[TEK] [WIP] Droomstalletje bij huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

Re: [TEK] [WIP] Droomstalletje bij huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:50

wat vinden jullie van het hekwerk zo??
(ik ben er zelf namelijk nog niet helemaal uit ;)
Afbeelding

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:10

Ikzelf zou het hekwerk van ronde palen maken :) of zodanig voerkant, dat je (sjemig hoe leg ik dat uit) dat ze ook echt vierkant zijn,m nu lijkt het of het latten zijn op een paal getimmert..uuh volg je me nog :P
Oh en de weidestrook die je ziet, dat loopt allemaal kapot bij het hek, dus wellicht een onderdrempel? Of wordt het een hek wat je open en dicht kunt maken?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:13

Amy77 schreef:
Ikzelf zou het hekwerk van ronde palen maken :) of zodanig voerkant, dat je (sjemig hoe leg ik dat uit) dat ze ook echt vierkant zijn,m nu lijkt het of het latten zijn op een paal getimmert..uuh volg je me nog :P
Oh en de weidestrook die je ziet, dat loopt allemaal kapot bij het hek, dus wellicht een onderdrempel? Of wordt het een hek wat je open en dicht kunt maken?

oh ha zover als een onderdrempel was ik nog niet (wel goed dat je t zegt opzich :))

ik snap wat je bedoelt. Ik vind zelf vierkante palen mooier, maar jij bedoelt denk ik dat de palen even breed zijn als de planken?? en je dus niet zo'n inhammetje ziet?

wat denk je van de indeling?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:26

Ik denk dat 11x11 echt wel te klein is voor 3 paarden ;) Dan kom je dus uit op 40m² per paard en dat lijkt me aan de kleine kant voor de hele dag. Op 11 meter kun je ook geen sprintje trekken en aangezien ze ook nog op stal staan, zou ik een extra paddock erbij leggen. Qua weides vindt ik ook niet extreem groot. Staan ze zomers 24/7 in de wei of niet? Er even vanuitgaande dat die andere weide ook 20x40 is (wss is ie kleiner) heb je dus in totaal 533m² aan graasruimte, wat dus betekent dat je flink bij moet voeren. Ik zou toch wel zeggen minstens 1000m² per paard, en dan lekker zomers 24/7 het land op. Op 40 meter is een sprintje trekken ook gauw klaar, het kan wel, maar is niet echt ideaal.

Verder wel hele mooie stallen etc.! Heb ook ronde palen geprobeert alleen dat kon niet met duwen/trekken o.i.d. dus ik snap je keuze voor vierkant :j Ik vindt juist die 'latjes' wel mooi :=

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:31

BaileyMix schreef:
Ik denk dat 11x11 echt wel te klein is voor 3 paarden ;) Dan kom je dus uit op 40m² per paard en dat lijkt me aan de kleine kant voor de hele dag. Op 11 meter kun je ook geen sprintje trekken en aangezien ze ook nog op stal staan, zou ik een extra paddock erbij leggen. Qua weides vindt ik ook niet extreem groot. Staan ze zomers 24/7 in de wei of niet? Er even vanuitgaande dat die andere weide ook 20x40 is (wss is ie kleiner) heb je dus in totaal 533m² aan graasruimte, wat dus betekent dat je flink bij moet voeren. Ik zou toch wel zeggen minstens 1000m² per paard, en dan lekker zomers 24/7 het land op. Op 40 meter is een sprintje trekken ook gauw klaar, het kan wel, maar is niet echt ideaal.

Verder wel hele mooie stallen etc.! Heb ook ronde palen geprobeert alleen dat kon niet met duwen/trekken o.i.d. dus ik snap je keuze voor vierkant :j Ik vindt juist die 'latjes' wel mooi :=

hahah ja je hebt wel gelijk ik ga mn weides wat groter maken een een extra paddock erbij maken (die 11x11 laat ik zitten voor t longeren ;)
ik denk dat een sprintje trekken wel te doen is op 40 m (mijn paard kan uit zn plaat gaan op 1 m3 :P) ik ga ff opnieuw knutselen met de indeling en dan zal ik t weer showen :P haha (en dan verwacht ik natuurlijk wel weer commentaar ;)!!)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:41

Heb meteen zin om ook te knutselen :=
ziet er gaaf uit!

Ik zou de paddock en wei idd wat groter maken :)

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:50

grappig,
je stijl lijkt heel erg op onze stallen haha :D

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:54

flora schreef:
grappig,
je stijl lijkt heel erg op onze stallen haha :D

haha dan heb jij vast een hele goede smaak :p hahahahaha

heb je toevallig een foto? of zet je dat liever niet op bokt??

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:59

update van de nieuwe indeling ;)
k heb dr maar ff bijgezet wat wat is want anders is t een brei van kleurtjes :P
Afbeelding
afmetingen weide (boventste) - 20x55 + 11x23
weide (onderste) - 45x30 + 17x25
paddock (bovenste) 11x11
paddock (onderste) 20x17

nu wel groot genoeg toch?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:54

Nee, geen foto's helaas.
Stallen zijn aan voorkant hetzelfde alleen recht, niet zo'n hoek erin aangezien dat ontzettend
Lastig vegen is. Stallen zijn 2aan 2 met tralies zodat elk paard contact heeft met een soortgenoot.
Solariumplek is smaller zodat paarden niet kunnen gaan draaien van de lampen weg. Wasplaats is ong hetZelfde.
Tussen de wei en stal zit omheining en ong meter tussen zodat ze niet aan muren/ luiken kunnen gaan bijten.
Opbergplaats hebben wij in ander gebouw, wel een afgesloten ruimte voor het voer
Mss brengt het je op ideeen;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:57

Is al stukken beter :j Maar waarvoor dient die brede berm? Zou je eventueel geen overdekte longeerbak willen zodat je ook met slecht weer je paarden toch een beete gecontroleerde beweging kan geven? Qua weides nu inderdaad groot genoeg om lekker de beentjes te kunnen strekken hihi. Hoelang wilde je ze 's winters buiten zetten trouwens? Zou het anders niet mogelijk zijn om de paddocks en bak eventueel met elkaar te kunnen verbinden zodat ze 's winters echt lekker de ruimte hebben. Dat je ze ook weer af kan sluiten als je dat wilt. Hebben ze toch net wat meer want 20x17 is genoeg m² per paard maar meer is altijd beter, zeker met 3 paarden. Mochten ze 'ruzie' krijgen kan de ene tenminste de andere een beetje ontlopen.

Verder blijf ik het enorm gave stallen etc. vinden! Moet wel veel tijd in zitten met al die tralies :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:59

P.S; Waar heb jij die waterbakjes gevonden?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:05

Is het niet wat onhandig om de bak direct naast de weides te zetten? Dan gaan de paarden die op wei staan een beetje lopen klieren tegen de paarden die bereden worden. :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:47

Wat een lekkere ruimte voor 3 paarden! :D
Over het hekwerk is het inderdaad beter om ronde palen te gebruiken. (spiek anders even bij andere google sketch up topic's)
Heb je ook al een iedee hoe je het voer gaat doen in de paddock en weides? (hooiruif oid?) Ga je ook het huis nog ontwerpen? Ben echt heel benieuwd, ziet er nu al heel netjes uit. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:56

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:23

@flora dankje! een stukje tussen de weide en de stallen lijkt me een goed idee idd!
@BaileyMix brede, het is de bedoeling om niet ergens midden in een dorp te gaan wonen ;) dus dan heb je vaak wel een brede berm met een sloot ertussen (tenminste dat is bij ons zo) of ik nog een overdekte longeer cirkel ga maken weet ik nog niet, voorlopig vind ik het eigenlijk niet nodig, maar mn mening kan altijd nog veranderen, ik reed vroeger zelf altijd buiten ook met storm regen enz. (oke nu ben ik verwend en is er een binnenbak). er heeft idd wel veel tijd in de tralies enzo gezeten! waterbakjes heb ik gevonden bij google sketchup zelf ;)

@KirstenVosje, zelf ervaar ik dit niet zo, ook nooit zo ervaren, dus vandaar dat dit gewoon naast elkaar zit.

@DiekeC, waarom zou het beter zijn ronde palen te nemen, wat is daar het voordeel van? in de paddocks krijgen ze geen voer dat krijgen ze gewoon lekker op stal ;) (ze komen bij mij niet dag en nacht buiten te staan. Ik weet nog niet of ik t huis nog ga ontwerpen misschien wel maar eerst moet dit maar eens allemaal af zijn (en daar ben ik nog mee bezig)

@mirgino alledrie de paarden hebben een open luik om naar buiten te kijken, daarbij zijn bij de buitenste stallen 2 extra luiken, waar glas en dus tralies voor zitten, dit is vooral voor het licht maar ze hebben dus alledrie een luik om naar buiten te kijken ;)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 13:27

@mirgino zo ziet t eruit ;) een luik zonder tralies en een raam met tralies
Afbeelding

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:55

celine14 schreef:
@DiekeC, waarom zou het beter zijn ronde palen te nemen, wat is daar het voordeel van? in de paddocks krijgen ze geen voer dat krijgen ze gewoon lekker op stal ;) (ze komen bij mij niet dag en nacht buiten te staan. Ik weet nog niet of ik t huis nog ga ontwerpen misschien wel maar eerst moet dit maar eens allemaal af zijn (en daar ben ik nog mee bezig)

Er is niet echt een voordeel van ronde palen, maar zoals het hekwerk er nu uit ziel lijkt het een beetje instabiel (is dat het goede woord?) meer zoals een hek van latten en niet van balken. :) Maar als jij hier verder niets op hebt aan te merken zoals het nu is, verander dan ook zeker niets! Het is gewoon iets wat mij opviel. :)
En dat van het voer leek mij alleen maar een optie, zo wil ik dat mijn paard ook op de paddock altijd iets te knabbelen heeft, bespaart wat kapot geknabbelde hekken en is beter voor de spijsvertering. :j

Vind het leuk om jouw topic te volgen, ben al benieuwd naar de volgende update. :D

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:12

DiekeC schreef:
celine14 schreef:

Er is niet echt een voordeel van ronde palen, maar zoals het hekwerk er nu uit ziel lijkt het een beetje instabiel (is dat het goede woord?) meer zoals een hek van latten en niet van balken. :) Maar als jij hier verder niets op hebt aan te merken zoals het nu is, verander dan ook zeker niets! Het is gewoon iets wat mij opviel. :)
En dat van het voer leek mij alleen maar een optie, zo wil ik dat mijn paard ook op de paddock altijd iets te knabbelen heeft, bespaart wat kapot geknabbelde hekken en is beter voor de spijsvertering. :j

Vind het leuk om jouw topic te volgen, ben al benieuwd naar de volgende update. :D

kijk dit is wat ik bedoel
http://www.kas-afrasteringen.nl/omheini ... rkant.html
t is natuurlijk net even iets anders maar precies namaken lukt simpelweg niet dus geeft ik er maar mijn eigen versimpelde twist aan :P
Het was ook zeker niet negatief bedoeld! ik vind het fijn dat iedereen mee denkt! en ik neem alles ook serieus mee in mijn overwegingen, maar uiteindelijk zal ik toch doen wat ik wil (haha ja ik ben lekker eigenwijs :P)
haha zoveel verschillende ervaringen! heb er juist weer de ervaring mee dat ze ermee gaan lopen klooien, die van mij staat overdag de hele dag buiten en knaagt eigenlijk niet aan t hout (sommige bij ons op stal doen t wel maar dr zit op dit moment ook geen "vieze" laag meer over t hout) uit verveling gaan ze helaas weer gaten graven, das sinds een week (volgensmij graven ze alvast een weg naar de weide toe :P)

Leuk om te horen dat je t leuk vind om mij te volgen! de volgende update zal n beetje een saaie zijn want dat zal die zijn van de omheining en duurt misschien ook nog wel even, 1 omdat t een pokke klus is en 2 omdat ik eigenlijk voor mn studie aan de gang moet :P haha

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:15

Ziet er leuk uit, maar voor weide afrastering zou ik dikkere balken gebruiken :j

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:20

xNK schreef:
Ziet er leuk uit, maar voor weide afrastering zou ik dikkere balken gebruiken :j

ze zijn 10x10 (wat toch op veel site's staat als gebruikte paaldikte ;)
vandaar deze gekozen dikte

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:23

celine14 schreef:
xNK schreef:

ze zijn 10x10 (wat toch op veel site's staat als gebruikte paaldikte ;)
vandaar deze gekozen dikte

Oké, zo leken ze er niet uit te zien :o

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 14:33

xNK schreef:
Oké, zo leken ze er niet uit te zien :o

haha nee soms vertekend het beeld nog wel eens ;) ik heb geloof ik de hoogte van mn stallen ook wel een paar keer gecontroleerd omdat ze toch echt geen 2,20 leken :o

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:42

eerste stukje omheining is gezet
Afbeelding

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:42

update poort:
Afbeelding