Als er voor jou niet echt wat aan toegevoegde waarde aan zo'n shoot zit, en je hoeft er ook geen foto's van te hebben... Dan is het voor jou zelf niet gunstig om een fotograaf te gaan betalen of reiskosten te betalen.
Dus kun jij als voorwaarde stellen dat de fotograaf welkom is, en dat jij je paarden er ook best voor wil wassen en er wat tijd in wil steken, maar dat je niet bereid bent om reiskosten te vergoeden.
Dan is het aan de fotograaf om daar wel of niet op in te gaan.
Ik benader mensen ook wel 'ns voor een fotoshoot, als ze een heel gaaf paard hebben.
Sterker nog; vanmiddag ga ik weer naar zo'n shoot. Ik heb zelf de eigenaar benadert, een voorstel gedaan (ja, met reiskosten vergoeding) en daar hebben we elkaar in gevonden.
Zij vind 't leuk om mooie foto's van het paard te hebben, en voor mij is het weer een mogelijkheid om zonder extra kosten (naast natuurlijk de normale kosten van afschrijving van apparatuur, verzekeringen, belastingen, etc.) een nieuw paard in m'n archief te kunnen zetten.
Maar 't blijft altijd een afspraak tussen 2 partijen.
Als één van de partijen 't niet zo ziet zitten --> dan spreek je geen shoot af.
Als beide partijen het wel zien zitten --> dan komt er een shoot

En inderdaad, als er gave paarden relatief dichtbij staan, of ik kan ze combineren met een andere shoot... Dan is er voor mij ook wel 'ns de mogelijkheid om reiskosten te laten vervallen.
'k Heb ook zo hier en daar van die adresjes waar ik áltijd binnen kan vallen. Ook als ik de dag van te voren nog bel. Ideaal. En daar ben je als fotograaf soms echt van afhankelijk, om een paar van dat soort adresjes op oproep te hebben. Dus daar heb ik weer andere afspraken mee dan met mensen waar ik voor 't eerst een shoot mee doe... 't Feit dat die mensen áltijd direct voor me klaar staan als ik ze nodig heb is mij ook wat waard.
't Is dus maar net wat voor afspraken je onderling maakt