Foto's zonder toestemming gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:15

Oplage heeft in principe niets te maken met de prijs van de foto lijkt mij.

Mondelinge toestemming moet je maar zien te bewijzen, zwart op wit is altijd het beste. Wat heb je in het begeleidend schrijven bij de originele bestanden gezet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:18

Jans schreef:

Tuurlijk wel. Net als het formaat waarop de foto wordt afgedrukt en het doel waarvoor de afbeelding wordt gebruikt en het aantal beelden dat je per keer/artikel/reportage verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:18

Koper schreef:
[***] schreef:

Tuurlijk wel. Net als het formaat waarop de foto wordt afgedrukt en het doel waarvoor de afbeelding wordt gebruikt en het aantal beelden dat je per keer/artikel/reportage verkoopt.

En als je dat niet van te voren weet / het blad ook niet? Dan kan je dat al niet in je prijs meenemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:23

Zo'n blad weet wel van tevoren hoe ze het beeld willen gebruiken, en in welke oplage het gedrukt wordt. Daar horen ze je van tevoren ook over te informeren.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:43

Irene96 schreef:
Hier is sprake van schending van auteursrecht. Jij mag het Duitse blad hiervoor aanklagen. Hoe dat verder precies zit weet ik niet, dat het strafbaar is en dat jij er wat van terug mag/gaat zien weet ik wel.

Succes ermee! :)

Is dat wel zo? De foto's zijn weggegeven. Dat zij er niets voor betaald hoefde is aardig, maar met het weggeven is het mogelijk dat ook de auteursrechten verspeeld zijn. Helemaal omdat TS erbij vertelt heeft dat het blad de foto's mag gebruiken.
Juridisch word dit touwtrekkerij. Het lijkt het me verstandig een aardige brief naar het bedrijf in Amerika te sturen. Vragen of ze de naam van de fotograaf willen rectificeren en vragen welk bedag ze aan het Duitse bedrijf hebben betaald. Dit bedrag als factuur opsturen naar het Duitse bedrijf. Mijn inziens zou je het Duitse bedrijf moeten aanspreken, maar wat je schenkt ben je kwijt. Als een ander er later toch geld voor ontvangt, kan je vaak niet terugkomen op je schenking.
Overigens wil ik opmerken dat Nederlands recht, Duits recht en Amerikaans recht allemaal anders in elkaar zit en te denken vanuit ons recht niet zoveel zal opleveren.
p.s. Ik hoop natuurlijk dat het opgelost kan worden!

Rennie89

Re: Foto's zonder toestemming gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:53

Auteursrechten geef je niet zomaar weg en dat weet een tijdschrift ook dondersgoed. Ik zou ze eigenlijk aanklagen, alleen al om het feit dat ze het maar als een foutje zien en niet ens het probleem proberen op te lossen. Zij hadden nooit de foto's mogen doorverkopen. Nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:55

Maar hoe klaag je een Duits tijdschrift aan? Dat moet toch via een advocaat? Dan ga je daar heel veel kosten in steken, terwijl het misschien met een factuur al opgelost kan zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:56

Ik denk dat je hier toch wel een aardige duit voor kan vangen hoor :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:59

Jee, die reactie die ze toesturen 'oeps error' ja daaag! Brief sturen met factuur waarin in je nogmaals verteld onder welke voorwaarden je hun de foto hebt 'verkocht/gegeven' en dat hun deze voorwaarden geschonden hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:00

Ersina schreef:
Is dat wel zo? De foto's zijn weggegeven. Dat zij er niets voor betaald hoefde is aardig, maar met het weggeven is het mogelijk dat ook de auteursrechten verspeeld zijn. Helemaal omdat TS erbij vertelt heeft dat het blad de foto's mag gebruiken.

De foto's zijn niet gegeven, het gebruik van de foto's is gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:02

[***] schreef:

Mondelinge toestemming moet je maar zien te bewijzen, zwart op wit is altijd het beste. Wat heb je in het begeleidend schrijven bij de originele bestanden gezet?

Nogmaals mijn vraag; wat staat er in het begeleidend schrijven bij de bestanden.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:09

Niets. Ik heb de foto's opgestuurd na een verzoek om begeleidende foto's bij een artikel voor het Duitse motorblad. Dus daar zijn ze dan oko automatisch voor bedoeld en er staat zelfs in de EXIF van elke foto dat de copyright rechten bij mij liggen.

Willekeurige foto van mijn website (zie EXIF informatie)

http://i1185.photobucket.com/albums/z34 ... f970a0.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:11

En met het opsturen voor de foto's na een verzoek van hun, is dus automatisch toestemming verleend. Je hebt geen restricties zelf aan het gebruik gesteld?

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:16

Nee nee, er is toestemiming gegeven om foto's in het Duitse blad te plaatsen, dat is niet gebeurd. Wel hebben ze de foto's doorverkocht.

Als ik van jou toestemming heb om je auto te gebruiken, mag ik die ook niet doorverkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:16

Auto lenen vind ik geen vergelijking met een foto aanbieden ter publicatie. Daar moet je eigenlijk altijd wat bij zwart op wit zetten om dit soort situaties te voorkomen.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:17

Dat is wel een les ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:18

Ik vrees namelijk dat echt aanklagen (dus advocaten etc erbij) niets gaat uitmaken: er is niets zwart op wit gezet qua beperkingen.

Ik zou in ieder geval wel een factuur sturen.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 14:01

Nee, dat moet je omdraaien. Anders zou je elke foto van het internet kunnen plukken en publiceren omdat er geen schriftelijke afspraak met de maker is dat dat niet mag.

En aanklagen is wel echt een aantal stappen veder dan ik nu ben :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:04

Michiel, ik denk dat je al een heel eind komt met het verzenden van een gepeperde factuur. Misschien kun je bij dat Amerikaanse bedrijf loskrijgen wat zij hebben betaald voor de foto's zodat je dat kunt verhalen op het Duitse blad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:09

Een foto van het internet halen is stelen: je deelt ze daar om te laten zien, ook niet het volledige resolutie bestand, jij hebt de foto's zelf toegestuurd zonder duidelijke vastgestelde afspraken. Daar zit het verschil ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:21

MichieldeM schreef:
Niets. Ik heb de foto's opgestuurd na een verzoek om begeleidende foto's bij een artikel voor het Duitse motorblad.

Dit vind ik toch wel een duidelijke afspraak waar de foto's voor bedoeld zouden zijn. Voor plaatsen bij een artikel en daarmee klaar.
Hun weten donders goed dat ze niet zomaar een foto kunnen doorverkopen. Ze dacht vast: zo dat hebben we makkelijk verdiend.

Volgende keer inderdaad als je iets gratis weggeeft duidelijk erbij vertellen waar ze de foto voor mogen gebruiken en hoe vaak.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 09:16

Gini schreef:
Ersina schreef:

De foto's zijn niet gegeven, het gebruik van de foto's is gegeven.
(Juist en het blad heeft ze gebruikt.)
Natuurlijk heeft iedereen die hier een mening over geeft een beetje gelijk. Maar dat is juist het punt bij recht. Weet maar een advocaat te vinden die alles weet van Duits recht en ook opgewassen is tegen een blad. Een blad heeft vaker met dit bijltje gehakt en daar komt een welwillende advocaat aan de andere kant. Ik weet niet of iemand ooit een rechtzaak heeft gehad, maar de kosten zijn hoog en de uitslag vaak bedroefend. Wij willen genoegdoening. Het recht baseerd zich op feiten. Gelukkig begrijp ik, dat TS dit ook zonder rechtzaak op wil lossen en dat lijkt me echt het verstandigst. Een factuur sturen , met begeleidende brief.
TS ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jou foto's van de motor (ik ben gek op motoren!)

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 09:49

Ik heb altijd nog het pressiemiddel van mijn eigen, in deze kringen zeer goed bezochte, website. Ik denk dat ze ook niet staan te wachten op negatieve aandacht. Daarnaast ben ik actief op een anatal internationale motorfora.

Ik denk dat alle partijen liever een eerlijke oplossing hebben.

Leuker nieuws is dat ik er net achter kom dat mijn foto's van mijn motor (door mij gebouwd) met mijn toestemming dit keer in een boek zijn verschenen :)

http://www.amazon.com/BMW-Cafe-Racers-U ... 1845845293

(2e motor van rechts op de cover)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:52

*\o/* Je hebt volkomen gelijk in je verhaal hierboven en ik vertrouw erop dat die oplossing er komt!
Gaaf, dat er een door jouw gebouwde motor in een boek staat.

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:36

Ik studeer Sociaal Juridische Dienstverlening, en eigenlijk vind ik dit wel een interessant onderwerp, dus ik ben er even wat dieper in opzoek gegaan, en heb het wetboek erbij gepakt. Ik citeer letterlijk uit de Auteurswet, art. 25:

1. De maker van een werk heeft, zelfs nadat hij zijn auteursrecht heeft overgedragen, de volgende rechten:
a. het recht zich te verzetten tegen openbaarmaking van het werk zonder vermelding van zijn naam of andere aanduiding als maker, tenzij het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
b. het recht zich te verzetten tegen de openbaarmaking van het werk onder een andere naam dan de zijne, alsmede tegen het aanbrengen van enige wijziging in de benaming van het werk of in de aanduiding van de maker, voor zover deze op of in het werk voorkomen, dan wel in verband daarmede zijn openbaar gemaakt;
c. het recht zich te verzetten tegen elke andere wijziging in het werk, tenzij deze wijziging van zodanige aard is, dat het verzet zou zijn in strijd met de redelijkheid;
d. het recht zich te verzetten tegen elke misvorming, verminking of andere aantasting van het werk, welke nadeel zou kunnen toebrengen aan de eer of de naam van de maker of aan zijn waarde in deze hoedanigheid.
2. De in het eerste lid genoemde rechten komen, na het overlijden van de maker tot aan het vervallen van het auteursrecht, toe aan de door de maker bij uiterste wilsbeschikking aangewezene.
3. Van het recht, in het eerste lid, onder a genoemd kan afstand worden gedaan. Van de rechten onder b en c genoemd kan afstand worden gedaan voor zover het wijzigingen in het werk of in de benaming daarvan betreft.
4. Heeft de maker van het werk het auteursrecht overgedragen dan blijft hij bevoegd in het werk zodanige wijzigingen aan te brengen als hem naar de regels van het maatschappelijk verkeer te goeder trouw vrijstaan. Zolang het auteursrecht voortduurt komt gelijke bevoegdheid toe aan de door de maker bij uiterste wilsbeschikking aangewezene, als redelijkerwijs aannemelijk is, dat ook de maker die wijzigingen zou hebben goedgekeurd.

Nu begrijp ik dat dit voor sommige mensen niet veelzeggend zal zijn, en het zal, naar mijn inzicht, juridisch touwtrekken worden als je het op een juridische manier zou willen oplossen. De eerdere ideeen, van een factuur sturen, of gewoon een duidelijke brief opstellen, lijkt mij dan ook beter.
Het Amerikaanse blad kan je niet aanklagen op basis van een onrechtmatige daad (de geleden schade) omdat ze ter goede trouw zijn. Ze zijn dus in principe onschuldig, en hier is niets aan te doen. Schending van auteursrecht ook niet, ook hier omdat we spreken van goede trouw. Je zou ze eventueel wel kunnen laten weten dat ze de naam van de verkeerde fotograaf er bij hebben gezet, omdat dit wel een serieuze fout is, die waarschijnlijk door hun schuld veroorzaakt is. Maar aansprakelijk stellen, nee, dat gaat waarschijnlijk in deze niet lukken.
Dan de kwestie van het Duitse tijdschrift, ook lastig. Omdat het hier gaat over een mondelinge verbintenis, wordt het een stuk ingewikkelder. Zie maar eens iets te bewijzen. De gegevens van de fotograaf bij de foto zijn natuurlijk duidelijk, maar als het gaat om een fout van het Duitse tijdschrift, zullen ze hier vrij makkelijk onder uit zien te komen. Ik ga er niet vanuit dat het echt een fout was, want iets doorverkopen lijkt mij niet per ongeluk te gebeuren, maar aan mijn mening heb je niet zo veel. Ik zou ze dus gewoon een brief sturen, goed dat je zelf ook al het idee had om geen rechtszaak te beginnen. Ik vraag mij af of je dat zou winnen. Tijdschriften staan er een beetje om bekend dat ze heel veel ervaring hebben met dit soort zaken, en ze zullen echt wel een goede advocaat hebben, en een sterke weerlegging. Als je nou nog eens heel sterk bewijs tegen ze had, was het een ander verhaal, maar omdat de afspraken in mijn ogen allemaal nogal vaag zijn, denk ik niet dat je veel kans maakt, helaas. Goed dat je dit ziet als een les, voortaan alles zwart op wit zetten, dan is het namelijk waterdicht.

Hoop dat je nog iets aan de informatie hebt.