Perrokai schreef:Dat ben ik niet met je eens...Elmo sorry. Laat jij maar eens zien dat je met een potloodje met een puntje van ca. 1 mm dezelfde streep kunt zetten als met een oliepastel van ca. 1 cm ? en het ene is vettig en is qua kleuren zelfs nog op papier te mengen en het andere is 1 kleur en niet te mengen en niet vettig en geeft nooit zulke brede vegen als een krijt. Dit beinvloed wel degelijk de manier van tekenen en dus zal ook de "stijl" anders over komen.
Klopt, maar dat heeft meer te maken met het soort materiaal dan met jouw stijl. Bovendien zul je, of je nou een tekening met potlood of oliepastel maakt, toch details van de kunstenaar herkennen. Ongeacht het materiaal dus. Maar dat is mijn interpretatie, jij ziet dat blijkbaar anders 
Citaat:
Ik heb ook met een inktpen getekend vroeger, om daar mee een schaduw aan te duiden is er een heel andere techniek nodig, of vervaag je die ook met een gummetje en/of je vingers ?
De techniek is anders. Maar de druk die je uitoefent op je inktpen is toch hetzelfde als op je potlood (daar doel ik een beetje op met je 'handschrift', want die verandert niet). En de letter A, schrijf je toch met een inktpen ook als een A? Of schrijf je het dan ineens als een a?
Citaat:
Een stijl vergelijken met een handschrift, ga je gang, iemand die ook tekent en of schildert zal wel weten dat dat niet zo is en totaal niet te vergelijken is in een tekening omdat het niet om een lijntje in de vorm van een letter gaat.
Dit stukje sla ik maar even over.
Citaat:
Mijn letter a met een pen, potlood, kwast of krijtje blijft nog steeds een letter a alleen zie je echt wel het verschil als ik de letter een schaduw zou geven.
En hiermee sla je de spijker op z'n kop!
Citaat:
Ik krijg hier alleen maar het gevoel dat ik de echtheid hier nog steeds weer moet gaan bewijzen en zo komt dezelfde discussie wederom op gang. Fijn!
Hier ben ik helemaal niet op uit. Ik reageerde alleen even hier op:
Verschillende stijlen, tenminste de verschillende stijlen zoals iemand die ziet want ikzelf merkte al op dat ik daar niet van overtuigd ben, kunnen komen door de verschillende materialen. Potlood op papier is allemaal 1 stijl in mijn ogen.
Als ik met potlood op papier teken heb ik toch niet dezelfde stijl als jij? Of vind jij van wel?