'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:53

Monica_86 schreef:
Menino schreef:

idd, een reeks foto's van 1 onderwerp van je mobiel is ook een fotoshoot.
En gelukkig maar, want ' mooie foto's ' is wel heel erg relatief natuurlijk...

Snap wat jullie bedoelen, maar als jullie een "fotoshoot" boeken bij een fotograaf verwacht je niet dat hij/zij met zn mobieltje een reeks foto's komt schieten.

Ik denk dat het woord "fotoshoot" op bokt hier in het algemeen niet zo gezien wordt.

Nee maar een fotoshoot van de gemiddelde bokker is niet te vergelijken met een fotoshoot van de gemiddelde professionele fotgraaf. Dus ja, dan liggen je verwachtingen hopelijk wel anders... Maar dat ligt niet aan de term fotoshoot imo.

Ik vind het raar dat mensen het zo zien. Ik hang helemaal geen kwaliteitsnorm aan het woord ' fotoshoot ' . Dus ik zou het zelf ook best eens kunnen gebruiken bij een paar afschuwelijke foto's, zonder dat ik wil pretenderen dat het betere foto's zijn dan het lijken oid.

Maar mss heb ik een rare kijk er op ofzo :')

SLS_Focus

Re: 'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:18

E_Nalanta schreef:
Kg_Images en Amable, ik sluit me bij jullie aan :j Het lijkt vaak op een HTK-camera die in het wilde weg wat geschoten heeft, dan een echt kwalitatief staaltje werk. Bij de term 'fotoshoot' denk ik toch al snel aan een echte reportage, alles erop en eraan en van super kwaliteit. Niet zo zeer enkel het feit dat iemand allemaal plaatjes is komen schieten :)

Daar ben ik het inderdaad wel mee eens. Maar iedereen moet ergens beginnen toch :) ? Sommige zijn wel heel erg slecht , maar dan moet hij/zij duidelijk aangeven dat diegene aan het oefenen is. Maar kun je dat dan geen fotoshoot noemen ? Ik ben ook nog aan het oefenen en soms denk ik zo ik ga wel vooruit en de andere x is het echt heel erg slecht, dusja ik weet niet wannneer het woord 'fotoshoot' er aan te pas mag komen .. ik denk dat het meer aan de omstandigheden ligt :) .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:23

Bij het woord Fotoshoot denk ik aan "in opdracht gemaakte foto's tegen betaling" Of dat door een kundige of niet kundige fotograaf gedaan wordt maakt niet uit denk ik, al zou die niet-kundige fotograaf zich wel achter de oren moeten krabben of het wel een 'fotoshoot' zou mogen heten.

Maar goed, als degene waar de foto's voor gemaakt worden maar tevreden is ;-)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:25

Menino schreef:
Bizzybijtje schreef:
Fotoshoot is gewoon een reeks foto's... Zegt niets over de kwaliteit.

idd, een reeks foto's van 1 onderwerp van je mobiel is ook een fotoshoot.
En gelukkig maar, want ' mooie foto's ' is wel heel erg relatief natuurlijk...

Precies, hier ben ik het mee eens.
Sowieso vraag ik me af wie hier nu echt professioneel of amateur fotograaf is en waar die grens dan ligt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:50

Maar als een fotoshoot gewoon een reeks foto's is, zijn dan niet zo goed als àlle onderwerpen op de fotofora "fotoshoots"? Zo goed als iedereen maakt toch een reeks foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:47

ja, dat is ook gewoon zo.
Hoewel er wel een rode draad in de foto's moet zitten. Een zwartwit foto van tien jaar geleden plaatsen bij een foto van gisteren is geen fotoshoot te noemen :')

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:56

ik vind een shoot meer als het professioneel gebeurt is.. en er met alles is geprobeerd rekening te houden. Als ik in de wei sta en maak even wat foto's met mn telefoon van mn paardje vind ik dit niet een shoot... dan zou ik zelf al 100de foto shoots hebben gehad maar er is maar 1x echt door iemand wiens werk het is foto's genomen in verschillende poses, belichting, accessoires en achterwand... de foto's die mensen van me maken op bv een festival ga ik geen shoot noemen :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:00

Colway schreef:
Bij het woord Fotoshoot denk ik aan "in opdracht gemaakte foto's tegen betaling" Of dat door een kundige of niet kundige fotograaf gedaan wordt maakt niet uit denk ik, al zou die niet-kundige fotograaf zich wel achter de oren moeten krabben of het wel een 'fotoshoot' zou mogen heten.

Inderdaad, zo zie ik het ook. Open regelmatig topics met "fotoshoot" in de titel en dan denk ik na het zien van de foto's erg vaak: goh, ik hoop dat je hier niets voor betaald hebt :o

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:44

Amable schreef:
De term fotoshoot wordt over het algemeen volgens mij vooral gebruikt om kijkers te lokken, net als mensen die in de titel zetten gave Andalusier hengst, en dan gaat het om een welsh ruintje. Niets ten nadele van, maar ik kijk omdat ik hoop een Andalusier te zien. Stel dat ik gek op welshjes ben sla ik zo'n topic misschien wel over, zonde dan toch? Maar de maken denkt er blijkbaar anders over.

Voor mij is een shoot idd pas als er iemand met een spiegelreflex camera foto's komt maken. Met compact camera of mobiel oid is het iemand die leuke plaatjes heeft laten maken. Een middagje foto's maken met vrienden is i.m.o. iets heel anders dan een fotoshoot waarbij er iemand van buitenaf komt en je jezelf en je paard helemaal optut enzo.

Daar sluit ik me bij aan! :j
Al vind ik niet dat het perse een spiegreflex moet zijn, met luxe compact/semi profesionele camera's kan je ook een mooi resultaat halen :j

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:45

Liselot schreef:
Colway schreef:

Inderdaad, zo zie ik het ook. Open regelmatig topics met "fotoshoot" in de titel en dan denk ik na het zien van de foto's erg vaak: goh, ik hoop dat je hier niets voor betaald hebt :o

Dat denk ik ook regelmatig! :')

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:49

een fotoshoot is een reeks foto's. dat kunnen dus ook een reeks foto van een telefoon zijn. heeft verder niks met kwaliteit te maken.
wél vind ik een verschil tussen proffesionele fotoshoot en fotoshoot groot. Er zijn d'r maar weinig echt proffesioneel(en er dus zijn of haar brood mee verdienen, en een opleiding gevolgd hebben) Sjoerd is zo de enige die ik kan bedenken.
dat neemt niet weg dat er verder veel goede hobby fotograven zijn die prachtige plaatjes kunnen schieten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:59

Ilussion een opleiding heeft eigenlijk niks met professioneel te maken :) gaat puur erom dat je inderdaad je brood ermee kan verdienen en het dus niet als "bijbaan" doet, dan ben je prof. Ik vind wel dat vaak het woord profesioneel regelmatig onterecht word gebruikt. Ik heb zelf nog nooit dat woord in mijn mond genomen, maar lees regelmatig dat woord in advertentie's zoals "professionele fotoshoot" en "professionele apparatuur" etc terwijl dat absoluut niet van toepassing is :+

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:11

he een topic die me echt super aan spreekt.
ken het probleem kijk ook altijd op thema fotoshoot ;) maar de foto`s zijn gewoon 9van de 10 keer geen fotoshoot.
bij een fotohoot moet het ook echt een fotoshoot zijn
niet een reeks foto`s die leuk in een bos zijn gemaakt.
maar waar de fotografe er echt veel aandacht aan heeft geschonken

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:14

Ik denk dat je het verschil moet stellen tussen fotoshoot & professionele fotoshoot..

*Ga er even op googlen ;) *

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:43

Citaat:
Voor mij is een shoot idd pas als er iemand met een spiegelreflex camera foto's komt maken.

Da's tegenwoordig hip om die te hebben, maar zijn maar weinig mensen die echt weten hoe ze die moeten bedienen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:45

Colway schreef:
Citaat:
Voor mij is een shoot idd pas als er iemand met een spiegelreflex camera foto's komt maken.

Da's tegenwoordig hip om die te hebben, maar zijn maar weinig mensen die echt weten hoe ze die moeten bedienen

ze staan dan meestal op een stand (ik ken hem niet, gebruik hem niet, is taboe in mijn ogen :+ ) automatisch :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:46

Ik heb er wel 1, maar er komt een hele hoop bij kijken, daarbij als je echt goede foto's wilt maken komen er ook nog lenzen bij :')

Maar goed, tegen de tijd dat ik 'professioneel' ben, ga ik met pensioen denk ik :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:48

Achjah, in mijn ogen koop je geen spiegelreflex om op automatisch te schieten :+ daar zijn ze niet voor gemaakt, vind het sowieso apart dat die stand erop zit :+ ik begon meteen op M(anual) en toen zoog mijn fotografie ook echt, maar dan leer je wel met je camera omgaan :+ nooit auto gebruikt :n

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:55

zodra ik in een titel; fotoshoot zie je staan denk ik aan iemand die komt met een goede camera en mooie foto's maakt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:55

Nee idd, als je alleen auto gebruikt kan je net zo goed een compact cameraatje gebruiken, maar goed :')

Ieder z'n ding ;-)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:59

lifaya schreef:
Achjah, in mijn ogen koop je geen spiegelreflex om op automatisch te schieten :+ daar zijn ze niet voor gemaakt, vind het sowieso apart dat die stand erop zit :+ ik begon meteen op M(anual) en toen zoog mijn fotografie ook echt, maar dan leer je wel met je camera omgaan :+ nooit auto gebruikt :n

Ik heb het wel eens gedaan.

Toen ik 10 was met de camera van mijn ouders om een foto te maken van de honden ofzo. :Y)
Op een gegeven moment werd ik serieuser en heb ik nooit meer op de auto stand foto's gemaakt. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:03

In mijn ogen is een fotoshoot gewoon een reeks foto's...

Of je het dan mooi en goed, of minder mooi en niet zo goed vind, dat is meer een mening dan een feit. Tevens vind ik het roepen van 'het is een shoot als iemand met een spiegelreflex camera komt' ook niet echt een argument, aangezien iemand met een spiegelreflex ook bizar slechte foto's kan maken, en met een beetje goede compact, fijn zonnetje en een beetje inzicht ook erg mooie foto's kan maken wat mij betreft. (:

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:12

Anoniem schreef:
In mijn ogen is een fotoshoot gewoon een reeks foto's...

Of je het dan mooi en goed, of minder mooi en niet zo goed vind, dat is meer een mening dan een feit. Tevens vind ik het roepen van 'het is een shoot als iemand met een spiegelreflex camera komt' ook niet echt een argument, aangezien iemand met een spiegelreflex ook bizar slechte foto's kan maken, en met een beetje goede compact, fijn zonnetje en een beetje inzicht ook erg mooie foto's kan maken wat mij betreft. (:

Laatste absoluut waar hoor!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:14

Colway schreef:
Ik heb er wel 1, maar er komt een hele hoop bij kijken, daarbij als je echt goede foto's wilt maken komen er ook nog lenzen bij :')

Maar goed, tegen de tijd dat ik 'professioneel' ben, ga ik met pensioen denk ik :+

Ja, zo denk ik er ook over ;) .
Ik speel al een jaartje of 35 met spiegelreflexen, maar ik zou het echt niet aandurven om mezelf aan te bevelen voor fotoshoots.
Hoe langer je bezig bent, hoe kritischer je wordt, hoe minder je van je eigen fotografiekwaliteiten gecharmeerd bent :D .
Veel van deze aanbieders van goedkope shoots diskwalifiseren zich al door over "fotograVeren" te schrijven :Y) .
Maar goed, ieder zijn meug. Als de 'klant' tevreden is........

Wij HOEVEN er niet naar te kijken.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:17

idje schreef:
Colway schreef:

Ja, zo denk ik er ook over ;) .
Ik speel al een jaartje of 35 met spiegelreflexen, maar ik zou het echt niet aandurven om mezelf aan te bevelen voor fotoshoots.
Hoe langer je bezig bent, hoe kritischer je wordt, hoe minder je van je eigen fotografiekwaliteiten gecharmeerd bent :D .
Veel van deze aanbieders van goedkope shoots diskwalifiseren zich al door over "fotograVeren" te schrijven :Y) .
Maar goed, ieder zijn meug. Als de 'klant' tevreden is........

Wij HOEVEN er niet naar te kijken.

fotograveren is wel heel erg ;)
Ik vind een website die eindigd op .moonfruit .yahoo of waar ze ook een site hebben gemaakt ook niet erg professioneel overkomen, daar zou ik dan ook niet snel een fotoshoot kiezen. Een site die gewoon een eigen .com of .nl heeft komt al veel professioneler over!