Hoeveel foto's leveren per fotoshoot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeveel foto's leveren per fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:51

Het probleem is daarmee ook dat je in een prijssegment zit waar mensen echt voor niets op de eerste rang willen zitten.

Hoe goedkoper je bent, des te meer "klagers" en veel eisende klanten je hebt... Tenminste, dat is mijn ervaring ;)

Nog een nadeel van goedkoop zijn... Je werkt daardoor zelf mee aan een nóg moeilijkere markt.
Ik weet dat 't een lastig punt is... Maar de markt blijft op deze manier wel op een heel laag pitje hangen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:54

Dat is ook zo. Maar als ik bijvoorbeeld €50,- ga vragen.. Wat blijft er dan nog over? Ik ben bang dat ik dan gewoon helemaal geen klanten meer krijg en dan ben ik in principe nog verder van huis.. Om het te doorbreken zou eigenlijk élke fotograaf zijn prijs flink op moeten schroeven, maar dat is natuurlijk niet haalbaar.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:55

Je tarief is veeeeel te laag. Daardoor krijg je klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Je kunt ervoor kiezen om je zo goedkoop 'te laten gebruiken'. Of je kiest ervoor om alleen foto's te maken voor mensen die het waarderen wat je doet en bereid zijn je een serieuze vergoeding te betalen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:11

Nou ja, ik heb ook leuke klanten hoor! :D Het zijn vooral de jongere meisjes die veel foto's verwachten. Maar ik fotografeer meestal voor volwassenen en die zijn eigenlijk altijd gewoon tevreden.
Mijn prijs verhogen vind ik gewoon lastig, omdat ik bang ben dat ik dan geen klanten meer overhoud en omdat ik vind dat mijn niveau ook nog niet stabiel genoeg is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:28

Als je je tarief niet omhoog wil doen, kun je er ook voor kiezen om minder te doen voor hetzelfde geld.
Op de vorige pagina lees ik dat je soms 4-5 uur bezig bent een shoot. En dan komt de rest van het werk daar nog bij.
Maak duidelijke afspraken en laat je klant kiezen: bijv. portret en rijden of portret en foto's los in de wei. Stel grenzen aan wat je doet en wat je levert. Nu laat je de klant alles bepalen.
Jij levert een dienst/product en jij bepaalt wat dat inhoudt en hoeveel ze daarvoor krijgen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 13:32

Ik stel zelf meestal voor om eerst losgooi foto's en foto's van het paard alleen te maken, en daarna portret, of rijfoto's en portret. Maar ik zou dus eigenlijk nóg minder foto's kunnen leveren?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:49

Je zou met 2 pakketten kunnen werken: eentje heel goedkoop en simpel, eentje duurder en uitgebreider. Op die manier kom je er vanzelf achter of er klanten zijn die meer willen betalen.

Maak een lijstje van de diverse dingen die in een shoot kunnen (bijv. portret met eigenaar, losgooifoto's, rijden etc.)
Bij de goedkope versie biedt je 2 dingen aan, bij de dure 3 of meer.
Bij de goedkope versie lever je 10 foto's op klein formaat, bij de grote bijv. 30.
Digitale bestanden op origineel formaat lever je niet gratis, alleen tegen betaling.
Meerdere foto's op klein formaat ook alleen tegen bijbetaling.
Afdrukprijzen kunnen voor beide pakketten even duur zijn.

Zorg dat je voor een goedkope shoot veel minder tijd kwijt bent, dan voor een duurdere.
Touwen e.d. wegwerken niet bij de goedkope shoot, bij de duurdere calculeer je die tijd in je prijs en doe je het alleen bij de foto's die nabesteld worden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 15:32

Touwen niet weg werken? Als ik dat soort foto's lever, zetten mensen die wel online. Dat is dus dan wel reclame voor mij. En dan kunnen mensen denken 'Nou, ze had dat touwtje wel weg mogen werken, zeg'. En dat is dus dan weer slechte reclame. Minder aandacht aan foto's besteden is voor mij echt geen optie, hoe duur of goedkoop ook. Ik wil namelijk echt alleen de beste foto's leveren, ook al is het gratis.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:56

Prima dat je voor jezelf bepaalde kwaliteitseisen stelt. Ik spui maar wat ideeën, je kunt zelf kiezen of je daar wat mee doet of niet.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk wil met je fotografie.
Waarom doe je shoots? Om te oefenen? Om een zakcentje te verdienen?
Wil je over een tijdje, als je meer ervaring hebt en een constante kwaliteit kunt leveren, serieuze prijzen gaan vragen voor je fotografie?
Als je nu in de hele regio paarden fotografeert voor € 10,= dan gaan al die mensen over bijv. 2 jaar niet ineens € 75,= betalen. Want wat kun je ze dan meer bieden dan nu?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:25

Misschien kan je beter onder de noemer portfolio schieten voor 10,-
Dat doe ik ook, maar ook dan krijgen ze maar enkele fotos

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:26

portfolioshoots zijn gratis bij mij :) dan krijgen ze wel alleen de internetbestanden, niet originelen of afdrukken, mogen ze lekker nabestellen :P

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 16:59

JolandaS schreef:
Prima dat je voor jezelf bepaalde kwaliteitseisen stelt. Ik spui maar wat ideeën, je kunt zelf kiezen of je daar wat mee doet of niet.

Wil je over een tijdje, als je meer ervaring hebt en een constante kwaliteit kunt leveren, serieuze prijzen gaan vragen voor je fotografie?
Als je nu in de hele regio paarden fotografeert voor € 10,= dan gaan al die mensen over bijv. 2 jaar niet ineens € 75,= betalen. Want wat kun je ze dan meer bieden dan nu?

Ik doe shoots om te oefenen en ervaring te krijgen, en ik vraag die €10,- om reiskosten etc terug te krijgen. Dus zoals ik al eerder zei, meer voor 'het idee' dan om er echt aan te verdienen. Ik denk zeker dat ik nog beter kan, en naar mate mijn niveau stijgt, ben ik wel van plan de prijs omhoog te halen.
En hele legio paarden fotografeer ik niet hoor haha, was het maar zo :')

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:04

Afhankelijk van hoe het gaat, meestal rond de 20! :) Dan op groot formaat zowel met copyright als zonder, en dan zet ik er wel duidelijk bij dat foto's zonder copyright alleen voor degene zelf zijn voor afdrukken, of op een mobieltje zetten etc. aangezien ik niet aan nabestellingen doe :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:24

Dat heb ik eerst ook zo gedaan, met en zonder copyright, maar in 90% van de gevallen werd daar misbruik van gemaakt en kwam de versie zónder copyright overal op internet en die met copyright heb ik nooit meer terug gezien. Nu geef ik er altijd 1 zonder copyright voor afdruk en de rest is betalen als ze zonder willen :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:28

Marit schreef:
JolandaS schreef:

Ik doe shoots om te oefenen en ervaring te krijgen, en ik vraag die €10,- om reiskosten etc terug te krijgen. Dus zoals ik al eerder zei, meer voor 'het idee' dan om er echt aan te verdienen. Ik denk zeker dat ik nog beter kan, en naar mate mijn niveau stijgt, ben ik wel van plan de prijs omhoog te halen.
En hele legio paarden fotografeer ik niet hoor haha, was het maar zo :')

Dan zou ik het inderdaad maar portfolio- of oefenshoots noemen en niet als 'echte' fotoshoot aanbieden. En duidelijk zijn naar de klanten dat de shoot gratis is maar dat de reiskosten betaald moeten worden.
Als je dan over een tijdje wél zover bent dat je een vergoeding kunt vragen, dan is dat ook duidelijk naar degenen waar je nu al voor gefotografeerd hebt.
Ik zou dan aangeven dat ze minimaal 20 foto's krijgen op CD, maar alleen in klein formaat.
Willen ze grote bestanden en/of afdrukken dan kunnen ze die tegen betaling krijgen.