[TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:39

ThreeFingers schreef:
Een groot tekenaar van dieren die ook echt super "het typische" kon tekenen, was Rien Poortvliet !

Hey bedankt voor deze naam, ik heb net gekeken op Google Images, wouw, wat kan die man mooi tekenen en schilderen. Tja, wat vooral ook spreekt is dat hij het dier goed kan combineren met/in de achtergrond. Het is een uitdaging om het dier niet weg te laten vallen in de achtergrond, en dat doet hij heel goed. Heel sprekend! :j

Fenrir

Re: [TEK] Karaktertekeningen van paard en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:42

Rien Poortvliet heeft ook prachtige boeken vol illustraties, zeker een aanrader :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:55

Ik ga met de rest mee dat hetgeen dat het juist zo knap maakt, meteen de "zwakke" plek is van de tekeningen. Ze zijn zó realistisch, dat je er naar kijkt als een foto en niet als een tekening. Het zou best kunnen dat het in real life anders is, maar zo van deze foto's in dit topic mis ik het "eigene" of het karakter van de kunstenaar.

Voor mij is het juist de uitdaging om aan een werk te kunnen zien van wie het is, door de manier waarop het is opgebouwd, de stijl, het gevoel. Dit mis ik bij bovenstaande werken. Wat niet wegneemt dat het zo ontzettend knap is om zo realistisch te kunnen tekenen.

Ook stom eigenlijk.....ben je gewoon te goed in realistisch tekenen...is het weer niet goed. :')

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:00

Het is toch echt heel goed mogelijk om ontzettend realistisch te werken en er toch véél meer ziel en uitstraling in te leggen dan ik in al deze tekeningen terugzie :o . Iemand die het karakter van een paard in tien lijnen volkomen herkenbaar kan vastleggen vind ik evenzogoed een vakman.
Voor mij is het het verschil tussen ambachtelijk werken en een waarachtig creatieve vrije geest... De uitdaging lijkt mij dus om 'ns wat gedurfder te zijn, maar ja, waarom zou je DAT in godsnaam doen als jouw doelgroep DIT wil? Dus het is ook maar gewoon een kwestie van smaak, en als jij mensen hebt die hier dat soort astronomische bedragen voor neerleggen, dan doe je iets HEEL goed!!!!!

Maar waar ik nou nieuwsgierig naar ben, maak je ook weleens "vrij" werk en is dat dan van dezelfde "braafheid" ? Ik ben wel benieuwd hoe je stijl is als je niet in opdracht werkt en 'ns lekker "los" gaat op persoonlijke basis, want technisch is dit ongelofelijk goed, als je daar de vrije ziel in smijt dan is de sky the limit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:42

Zoooo ik heb even gekeken maar dat zijn zéker exorbitante bedragen zeg :wow:

Ik vraag me overigens af hoe jullie het doen als de dierbare inmiddels overleden is? Kennismaken en foto's maken gaat dan een beetje lastig he...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:49

Ongelofelijk mooi!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:56

licorne schreef:
Je noemt je post "karaktertekeningen" maar dat is nou net wat ik niet helemaal terug zie. Ik vind het commercieel handig, maar onpersoonlijk werk. Technisch héél goed, héél knap, ik wéét hoe moeilijk dat is, maar ik mis JUIST nou net het stukje "karakter". Technisch zit elk haartje adembenemend knap op z'n plaats, maar qua uitstraling loop ik er niet warm voor. Ik snap dat opdrachtgevers die dit willen hier lyrisch over zijn, maar het heeft voor mij geen 'bite' die het ECHT afmaakt. Als je een foto wilt, neem dan een foto. Als je een tekening wilt, maak het dan natuurgetrouw maar laat het wel een "kunstwerk" zijn wat zich, al is het maar door kleine dingen, echt onderscheid van een foto!

Verder, wat wil je eigenlijk zeggen met je post? Reclame maken voor "wij"? Wie zijn "wij"? Koninklijk meervoud? We zetten hier op UK vaak juist werk op persoonlijke basis, voor tips en commentaar etc., vaak ook "work in progress" (WIP) zodat je onderweg naar het eindresultaat tips kunt krijgen. Commerciele advertenties voor je werk kunnen elders.

Ben ik dus helemaal mee eens. Je kan net zo goed een foto ophangen :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:39

Ik vroeg me in eerst instantie af waar de tekeingen nou waren en waarom alleen de foto's te zien waren >;)

Duurde even voordat ie viel!

Heel realisitisch! Ik denk dat ik het voor m'n eigen dieren het aansprekenst zou vinden :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:55

Ik vind ze ook vrij klinisch, nogal saai eigenlijk. Neemt niet weg dat ze technisch zeker goed zijn, hoewel een beetje "veilig" qua compositie en kleurgebruik.
Kijkend naar de andere werken op jullie site zie ik technische vooruitgang en technisch ook zeker niet verkeerd, maar mis ik karakter. Ik vind dit dan ook geen karaktertekeningen, maar klinisch (hyper)realisme (en niet alle hyperrealistische werken zijn gelijk klinisch).

Het kleurgebruik is heel veilig. Het is een beetje als studiofotografie zonder dat extraatje, het karakter - maar in dit geval gaat het dan om tekeningen. Een beetje als een pasfoto versus een artistieke portretfoto.

Op de overige werken die op de site staan is daarbij ook te zien dat op de technisch wat moeilijkere plekken (bijvoorbeeld de haarrichting verandert) direct diepte mist en een contrast tussen realisme en hyperrealisme (een beetje zoals de uncanny valley) ontstaat die op de close ups nog meer opvalt en een beetje storend is omdat het kleurgebruik zo voor de hand liggend en veilig is. Het komt mijns inziens deels door gebrek aan techniek voor de wat complexere onderdelen en deels door veilig kleurgebruik dat juist een bepaalde rijkdom aan een werk meegeeft. Halflang haar is technisch natuurlijk een stuk moeilijker dan bijv. kort haar dus dat zou qua techniek zeker een aandachtspunt kunnen zijn. Verder ga ik ga mee met mijn voorgangers dat deze werken erg braaf zijn, erg veilig.

Het werk in zijn geheel mist door de veilige composities, 'toets' en kleurgebruik een vonk - een vonk waardoor het voor mensen wiens kat of paard het niet is óók een pakkend werk is, waar je naar wilt blijven kijken. Nu zal dat voor de eigenaar wel op blijven gaan, ik kijk immers ook graag naar foto's van mijn paard en dat is voor tekeningen niet anders. Bij andermans paarden is dat anders - dan moet het een paard, foto of tekening/schilderij met een meerwaarde zijn, een wow-factor zo je wil. En dat ontbreekt hier, vind ik. Het mist een duidelijke hand, zoals de werken van de eerder aangehaalde Rien Poortvliet dat wel hadden (en die kun je dan alsnog lelijk vinden, maar het zijn wel karakterwerken). Maar als hier klandizie voor is is het natuurlijk een stuk eenvoudiger werken want veilige composities en kleurgebruik luistert technisch en creatief gezien wat minder nauw, afgezien van de precisie die hyperrealisme an sich vereist.

Er zijn heel veel portrettekenaars (zelfs bedrijven met tekenaars in Azië) die voor een fractie van jullie prijs technisch net zo secuur werken, maar net zulke klinische werken maken naar foto('s). Een dergelijke tekening is voor de directe eigenaar/familie/verzorger veelzeggend simpel gezegd omdat ze een gevoel bij het dier hebben, niet zozeer bij de tekening. Voor een ander zijn dit gewoon heel realistische tekeningen, waar ze wellicht even bij kijken omdat het erg realistisch is, maar niet naar zullen blijven kijken omdat ze er verder geen gevoel bij hebben. Een werk dat een gevoel opwekt, ook als het een portretje van een wildvreemd paard is, vind ik een karaktertekening. Hier word ik niet warm of koud van, om het een beetje oneerbiedig te zeggen. :o Qua prijsvoering zul je hier op bokt trouwens aardig wat concurrentie ondervinden van de reeds aanwezige (hyper)realistische portrettekenaars die qua techniek rond jouw niveau zitten, om even in te haken op de commerciële inslag van de OP. :) :) Maar dat/als jullie hier klandizie voor hebben is voor jullie natuurlijk vooral heel mooi. :j

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:01

licorne schreef:
Maar waar ik nou nieuwsgierig naar ben, maak je ook weleens "vrij" werk en is dat dan van dezelfde "braafheid" ? Ik ben wel benieuwd hoe je stijl is als je niet in opdracht werkt en 'ns lekker "los" gaat op persoonlijke basis, want technisch is dit ongelofelijk goed, als je daar de vrije ziel in smijt dan is de sky the limit :j

Bedankt voor je reactie. Momenteel is dit waar ik rustig aan naar toe aan het werken ben. Dat tekenen is een beetje de basis, en van daar uit ben ik nu rustig aan vrijere werken aan het maken. Die zullen hier waarschijnlijk wel voorbij komen wanneer ik wat heb. Nogmaals bedankt voor de feedback :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:04

JoSav goed verwoord, ben het er helemaal mee eens (maar dat had ik had niet anders verwacht eigenlijk :Y) ) Heb even op jullie website gekeken en ik denk dat je alleen al met interessanter kleurgebruik de tekening een stuk spannender maakt :)

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:06

Lente schreef:
Zoooo ik heb even gekeken maar dat zijn zéker exorbitante bedragen zeg :wow:

Ik vraag me overigens af hoe jullie het doen als de dierbare inmiddels overleden is? Kennismaken en foto's maken gaat dan een beetje lastig he...

Nou dat is typisch :) recentelijk is een opdracht binnegekomen voor het tekenen van een overleden dierbare. De nabestaande kan dan de beste foto's toesturen zodat Joris kan kijken wat er van gemaakt kan worden. Het is echter zo dat wij liever zelf foto's maken, maar het is dus geen verreisten in dit soort gevallen...

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:09

Letizia schreef:
Heel realisitisch! Ik denk dat ik het voor m'n eigen dieren het aansprekenst zou vinden :)

Nou dit is ook het punt, hier staan drie tekeningen die voor de eigenaren en degene die het dier kennen wel herkenbaar zijn. Het blijft in zo'n geval lastig om dat te posten op Bokt. Ik denk dat het inderdaad meer zou aanspreken als het je eigen dieren zouden zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:02

Ik denk dat er (in ieder geval hier op bokt) weinig markt zal zijn voor dergelijke prijzen die jij vraagt. Er zitten hier veel rasechte 'kniepstuuvers'. :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:18

Wuis schreef:
Ik denk dat er (in ieder geval hier op bokt) weinig markt zal zijn voor dergelijke prijzen die jij vraagt. Er zitten hier veel rasechte 'kniepstuuvers'. :D

Wat bedoel je daar mee? juist even nieuwsgierigheid dat in me op komt :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:21

Dat er op bokt veel zuinige mensen zitten :D buiten dat, hier op bokt worden tekeningen van gelijk niveau voor veel minder geld aangeboden dus ik denk idd dat dit niet helemaal de geschikte markt is voor zulke prijzen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:03

Knap werk....kan niet anders zeggen. :)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:20

Living_Arts schreef:
Bedankt voor alle reacties en feedback.

Ik kan me voorstellen dat de ''wij'' in de post wat verwarrend is. Joris is degene die de tekeningen maakt en ik (Michael) zorg voor de foto's waarvan getekend wordt. Wij hebben zelf jaren lang op paardrijden gezeten. Zo'n 10 jaar geleden is mijn broer Joris begonnen met het tekenen van paarden op de manege waar wij zaten. In de tussenliggende periode zijn hier en daar nog een paar tekeningen gemaakt. Maar pas de laatste paar maanden heeft mijn broer het tekenen weer serieus opgepakt. Een samenwerking tussen broers... vandaar de ''wij''....

Voor mij had de post geen commerciële intenties, ik wilde gewoon het werk delen wat wij maken en het verhaal zo duidelijk mogelijk neerzetten. Misschien heb ik het wat te klinisch opgeschreven :o Ik wilde alvast de meest gangbare vragen die bij mensen opkomen beantwoorden... Voor mij ging het er juist om het werk te delen zodat wij weten wat mensen er wel of niet mooi aan vinden. En zodat we wat van de feedback kunnen leren.

Dus graag meer reacties op wat jullie van de tekeningen vinden...

Ik vind het juist wel slim aangepakt om zo'n vrij commerciëlere post te maken, die ook heel professioneel oogt. Mensen voelen zich daar goed bij, je stelt ze meteen gerust :)
Over de tekeningen, ik vind de eerste toch het meest waaw-effect. Prachtig, ik raak er niet aan uit hoe je broer het doet. De kat vind ik nét iets minder, maar dat ligt meer aan de pose van het dier denk ik. Voor zo'n tekeningen moet je geen tips vragen want daar zijn volgens mij niet veel tips voor, jaloerse reacties mag je wel verwachten, en dat is heel normaal ;)
(ik ben ook jaloers!)
Edit: heb nu ook wel even naar de prijskaartjes gekeken, ik werd nieuwsgierig door die reacties, en vind het eigenlijk ook wel wat te veel... Ik weet dat ik niet mag vergelijken maar ik vraag voor een schilderij van 50x70 'maar' 200 euro of minder... Vind dat nog genoeg, en veel mensen vinden dit zelfs al te veel.. Maargoed, als jullie aanvragen krijgen met die prijzen, goed voor jullie ;) (natuurlijk krijgt de 'klant' bij jullie ook nog die foto's waarschijnlijk, en zijn jullie ook met 2)

En over Rien Poortvliet gesproken; hier is een groot fan met al zijn boeken in bezit :D
Laatst bijgewerkt door IndianRose_ op 22-07-12 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:22

Ja daaaaaag! Dat is gewoon een foto. :') !

PRACHTIG TS!! *gaat gelijk even kijken wat het kost :') *

Edit: Woeps, laat maar, ik print wel een foto uit. :=
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 22-07-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:23

Er worden anders genoeg tips gegeven hier in het topic hoor, ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:27

Het blijft met dit soort dingen ook altijd wel een beetje "wat de gek er voor geeft" natuurlijk, als het verkoopt zie ik ook geen reden om prijzen omlaag te doen of anders te gaan werken :D

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:29

Britt schreef:
Damn.. Heb nog nooit zo'n mooie en natuurgetrouwe tekeningen gezien met zó veel karakter en zo'n sprekende ogen. Echt prachtig :)

mee eens :j

ik zat echt te kijken van is het nou echt of een tekening

mmm, mischien ook eens laten maken...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:29

Voor 100 euro per stuk, laat ik al mijn paarden tekenen hoor. Vind dat al een hoop geld.

Maar inderdaad, als het goed loopt, hoef je ook je prijs niet omlaag te doen. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:37

IndianRose_ schreef:
En over Rien Poortvliet gesproken; hier is een groot fan met al zijn boeken in bezit :D

Vind Rien Poortvliet ook super. :j
Mijn schoonvader (historicus) heeft hem ooit geholpen bij een boek en kreeg een tekening die hij zo mooi vond kado, die hangt nu bij ons aan de muur.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:55

Waar zie je jaloerse reacties, IndianRose? Of verwacht je die nog? Ik vind het nogal wat om dat te suggereren bij een kritisch geluid. Mag je op een gegeven moment, bij een bepaald niveau of bedoeling van een werk niet meer kritisch zijn en geen tips geven? Ik zou immers niet weten waarom niet. Het staat eenieder vrij iets te doen met onderbouwd commentaar, wat dat ook moge zijn.

Er zijn hier genoeg bokkers die op hoog niveau kunnen tekenen, hetzij realistisch, hetzij met een iets andere inslag. Er zijn hier ook een boel bokkers die op de kunstacademie hebben gezeten en hebben geleerd kritisch te kijken naar eigen en andermans werk. Ja, dan mag je ook op hyperrealistische portretten (ongeacht de achterliggende insteek) meer zeggen dan of het erg realistisch is want dat ziet iedereen wel. Sterke en zwakke punten mogen benoemd worden, ook als veel mensen geen zwakke punten 'zien'. Ik vind dat niet rieken naar jaloezie. Ik kan je zo een paar bokkers noemen die op hetzelfde niveau zitten wat betreft realisme, om maar een voorbeeld te noemen - de een met wat meer een "hand" dan de ander. Die worden en werden hier ook niet neergesabeld, maar er is weinig ruimte op UK voor oehs en aahs en dat is zeker voor veel mensen jammer omdat ze graag reacties krijgen en niet alleen goed onderbouwde. Hier zie ik de kritiek die gegeven is goed onderbouwd en is de kritiek naar de smaak van TS niet goed onderbouwd mag hij daar zeker op doorvragen, lijkt mij.

Dat hyperrealisme an sich niet ieders smaak is is ook niet zo gek - en niemand hier twijfelt eraan dat dit van een degelijk niveau is, of ze er nou warm voor lopen of niet. De belangrijkste factor voor veel mensen is toch "wat is de meerwaarde ten opzichte van een foto" en dat is een vraag die voor iedereen anders is. Als de opdrachtgevers in deze een enorme meerwaarde zien is dat super, want daar gaat het om, anders hadden ze wel een andere tekenaar gezocht. Of een ander iets wil of kan met een portret van andermans huisdier is minder van belang en daar zal het TS ook zeker niet om gaan. En er is zeker een markt voor hyperrealisme, ook voor hyperrealistische portretten van huisdieren die voor de opdrachtgever veelzeggend zijn en voor een ander misschien minder. Dat wil uiteraard niet zeggen dat elk (hyper)realistisch portret van een wildvreemde meteen weinigzeggend zou zijn of iets dergelijks. Portrettekenaars hebben opdrachtgevers tevreden te houden. Zijn die tevreden, dan is de opdracht geslaagd. Op UK mag je zeggen wat je ervan vindt, mits (enigszins) onderbouwd. Dat je kritiek hebt op een werk dat van een net niveau is qua realisme wil niet direct zeggen dat je dan maar meteen jaloers zou zijn. Ik denk dat ik in die zin ook best voor anderen hier mag spreken die een kritisch(er) geluid lieten horen naar aanleiding van portretten die zeer zeker heel realistisch zijn. Wellicht is ook de term 'karaktertekeningen' hetgeen dat een kritischer geluid heeft uitgelokt, want die invulling ligt wat gevoeliger.

UK is als platform in eerste instantie bedoeld voor tips en onderbouwde meningen (sterke punten en zwakke punten benoemen bijv.). En ja, ook in geval van hyperrealisme zijn er tips te geven. Er is namelijk zeker ruimte voor verbetering. Het is aan TS om te bepalen wat hij wil en kan doen met de gegeven tips.
En dan zijn reacties als "ik vind het prachtig, net een foto" toch ook prima, zeker als andere bokkers de kritiek die ze hebben zo helder onderbouwen.

Als de vraag is kan de TS hier iets mee, dan zou ik niet weten waarom niet. Er is hier wel degelijk onderbouwd commentaar gegeven en diverse verbeterpunten. Of de TS er iets mee wil of gaat doen is weer een heel ander verhaal en daarin staat het de TS uiteraard helemaal vrij.
En het kan misschien ook wel als een positief iets gezien worden dat de werken blijkbaar uitlokken tot discussie, of de werken in combinatie met de term karaktertekeningen. Ik vind persoonlijk dat daar zeker ruimte voor is op UK en anders mag er zeker wat van gezegd worden. Kunst (ongeacht waar je dat etiket wel of niet op wenst te plakken) mag over gediscussieerd worden.

Voor een beginnend, niet gevestigd portrettekenaar zijn dit misschien wat pittige prijzen. Het zijn vooral voor op bokt pittige prijzen, want er zijn er naar mijn weten weinig die via bokt een opdracht geven of maken in de wat normalere of hogere prijsklasse. Op bokt zijn er veel die op soortgelijk niveau zitten die een fractie vragen van deze prijzen, maar dat betekent niet meteen dat deze prijzen te hoog zijn - ze worden wellicht wel te hoog gevonden door veel mensen, maar veel mensen vinden bijv. een handgemaakte sierpleister lijst ook duur tov een standaardlijst van de bouwmarkt. Waardebepaling is ook voor iedereen anders (wat Fiffill aanhaalt: het is wat de gek ervoor geeft). De een telt niet meer dan 2 of 300 euro neer voor dit formaat en niveau (belachelijk, maar een andere discussie) en de ander telt met liefde 500, 1000 of 2000 euro neer. Op bokt zitten erg veel mensen die het leuk vinden om een portret van hun paard te hebben, maar de meesten zoeken in een lagere prijsklasse. Dat betekent niet direct dat deze werken dan te duur zijn. Ze zijn eerder te duur voor de meerderheid van bokt omdat de meerderheid in een andere prijsorde denkt (en vaak ook voor zadels, paarden en vul maar in welk luxeproduct) maar dat geldt ook absolúút niet voor elke bokker.

Als dit off topic is kruip ik wel weer onder mijn steen. :o