Betaald fotoshoots, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Betaald fotoshoots, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:39

Ik heb even op je site gekeken, maar bij jou kun je toch niet eens foto's van de site 'jatten'? Dus dan hoeft zo'n logo toch ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:46

Je hebt de pagina's voor nabestellen ook niet gezien :)
Die zijn vanaf de normale site namelijk niet bereikbaar. Dat zijn aparte linkjes.

Foto's kunnen altijd gejat worden door een printscreen van de pagina te maken ;)
En reken maar dat mensen er alles aan doen om aan gratis foto's te komen... Onderschat dat niet.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:45

saskiakefie schreef:
Bedankt voor de reacties!! :)
Maar hoe doen jullie het dan als je klant bijvoorbeeld 2 foto's wil hebben. Want ik neem aan dat er ook verzendkosten zijn bij zo'n bedrijf, dus als je maar 2 foto's besteld wordt dat een beetje duur?
Maar doen sommigen dan helemaal geen digitale foto's geven? Als je standaard 3 laat drukken stuur je dan eerst de foto's op, op cd en laat je ze dan die 3 kiezen?

Nog tips voor een logo ontwerpen?

Voor 2 foto's zou je ook naar een plaatselijke fotozaak kunnen gaan.. kunnen ze binnen een dag een kwaliteit print voor je maken..
Ik werk zelf ook in een fotozaak en doen regelmatig shoots in de studio..

De kosten voor de opnames zijn 45 euro..
Na een week komt de klant terug en bekijkt de selectie van de fotograaf ( stel je schiet 70 foto's blijven er 20 over, soms meer.. soms minder)
Hier uit kunnen ze dan hun bestellingen doen.. 10x15 is 4,50 en zo loopt het op..

Mocht je dit toch digitaal willen doen kun je een contact sheet maken in bijvoorbeeld photoshop.
Dit is een velletje of bestand bevat een selectie foto's met de bestandsnaam er onder.
Zo kunnen ze op klein formaat de foto's bekijken en zo dus bestanden bestellen.. nooit zomaar een cd met bestanden weg geven!
Ook niet met logo..!! als je met logo wil is het wel handig dat je te vinden bent;) website bouwen dus!

Zoals hier al eerder genoemd.. verdiep je goed in de markt.. en ik ben het eens met Nicole..
Nicole schreef:
Geef nooit zomaar originele bestanden weg voor bijna niks!!!

Nooit doen dat brengt de hele markt naar de klote en die is al flink kapot aan gaan door mensen die voor niks zoveel bestanden ORIGINEEL weg geven.. Hier zijn al erg veel topics over

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:51

Ik ben nu druk een website aan het bouwen :j
Maar ik ga me er inderdaad goed in verdiepen, want ik wil er wel achter staan wat ik doe en weten waarom.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:55

saskiakefie schreef:
20,- per foto?? Dat ga ik echt niet doen :\ Ik dacht aan 10,- voor 15 digitale foto's op cd.. En voor paarden 15,- Ik heb nu gewoon gratis 15 foto's via mail op origineel formaat gedaan zonder logo...

Aan de reacties te zien in dit topic is het wel duidelijk dat je dit dus niet moet doen..
Neem je, je eigen fotografie serieus laat dit dan ook blijken in de prijzen.. stel je voor dat je hier van moest leven ;)!

20 euro is echt niet veel voor een digitaal bestand.. besef je dat je klanten hier alles mee kunnen doen..
Grote prints zonder dat jij er nog wat aan gaat verdienen.

Tegenwoordig worden er veel shoots aangeboden voor 10 euro.. t is tegenwoordig 'normaal' om zo'n lage prijs te vragen..
Bel een aantal vak/professionele fotografen bij je in de buurt en kijk wat hun vragen..

Denk commercieel!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:59

Maar dat is nogal anders professionele fotografen, er moet toch verschil blijven tussen hobby en werk qua prijzen, bovendien moet kwaliteit en prijs ook in evenwicht zijn...

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:51

saskiakefie schreef:
Maar dat is nogal anders professionele fotografen, er moet toch verschil blijven tussen hobby en werk qua prijzen, bovendien moet kwaliteit en prijs ook in evenwicht zijn...

Daar heb je helemaal gelijk in, maar gratis originele bestanden geven, is nooit een goed idee.

Als je het een grote stap vindt om een vergoeding te vragen voor de tijd die besteed aan het fotograferen, selecteren en afwerken, dan kun je er ook voor kiezen om het werk gratis te doen en voor afdrukken en digitale bestanden een vergoeding te vragen. Na verloop van tijd kun je dan ook een vergoeding gaan vragen voor het werk en het zo stap-voor-stap opbouwen. Er van uitgaande dat de kwaliteit van je foto's steeds beter wordt.... :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 13:25

Nicole schreef:
Geef nooit zomaar originele bestanden weg voor bijna niks!!!

Nooit doen dat brengt de hele markt naar de klote en die is al flink kapot aan gaan door mensen die voor niks zoveel bestanden ORIGINEEL weg geven.. Hier zijn al erg veel topics over

Je kan wel doen 20 euro 15 verkleinde foto's met logo en met 2 originele bestanden maar keuze

Ik heb echt zitten zoeken, maar kon niks vinden, heb je een linkje?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:06

Dank je :D Ben gelijk flink gaan lezen :j