Waarom RAW?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

RAW of JPG?

RAW
30 (68%)
JPG
14 (31%)

Totaal aantal stemmen: 44

Bagheera_206

Re: Waarom RAW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:50

Als het goed is kun je de bestanden van jouw body ook met het pakket openen wat op de Canon CD zat die in de doos zat. Digitale Photo Professional (DPP).

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:22

Bagheera_206 schreef:
Als het goed is kun je de bestanden van jouw body ook met het pakket openen wat op de Canon CD zat die in de doos zat. Digitale Photo Professional (DPP).

Oke, daar zal ik mij morgen eens in gaan verdiepen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:25

Ik schiet altijd foto's in JPG, puur vanwege het formaat.. Mijn computer kan zulke grote bestanden niet aan, en ik heb tot nu toe nog weinig problemen ervaren met het bewerken vanuit JPG. :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:27

In het boek wat ik pas gekocht heb over Lightroom stond een pagina over de voor- en nadelen van RAW.
Moest bij het lezen daarnet direct terug denken aan dit topic. Kan morgen wel eens kijken of ik het kan inscannen *vrije dag *\o/*

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:30

Sani schreef:
In het boek wat ik pas gekocht heb over Lightroom stond een pagina over de voor- en nadelen van RAW.
Moest bij het lezen daarnet direct terug denken aan dit topic. Kan morgen wel eens kijken of ik het kan inscannen *vrije dag *\o/*

Ik moet ook nog even achter het LR Unmasked boek aan. :)

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 21:32

Sani schreef:

Oeh, zou zeker fijn zijn! Ook veel plezier met je vrije dag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:09

Ik schiet soms in RAW, soms in JPG.
Maar ik schiet wel heel bewust. En zorg dat de foto's die ik neem correct belicht zijn.

In de praktijk hoef ik dan 999 uit de 1.000 keer eigenlijk geen grote aanpassingen te doen.
En voor die ene foto uit de 1.000 die dat wel nodig heeft, vind ik het nogal veel extra werk om daar álles voor in RAW te doen.

Op zich is RAW niet eens heel erg veel moeite... MAAR...
Ik heb nu de Nikon D800. En die heeft 36 Megapixels. Belachelijk veel. Te veel, eigenlijk.
Want mijn RAW bestanden zijn zo groot, dat zelfs mijn splinternieuwe pc (speciaal gekocht voor fotografie en echt de beste specificaties die er momenteel te verkrijgen zijn) er nog wel eens op crasht.

De RAW codec van Nikon trekt het sowieso nooit. Dus in Capture kan ik niet meer bewerken.
En in Photoshop en Paint Shop Pro vind ik de mogelijkheden relatief beperkt en de resultaten erg tegenvallen omdat ze echt heel anders zijn dan de resultaten van Nikon.

Helaas.... Nikon weet van de problemen met die codecs af, maar doen er al jaren niets aan om het te verhelpen.

Dus op dit moment schiet ik eigenlijk bijna niets meer in RAW.
Ja, als je wel in RAW schiet heb je meer mogelijkheden om wat te corrigeren.
Maar als ik de resultaten van RAW en jpg naast elkaar leg, vind ik de verschillen toch echt wel heel erg klein. Zo klein misschien wel, dat ik regelmatig twijfel of het al die extra moeite wel waard is.
De D800 schiet in JPG toch al zulke foto's met een bizar hoog dynamisch bereik, dat m'n jpgs 100x beter zijn dan welke camera ik ooit eerder heb gehad in RAW.

Bovendien, en dat vindt ik nog de belangrijkste reden om nu NIET in RAW te werken...
Het opslaan van een RAW van 36 megapixels duurt zó lang dat ik vaak niet meer dan 3 á 4 foto's achter elkaar kan maken. En dan heb ik het niet over de burst functie van de camera, maar gewoon zelf de ontspanknop op de juiste momenten indrukken.

Dat schiet niet op, als je steeds moet wachten tot alles is opgeslagen voordat je verder kunt fotograferen. Paard is inmiddels alweer een rondje verder, voordat je weer een foto kunt schieten.
En dan heb ik één van de aller snelste geheugenkaartje die er te verkrijgen zijn op dit moment (die ook al niet te betalen zijn...).

RAW biedt meer mogelijkheden, maar kost erg veel tijd en extra opslag ruimte op zowel geheugenkaartje als pc.
JPG biedt weinig mogelijkheden om achteraf na te bewerken, maar kost vrijwel geen extra tijd en is compact in opslag.

Het is maar net wat je het belangrijkste vindt...

Ik heb voor de grap in de studio eens eens testje gedaan...
Ik had 2 afdrukken besteld van dezelfde foto. 1 Afdruk was in RAW geschoten en bewerkt, daarna in JPG omgezet en afgedrukt. De ander was dezelfde foto die ik als .jpg had opgeslagen in de camera (functie RAW + jpg) en na bewerking ook had laten afdrukken.
Niet 1 klant (van de 15 die ik er naar heb gevraagd) kon me vertellen wat het verschil was.

Is het me die extra moeite, tijd, kosten dan waard?
Niet altijd...

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:06

Femke schreef:
"Ik schiet...Niet altijd..."

Bedankt voor het antwoord, dit maakt het zeker een stuk duidelijker! :). Ik heb alleen een stuk kleinere bestanden, omdat mijn camera niet zo uitgebreid is als de Nikon D800. (Niet zo gek natuurlijk, het prijskaartje is echt een stuk hoger dan die van mijn camera). Dan duurt het opslaan op de geheugenkaart ook minder lang toch? En dan is een JPG toch wel van mindere kwaliteit lijkt mij... Ik bewerk vrijwel altijd na, om bijvoorbeeld nog een beetje het contrast aan te passen of zo, maar het gaat mij nooit om extreem grote aanpassingen. Heeft het dan wel zin om als RAW bestand op te slaan, ook met kleinere JPG bestanden? Tot nu toe is het mij altijd wel aardig gelukt met JPG, maar ik weet dus niet of het resultaat met RAW dan beter is.
Beetje veel vragen, ik weet het... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:42

Ja met raw is t altijd wel wat beter omdat je nog meer en fijner je bewerking kunt afstemmen.
De vraag voor je eigen situatie is of het specifiek voor jou de extra moeite waard is.

Ik heb tussen 2004 en pakweg 2010 bijna nooit in raw geschoten.
En ik heb daar in al die jaren nooit spijt van gehad.

Maar dat is mijn situatie. Voor iemand anders kan dat totaal anders liggen.

xLouise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:37

Femke schreef:
Ja met raw is t altijd wel wat beter omdat je nog meer en fijner je bewerking kunt afstemmen.
De vraag voor je eigen situatie is of het specifiek voor jou de extra moeite waard is.

Ik heb tussen 2004 en pakweg 2010 bijna nooit in raw geschoten.
En ik heb daar in al die jaren nooit spijt van gehad.

Maar dat is mijn situatie. Voor iemand anders kan dat totaal anders liggen.

Oke, ik denk dat ik even zal experimenteren met wat mij het beste ligt. Dan zal ik vanzelf wel te weten komen wat echt voor mij van toepassing is.