.
''Goedemorgen schat, lekker gegeten gisteravond?'' zei mijn moeder. Je zou dit gesprek uit kunnen breiden. De meeste ouders vragen bvb eerst of je lekker geslapen hebt, of zeuren dat je er lang over deed om uit bed te komen, haha.
Tja, wat moet ik daarop zeggen? Zij waren uit eten, en ik.. Hier is het niet duidelijk waar de hoofdpersoon op doelt. Mocht ze niet mee? Doelt ze op het laxen? Misschien kan je dit meer richting geven. (Je zou het ook zo kunnen laten, maar dan voelt het voor mij logisch als er wat sneller een verklaring komt.)
''Ja mam, de pizza was heerlijk''
''Mooi, maar je moet snel ontbijten voordat je naar school gaat! Ik moet nu gaan, ik zie je vanavond, goed?''
''Ja mam, doei mam..''
Zo gaat het áltijd. Ik zie hier een stressende moeder voor me, beschrijf dat ook! Je verhaal wordt beter naarmate het meer body krijgt. Beschrijf hoe je persoon dingen meemaakt, hoe zij haar moeder ziet. Klungelt haar moeder bvb, telefoneert ze tijdens het gesprek, is ze geïnteresseerd in haar dochter of niet? Dit kan belangrijk zijn voor hoe die persoon de rest van het verhaal gezien wordt. Juist in het eerste hoofdstuk heb je uitstekende mogelijkheden om je lezer positief of negatief tegen een persoon te laten staan.
Gelukkig, zodra ik haar auto hoor wegrijden gooi ik mijn ontbijt in de afvalton.
Waar het hoort. Mooie afsluiter, sterke uitspraak. Je geeft hierbij iets vrij over de hoofdpersoon, namelijk dat zij eten als 'vies' ziet. Het woordje 'gelukkig' zou ik overigens weglaten.
xSwanHeart schreef:Ik heb even hoofdstuk 1 voor je geanalyseerd, ik hoop dat je er wat aan hebt!
Je zet een goed geraamte neer, maar om het een 'echt' verhaal te laten worden, missen je karakters nog wat diepgang. Probeer (eventueel indirect) informatie over ze vrij te geven, waardoor de lezer een idee van de setting krijgt. Speelt het verhaal in een gelukkig gezin? In een druk, stressvol gezin? Nu is het voor ons nog gissen.
Ik denk dat je hier zeker wat van kan maken!