waarneer mag je nou geld vragen voor een shoot ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:29

Tsja jij bent misschien niet helemaal tevreden, de foto's zijn misschien niet helemaal wat je je ervan had voorgesteld, maar vergeet niet dat de fotograaf er ook veel tijd in steekt. Die tijd mag ook worden betaald, en met een shoot ben je incl reistijd, fotograferen, selecteren, nabewerken, afleveren, afdrukken maken etc etc al gauw echt uuuuuren bezig. Dus als je het zo bekijkt houdt ze er misschien 2 euro per uur aan over en dat is natuurlijk echt helemaal niks.

Kwaliteit heeft z'n prijs! Als je zeker wil weten dat de foto's kwalitatief overeenstemmen met je verwachtingen zijn er eigenlijk maar twee opties: 1) een ervaren (semi)professional of 2) een professional. Maar daar tel je al gauw het vijf- tot het tienvoudige voor neer dan je nu betaald hebt. Door te kiezen voor een beginner neem je sowieso risico's, en daarom ook de lage prijs.

Vergeet trouwens niet dat een fotograaf in een portfolio alleen zijn of haar beste foto's laat zien. Dus dat is misschien één foto per fotoshoot (vaak zelfs nog minder!). Als je een indruk wil van hoe een complete fotoshoot er uit ziet, moet je een fotograaf vragen of hij/zij je een complete fotoshoot kan laten zien ipv een portfolio. Als je je keuze alleen op het portfolio baseert, leg je de lat sowieso al té hoog.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

De foto's zijn goede kwaliteit. Composities niet jou steil (ook niet de mijne overigens) maar dat is niet haar probleem. Ik vind 15 euro een prima prijs voor deze shoot. als je voor 15 euro al een echt goede shoot zou krijgen zouden de topfotograven ook gauw failliet zijn

Verder kan een fotograaf nog zo goed zijn, maar hoe jij zelf op de foto staat kunnen hun niks aan doen ;)
Laatst bijgewerkt door mang op 01-02-12 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:33

Zo, inmiddels de foto's ook bekeken.

Ik denk dat je te veel blijft hangen in het negatieve. Er zitten een paar super mooie foto's tussen. Inderdaad ook een paar mindere, maar er moet iets te kiezen overblijven nietwaar?

Ik zie maar 2 foto's waarbij ik het enigszins storend vind dat de oren er niet helemaal op staan, plus ééntje waarbij ik een half oog erg storend vind. Maar op de totale serie zijn dit slechts een paar foto's. Er zitten echt een paar leuke foto's tussen. Ik denk dat je voor 15 euro hartstikke tevreden zou moeten zijn.

Aprils_joke

Re: waarneer mag je nou geld vragen voor een shoot ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:35

goed dan delen jullie een andere mening als ik.

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:06

Sorry maar ik vind echt dat je je aan stelt.
Voor 15 euro zijn dit gewoon prima foto's. Er zitten misschien wat mindere bij maar je kunt er zeker niet zo hard over klagen dat als je nu aan het doen bent.
Dat jij vind dat ze nog moet oefenen, wil niet zeggen dat het ook echt zo is. Ik heb al vaker werk van haar gezien, en fotograferen kan ze zeker. Dat het jou smaak niet is is een ander verhaal.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:12

ik denk dat je niet snel ontevreden mag zijn voor een shoot van €15,-
Heb je de punten die je op de vorige pagina aangeeft ook duidelijk aangegeven bij de fotografe?

Een fotografe zet zijn beste materiaal in portfolio. Het zou onzin zijn om je slechtste foto`s erin te zetten.
Verder is de kwaliteit van de foto`s prima, compositie zou iets beter kunnen maar dat is ook gewoon een kwestie van smaak. En als de fotografe al aangaf dat ze nog oefende was, had je al kunnen opmaken dat het geen foto`s zouden zijn die tot in de perfectie kloppend zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:14

Ik ben de foto's even langs gegaan en ik vind dat deze fotograaf prima foto's heeft geleverd voor 15 euro, voor dat bedrag kun je nou eenmaal geen professionele fotograaf verwachten. Persoonlijk zou ik ze wel meer nabewerken (lantaarnpaal/hekjes er af) maar dat is een kwestie van smaak.

Oh en ik vind dat je absoluut niet mag klagen over dat watermerk. Kom op zeg, dat is zo klein en bescheiden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:20

ik klaag niet over het watermerk. ik zei toennet dat ik de foto,s niet wilde plaatsen omdat haar naam erop staat.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:22

ik heb dit inderdaad aangegeven ook tijdens de shoot zelf.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:29

En heb ja daar ook ruimte en tijd voor genomen?

Want in principe heb je waar je om je om vroeg.
Portret foto heb je (die is prachtig), De manen staan er ook op.
Er zijn veel foto`s van jou samen met je paard, Dus het enigste wat je mist is een standfoto?

Verder als je vind dat je zelf lelijk op de foto`s staat, dan is dat niet aan de fotograaf maar aan jezelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:36

mang schreef:
Dat watermerk staat er juist op zodat je ze op internet mag plaatsen. Zij is schijnbaar trots op het resultaat anders zou ze er geen reclame op maken.

Dat is een behoorlijke misvatting.
Je mag een foto uitsluitend gebruiken als je er voorafgaande schriftelijke toestemming voor hebt gekregen van de fotograaf.
In alle andere gevallen niet.

Een watermerk dat staat op foto's (dwars over de hele foto heen) waar nog een keuze voor nabestelling mee gemaakt moet worden (contact foto's / voorbeeldfoto's) plaatsen de meeste fotografen juist om aan te geven dat de foto's NIET gebruikt mogen worden.
Het is geen reclame, het is een eigendomsmerk/stempel om gebruik/misbruik van nog onbetaalde foto's te voorkomen.

Heel wat anders; in veel gevallen plaatsen fotografen op nabestelde digitale foto's nog een klein logo, als naamsvermelding. Maar dat gaat dan meestal over foto's die al besteld en betaald zijn. :)

@TS: Ik vind dat je voor 15,- euro een HELE fijne shoot hebt gekregen.
Voor dát bedrag mag je niets meer verwachten dan een absoluut startende amateur fotograaf die net z'n eerste of tweede opdrachtje doet met een kleine onkosten vergoeding om z'n hobby lopende te houden.

Zoek je een zeer gevorderde amateur, dan moet je al snel rond de 50,- euro gaan zoeken.
En een prof die op een rendabele marktprijs zit, zal niet onder de 100 á 200 euro zitten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:40

Aprils_joke schreef:
en ik heb bijna 20 zonder zadel en hoofdstel op mijn paard gezeten omdat mij dat mooie foto leken
vind ik er uiteindelijk 1 foto van terug.

Ik zie er een stuk meer hoor..
Waaronder eentje waar jij onthoofd bent, en dat zou ik ook erg jammer vinden. Net als een paar andere foto's met missende oortjes oid., dat is zonde.

Dat jij er niet leuk opstaat ligt misschien ook aan de kledingkeuze en het gebrek aan make-up. Je moet absoluut dragen waar jij je goed bij voelt hoor, daar zeg ik niks over, maar op dit soort foto's kan lichte make-up wel zorgen dat een gezicht wat meer gaat spreken. Dat tasje wat je steeds draagt leidt ook een beetje af.

Ik heb ook haar portfolio bekeken, en de foto's daar zijn op andere plekken genomen. Strand, water, mooi besneeuwd. Jij hebt minder mazzel met je achtergrond (huizen, hek, dor gras), waardoor de foto's misschien ook minder mooi lijken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:41

ja daar heb ik ruim de tijd voor genomen en ik ben heb zelfs een locatie gehuurd.
nouja gehuurd is ook weer een groot wordt, ik mocht voor een x bedrag daar mijn foto,s laten maken.
ik heb de fotograaf nog gevraagt of deze locatie goed was om foto,s te nemen.
gezien er 500 meter verder op nog een meer was, enkel zouden ze daar niet los kunnen.
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 01-02-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:45

Ik denk dat je zeker tevreden mag zijn voor die € 15,-! De foto's zijn kwalitatief gezien echt niet slecht.
Jammer dat de compositie niet is wat je je ervan voorgesteld hebt, maar ik vind dat je niet alles kan verwachten voor deze prijs.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:46

misschien een idee geweest om dan beide locaties te pakken en kijken wat eruit zou komen? :P
Laatst bijgewerkt door Fosco op 01-02-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 17:46

het was een stuk weiland omheind met takken zo,n haag gemaakt met takken.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:47

Persoonlijk ken ik de 'fotograaf'. Is een meisje van 15, vind dat je daar niet al te goede foto's van mag verwachten. Althans is ze wel bij mij een paar keer geweest en zijn er mooie foto's uit gekomen.

Overigens vraagt zij geld om de rijkosten te dekken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:52

nou, ik vind het nog wel meevallen.
er zitten nou eenmaal minder mooie foto's tussen maar dat is met iedereen wel eens!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:27

Ik vind dat je je hartstikke aanstelt, sorry dat ik het zeg, maar de foto's zijn fototechnisch prima, composities hadden af en toe anders gekund, maar ook deze zijn niet verkeerd en wat verwacht je voor 15 euro?
Ik vind deze foto's echt heel netjes voor de prijs, zeker wanneer er geen reiskostenvergoeding extra is gevraagd (wat ik opmaak uit de post hierboven)
Denk ook dat de fotografe erg veel tijd kwijt is en ook nog haar apparatuur gebruikt en dus verslijt.

Ook vind ik het niet zo netjes dat je het op bokt plaats. Overleg gewoon met de fotografe en misschien kunnen jullie nog een oplossing verzinnen waarmee jullie beiden tevreden zijn.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:52

Ik ga ook mee met de commentaren van de voorgaande fotografen.
Vergeet niet dat je ook altijd eigen inbreng mag hebben in een shoot, je kan duidelijk aangeven wat je wel en niet mooi vind en wat je verwacht.
Foto's waar jij vind dat je niet mooi opstaat kan de fotografe ook niks aan doen, zij schiet alleen de foto's, en jij kijkt hoe je kijkt.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:11

Naar mijn idee valt er niks te klagen over de prijs-kwaliteitverhouding. Je hebt 47 foto's voor 15 euro. Dat is 0,32 per stuk.
Blijkbaar waren jouw verwachtingen van de foto's anders. Komt op mij over als een gebrek aan duidelijke communicatie tussen jou en de fotograaf.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:17

Ik ga ook mee met bovenstaande reacties, vind het nette foto's voor dat geld. Als je aan het oefenen bent hoef je dat zéker niet gratis te doen maar een klein bedrag en imo is 15 euro een klein bedrag.

Anders spaar je lekker door tot je een shoot kan laten doen door semi professionele fotograaf :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:53

Vervelend dat het niet uitgepakt heeft zoals jij hoopte! Maar om eerlijk te zijn, pfoe, voor 15 euro vind ik dit prima foto's. En joehoe, je 'fotograaf' was 15 jaar als ik het goed begrijp, dan gaat het niet om een professional.

Je hebt gewoon flink wat foto's gehad- misschien wel te veel. Als je er enkel 15 had gehad dan waren het wel 15 mooie geweest (even iets meer nabewerking misschien maar de basis van deze foto's is toch gewoon oké), en dan was je waarschijnlijk erg blij geweest ermee. Probeer het misschien iets meer vanuit zo'n perspectief te zien?

Voor 15 euro mag deze fotografe in het voorjaar rustig naar wageningen komen om mijn verzorgpaard op de foto te zetten :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:35

Persoonlijk vindt ik de foto's tegen vallen als je de verwachting hebt dat het door een pro gedaan is. Voor een dame van 15 ziet het er daar in tegen goed uit. Het is al gezegt maar je kleding keuze is wellicht voor een foto ook niet helemaal goed gekozen qua kleur. Herkende je trouwens op de foto's :D (manege kikkert) Groetjes Sindy

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:42

Zo hé, wat een eisen kan je stellen voor 15 euro. Ook ik zou héél erg blij wezen met deze foto's.

@ lieke123; over je laatste opmerking ben ik het niet helemaal mee eens. Een model kan niet altijd zien of merken hoe ze op de foto komt te staan (onzeker of juist té geposeerd), dus enige aanwijzingen van de fotograaf zijn dan wel gewenst. Een fotograaf hoort te kijken naar het gehele plaatje, dus ook hoe een model het doet.

Goede reclame voor deze jonge fotografe :D