Wat leuk om te lezen allemaal, dankjulliewel!! Heb een hele drukke week achter de rug. En helaas dit weekend ook niet zoveel tijd. Maar probeer zoveel mogelijk te tekenen.
Wow weer prachtig kleurgebruik gaat vast weer heel mooi worden!
JoSav
Geplaatst: 02-05-12 11:03
Ik vind het altijd erg interessant om je WIPs te zien, AB. Ook deze is weer heel duidelijk van jouw hand qua techniek en kleurgebruik, en realistisch maar niet fotorealistisch. Omdat hyperrealisme wel een beetje jouw 'ding' is merk ik wel een aantal punten op die mij hier opvallen. Daarbij wil ik wel de kanttekening zetten dat ik oordeel op wat ik op dit kleine formaat zie, wat wellicht in het echt helemaal niet het geval is, omdat details op een dergelijk kleine foto gemakkelijk weg kunnen vallen. In dat geval hoef je mijn commentaar niet zo sterk op te vatten. Ik heb het idee dat het versterkt wordt door het formaat van de foto, waardoor details niet goed te zien zijn. Daar oordeel ik dan ook op, terecht of niet.
Wat ik hier vooral zie is dat het werk nog niet van het papier los komt, vanwege een aantal technische minpuntjes aan de sulky en de pikeur die niet goed los van elkaar komen door kleurgebruik en de wijze waarop de stangen en wielen neergezet zijn. Het kan heel goed zijn dat het kleine formaat van de afbeelding de boel enorm vertekent en dat het bij het werk in het echt van een afstandje veel minder het geval is. Wel zou ik je in elk geval aanraden voldoende afstand van het werk te nemen telkens zodat je goed kan beoordelen dat hij ook van een afstandje het gewenste realisme uitstraalt, want dat mis ik nu en voor mijn gevoel komt dat doordat de sulky te zeer uit de losse hand is getekend en je kleurgebruik bij de pikeur telkens wat naar 1 kant van het spectrum helt. Bij het paard valt dat minder op, misschien omdat 'bruin' een eenvoudigere kleur is. Goed, wel is het zo dat WIPs heel moeilijk te beoordelen zijn omdat er nog zoveel aan kan veranderen, zeker aan het algehele beeld en hij met een geschikte achtergrond juist enorm van het papier kan gaan spatten. De foto kan bovendien enorm vertekenen dus misschien gaat mijn commentaar helemaal niet op. Blijf in elk geval gewoon kritisch op je werk.
Maak je trouwens gebruik van een lichtbak of episcoop, gezien de eenvoud van je opzetschets? (puur interesse naar je techniek, vanwege de eenvoud van je schets tov de uitwerking).
Bedankt voor jullie reacties! JoSav, dankjewel voor je feedback! Werk met een groot raster. Wat zou je verder nog aanraden om te verbeteren aan de tekening? En op welke manier?
Echt heel mooi! Hoewel ik wel liever nog wat meer 'licht' in de tekening zou willen zien, als je snapt wat ik bedoel Maar je bent natuurlijk nog niet klaar.
Anne_Baukje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-12 17:20
Hij is af.
Even een betere foto gemaakt maar nog geeft het een vertekend beeld helaas.