Er zit voor mij een groot verschil in afwerken en bewerken. Afwerken van je foto (optimaliseren van de belichting, contrast, rechtzetten) hoort er gewoon bij.
Hoeveel tijd je daarmee kwijt bent, is erg afhankelijk van de omstandigheden waaronder je de foto's hebt gemaakt. Bij saai licht, is het een kleine moeite om een beetje meer pit in de foto te brengen. Bij knetterende zon en daarbij horende grote contrasten ontkom je er vaak niet aan om onder te belichten en achteraf de belichting aan te passen. Als je erg weinig licht hebt en op de grenzen van je instellingen moet werken, is het ook heel normaal dat je achteraf nog wat werk aan je foto's hebt.
Bewerken (dingen wegwerken) doe ik maar beperkt, of ik moet ervoor betaald worden.
Paarden die rondrennen met hoofdstel, zonder teugels of lijn vind ik geen gezicht.
Soms heb je weinig keuze qua achtergrond en kun je dat witte bestelbusje in de verte met geen mogelijkheid buiten je foto houden. Door zoiets weg te halen, kan je foto enorm opknappen en dat zal ik dan ook zeker doen.
Of je hebt een heel gave foto maar met een vlek van een vogel die door je beeld vliegt. Ook die haal ik weg.
Maar in eerste instantie doe ik mijn uiterste best om de foto meteen zo perfect mogelijk te maken. Ben tenslotte fotograaf, geen beeldbewerker.