Professioneel of niet - waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Professioneel of niet - waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:10

Dat lijkt mij inderdaad ook machtig om te doen, zoals je vaak op BBC ziet met die documentaires. Qua naamsbekendheid zit het bij jou, en diverse anderen van dit forum, wel goed.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:12

Ik was er altijd heilig van overtuigd dat ik na m'n opleiding als Freelancer aan de slag zou gaan. Nou, dat is nu echt niet meer het geval haha :')

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:01

Ik doe het hobbymatig maar wat is een prof. fotograaf?
Je denkt dan al snel aan iemand die er zijn boterham mee verdient lijkt mij? Maar ik denk niet dat dat er veel zijn. De mensen die
zich vaak prof. fotograaf noemen, komen denk ik niet met bv 1200euro netto thuis maar doen het er vaak bij naast hun studie of baan.
Dus indirect een extra inkomstenbron en dan vaak ooit begonnen als hobby?
Maar ik ken genoeg fotografen die het hobbymatig doen en de prof. fotograaf overtreffen.
Mij zegt die term professioneel dan ook niet zoveel.
Als ik foto's laat maken (bv van mijn kids) kijk ik naar de fotograaf zelf (ligt iemand mij, kan hij goed met kids omgaan, vriendelijkheid, etc), naar de foto's die hij of zij al gemaakt heeft (is het je stijl) en de prijs-kwaliteitverhouding daarvan (en dan afhankelijk van wat je uit kan geven en verwacht).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:12

Je bent pas professioneel fotograaf al je er écht je brood mee verdiend, dus niet als bijbaantje naast school.
Er is inderdaad al een soortgelijk topic geweest: [FK] Het aanbieden van een fotoshoot

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:20

Je bent volgens mij idd pro als je je geld ermee verdient, of je nou prut kwaliteit levert of goede kwaliteit.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:31

Het verschil tussen een echte fotograaf die zich prof mag noemen en een goedwillende amateur ligt 'm daar waar de amateur het plaatjes schieten fotograferen gaat noemen.

Nog afgezien daarvan haal je de amateur er altijd wel uit door de taalfouten op een website of elders op internet. Slecht taalgebruik verkoopt niet en toch krijgt taal te weinig aandacht. Jaja, want de foto's moeten voor zich spreken, maar in de realiteit is het enorm veel van hetzelfde.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:09

Lovely schreef:
Het verschil tussen een echte fotograaf die zich prof mag noemen en een goedwillende amateur ligt 'm daar waar de amateur het plaatjes schieten fotograferen gaat noemen.

Nog afgezien daarvan haal je de amateur er altijd wel uit door de taalfouten op een website of elders op internet. Slecht taalgebruik verkoopt niet en toch krijgt taal te weinig aandacht. Jaja, want de foto's moeten voor zich spreken, maar in de realiteit is het enorm veel van hetzelfde.

Een fotograaf is een officele fotograaf als hij voor de kost fotografeerd en dit ook is vastgelegd. Daar hebben taalfouten niks mee te maken noch de kwaliteit van de foto's. Laat staan dat je er genoeg mee verdient om rond te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:20

Nou, als je voor de kost fotografeert, is het best aardig als je dan genoeg verdient om rond te komen :?.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:22

Cassidy schreef:
En ze hebben nooit een aanwijzing gehad van een fotograaf? Geen cursus gevolgd hoe ze moeten belichten? Nooit een keer met iemand lopen sparren waarom de ene of de andere foto niet lukt? Dan vind ik dat heel knap!

Femke van Hypo Focus (voor mij toch echt de top) is dus ook erg knap..
Je kunt veel doen met talent en zelf-studie en ervaring ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:40

Professioneel is in mijn ogen niet zozeer een kwestie van er je geld mee verdienen, maar ook ervaring, benadering, kennis en kunde en meer van dat soort dingen. En of je daar dan wel of niet van kunt eten vind ik daar niet mee samenhangen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:59

Lovely schreef:
Nou, als je voor de kost fotografeert, is het best aardig als je dan genoeg verdient om rond te komen :?.

Twee verdieners ;)

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:07

judithh schreef:
Professioneel is in mijn ogen niet zozeer een kwestie van er je geld mee verdienen, maar ook ervaring, benadering, kennis en kunde en meer van dat soort dingen. En of je daar dan wel of niet van kunt eten vind ik daar niet mee samenhangen.

Juist....denk dat een samenhang van alles is. Vaak word iemand dan ook semi-proffesional genoemd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:22

Het is heel simpel.

Je bent professioneel wanneer dat gene wat je doet je professie is, oftewel je beroep.
Zijn de inkomsten van het fotograferen het grootste deel van je inkomen dan ben je officieel professioneel.

Het is dus een waardevrij begrip, wat wilt zeggen dat professioneel niks zegt over goed of slecht, en dus ook niet over de kwaliteit van het werk.

Overigens zegt de apparatuur weinig.... Zeker de uitspraak over "goedkope spiegelreflex met een kitlensje" slaat kant nog wal. Iemand is juist een goede fotograaf wanneer hij goede foto's maakt met een goedkoop toestel.
Even gemakkelijk gezegd, een goede foto maken met een duurdere body en lens (met bijv. een groot diafragma) is gemakkelijker dan een goede foto maken met goedkope, en minder goede, apparatuur. Als je begrijpt wat ik bedoel :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:24

Ik vind dat je je pas professioneel zou mogen noemen na een gedegen opleiding, net als dat je voor veel andere beroepen eerst diploma's moet halen om ze te mogen uitvoeren. Eerst bewijzen dat je de kennis hebt dus. ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:28

Gezien je bericht na aanleiding van [VN] Boekrecensie "Paardenfotografie" voor dergelijke beroepen is een opleiding niet perse een pré (naar mijn mening). Kennis opdoen kun je ook door middel van ervaringen en om dit te bewijzen daar helpt een papiertje niet echt aan mee, wel de klantenkring of naamsbekendheid die je opbouwt. Kijk maar de topsporters en schrijvers van boeken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:39

sflj schreef:
Ik vind dat je je pas professioneel zou mogen noemen na een gedegen opleiding, net als dat je voor veel andere beroepen eerst diploma's moet halen om ze te mogen uitvoeren. Eerst bewijzen dat je de kennis hebt dus. ;)

vind dat een opleiding voor fotografie geen reet met professionaliteit noch kwaliteit te maken heeft ;)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:43

@sflj: fotograaf is een vrij beroep dus iedereen met een camera kan/mag zich professioneel noemen.

Voor mij persoonlijk betekent de term professioneel dat een fotograaf vakkundig is. Of die fotograaf een diploma heeft en er genoeg mee verdient om rond te komen, vind ik ondergeschikt.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:57

Diploma zegt mij niets, er zijn ook genoeg gediplomeerde instructeurs waar ik geen les van zou willen of een paard door zou willen laten rijden. Terwijl er genoeg goede ruiters/ongediplomeerde instructeurs waar ik heel graag les van zou willen hebben of waar ik een paard door zou willen laten rijden. :D

Ik kijk meer naar de fotoresultaten van de personen. Hier op bokt springen voor mij Femke en Esmee daardoor eruit. En of ze een diploma hebben geen idee maar maakt me ook niet uit :D ik geniet van hun foto's

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:25

Maar kun je als leek beoordelen of iemand goed werk levert?
Daarvoor zijn diploma's uitgevonden, denk ik. ;)
Mag ik anders maar een dierenartspraktijk beginnen omdat ik dure spullen heb aangeschaft, mensen geld last betalen voor mijn diensten en onwetenden vertel dat ik er alles van weet?
Hoeveel mensen hier op bokt hebben echt -aantoonbaar- verstand van fotografie om werk van fotografen te kunnen beoordelen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:28

Fotografie is een creatief beroep , daarom zegt een diploma niks. Mensen die bij de KABK fotografie zijn afgestudeerd zijn echt niet allemaal topfotografen hoor, laat staan dat ze weten hoe ze een paard moeten fotograferen :') Zelfde geld voor fotovakschool. Ik heb daar eindprojecten gezien die menige hobbyfotografen op bokt nog beter kunnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:36

sflj schreef:
Maar kun je als leek beoordelen of iemand goed werk levert?
Daarvoor zijn diploma's uitgevonden, denk ik. ;)
Mag ik anders maar een dierenartspraktijk beginnen omdat ik dure spullen heb aangeschaft, mensen geld last betalen voor mijn diensten en onwetenden vertel dat ik er alles van weet?
Hoeveel mensen hier op bokt hebben echt -aantoonbaar- verstand van fotografie om werk van fotografen te kunnen beoordelen?

Ik mag hopen dat je weet dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent. Fotografie is een vrij beroep waar menigeen als hobbyist is begonnen en uitgegroeid is naar professioneel. Het is een creatief beroep, net als boeken schrijven.

Dierenartsen moeten nu eenmaal opleidingen volgen vanwege de pathologie, fysiologie en therapie, je bent notabene met de gezondheidszorg van dieren bezig en niet met iets creatiefs. ;)

Daar zit toch echt een mega verschil in.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:51

Krijg ik nu alle professionele Boktfotografenbover me heen? ;)
Als ik moet betalen voor een dienst waar ik zelf geen verstand van heb, wil ik er op kunnen vertrouwen dat het werk goed gebeurd.
Niet dat ik bijvoorbeeld als leek het resultaat bekijk en t wel best vind maar later van een kenner moet horen dat het eigenlijk werk van een amateur is geweest. (omdat die mij het verschil kan laten zien bijvoorbeeld ;) )

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:04

Dat is precies het probleem. Hoe weet je als klant dat je te maken hebt met iemand vakkundig is? En aan de andere kant: hoe kun je als fotograaf duidelijk maken dat je vakkundig bent?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:08

Ik vind dat het klaar moet zijn met al dat gezeur over amateurfotograven. Als meisjes van 13-14 met een goede camera zichzelf professioneel noemen, prima toch? Wat heb jij er voor last van?

Word een beetje moedeloos van al die zeurtopics over fotografie. Laat iedereen toch lekker zijn ding doen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:09

Daarom heb je portfolio's. Daar kun je zien of diegene bij je past, qua stijl :)