(ik ben er zelf namelijk nog niet helemaal uit
Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
of zodanig voerkant, dat je (sjemig hoe leg ik dat uit) dat ze ook echt vierkant zijn,m nu lijkt het of het latten zijn op een paal getimmert..uuh volg je me nog 
Amy77 schreef:Ikzelf zou het hekwerk van ronde palen makenof zodanig voerkant, dat je (sjemig hoe leg ik dat uit) dat ze ook echt vierkant zijn,m nu lijkt het of het latten zijn op een paal getimmert..uuh volg je me nog
Oh en de weidestrook die je ziet, dat loopt allemaal kapot bij het hek, dus wellicht een onderdrempel? Of wordt het een hek wat je open en dicht kunt maken?

Dan kom je dus uit op 40m² per paard en dat lijkt me aan de kleine kant voor de hele dag. Op 11 meter kun je ook geen sprintje trekken en aangezien ze ook nog op stal staan, zou ik een extra paddock erbij leggen. Qua weides vindt ik ook niet extreem groot. Staan ze zomers 24/7 in de wei of niet? Er even vanuitgaande dat die andere weide ook 20x40 is (wss is ie kleiner) heb je dus in totaal 533m² aan graasruimte, wat dus betekent dat je flink bij moet voeren. Ik zou toch wel zeggen minstens 1000m² per paard, en dan lekker zomers 24/7 het land op. Op 40 meter is een sprintje trekken ook gauw klaar, het kan wel, maar is niet echt ideaal.
Ik vindt juist die 'latjes' wel mooi
BaileyMix schreef:Ik denk dat 11x11 echt wel te klein is voor 3 paardenDan kom je dus uit op 40m² per paard en dat lijkt me aan de kleine kant voor de hele dag. Op 11 meter kun je ook geen sprintje trekken en aangezien ze ook nog op stal staan, zou ik een extra paddock erbij leggen. Qua weides vindt ik ook niet extreem groot. Staan ze zomers 24/7 in de wei of niet? Er even vanuitgaande dat die andere weide ook 20x40 is (wss is ie kleiner) heb je dus in totaal 533m² aan graasruimte, wat dus betekent dat je flink bij moet voeren. Ik zou toch wel zeggen minstens 1000m² per paard, en dan lekker zomers 24/7 het land op. Op 40 meter is een sprintje trekken ook gauw klaar, het kan wel, maar is niet echt ideaal.
Verder wel hele mooie stallen etc.! Heb ook ronde palen geprobeert alleen dat kon niet met duwen/trekken o.i.d. dus ik snap je keuze voor vierkantIk vindt juist die 'latjes' wel mooi

) ik ga ff opnieuw knutselen met de indeling en dan zal ik t weer showen
haha (en dan verwacht ik natuurlijk wel weer commentaar
!!) 

Maar waarvoor dient die brede berm? Zou je eventueel geen overdekte longeerbak willen zodat je ook met slecht weer je paarden toch een beete gecontroleerde beweging kan geven? Qua weides nu inderdaad groot genoeg om lekker de beentjes te kunnen strekken hihi. Hoelang wilde je ze 's winters buiten zetten trouwens? Zou het anders niet mogelijk zijn om de paddocks en bak eventueel met elkaar te kunnen verbinden zodat ze 's winters echt lekker de ruimte hebben. Dat je ze ook weer af kan sluiten als je dat wilt. Hebben ze toch net wat meer want 20x17 is genoeg m² per paard maar meer is altijd beter, zeker met 3 paarden. Mochten ze 'ruzie' krijgen kan de ene tenminste de andere een beetje ontlopen.

wij hebben ook open luiken en opoen stal van binnen.
dus dan heb je vaak wel een brede berm met een sloot ertussen (tenminste dat is bij ons zo) of ik nog een overdekte longeer cirkel ga maken weet ik nog niet, voorlopig vind ik het eigenlijk niet nodig, maar mn mening kan altijd nog veranderen, ik reed vroeger zelf altijd buiten ook met storm regen enz. (oke nu ben ik verwend en is er een binnenbak). er heeft idd wel veel tijd in de tralies enzo gezeten! waterbakjes heb ik gevonden bij google sketchup zelf 
(ze komen bij mij niet dag en nacht buiten te staan. Ik weet nog niet of ik t huis nog ga ontwerpen misschien wel maar eerst moet dit maar eens allemaal af zijn (en daar ben ik nog mee bezig)
een luik zonder tralies en een raam met tralies
celine14 schreef:@DiekeC, waarom zou het beter zijn ronde palen te nemen, wat is daar het voordeel van? in de paddocks krijgen ze geen voer dat krijgen ze gewoon lekker op stal(ze komen bij mij niet dag en nacht buiten te staan. Ik weet nog niet of ik t huis nog ga ontwerpen misschien wel maar eerst moet dit maar eens allemaal af zijn (en daar ben ik nog mee bezig)
Maar als jij hier verder niets op hebt aan te merken zoals het nu is, verander dan ook zeker niets! Het is gewoon iets wat mij opviel. 
DiekeC schreef:celine14 schreef:@DiekeC, waarom zou het beter zijn ronde palen te nemen, wat is daar het voordeel van? in de paddocks krijgen ze geen voer dat krijgen ze gewoon lekker op stal(ze komen bij mij niet dag en nacht buiten te staan. Ik weet nog niet of ik t huis nog ga ontwerpen misschien wel maar eerst moet dit maar eens allemaal af zijn (en daar ben ik nog mee bezig)
Er is niet echt een voordeel van ronde palen, maar zoals het hekwerk er nu uit ziel lijkt het een beetje instabiel (is dat het goede woord?) meer zoals een hek van latten en niet van balken.Maar als jij hier verder niets op hebt aan te merken zoals het nu is, verander dan ook zeker niets! Het is gewoon iets wat mij opviel.
En dat van het voer leek mij alleen maar een optie, zo wil ik dat mijn paard ook op de paddock altijd iets te knabbelen heeft, bespaart wat kapot geknabbelde hekken en is beter voor de spijsvertering.![]()
Vind het leuk om jouw topic te volgen, ben al benieuwd naar de volgende update.
)
)
haha