[VER] Mijn boek, zijn verhaal.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 17:56

stukje erbij =)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Entree 5
Voorwaarts lopen is altijd noodzakelijk of de uitkomst nou goed of slecht is

Het is mijn laatste dag in dit kamp. Ik had ergens gehoopt dat dat mijn verlof zou betekenen, maar nee dat geluk heb ik niet. Ik zal nog een paar maanden moeten wachten voor ik me weer bij mijn vrouw en dochter kan aansluiten. Ik ga naar een kamp 'La Salvación' genaamd, of vertaald naar het Nederlands; verlossing. Ik heb navraag gedaan waar ze de naam vandaan hadden gehaald. Een Spaanse jonge sergeant had me het antwoord gegeven. Hij was er zelf vandaan gekomen. Drie maanden daar geweest had hij trots gemeld. Ik was blij geweest over zijn enthousiasme over het kamp. Hij had gelachen, terwijl hij erover gesproken had. Nu denk ik dat ik mijn mening; geen mens houdt van geweld, moet bijstellen, want 'La Salvación' is één van de gewelddadigste kampen in Spanje. Het ligt aan de kust van Barcelona een plaats waaruit je heel gemakkelijk iedere richting op kan. Een vliegbasis ligt er niet ver vandaan net als een van de grootste havens in Spanje, vroeger een haven voor goederen die naar Italië en omstreken gingen, nu een haven voor de millitaire. Het is natuurlijk niet de ligging die het kamp zo gewelddadig maakt, maar wel het gene wat ze daar houden. Krijgsgevangen. De grootste gevangenis voor krijgsgevangen is daar gebouwd, samen met het grootste executie terrein. Het zijn geen dingen waar ik op zit te wachten, maar dit is het beroep waarvoor ik heb gekozen en nu is er geen weg terug. Het is op je tanden bijten en je ogen sluiten. Meer kan je niet doen.

Amerika, kamp A.M.G.D, 12-05-2072, 03:51 am

Budhev keek over het terrein. Het was vroeg in de ochend en de meeste kinderen waren nog aan het ontbijt bezig. Het was nu twee jaar geleden dat het kamp was goedgekeurd door de regering en de veranderingen waren meteen in alle hevigheid toegetreden. Budhev had met een glimlach toegekeken hoe langzaam orde in de chaos ontstond. Een polikliniek was uit de grond opgerezen net zoals een zaal waar de kinderen aten. Hun gehele wapenvoorziening was vervangen door nieuwere wapens, krachtiger.
"Davis," Budhev liet zijn stem over het openveld bulderen. Hij wist dat de man, Davis, in de buurt moest zijn.
"Wat is er, kolonel?" een man met verscheidene tattoes over zijn lichaam en een kaalgeschoren hoofd verscheen naast Budhev.
"Ik wil iemand bij nieuwe groep toevoegen," Davis trok zijn zwarte gepiercete wenkbrauwen hoog op. Wanneer kinderen ongeveer de eerste drie jaar in het kamp overleefden gingen ze het trainingskamp in, dat had te maken met hun fysieke en hun mentale aanpassingen die ze moesten maken. Voor die tijd was het kamp vaak te zwaar. De nieuwe groep was een maand geleden vertrokken.
"Wie wou u toevoegen?" Budhev nam de tijd om te antwoorden. Hij keek naar de kinderen die langzaam uit de eetzaal stroomden. Uiteindelijk vond hij degene naar wie hij zocht. Een jongen met diep zwart haar. Zijn huid was bleek en afgetakeld door de zon. Zijn armen te dun voor zijn leeftijd. Het was de zonnebril die hij droeg wat hem deed opvallen.
"Hem," Budhev wees naar het kind wat moedeloos achter de rest aanliep. Kinderen ontweken hem als het kan. Ze waren bang voor hem. De bloedrode ogen brachten angst in hun harten. Hij was de duivel, allemaal vanwege een aangeboren oogafwijking. Budhev had het kind al vanaf zijn aankomst in de gaten gehouden en nu was zijn geduld op om uit te vinden wat het kind kon doen als het in de praktijk gebracht zou worden.
"Maar, kolonel, hij is nog te kort in het kamp," Dat was waar, drie jaar was de opgegeven regel door generaal Rosen, maar uitzonderingen waren altijd mogelijk.
"Ik wil dat hij direct in de nieuwe groep instroomt,"
"En de proeftijd?"
Budhev grijnsde. "Geen proeftijd, hij stroomt direct in."
Davis vouwde zijn armen over elkaar. Zwarte lijnen rekte op van de spieren die aangespannen werden. "Er zullen krijgsgevangen binnenkomen vanavond," zijn grijze ogen gingen naar de zwarte man naast hem. Budhev liet zijn tanden zien.
"Perfect."

Duisternis, zoals iedere nacht, eenzame duisternis. Zijn knieën waren tot zijn borst opgetrokken, klein als een balletje, weggestopt voor iedereen. Ze haatte hem, niemand wou iets met hem te maken hebben. Rode ogen gleden door de zaal, naar de stapelbedden die tot vierhoog tegen de wanden waren geplaatst. Het deed hem aan een kast denken waar de laden uitgerukt waren. Stille lichamen lagen er in opgekruld. Teveel in één bed, zoals altijd. Alleen zijn bed, die was leeg. Hij zou bijna willen smeken voor een overvol bed, waar ledematen ingewikkeld in elkaar gefriemeld waren. Maar dat zou nooit gebeuren, geen kind zou bij hem in de buurt willen komen. Hij was de duivel, zoals ze hem aanspraken. Nienke was de enige die hem ooit echt had toegelaten, maar Nienke was hier niet meer. Al twee jaar was hij alleen. Het licht van de dageraad scheen langzaam door de kleine raampjes in het gebouw. De zaal werd in een zachte oranje gloed gebracht en kinderkopjes hieven zich op. Milan had zijn ogen stevig dichtgeknepen met zijn handen zocht hij de lakens af. De plastic randen van het voorwerp werden uiteindelijk door de tastzintuigen van zijn vingertoppen gevonden. Hij zette de zonnebril op zijn hoofd en zijn wereld werd in een grijzige kleur gehuld.
Milan liet zich met de stroom van kinderen meevoeren. Zijn passen waren loom, er was geen energie meer om zijn benen op de correcte manier op te tillen. Zijn pas werd abrupt verstoord toen de kinderen voor hem tot een halt kwamen. Milan tilde zijn hoofd op om te zien wat het was. Zijn ogen vlogen gelijk open. Baba. Wat dat baba voor de ingang van de eetzaal. Het was maar een paar keer voorgekomen dat Milan Budhev op het terrein had gezien, en nog minder vaak dat Budhev in het bijzijn van de kinderen was. De man was altijd aan de andere kant van het hek. De plaats waar Nienke was. Maar één ding wist de jongen wel, als Baba hier was kon dat geen goed teken zijn. Kinderen verdwenen wanneer hij zich liet zien, soms met bosjes andere keren één voor één.
"Loop door," oudere kinderen, rekruten, zoals Milan nu wist, dreven de kleintjes voort. Milan wierp zijn blik naar de droge rode ondergrond. Zolang ze hem niet zagen was het goed. Hij telde de scheuren die onder zijn voeten gleden. Hij moest er gewoon niet aan denken dat er wat kon gebeuren, dan zou het ook niet gebeuren. Nog een scheur, weer een stap verder. De vierde, de vijfde. Hij was bijna bij de ingang. nog... Een hand omvatte zijn dunne bovenarm, Milan slikte zijn adem in. Het was tijd, ze zouden ook hem laten verdwijnen. Een korte kreet glipte tussen zijn lippen toen zijn hoofd geforceerd naar voren werd gebogen.
"Dat is hem," de zware stem van Baba dreunde in zijn oren. De greep om zijn arm werd krachtiger en met een ruk werd hij meegesleurd. Nooit verlieten zijn ogen de kale grond. Hij bleef de scheuren tellen die onder zijn voeten liepen. Paniek had zijn hoofd allang verlaten, de wil om tegen te stribbelen was verdwenen. Hij kon de deur van het palviljoenetje horen opengaan en dichtgaan. De barsten onder zijn voeten verdwenen, werden vervangen door glanzend geslepen steen.
"Je kunt gaan," weer zijn stem.
"Zoon, kijk me aan," de stem die nu naar hem gericht was. Milan weigerde. Hij wou niet opkijken. Hij wou zijn simpele dagelijkse routine aflopen en niets anders. Een hand werd omder zijn kaak gebracht, vingers boorden in zijn wangen. Met een onverslaanbare kracht werd zijn gezicht omhoog getrokken. De vloer verdween voor zijn ogen, maar Milan weigerde de man voor hem aan te kijken. Hij draaide zijn ogen zo ver weg tot kleine spiertjes pijnlijk verkrampten.
"Kijk me aan," het was geen vraag meer, het was een dreigend commando. Één die een rilling door het lijfje van de jongen liet gaan. Met een zwakke snif keek Milan eindelijk naar de man. De man met de pikzwarte huid en duistere ogen. Een glimlach ontstond over Budhevs gezicht,
"Kijk, zo moeilijk is dat toch niet, zoon?"
Milan schudde angstig zijn hoofd in de hand van de man.
"Goed zo," zijn kin werd losgelaten en een enorme hand aaide over zijn kruin.
"Kom nu mee, ik heb een verrassing voor je," De enorme hand van Budhev sloot zich om die van Milan, er blef niets van het kleine bleke vuistje over. Milan deed geen moeite om zijn vuist uit de klamme hand te trekken. Hij liep als een gewillige hond mee.
Een deur opende weer en Milan kon de gebroken grond weer zien. Ze liepen richting het hek. Waarom? waarom gingen ze daarheen. Een wacht deed het hek voor hen open. Milan drukte zich onbewust dichter tegen Baba aan. Nog nooit had hij een voet op dit terrein gezet, nog nooit.
Het zicht op het open terrein was gevuld met kinderen ouder dan hem. In tweetallen vochten ze tegen elkaar, sparren. Alleen zag dit er niet uit als normaal sparren, zoals in sportscholen ging. Het leek meer op bruut straatvechten. Tanden werden in agressie ontbloot. Bloed droop langs de mondhoeken, sneeën vormden zich langs de haarlijn. Met blote knokkels werd gevochten, geen handschoenen, geeneens tape. De huid was allang van de gewrichten weggerukt en rode vieze plekken bleven over. Milan bleef alleen stilstaan staren, emoties gierden door zijn lijf, maar ze waren niet te vertalen.
"Zoon, dit zijn je nieuwe kampgenoten. Welkom bij het echte werk."
Dus dit was wat er achter de hekken schuilde. Dit was waar Nienke was.

Jojoju

Re: [VER] Mijn boek, zijn verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:19

Heel heel mooi geschreven. De tijdsprong heb je erg goed opgevangen, iedere keer weer zit ik helemaal in je verhaal, kan ik Milan aanvoelen en leef ik mee. Echt een super verhaal...

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 12:46

Omdat je reactie me weer super blij maakt :D heb ik direct een nieuw stukje!
hm... ik voel me wel een sadist.. want ik vond dit stukje leuk om te schrijven --'

Nou ik hoop dat jullie weer even lekker kunnen meerillen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Entree 6
Slecht en goed zijn onbestaande begrippen, net zoals zwart en wit onbestaande kleuren zijn.

De derde dag in kamp La Salvación is zojuist verlopen. Ik heb me voor een avond afgezonderd van de drukte in het kamp. De zee die rustig tegen de rotsen aan kletst maakt me kalm. Ik heb vandaag mijn eerste Amerikaan ontmoet. Ik weet niet wat ik verwachtte, ergens had ik het kinderachtige idee gekregen van een slechterik met een valse glimlach en een haakneus. Dat was natuurlijk een idiote gedachte. Het was een simpele man geweest, bruin kort haar, groene ogen. Ik denk dat hij rond de vijfentwintig jaar was. Hij had koorts opgelopen van een geinfecteerde wond, dat was de reden dat ik bij hem kwam. Ik had een lang gesprek met de man gehad en even vergat ik dat dit een Amerikaan was. Dat dit één van die gruwelijke mannen was. Ik vergat het totaal. Dat geldde alleen niet voor mijn officieren. De medische zorg die ik de man moest geven bleek niets meer te zijn dan een spelletje, om te laten zien dat wij menselijker waren dan de Aemrikanen. Morgen zou diezelfde man samen met drie andere geëxecuteerd worden. Deze oorlog is meer verwarrend voor me dan al het andere in leven. Ik dacht dat ik altijd een man was die wist wat hij wilde, die achter zijn principes stond, maar nu weet ik niets meer. Ik weet niet meer wie de echte slechte mensen zijn. Amerikaanse soldaten? omdat ze strijden voor die verschrikkelijke Taylor Wilson, of Spaanse officieren die mannen doodden, omdat de mannen geen nut voor hen hebben. Ik probeer de Amerikanen te haten en tot drie dagen geleden deed ik dat ook, maar nu is mijn beeld voor de zoveelste keer doorgeslagen. Misschien moet ik stoppen om een keuze te maken. Misschien moet ik gewoon mijn plicht doen zonder er hij na te denken. Ik zou toch niets kunnen veranderen. Ik ben niets meer dan een simpele dokter.

Amerika, Kamp A.M.G.D., 12-05-2072, 14.00 pm

Milans ogen racete door de groep. Ze zaten met een stuk of tien in een groepje, twee rekruten stapten om hen heen, alsof ze opgedreven schapen waren. Milan zelf zocht alleen naar een blond hoofd met korte stekeltjes, maar geen één van de kinderen deed hier aan die beschrijving. Verslagen liet hij zijn hoofd weer hangen.
"Eeh," het was het harde scherpe geluid van één van de rekruten. Het teken dat ze moesten opstaan en in actie komen. De kudde liep braaf achter zijn herders aan, zonder klagen of tegenstribbelen. Milan had de kinderen om zich heen bekeken. Ze hadden meer wonden over hun lijf als dat de andere kinderen hadden, aan de andere kant van het hek, ze waren smerig en stonken naar zweet. Hij wist dat hij ook zo zou eindigen, de angst die hij zou moeten voelen was diep weggestopt. Hij was al een jaar geleden vergeten hoe hij een kind moest zijn. Twee jaar niet spelen, vechten om voedsel, om slaapplaatsen, niemand om mee te praten, het had hem levenloos gemaakt. Hij kon de emotie nog voelen, maar ze waren niet krachtig genoeg meer om zijn acties over te nemen.
Zijn omgeving veranderde met de stappen die hij nam en voor het eerst besefte hij dat er geen hek meer om hem heen was. Om hem heen verschenen gebouwen met gaten in de muren en ingestorte daken. Ruïnes van een stad die al lang geleden was verloren. Milan staarde naar de gebouwen, naar de straten waar onkruid tussen de scheuren ontsproot. Een flits van vuur schoot voor zijn ogen voorbij. Hij kende dit beeld, maar hij kon het zich nog amper herinneren. Hij kende de kapot geschoten gebouwen, maar toen was alles zoveel duisterder geweest, zoveel vuur. Milan schudde zijn hoofd.
De rest van de groep was tot een halt gekomen. Het was een open plein. Aan hun rechterkant stonden twee pantserbusjes, soldaten stonden er stoïcijns omheen. Hun ogen staarden de openruimte in. Geen enkele blik werd naar de kinderen geworpen. Geweren werden voor het lichaam gedragen, alsof ze elk moment in gebruik konden worden genomen. Milans blik ging naar de enige van die soldaten die hij kende; Baba. De Afro-amerikaanse man was in gesprek met een van de soldaten. Ze schudde elkaars handen en daarna wees Baba's grote zwarte poot naar hen, de kinderen. De man waarmee hij in gesprek was geweest gaf een toestemmende knik. Het sein was amper zichtbaar dat gegeven werd, maar de soldaten kwamen direct in actie. Het eerste pantserbusje werd opengooid, ruig werden mannen eruit getrokken. De mannen keken angstig, schreeuwden naar de soldaten, vochten tegen hun boeien. Hun acties waren totaal zinloos. Vijf van hen werden tegen een afgetakelde muur gedrukt. Ze stopten met dreigen en bleven met gebogen hoofden staan.
Baba liep de richting in van de kinderen. Milan volgde hem iedere pas.
"Kom, kom mijn kinderen," begon de man, zijn stem was walgelijk zoet en als honing trok het hen aan. Zelfs Milan werd naar hem toegetrokken, totdat hij zich vooraan had gedrongen.
"Ik heb een verrassing voor jullie. Vandaag worden jullie mannen," geen kind hoorde de tweede zin. Een verrassing dat was hetgene wat in hun oren bleef hangen. Een verrassing betekende een cadeau. Milan voelde de ogen van de kolonel naar hem gericht staan. Schorvoetend keek hij terug.
"Kleine duivel, kom hier," De uitgestrekte hand stond uitnodigend naar de jongen gericht. Bijna verlegen deed Milan een stap dichterbij.
"Ja Baba," zijn stem was schor en zwak, veel te weinig gebruik. Budhev greep iets van achter zich en hield het voor Milan zijn ogen. Zwart metaal blonk in het licht. Milan liet zijn ogen over de lange, ronde cillinders lopen. Over het afstekende handvat en de trekker. Een geweer.
"Pak maar," Budhev zijn zachte zoete stem drong aan. Het geweer werd zowat in Milan zijn gezicht geduwd. Trillende kleine handjes pakten heel voorzichtig het voorwerp vast. Budhevs handen verlieten het geweer en deden voorzichtig de bindingen om Milans nek.
"Dat staat je prachtig," de man glimlachte, een eerlijke, trotse glimlach. En Milan kon het niet helpen dan een klein beetje eigen trots te voelen.
"Maak me trots," met een laatste aai over zijn bol kwam Budhev omhoog en stapte naar een tweede kind toe. Milan zijn kleine vingertjes bleven over de vormen van het geweer glijden. Iedere inkeping, iedere ronding streek langs zijn vingertoppen. Het ding hield hem in de ban, hij hoorde nieteens Baba zijn orders meer.
"Duivel!" geschrokken draaide Milan zich naar de man om. Budhev keek niet boos naar hem, hij lachte nog steeds hartelijk.
"Kom hier," In drafpasjes volgde Milan het commando. Hij keek nu recht naar de muur, de muur waarvoor vijf afgetakelde mannen stonden. Naast hem stonden vier andere kinderen, sommige met tranen op hun wangen, andere hadden hun ogen dicht. Budhev zakte door zijn hurken tot hij op ooghoogte met Milan was. Zijn lippen bracht hij dicht bij de jongen zijn oor en zijn hand hield hij onder het geweer.
"Leg je vingers hier," hij bracht het kleine handje van de jongen naar de trekker. "Houd de loop horizontaal," rustig duwde de man het geweer zo totdat het precies recht vooruit gericht stond. "En druk het hendeltje in zodra ik vuur zeg," lichte druk kwam op Milans wijsvinger te staan, hij kon de trekker iets voor hem voelen wijken. Milan richtte zijn blik naar voren, naar de plaats waar de loop naar richtte. Zijn hoofd kende nog maar twee worden. "Vuur en druk." Hij wist geen gevolgen of uitkomsten. Het enige wat hij wist was; druk wanneer Baba vuur zegt. Altijd luisteren naar Baba, hij had altijd gelijk. Zijn volledige omgeving verdween. Hij kon de kinderen niet meer naast hem zien staan, hij kon Budhev zijn gestalte niet meer zien oprijzen. Alleen de witte gebroken muur bestond nog en de man die daarvoor knielde. De man die hem met grote witte ogen aankeek.
Waarom kwamen er tranen uit zijn ogen?
"Vuur!" Instinctief duwde zijn wijsvinger de trekker naar achter. Schokken schoten pijnlijk door zijn lichaam. Hij kneep zijn ogen strak dicht tegen de druk en deed er alles voor om in balans te blijven. De oorverdovende schoten maakten hem blind voor zijn omgeving. Uiteindelijk ontspande Milan zijn vinger, de schokken stopten. Voorzichtig opende hij zijn ogen. Rood, hypnotiserend rood. De witte muur, beschilderd in rood. De man voor hem, inelkaar gezakt, rood.
Zijn lichaam trilde, zijn adem stopte. Wijde ogen keken hem aan, de ogen waar net tranen uitliepen, ze waren nu dood. Hij had hem gedood. Het geweer glipte weg uit zijn vingers, hing zwaar aan zijn schouders. Milan bleef als een bevroren beeld staan. Rood, het was de enige kleur nog die bestond. Zijn lichaam was ijskoud, ook zijn bloed leek over de grond weg te stromen. De hand die op zijn schouder werd gelegd deed hem onherroepelijk trillen. Laatste woorden fluisterden in zijn oor.
"Ik ben trots op je,"

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:31

Oe oe, als ik tijd heb ga ik meteen lezen! :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:33

WOUW, ik heb net het gehele verhaal gelezen tot nu toe en in een woord GEWELDIG. Wat heb jij een mooie schrijfstijl en het is een heel boeiend verhaal. Moet eerlijk zeggen dat ik het woord "wou" niet zo mooi vind klinken, "wilde" klinkt beter (mijn inziens). Heb het net even gegoogled en beide woorden zijn goed, dus persoonlijke keuze :)

Ik kan niet wachten op het vervolg!!!!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:51

oh heb ik echt wou gebruitk :S dat ga ik direct verbeteren want officieel mag je wou niet gebruiken in schrijftaal het is spreektaal xD pff wacht slecht van mezelf xD

En danku voor de reacties :D maakt me altijd weer blij

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:49

jodieee je bent echt GOED. Ik weet zeker, dat als je nog veel verder schrijft je het zeker kan laten drukken! Het zal verkopen als een tiet! Zelfs op mijn werk kijk ik of je een nieuw stukje hebt... en lees het ook alla minute zodra je nieuwe stuk erop staat.

Ik zou het wel heel erg fijn vinden voor Milan als hij toch weer een vriendje krijgt.. en wat is die Bushev een grote *piep* *piep* *piep* !!!!!

ik ben Fan... heb je geen fanclub? Zo niet dan richt ik er wel een op, inclusief Jodieee-clubsong en VIP membercard!!! :D

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:29

Waah Wiebke :D ik heb echt even naar je reactie lopen staren, van uh grapje? hahah super leuk :D
Daarom reageerde ik niet direct, want ik wou meteen een stukje bijplaatsen :P en hier is ie!

Entree 6
Laat nooit zwakte zien, geef nooit op

Drie jaar geleden begon mijn avontuur. Mijn ontdekking naar de wereld, naar het vinden van helden. Mijn tocht is ten einde. Ik heb gezien wat ik moest zien. Ik heb gedaan wat ik moest doen, niet wilde. Want wat ik wilde bleek een vreemde fantasie te zijn van een zeer naief persoon. Ik kwam hier om de werkelijkheid te leren kennen, maar ik ben alleen maar verwarder geraakt. Als ik terug kom in Nederland kan ik niet praten over helden. Ik heb geen idee wie dat zijn. Of wat helden zijn, want kun je een soldaat echt een held noemen als hij die titel heeft verkregen door een ander te vermoorden? Misschien moet ik mijn broeders en zusters die bij mij werken in de kliniek helden noemen, maar ook zij laten onschuldigen sterven. Misschien zelfs nog wel op een gruwelijker manier. Zij hebben niet het smoesje dat ze zichzelf en hun land probeerden te verdedigen.
Ik spreek mezelf op ieder punt weer tegen. Ik denk dat dit een goed moment is om een punt achter mijn filosofische gedachten te zetten. Ik ben er klaar mee. Het enige nog waarna ik verlang is thuis. Naar mijn vrouw en dochter, om die weer in mijn armen te kunnnen houden. Dus heb ik vandaag een verzoek op mijn verlof ingediend. Waarschijnlijk duurt het nog maanden voor het echt zover is. Zolang het maar zover komt vind ik het prima.

Amerika; Kamp A.M.G.D., 13-05-2072, 05:24 am
De ogen bleven hem achtervolgen. De witte randen die om de irissen zichtbaar waren. De angst, de pijn. Milan rolde zich verder op. Hij had geen dekens, die waren door een ander kind in beslag genomen. Hij kon niet beoordelingen of de rillingen door zijn lijf werden veroorzaakt door de kou die eroverheen liep of door iets heel anders. Tranen bleven over zijn wangen stromen, wanneer was de laatste keer geweest dat hij gehuild had? Hij probeerde dat te herinneren en alleen dat. Hij kon het niet, hij wist geeneens meer wanneer hij voor het laatst gehuild had. Zijn vuist balde; waarom kon hij zich het niet herinneren! De ogen schoten weer in zijn hoofd voorbij. Rood. Het was ooit iemands lievelingskleur geweest. Milan zijn gezicht ontspande hij probeerde de persoon te zien wiens lievelingskleur het was geweest. Hij kon haar stem horen fluisteren in zijn gedachten.

Weet je waarom rood mijn lievelingskleur is, Milan? omdat jouw ogen ook zo prachtig rood zijn.

Milan zijn ogen schoten open. "Mama." Zijn vingers gleden onder zijn ogen, rood. Duivelsogen. Nagels boorden dieper in zijn huid, probeerden het open te breken. Zijn ogen knepen dicht, de druk vergrote hij, maar de huid wou niet breken. Snikken begonnen uit zijn keel op te stijgen. Tranen stroomden tussen de wimpers door. Hij liet zijn nagels over zijn wangen glijden. Het enige wat het uithaalde was dat het vuil en de dode huid van zijn gezicht werd geschraapt. Hij kon de strepen voelen branden, branden was goed. Pijn was goed, het nam de rest mee.
Een bel schalde over het terrein, alweer ochtend. Stommelende geluiden klonken op in de barack. Milan nam zijn tijd om overeind te komen. Zijn voeten sleepten over de grond, terwijl hij zich een baan naar de uitgang waande. De frisse lucht was een welkome verandering in vergelijking met de muffe slaapplaats.
Milan zijn ogen vielen op Baba, de man stond bij een groep oudere rekruten en deelde orders uit.
"Eze, Faraji naar de zaal," twee blonde jongens vertrokken direct. "Chimalsi, Iyabo, Runako, op wacht."
De vreemde namen tolden door Milans hoofd. Hij besefte zich nu pas dat dit de eerste keer was dat hij Baba namen hoorde zeggen.
Budhevs ogen flikkerde een kort moment zijn richting in. Een grijns speelde om zijn lippen. Snel draaide Milan zijn hoofd weg en voegde zich bij de andere. Er was hier geen eetzaal zoals aan de andere kant van het hek. Je at met je billen op de stoffige, droge grond. Het waren twee oudere die het voedsel uideelden. Milan herkende ereen van een tijd lang geleden. De inkeping in zijn wang was hetgene dat hem verraadde. Een bak met dikke smakeloze pap werd hardhandig voor Milan neergezet. Met een vies gezicht keek hij erna, voor het eerst in twee jaar had hij geen honger. Kon hij het voedsel amper aankijken. Ogen brandden in zijn rug. Vanachter zijn zonnebril staarden hij terug naar het kind. Hij kon amper onderscheiden of het een jongetje of meisje moest zijn. Het haar was kort en muisbruin, dat van een jongen, maar de gezichtscontouren waren ronder en zachter. De groene ogen keken vanaf hem naar het niet aangeraakte eten. Ze bleven daar hangen, glinsterend van de honger. Milan hoefde maar één duwtje tegen de kom aan te geven in de richting van het kind of het werd in alle hevigheid verorberd. Budhev keek weer zijn richting op, zijn voorhoofd was gerimpel door de frons die hij droeg. Milan probeerde de man te negeren, hij was bang voor hem, doodsbang.
Het waren twee mannen die hen tot actie riepen. Geweren lagen over hun schouders heen, het teken van macht. Hun schelle veel te luide stemmen deden de harten van de kinderen sneller kloppen. Ze werden geleid, zoals altijd, als een kudde beesten. Dwaalde je te ver af, of ging je de verkeerde kant op dan was het uiteinde van het geweer wat je terugleidde. Het harde metaal buikte dan tegen je lichaam, blauwe plekken achterlatend, soms zelfs erger. Iedereen liep zo dicht mogelijk tegen elkaar gekropen. Lichamen drukten zich tegen andere. Het was moeilijk om goed op je benen te blijven staan met zoveel tegen gewicht dat je van alle kanten aanviel. Milan liet zich meesleuren, hoe minder hij tegenstribbelde hoe minder kans dat hij viel.
"Eeh!" weer het schelle geluid van de rekruten. Ze kwamen tot een halt, ruimte verscheen tussen de lijfjes en Milan moest een stap verzette om niet om te vallen. De grond om hen heen was kaal, vanuit zijn ogen kon hij de barrakken nog zien die iets verderop stonden. Langzaam draaide hij zijn hoofd van zijn omgeving weg en keek naar waar iedereen keek, Baba. De man stond voor hen, superieur met zijn rode baret scheef op zijn hoofd. Zijn diep zwarte ogen schenen over de kinderen.
"Vandaag, mijn mannen." ja ze waren geen kinderen meer, die onschuld was hen ontnomen. "Leren jullie wat het betekend om strijders te zijn."
Milan zijn ogen knepen achter de glazen samen. Strijders, soldaatje zoals je speelt op het plein, alleen was het nu geen spel.
"Jullie gaan leren vechten."

Budo ging hier niet zoals in een sportschool, waar veilige valmatten waren. Nee, het was onbuigzaam steen waar je lichaam tegen aan zou klappen. Er waren geen boxhandschoenen om de harde botten van de knokkels te verzachten en er waren al helemaal geen beschermende kleding. Je vocht als een hond. Je gebruikte ieder wapen wat je had, tanden, nagels, vuisten, knieën. Er was één regel; wie vlucht, is er geweest.
Het was onduidelijk wie je tegenstander was, een enorme chaos van vliegende ledematen was het om je heen. Pas wanneer je daadwerkelijk met iemand oog in oog stond was je tegenstander bekend.
Milan staarde naar de bruine jongen voor hem. Zijn blik gleed het afschrikwekkende roze litteken dat over zijn oog en wang liep. De jongen kwam hem bekend voor, ookal wist hij niet waarvan. Er waren niet veel jongeren met zo'n duistere huidskleur hier. De laatste keer dat hij ereen zag was bijna twee jaar geleden, toen hij voor het eerst zag wat een geweer kon aanrichten. De bruine jongen stond machtig gestrekt voor Milan en Milan wist direct dat hij geen enkele kans maakte. Deze knul was bijna het dubbele van zijn lengte, misschien zelfs wel het dubbele van zijn leeftijd. Een stok sloeg achter hen op de grond. Zo jaagde ze hen, maakte ze hen agressief. Iedereen die leek weg te duiken kreeg de stok in zijn rug. Alsof je een paard met een zweep opjaagde, en ja die was er ook, gedragen in Budhev zijn handen nog netjes opgerold, maar voor hoelang?
"Eeh! Vechten!" de stok sloeg opnieuw op de grond een laatste waarschuwing. Angst scheen in de ogen van de bruine jongen. Een strijdkreet klonk tussen hen op. Milan had verlamd gestaan toen de jongen met geheven vuist op hem afkwam. Pas de laatste seconde leek dit echt te zijn, leek zijn lichaam weer te willen reageren. Het dook in een, zijn handen legde hij over zijn hoofd. Milan kneep zijn ogen strak dicht. Laat het voorbij zijn, laat het voorbij zijn. Hij kon de vuist tegen zijn onderarm voelen rammen. Botten kneusden pijnlijk mee. Milan maakte zich alleen maar kleiner dat was het enige wat hij deed. Hij wist niet wat hij anders moest doen, hij was geen vechter. Een tweede vuist klapte tegen zijn schedel. Pijn overwelmde hem, zijn wereld tolde om hem heen. Hij kon het zand in zijn mond voelen vermengen met speeksel. Zijn huid werd over de grond van zijn vlees geschraapt.
"Vechten!" het woord overstemde de schreeuwen van kinderen om hem heen. Striemende pijn schoot door zijn rug. Milan strekte zijn rug in pijn, een kreet ontsnapte zijn keel en tranen prikten achter zijn bril.
"Vechten," voor de stok zou raken rolde hij zich om, met angst in zijn ogen keek hij naar de rekruut die daar met geheven stok stond. Hij probeerde overeind te krabbelen, vanuit zijn ooghoek kon hij de bruine jongen zien komen aanstormen. Hij wist niets beters te bedenken dan zich op zijn rug te rollen en zijn been uit te strekken met alle kracht die hij naar boven kon halen. Hij kon zijn voet hard tegen iets weeks aan voelen komen. De jongen boven hem hapte naar adem. Milans ogen schoten naar hem toe. Verdwaasd bleef hij liggen met zijn been nog steeds in de lucht, terwijl hij naar het ineengekropen donkere kind keek. Hij had geraakt, hij had dit aangericht.
Een stok sloeg naast hem neer.
"Vechten!" De angst bracht zijn lichaam uit de trance. Stommelend krabbelde hij overeind. Een pijnscheut ging door zijn rug heen. Hij kon daar nu niet aan denken.
Weer het geluid van de stok. Zijn gedachten verdwenen. Hij probeerden alleen te grijpen naar de blinde woede. Ogen knepen dicht. Zijn vingers balden tot vuisten. Het was degene voor hem of hijzelf.
Hij raakte het kind vol op zijn kaak. De kleine botjes in zijn handen leken te breken bij de impact. De ingekropen jongen struikelde een paar stappen voor hij zich wist op te richten om de tweede aanval op te vangen. De pijn die door Milans knokkels stroomde hield hem tegen voor een echte slag. De zwakke uithaal was niet genoeg om een tegenslag te verhinderen. Even was alles zwart. Hij kon glas horen breken toen zijn lichaam tegen de grond klapte. Het boorde in zijn huid. Prikkende warme vloeistof droop over zijn wangen, maar Milan kon maar aan één ding denken. Ogen dichthouden. Een voet maakte connectie met zijn maag. Lucht werd in volle kracht uit zijn longen geperst. Zijn ogen vlogen wijd open van de kracht. Met zijn zonnebril aan kleine scherfjes op de grond was er niets meer wat hem beschermde tegen het volle licht van de zon. Withete pijn schoot over zijn netvlies. Tranen probeerde het vuur te stoppen. Maar het brandden ging door, doornsteken leken zijn ogen aan te vallen. ZIjn schreeuw schraapte langs zijn keelwanden. Hij duwde zijn handen tegen zijn oogleden aan, wrijvend probeerde hij de pijn te verminderen.
"Eeh!" de stokslag kon hem dit keer niet aansporen om iets te doen. Hij probeerde overeind te komen. Wankelend van pijn en het gemis van een zintuig.
"Open je ogen," nee, dat was Baba. Angst vulde zijn lichaam. Hij kon zijn ogen niet openen. De pijn was te erg.
"Open je ogen!" scherpe pijn sneed door zijn schouder. Op handen en knieën zakte hij in. Tranen slopen over zijn wangen.
"K..K.." zijn woorden kwamen niet uit zijn mond. Iemands adem blies in zijn oren. Zware stemgeluiden klonken op in het duister. "Open je ogen, ik beloof je dat je anders meer pijn zult hebben."
De woorden bleven door de holtes suizen. Alle spieren spanden zich in het lijfje van Milan. Heel langzaam met alle kracht die hij kon opmaken gleden de oogleden open. De reflexen eisten om ze dicht te trekken, dat kon niet, Baba wou het niet hebben. De wazige omtrekken van de bruine knul verschenen voor hem. Meer bestond er niet. Konden zijn ogen niet door het traanvocht zien, alleen zijn trommelvliezen konden nog perfect horen. Hij kon de jongen horen schreeuwen, "Shetani, Shetani!"
Milan snapte de woorden niet, had geen idee wat ze betekenden. Door tranen heen zag hij Budhev op de jongen aflopen. Een hand streek over de jongen zijn haren, dat kon Milan nog zien. Budhev boog laag door zijn knieën en begon woorden tegen de bruingekleurde jongen te spreken. "Inderdaad Shetani. Maakt het nu af voor God."
De bruine jongen kwam in beweging, Milan kneep zijn ogen dicht. De eerste klap ramde in zijn slaap. Het stof onder zijn vingers voelde bijna uitnodigend aan. De trappen bleven komen. Warme vloeistof gleed uit zijn neus, een ijzeren smaak verspreidde zich in zijn mond. Met iedere klap schokte zijn lichaam, sneed een pijnscheut in zijn zenuwen. Het was over, klaar, hij had verloren.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:45

Wat een spannend stuk weer, ben heel benieuwd naar het vervolg, ik sluit mij aan bij de fanclub :))

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 21:54

Jeeeh fanclub van twee :D en dat rijmt :D hahah ik ben al bezig met vervolg stuk hoop morgen te kunnen plaatsen :P

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:53

Kom maar op met het volgende stuk :))

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:59

"Budo ging hier niet zoals in een sportschool, waar veilige valmatten waren." Is Budo een vechtsport waar ik nog nooit van heb gehoord? Misschien moet het Judo zijn?

Het is een mooi stuk, erg spannend geschreven. Ergens hoop ik dat Milan zijn 'duivel-zijn' kan gebruiken, wellicht om de andere kinderen zo bang te maken dat ze niet tegen hem willen vechten, misschien wil Budhev Milan wel als 'persoonlijk hulpje' gebruiken om zijn niet al te vervelende klusjes op te knappen en op die manier respect af te dwingen. Budhev zou dan immers de duivel zelfs kunnen temmen, zo krijgt hij meer gezag en macht.
En het kind met het muisgrijze haar... wie is het? Ik hoop ZO dat er verbetering voor Milan komt.. zijn pijn is echt voelbaar!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:28

Budo is een algemene naam voor verdedigingssporten :) vandaar,

En leuk om je gedachte gang over het verhaal te horen :P kan ik altijd inspiratie uithalen :P Over twee stukjes zla er denk ik een leuk stukje komen :P hahah als dat op papier wil komen staan althans xD

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:07

Oh sorry.. haha ik ken Budo echt niet :D Weer wat geleerd. Zou het een EER vinden als mijn gedachtegang in je verhaal terugkwam.. vind het zelf altijd erg leuk om mee te denken al stelt niet iedereen dat op prijs. Kun je trouwens áltijd schrijven? Of heb je je 'momenten' ? hoezo nieuwschierig....

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:24

Hahah aan dit verhaal kan ik tot nu toe heel goed doorschrijven :) Ik heb wel momenten of soms inspiratie excplosies xD zo komt het dat ik al stukken voor dit verhaal heb geschreven die pas helemaal op het eind komen, of zelfs pas in het tweede deel :P

Ik heb zelf altijd heel veel aan exspiratie xD zou je het kunnen noemen :P want andere mensen voor ideeen hebben, het brengt mij altijd op goede ideeen en ps. iets van je idee was al de bedoeling :P maar dat kom je nog wel tegen :)

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:46

Weer een stukje erbij :D, oorlogsfilms geven me echt inspi xD whahah

Entree 8
Vergeet nooit dat je altijd wakker moet worden uit een droom, je kunt niet eeuwig slapen

Ik droomde vanacht van vrijheid, of iets in die richting. Ik weet dat ik een hoop heldere kleuren zag, vooral blauw en groen, een hoop blauw en groen. Een luchtballon knalgeel was er ook, ergens op een gegeven moment. Ik wist nieteens wat hij daar deed. Misschien was het een teken. In een luchtballon ben je vrij, zwevend naar de plek waar de wind je toe blaast. Ik ben er bijna zeker van dat ik wel heb moeten glimlachen in mijn slaap, terwijl ik dat droomde. Het kon niet anders. Vrij zijn, dat is toch iedereens wens en dan ook echt vrij zijn zonder enige verplichting. Maar zoals bij iedere droom moest er een einde aankomen. Ik viel. De kleuren waren verdwenen. Het enige wat ik kon zien was een blauw klimrek boven me, vreemd hè? misschien had het iets met mijn jeugd te maken, toen was ik eens van een klimrek gevallen en bleek mijn arm op drie plaatsen gebroken te zijn. Maar waar normaal een val nog geen tien seconde duurt leek het nu wel minuten lang te zijn dat ik viel. Ik probeerde grip te krijgen op mijn onderbewust zijn, mijn ogen te sluiten en te genieten van de vrije val. Alleen is er altijd de klap nog. De klap die je met koudbloed en wijde ogen overeind doet vliegen. Ik heb volgens mij vijf minuten in diezelfde houding gezeten starend in het niets. Ik boog mijn vingers af en toe als bewijs dat het een droom was en geen echte val. Toch wou mijn hoofd het niet geloven. Het vertelde me nog steeds dat ik was gevallen, dat ik mijn vrijheid kwijt was geraakt. UIteindelijk liet ik me achterover zakken, pompte mijn hart weer langzamer en zakte mijn ademhaling terug in mijn maag.
Het gevoel ging nooit weg, het gevoel dat ik wat verloren had. Het bleef me achternajagen terwijl ik werkte, toen ik s'avonds klaar was en ging eten en toen ik uiteindelijk mijn rustige plekje op de kade weer terugzocht. Uiteindelijk raakte ik zo vermoeid dat mijn gedachten stopten. Ik liep terug naar de basis. Door het hoge hek wat ons beschermde. Ik staarde er na en bedacht me één ding: "We lijken wel gevangenen achter al dat staal"

Amerika; Kamp A.M.G.D., 14-05-2072, 06:00 am

Pijn was het eerste wat door Milans gedachten ging. Zijn hoofd bonkte, scherpe pijnscheuten sneden door de voorste kwabben. Zijn neus voelde verlamd, het enige wat hij nog kon voelen was een enorme druk erop. Zijn kaak was stijf en bij iedere beweging leek het ding te breken. Zijn rug en schouder waren nog het ergste getroffen. De huid voelde gezwollen aan onder zijn vingers, het brandde en sneed tegelijk. Spieren rond de wonden weigerde te bewegen. Milan probeerde zijn droge brandende ogen te sluiten, zelfs dat kostte te veel energie.
"Ik wil weg, ik wil naar huis," de woorden gleden eerder over zijn lippen dan dat zijn hoofd ze kon interpeteren. Het was onwaarschijnlijk. Hij had nooit een kind hier over thuis horen praten, over zijn ouders of vrienden. Het was alsof niemand een ander thuis kende dan dit en alleen Baba iedereens vader was, maar dat was niet zo Milan had ouders. Zijn ouders waren alleen dood. Kon hij nog ergens heen? De man met het grijsblonde haar, de man die hem een zonnebril gaf, misschien kon hij daarheen? Nee, die man had hem hierheen gebracht. Hij was even slecht. Misschien sprak daarom niemand over thuis, omdat er niets anders was buiten deze ijzeren hekken. Voorzichtig probeerde Milan op zijn rug te rollen. Hij klemde zijn kiezen op elkaar om de pijn te verbijten. Zijn ogen vielen op de deur. Zonnestralen kropen tussen de kieren door. Het werd ochtend er zou weer een dag voorbij gaan. Zijn blik ging naar de zonnebril die naast zijn bed lag. Baba was het ding in eigen persoon naar hem komen brengen. Zoals altijd was Baba's grote hand door Milans zwarte haar gegaan. "Mijn zoon." Er waren maar twee benamingen die Baba voor hem had, Duivel en zoon. Twee woorden die Milan vanuit het diepste van zijn hart verachtte.
Het licht onder de kieren werd feller. Milan zette de zonnebril op. Was hij nog in staat om nog een dag te overleven? Of beter gezegd wou hij nog een dag overleven. De bel schalde weer over het terrein. Ze stonden als zombies op. Allemaal liepen ze met verkrampten spieren de barak uit. Kreunende geluiden begeleidden hun passen. Voedsel wat voor hen werd neergezet werd zonder proeven naar binnen gegooid. Ze schrokten om hun hongerige magen te vullen. Uiteindelijk kregen ze alleen nog maar meer honger. Milan keek naar de sleur. Hoe de kinderen gedachteloos rondliepen. Het was het slimste wat je kon doen, niet denken, maar doen. Milan was nooit de doener geweest. Hij speelde het liefst zittend; bouwdozen makend, tekeningen. Hij haalde zijn vingers door zijn al lege kom. Hij kon niet zijn wat de kinderen hier waren, hij wilde dat niet zijn. Hij wilde weg. En hij zou weggaan, vannacht in de duisternis. Het was zijn enige optie.

Planken kraakten protesteerde onder het gewicht. Het was net als in tekenfilmseries waarbij ieder geluid als een donderslag klinkt. Ogen schoten keer op keer naar de slapende vormen, vol angst en spanning. Ze mochten niet zien, dan was hij er geweest. Kraak, piep. De deur was binnen hand bereik. Vingers strekten naar de hendel. Koud metaal activeerde de tastzintuigen. Het openen van de deur leek met een explosie gepaard te zijn. Het piepende geluid van de scharnieren bleef door de ruimte echoën, niets leek het lawaai te dempen. Ogen schoten weer achter zich, maar nog steeds gingen de onbewuste lichamen in de bedden zachtjes op en neer in een diepe slaap. Een zucht van verlichting klonk over het zachte ruizen van de buitenlucht. Voetstappen vormden in het stof. De harde ondergrond van het terrein maakte alleen een zacht knisperend geluid onder het zicht van de maanloze nacht. Het was pikdonker, het enige licht wat zichtbaar was waren kleine lampjes die aan de palvoljoens zaten. Te weinig om de zwarte schim over het terrein te zien bewegen. De wachten stonden nietsziend bij de poorten. Hun ogen staarden recht vooruit en hun geweren lagen in rust over hun schouders. Hun oren waren gespits naar geluid, maar het knisperen van de grond was te zacht voor hun menselijke oren. Milan stopte pas met lopen toen de wachten verdwenen waren achter de gebouwen. ZIjn ogen vielen op het hek voor hem, er was geen enkele mogelijkheid om erover heen te gaan, er doorheen was net zo min een optie, dus bleef er een ding over; eronder door. Met lange halen schoof hij het zand weg. Het bovenste losse zand week zonder enige krachtinspanning. Het was de laag daaronder die problemen gaf. De harde versteende grond gaf in geen mogelijkheid mee voor de zachte handen. Pijn trok door zijn armen heen van de krachtinspanning, zijn nog beurse rug protesteerde bij iedere aanspanning. Hij beet op zijn lippen en zette zijn vingers in de harde ondergrond. Het zand schraapte onder zijn nagels. acht krassen verschenen over de bodem. Milan onderdrukte de neiding om zijn handen te wapperen. Hij moest doorblijven gaan. Steentjes trokken de nagels van de huid af. De vingers kneusden van de tegendruk maar niets was zo erg als wat hij al doorstaan had. Hij moest weg, dat was het enige wat hij nog wist. Weg van deze plek. Weg van de pijn en van de angst. Zijn hoofd was zo druk met het graven dat hij nooit het knisperende geluid van steentjes achter zich hoorde. Dat hij geeneens de ademhaling die steeds dichterbij kwam merkte. Één tel was te laat. Zijn mond werd overlapt door een hand en zijn keel omvat door een benige arm. In paniek probeerde de jongen te schreeuwen, te schoppen en te slaan. HIj was machteloos tegenover de kracht achter hem. ZIjn nek werd een kwartslag omgedraaid. Milan kon zijn luchtpijp voelen afsluiten. Lucht! hij had lucht nodig. Achter de hand probeerde hij naar adem te happen, zinloos. Zware teugen oxide liet hij snuivend door zijn neus naar binnen glijden, de helft ging verloren in de vernauwde luchtpijp. ZIJn wereld werd duizelig om hem heen. Het enige wat hij nog merkte waren zijn longen die schreeuwden om zuurstof. Ze brandden in verlangen. Milan probeerde in een laatste poging de arm om zijn nek weg te trekken. Er was geen energie meer om zijn spieren aan te spannen. Zijn handen vielen slap langs zijn lichaam, zijn ogen staarden nog met een laatste wazige blik naar het hek voor hem. Zo dichtbij. ZIjn wereld werd in zwart gedompeld.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:19

Wauw! Wat een verhaal... Ik ben geschokt en gefascineert tegelijk. Wat kun jij schrijven! Ik walg van het verhaal, maar kan niet stoppen met lezen... :+

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 16:26

Dankje :D nou gelukkig is je reactie goed xD mag hopen dat mensen dit geen vrolijk verhaaltje vinden :P
En leuk dat je ook meeleest :D

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:37

ik ben het met vele commentaren eens... Ga jij het uit laten geven?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 16:39

Het zou leuk zijn als dat lukte, maar ik zit helemaal niet in dat wereldje =/ Dus zal dan eerst eens wat dingen moeten na gaan kijken :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:40

Het leest weer heerlijk weg, wat spannend zeg. Ik denk dat het een goed iemand is die hem weg haalt, althans dat hoop ik :D

Ik zou alleen even goed letten op wanneer je wel / niet een komma plaatst en de spellingscontrole er over heen halen. Bv paviljoens ipv palvoljoens en soms staan er ook wat kromme zinnen in :o Wil het best aangegeven wat/waar als je dat wilt, wil ook niet te brutaal overkomen ;)

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:51

Ik hou van feedback :) dus daar heb ik geen probleem mee.. doie spellingscontrole heb ik niet op deze pc :( en dan is mijn grammatica inderdaad niet top... *-) zet hetbinnenkort eens op de an dere pc dan heb ik wel spellingscontrole hoop ik.. alleen type ik daar nit lekker op :P

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 19:45

Een tijdje terug had ik nog schetsjes gemaakt voor dit verhaal :) dacht laat jullie er even één zien, ben nu met een bezig dat Milan schiet.. maar mensen zijn nog verrekte moeilijk voor me om echt te tekenen xD wordt veel te snel manga.. en een geweer teken ik echt nooit meer xD

Afbeelding

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:37

Weer een nieuw stukje... binnen kort komt er weer een tijdsprong van ong. twee jaar ( of iets korter ) We zijn bijna door het begin stuk heen :D
Uhm.. wat ik nog wou vragen, hmm ik begin door mijn stukjes te raken wat ik voor Martins dagboek kan schrijven :S ze worden ook met de keer slechter xD waaaah help xD.
Hebben jullie trouwens een idee wat de rol van Martin is in dit verhaal (A) haha ben wel nieuwsgierig :p
Laat vooral jullie gedachtes van het verhaal weer horen! geeft me altijd een hele hoop inspiratie :D ookal doen al jullie berichtjes dat wel!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Entree 9
Bewaar iedere vriend die je hebt gemaakt dicht in je hart, eens zul je ze weerzien.

Vandaag is een blijdedag. Vandaag zijn oude vrienden teruggekomen. Ik heb vast wel een keer verteld dat ik vriendschap had gesloten met een paar soldaten. Na drie jaar in een kamp te hebben gezeten gebeurd dat als vanzelfsprekend. Lorenzo was de naam van een van die vrienden. Hij was je typische Spaanse kerel, die vrouwen al snel met "Hot" benoemen, of althans dat gilde mijn dochter altijd uit. Hij had zwarte krulletjes, een getinde huid, brede kaaklijn en donkerbruine puppy ogen, dus ja echt je typische Spanjaard. Hij kwam gelijk mijn kamertje in de kazerne in gelopen, zodra hij aangekomen was. Eerst had ik beledigd willen reageren, toen ik de jongeman nog niet had gezien en alleen iemand brutaal mijn deur had horen opengooien. Tot ik mijn welbekende oude bijnaam hoorde: "Hé Doc," ik besefte meteen wie het moest zijn.
Ik ben dolblij met de verandering. Misschien moet ik nu wel mijn rustige avondjes aan de kade inruilen voor potjes poker in de zaal, maar dat heb ik er wel voor over.
Dit was niet de enigste verrassing die ik kreeg. Kennen jullie Mario nog? Het weesje wat ik in het kamp onder mijn hoede had genomen. Ik had verwacht dat ik hem nooit meer zou zien toen ik naar 'La Salvación' vertrok. Lorenzo heeft hem meegenomen. Ik weet niet hoe hij het geflikt heeft. Ik ben hem eeuwig dankbaar dat hij het heeft gedaan. Het is heerlijk om het kleine vrolijke weesje weer aan mijn zijde te hebben. Het verlicht de werkdruk om me heen. Ik heb besloten om binnenkort een thuis voor de knul te gaan zoeken. Met zijn medische kennis die hij heeft opgedaan bij mij, moet ik toch wel in staat zijn om iemand te vinden die hem wilt hebben. Tot nu toe geniet ik nog even van zijn vrolijke aanwezigheid. Ergens zou ik hem wel naar mijn eigen thuis willen meenemen. Ik denk dat me vrouw me zou vermoorden als ik het deed en mijn dochter in een eeuwige tirade zou vallen, maar de verleiding blijft erg groot. En misschien als ik echt geen thuis voor Mario hier kan vinden, kan ik hem alsnog meekrijgen. Ik weet zeker dat mijn gezin zijn diepbruine puppy ogen niet kan weerstaan.

Amerika, Kamp A.M.G.D., 15-05-2072, 02:05 am

"Ssst."
"Haal hem hier weg."
"Nee!"

Stemmen.

"We zullen gestrafd worden!"

Wie waren dat?

"Hij is mijn vriend!"

Vriend? wat was een vriend."

"Waar heb je het over? Geef hier. Ik dood hem zelf."

Nee!

"Zet één stap dichterbij en ik steek een mes door je strot."

Milan zijn ogen vlogen wagewijd open. De wereld om hem heen tolde. Vormen draaiden voor zijn ogen. Wazige zwarte vlekken verpestten zijn beeld. De stemmen verdwenen, maar hij wist nog wat ze hadden gezegd. Ze wouden hem dood hebben. Hij moest hier weg, vluchten. Gehaast kroop hij voor de wazige vormen voor hem weg. Zijn rug botste tegen een muur. In de val.
"Rustig maar, Milan," de stem was zo rustig en harmonieus. Milan kon de stem maar aan één persoon linken. "Mama?"
Zijn wazige blik gleed over het figuur van de persoon voor hem. Tranen welden op in zijn ogen.
"Mama."
"Sst, stil maar," Dunne armen wikkelde zich om zijn lichaam. Milan bleef snikken. Hij kon niet begrijpen dat ze hier was. Mama hoorde dood te zijn. Was hij in de hemel?
"Ssst Milan, ik ben er."
"Laat hem zijn bek dichthouden," Een scherpe jongensstem verbrak het moment. Milan leek direct uit zijn droom te ontwaken. Het was niet zijn moeder die haar armen om hem heen had geslagen. Hij was niet thuis, of in de hemel. Hij was niet veilig.
Zijn angstige ogen staarden naar het meisje dat hem vast hield. Ze kon niet veel ouder dan hem zijn. Met benige armen en wild kort blond haar. Hij staarde recht in haar bezorgde grijs/blauwe ogen. Zijn blik schoot naar een andere plek in de kamer waar een stevige jongen stond met gemillimeterd zwart haar, niet zo zwart als dat zijn eigen haar was meer grijzig. Zijn bruine ogen keken fel terug, tanden in een sneer ontbloot.
"We doen je niets, Milan," het meisje stak haar hand naar hem uit. Verschrikt kroop Milan nog iets verder weg.
"Spreek voor jezelf."
Milans rode ogen schoten weer naar de jongen die naast het bed stond. Naar de zieke, bloeddorstige blik die de jongen hem gaf. Hij was zoals de oudere kinderen, zoals de rekruten, alleen leek hij nog te jong.
"G..Ga.Ga weg," wist Milan uit te sputteren, maar de jongen bleef staan.
"Milan rustig,"
Milans ogen vlogen weer terug naar het meisje. Hoe wist zij zijn naam? Zijn naam was in jaren al niet hardop gezegd. Een derde persoonn kwam in Milans beeld te voorschijn. Één met een duistere huid. Milan hapte naar adem. Het was de jongen met het afgrijselijke roze litteken over zijn oog. De jongen waartegen hij verloren had.
"Hij is Shetani," bromde de jongen. Zijn eeltige vinger wees naar de kleine Milan.
"Hij is mijn vriend," siste het blonde meisje terug. Ze bewoog haar lichaam iets voor Milan, hem afschermend tegen de twee grotere krachten. De donkere jongen deed een stap naar achter. "Hij is Shetani. Hij moet weg," zijn stem straalde een kracht uit die niet bij een kind hoorde.
"Hij gaat niet weg, Haruni," waarom bleef dit meisje hem beschermen? de kinderen hier waren medogenloos, ze zouden niet stoppen voor haar toch? Tegen alles in wat Milan wist over dit kamp kropen de twee jongens één van de bedden in. Ze keken niet meer naar hem om. Ze luisterden naar dit meisje. Milan kon alleen maar geschokt toekijken. Geen straf, geen pijn?
Het blonde meisje draaide zich naar hem toe. Een glimlach glansde om haar lippen.
"Ik ben blij dat je hier bent, Milan. Ik was bang," ze nam een korte pauze en staarde in haar schoot. "Ik was bang dat je dood was."
Milan kon alleen maar verward staan staren naar het vreemde meisje. Wie was zei, hoe kende ze hem? En het belangrijkste waarom gaf ze om zijn lot? Niemand gaf hier om elkaar.
"Kom, ga slapen," Ze pakte zijn hand vast en begeleidde hem langzaam tot hij in het bed lag.
Ze bleven elkaar al liggend aankijken. Zijn hand opgesloten in dat van het meisje. Haar warmte was geruststellend en even voelde hij zich als een normaal geliefd kind.
"Ik hou mijn beloftes, Milan. Pinkiezweer." Ze glimlachte naar hem voor haar ogen zich sloten voor de nacht. Milan bleef haar alleen aankijken. Een heel klein verlegen glimlachje verscheen over zijn lippen.
"Nienke."

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:58

oeh kippenvel.... mooi stuk! Nienke is terug! Jeej! misschien zal het nu beter gaan met Milan, een beetje beschermd door nienke . Je kunt je verhaal naar verschillende uitgevers sturen, om te kijken of ze willen produceren voor je. Zou vreemd zijn als er niet eentje zou bijten hoor!