Tekenen wil gewoon niet lukken.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Re: Tekenen wil gewoon niet lukken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:19

Het klinkt misschien vreselijk cliché, maar: oefening baart kunst.
Je leert te tekenen door het veel te doen en gaandeweg te leren kijken en begrijpen wat je ziet. Licht en donker is een kwestie van kleur en lichtval. Iets dat hogerop ligt vangt meer licht, waardoor het meer oplicht en dus plat gezegd "lichter" van kleur is. Maar de absolute basis voor je kunt gaan inkleuren is schetsen, schetsen en nog meer schetsen. Objecten bestaan namelijk niet uit lijnen; vorm wordt bepaald door licht. Door te beginnen met schetsen zul je die lichtval en vorm moeten vertalen naar lijnen, en als je die basis onder de knie hebt kun je verder, eerst in zwart-wit en later in kleur. Als je dus voor je gevoel verder kunt door te tekenen vanaf een foto ipv een tekening en later door te tekenen vanaf een levend voorbeeld of uit je hoofd kun je met wat meer zekerheid verder. Dat veel tekenaars die fases overslaan is natuurlijk hun keuze, maar daardoor blijft de absolute meerderheid ook steken bij het natekenen vanaf een foto, met alle gevolgen van dien. In elk geval veel succes en vooral plezier met oefenen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:27

Met vlakken bedoelen jullie daarmee dat bijvoorbeeld de achterhand een cirkel is, etc en verder die richting op met vlakken? Of echt de donkere/lichtere stukken. :)
Veel oefenen, ga ik in ieder geval doen. Een ding, ik vind het wel erg leuk haha.
Raden jullie aan om juist van foto's te tekenen of eerst kijken/oefenen hoe andere het doen? Zo heb ik de "schetsen" in het begin wel gedaan en maakt het makkelijker om daarna een schets van een foto te maken, tenminste dat was mijn ervaring nu. :)

Ik heb vandaag teken papier gevonden, papier is van het merk Canson, 120 grams papier A4, extra wit met lichte korrel. Dat zal wellicht beter papier zijn om op te oefenen/tekenen dan printerpapier?

Ook heb ik m'n vulpotloodje ingeruild voor Derwent Graphic potloden (6B tot en met 4H). Die lagen er ook, dus gelijk mee genomen! Wilde erg graag Derwent potloden, omdat ik er erg goede dingen over gelezen had. Ik vond alleen 500km voor een doosje potloden een beetje te ver (enige waar ik ze op internet kon vinden was Stockholm of Göteborg). Dus erg blij nu! :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:52

Haha ik dacht even 500 km :wow: ik kan ze hier om de hoek kopen. Maar zag toen dat je in Zweden woonde :D

Canson is over het algemeen prima papier om op te tekenen :j Ik moet zeggen dat ik heel veel met vulpotlood teken :)) Maar dat is persoonlijk hoor, en zeker wanneer je wat meer schaduw aan wilt brengen en er veel donkere partijen in je tekening zitten dan is een 6B potlood erg handig! Veel succes in elk geval!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 12:34

Hihi ja, uiteindelijk heb ik het ook "om de hoek" kunnen kopen hoor (althans voor Zweedse begrippen :+ ). Alleen op internet kon ik alleen verkopers vinden in Stockholm en Göteborg en das niet om de hoek zullen we maar zeggen.

Ik ben heel benieuwd, ga het straks even rustig uit proberen. Ik denk dat ik de schetsen ook gewoon met vulpotlood blijf tekenen, maar ik vond het erg moeilijk om contrast (licht/donker) duidelijk in de tekening te krijgen met vulpotlood en ga nu eens uitproberen of dat met verschillende hardheden dat wel gaat lukken. :)