[TEK][WIP] springend paard pastel 50x50 cm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Redseven

Re: [TEK][WIP] springend paard pastel 50x50 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:47

Volgens mij kloppen de lijnen, het is wel wat lastig kijken.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:44

Ik heb nu de schaduw hetzelfde gedaan als op de afbeelding. Zit inderdaad met een loep op de foto en dan vergroot ik het zo dat ik geen scherpte meer zie. Het is lastig van deze foto, maar ik zie het als een echte uitdaging ;)

Afbeelding

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:49

De spieren tussen de voorbenen even geherstructureerd (waren niet zichtbaar door de martingaal) en toch de rest wat bijgekleurd.

Afbeelding

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:52

héél mooi!

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:54

wat mooi zeg! Ik volg je hoor!

Ik kijk alleen wat raar tegen dat rechter voorbeen aan.. (links voor ons)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:56

Kan je uitleggen hoe of welke plek exact? Ik hoor dit soort dingen namelijk graag want dan kan ik kijken of ik er iets mee kan. Is het de knie, of hoe het voorbeen uit het lichaam komt of het pijpbeen? De beschermer misschien?

Ik zie het niet (meer) namelijk :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:59

wouw!! echt super, maak je vaker van die schilderijen??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:03

Dank je Olafgek. Ik maak ze inderdaad vaker, maar dit is wel de grootste uitdaging tot nu toe. Van een slechte foto en dan op de foto met zadel, tuig en ruiter....

Op mijn website (zie onderschrift) kan je meer tekeningen van mij zien. ;)

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:32

uhm.. ben echt slecht met het paarden lichaam.. :o
Het bovenbeen zeg maar. en dan vooral zeg maar de afscheiding. Het lijkt (bij mij) nu net alsof het onderbeen uit de "romp"komt.. Jeetje, wat lastig uitleggen.. :=
Ik hoop dat je er iets mee kan..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:09

Goed bezig trisca! Wat mij opvalt is dat het (voor ons li)voorbeen nog wat diepte mist, wat makkelijk opgelost kan worden als je de schouder iets meer diepte geeft en bij het andere voorheen klopt de hoek vd knie tov het onderbeen niet

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 21:22

Dank je wel Sall voor je kritische blik. De schouder is inderdaad een issue geworden :o Het andere voorbeen zal ik naar kijken.

Ik denk dat jij op hetzelfde doelt als Sall inge_romeo.

Ik heb met de opdrachtgeefster gisteravond tot in de late uurtjes over de Whatsapp overlegd :7 en we hebben heel gedulft besloten om kwa lijn af te wijken van de foto :=

Hier is de sprong die we gewaagd hebben. Ik hoop dat het een goede was, een diepe was het zeker ;)

Afbeelding

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:28

Ja, ik denk het wel..

Ik vind het er super mooi uit zien! Stuk beter zo! :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:31

Stoer dat deze beslissing heb genomen!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:12

Knap en eng om zo'n beslissing te nemen :j Ik vind hem wel gaaf worden hoor! Lijkt me niet het makkelijkste werkje.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:53

Phoe...

Volgens mij heb ik nog nooit zoveel twijfelmomenten gehad als bij deze tekening...

Afbeelding

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:31

Mooi hoor! Ik zou in het vervolg misschien proberen een mooiere foto vast te krijgen? Om de een of andere reden kijk ik nogal raar tegen de linkerschouder (voor de kijker) en de overgang daarvan naar de nek. Maar kan er niet precies de vinger opleggen. Voorts echt prachtig!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:28

Nette tekening. Waarom heb je voor deze compositie gekozen? Ik vind hem namelijk wat uit balans, nl. erg zwaar op links waardoor de beweging er een beetje uit wordt gehaald. Ook heb ik het idee dat er eea niet helemaal lekker zit bij de schouder en schoft. Ik vind het werk in het geheel ook wat eenzijdig/eenvoudig qua kleur en de overgangen daardoor hier en daar wat abrupt. Verder alle lof voor het kiezen van een dergelijke houding en het gebruik van een niet al te ideale voorbeeldfoto. De blik heb je heel mooi gevangen, echt heel zacht. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:46

Dank jullie wel voor jullie kritische blikken.

Ze had gewoon niet een mooiere foto waar ze tevreden over was Annefie. Ik heb getwijfeld of ik het aan zou gaan en haar gezegd dat ik mijn best zal doen. Ik heb eruit gehaald wat erin zat. Natuurlijk is dat makkelijker met een betere foto, maar dit was wel een uitdaging. De linker schouder en de halslijn zijn inderdaad letterlijk een hindernis geweest in deze opdracht :')

Ik vond het wel mooi eigenlijk met de diagonaal er zo in en de haakse diagornalen van de voorbenen en het hoofd met het voorbeen de compositie uit. :o Heb erg lang nagedacht over de compositie. De opdracht was 50 x 50 vanaf deze foto en zonder ruiter dus ik denk dat dit niet zo'n rare keuze is geweest. Waar had jij voor gekozen? Hoe bedoelje eenzijdig/eenvoudig kwa kleur? Te helder misschien? De kleuren zijn in het echt altijd heel anders dan op foto, maar ik vind hem wel lekker vlot en fris zo in het echt...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:55

Ik vind hem inderdaad wat eenvoudig in die zin dat de kleuren allemaal heel erg voor de hand liggen; het zonnige dag idee, maar dan voor mijn gevoel iets te eenzijdig in kleurgebruik, vooral in de groene achtergrond. Die had van mij voor net wat meer dieptewerking mogen zorgen door variatie in de verschillende soorten groen (hagen, gras, bomen zijn nu allemaal een beetje elkaars verlengde).
Ik vind hem wat uit balans qua compositie omdat hij wat krap is van boven en alle "kijk" elementen aan de linkerzijde zitten. Dat vind ik persoonlijk wat zwaar, om het maar zo te zeggen.

En foto's maken van werken waarbij de kleuren allemaal echt goed tot hun recht komen is een verschrikking, ik weet het. :o Ik vind hem, qua kleur zeker wel fris ogen, lekker zomers; maar in het groen, met name, had ik denk ik graag wat meer diepte en variatie gezien. Verder vind ik dat frisse en die ogenschijnlijke eenvoud in je werk juist de kracht, maar voor mijn gevoel valt er meer uit te halen. :j Neemt uiteraard niet weg dat het een mooi werk is, zeker wanneer het van een nogal slechte foto is. Vaak zie je dat er heel sterk aan af wanneer wordt nagetekend van een slechte foto, maar dat is hier juist niet direct zichtbaar. Chapeau, hoor. :D

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:20

Dank je JoSav! Ik denk dat ik in de achtergrond nog wel iets de kleuren uit elkaar kan trekken.
Ik snap nu ook wat je bedoelt met de compositie. Heb er veel mee gestoeid, maar doordat ze hem vierkant wilde en ik dat voorbeen eruit wilde laten springen was het al moeilijk dat passend te krijgen. Ook wilde ik het hoofd sprekend maken en daardoor toch zo groot mogelijk in beeld hebben. Misschien was het mooier geweest het wat luchtiger te houden en het hoofd dan maar iets kleiner te nemen.

laatst kreeg ik juist de opmerking dat het minder spannend gevonden werd omdat het zwaartepunt van de tekening in het midden lag en nu ligt hij te ver naar links. Je zult zien dat het een kwestie van smaak is :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:27

Ik vind het erg mooi geworden. De manier waarop het paard de tekening uitspringt is erg gewaagd. maar leuk!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:32

Wat een moeilijke tekening zeg, dat je het überhaupt zover hebt gebracht vind ik al super (gave invalshoek!). Het hoofd is echt heel mooi gelukt. Ik denk dat ik wel een beetje kan omschrijven waar ik nog raar tegenaan kijk met betrekking tot de boeg/voorbenen. Bij beide voorbenen krijg ik het gevoel dat ze naar binnen staan gedraaid (een paard met x-benen als het ware). De rechterhoef (voor de kijker links) lijkt daarnaast ook nog erg naar buiten gedraaid. De boeg is mijns inziens nog erg breed en de overgang naar de hals loopt als het ware bijna door tot de kaak, waardoor het paard weinig hals lijkt te hebben en de boeg als het ware in het niets achter de hals verdwijnt. Ik denk dat het beter uitkomt op het moment dat de de boeglijn wat smaller laat lopen en de boeg laat uitvloeien in het donkeren deel van de hals (de schaduw van de onderkant zegmaar). Ik hoop dat je er iets mee kunt, zelf kan ik absoluut niet goed tekenen en ik vind het superknap wat je doet, dus ik hoop je in ieder geval op deze manier verder te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:35

Ik vind de knie van het rechtervoorbeen raar. Het onderbeen lijkt te zweven van het bovenbeen :) Verder heel knap!

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:54

Mooi gemaakt hoor ;)