Hoe serieus neem jij (paarden) fotografie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe serieus neem jij (paarden) fotografie?

Extra zakcentje verdienen, meer niet.
17 (13%)
Gewoon omdat ik het leuk vind, hoef er ook niets voor en ga er ook niet mee verder later.
36 (28%)
Hobby, als ik later/nu een betaalde baan heb stop ik.
Geen stemmen
Hobby/Beroep, ik wil er parttime mee verder blijven gaan
61 (47%)
Toekomstig Beroep, ik wil er later mijn beroep van maken.
11 (8%)
Beroep, het is mijn beroep (fulltime)
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 128

skyline

Re: Hoe serieus neem jij (paarden) fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:41

Ik vind het leuk als hobby :) .
Ik maak ook alleen foto's van mijn paard , paarden van kennisen/vrienden en stalgenoten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:08

Ik neem het heel serieus, want het is mijn beroep. :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:35

Ik doe het voor me hobby maar vraag er wel wat voor omdat er voor mijn tijd in gaat zitten.
al doe ik het niet heel vaak meestal doe ik het om te oefenen.

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:26

Ik wil van fotografie wel m'n beroep maken, maar niet van paardenfotografie (omdat ik denk dat dat niet haalbaar is). Ik zou heel graag de modewereld in willen.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:54

Leuk topic :) voor mij ook hobby/beroep. Vind het nog steeds erg leuk en heb regelmatig betaalde opdrachten, maar ik studeer voor iets anders. Ik zou fotografie er graag parttime naast blijven doen, maar de toekomst zal uitwijzen hoe het precies zal lopen :)

Las trouwens een artikel in het nieuwste Volkskrant magazine, over hoe veel fotografen (ook hele goede) er een andere baan naast hebben. Zegt niks over je professionaliteit IMO en het is voor de vastigheid wel heel fijn. Fulltime in de fotografie werken en een eigen huisje kunnen bekostigen is voor heel weinigen weggelegd..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:36

Ik heb ook hobby/beroep aangevinkt, alhoewel 'beroep' wel een zwaar woord is: ik doe naast m'n baan met enige regelmaat (afgelopen tijd wat minder ivm drukte) shoots omdat ik de foto's gewoon wil maken, en daarnaast af en toe een betaalde opdracht (bruiloft, bands, de afgelopen jaren).

Echt werk ervan maken zie ik mezelf niet doen, ik vind opdrachten leuk, maar eigen projecten zonder opdrachtgever leuker :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:07

Jettie schreef:
Leuk topic :) voor mij ook hobby/beroep. Vind het nog steeds erg leuk en heb regelmatig betaalde opdrachten, maar ik studeer voor iets anders. Ik zou fotografie er graag parttime naast blijven doen, maar de toekomst zal uitwijzen hoe het precies zal lopen :)

Las trouwens een artikel in het nieuwste Volkskrant magazine, over hoe veel fotografen (ook hele goede) er een andere baan naast hebben. Zegt niks over je professionaliteit IMO en het is voor de vastigheid wel heel fijn. Fulltime in de fotografie werken en een eigen huisje kunnen bekostigen is voor heel weinigen weggelegd..

Het probleem is de moordende concurentie. Je moet je echt weten te onderscheiden wil je er fulltime je beroep van kunnen maken.
Ik heb een tak van fotografie gekozen waar, nog, niet veel concurentie is zit. Paardenfotografie doe ik heel soms al een klusje tussendoor, daar wil ik niet fulltime mijn geld mee gaan verdienen. Er zijn te veel grietjes die voor 20 euro een shoot aanbieden, en we zijn natuurlijk Hollanders. Ons bin zuunig. Die kiezen voor een goedkope reportage in plaats van kwaliteit.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:00

Amarch, als mensen toch tevreden zijn met mindere kwaliteit voor 20 euro, wat is het probleem dan?
Tuurlijk is het jammer voor de betere fotografen maar als jij met iets van 20 euro net zo tevreden bent als iets van 70 dan is dat toch een eigen keuze?

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:17

Het is jammer voor de goede fotografen die hierdoor minder inkomsten genereren. Ik ga zelf bewust die kant niet op omdat ik absoluut niet in mijn prijzen omlaag wil. Ik kan voor 20 euro geen reportage aanbieden.

Ergens vind ik het voor het vak "fotograaf" jammer dat het een vrij beroep is.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:23

Tuurlijk is het ook wel jammer, maar die prijsconcurrentie heb je overal bij dus is het kiezen of delen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:25

Nee niet overal in deze mate. Dit vind je bijvoorbeeld niet bij kunstenaren in de in van schilders ofzo :) die doen het ook niet gratis gezien het materiaal ook veel geld kost. Bij fotografie vind je veel (bijna) gratis shoots en dat is dus nogal schadelijk voor de markt en de fotografen die wel hun brood ermee willen verdienen.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:56

Ik ben het met Lifaya eens.
Daarom ga ik niet eens proberen om paardenfotografie in mijn pakket op te nemen.

Overigens is het niet in alle takken van fotografie zo erg. Ik doe zelf veel product- en industriefotografie en daar kom je dit probleem niet tegen. Het is niet zo'n aantrekkelijke kant denk ik ;-)

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:00

Momenteel nog een hobby maar over een jaar word het wel officieel mijn beroep/werk als ik mijn fotografieopleiding heb afgerond!