[SCH] Weer eens iets van mij; een zelfportret dit keer! =)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

R0X

Re: [SCH] Weer eens iets van mij; een zelfportret dit keer! =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:17

Mooi hoor :) Niet teveel weggelaten qua details, maar wel lekker vereenvoudigd met de kleurtinten/lagen!
Toppie! Zoiets wil ik ook nog wel eens maken... :)

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:43

wat is dan de defenitie van een schilderij Knoesje en Evelijn_???

Van Daale:
schil·de·rij het, de; o en v -en geschilderde voorstelling op een paneel of doek
Wikipedia:
Een schilderij is een met verf gecreëerde afbeelding gemaakt door een kunstschilder, uit een bepaalde periode van de schilderkunst.
Als ondergrond wordt meestal doek of paneel gebruikt. Schilderijen op andere dragers, zoals papier, komen ook voor.

En wat is er dan zo kunstig aan abstract werk?!

ik maak het op deze manier omdat een fotobewerking op canvas MINDER leeft en betekend als iets wat zelf is gemaakt...
ook de opmerking: (Evelijn_:)'ik kan dit geen kunst noemen'; heb ik dat dan wel gedaan???
en dat je het dan ook vergelijkt met expo-kwaliteit gaat mij dan wel erg ver
bijzonder kinderachtig allemaal
dat je het niets vind prima! hoeft ook niet... maar argumenten erbij halen die nergens op slaan... :n

dat het op paint by number lijkt ben ik zelf ook al achtergekomen
gelukkig is er nog het verschil dat dat al voorgedrukt staat en dit niet...

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:52

Laatst bijgewerkt door MlieZ88 op 14-01-10 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:00

hmm zoiets heben mijn ouders ook nog wel in de gang hangen heb ik gemaakt toen ik 3 was zou dat ook zoveel waard zijn?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:14

MlieZ88 schreef:
...

Ik denk dat een abstract werk in deze stijl heel erg gaaf kan zijn!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:05

MlieZ88 schreef:
wat is dan de defenitie van een schilderij Knoesje en Evelijn_???

Van Daale:
schil·de·rij het, de; o en v -en geschilderde voorstelling op een paneel of doek
Wikipedia:
Een schilderij is een met verf gecreëerde afbeelding gemaakt door een kunstschilder, uit een bepaalde periode van de schilderkunst.
Als ondergrond wordt meestal doek of paneel gebruikt. Schilderijen op andere dragers, zoals papier, komen ook voor.

ik maak het op deze manier omdat een fotobewerking op canvas MINDER leeft en betekend als iets wat zelf is gemaakt...
ook de opmerking: (Evelijn_:)'ik kan dit geen kunst noemen'; heb ik dat dan wel gedaan???
en dat je het dan ook vergelijkt met expo-kwaliteit gaat mij dan wel erg ver
bijzonder kinderachtig allemaal
dat je het niets vind prima! hoeft ook niet... maar argumenten erbij halen die nergens op slaan... :n

dat het op paint by number lijkt ben ik zelf ook al achtergekomen
gelukkig is er nog het verschil dat dat al voorgedrukt staat en dit niet...

Je moet niet direct in de verdediging gaan als mensen proberen uit te leggen waarom je werk hen niet aanspreekt. Misschien steek je er nog wat van op! ;)

In de eerste instantie wil ik je zeggen dat jij helemaal zelf moet weten wat je maakt. Zolang jij plezier hebt in het maken en doen is het goed. Daar zal niemand je iets over zeggen. Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat dit werk niet verder gaat dan het eenvoudigweg overnemen van een, overigens door een ander, of door een computerprogramma bewerkte foto. Je kunt zoveel meer voldoening vinden in het maken van een werk wat uit jezelf komt. Waar je keuzes hebt gemaakt. Persoonlijke keuzes en beslissingen, die maken het interessant. Ik gebruik maar weer je voorbeeld van de koeien. Hier heb jij heel duidelijk keuzes gemaakt. Je hebt een uitsnede, compositie gecrëeerd die vanuit jouzelf komt. Ook de kleuren, de contrasten, zijn je eigen beslissingen. Dat die niet overeenkomen met de werkelijkheid, of de foto maken het alleen maar interessanter! Dat noem ik kunst. Met een grote K. Dat schilderij van Jackson Pollock, wat je later plaatst, is ook zoiets. Het beeld kan je aanspreken of niet. Dat is persoonlijk. Maar de beste man heeft duidelijk een bedoeling gehad met dit werk. Hij heeft nagedacht over kleur, compositie, vorm. Bij jouw zelfportret heb je niks zelf ingebracht. Dat maakt het voor mij oninteressant. Geen kunst. Wat ik maak, die pastelportretten noem ik ook geen kunst. Ik heb geen keuzes hoeven maken, alleen letterlijk alles, vorm en kleur kunnen natekenen. Goed, je kunt ervan houden, maar voor mij heeft het geen meerwaarde, dan alleen een nagetekend portret.

Dan de definitie van schilderij. Wat jij hebt gevonden op Wikipedia is natuurlijk helemaal waar. Maar ik zou er aan toe willen voegen dat een schilderij pas een schilderij wordt, zodra je de eigenschappen van de verf en de schilderstreek erin terugziet. Jij hebt geen gebruik gemaakt van dit fenomeen.
Je ziet geen kwaststreken en je hebt platte vlakken geschilderd die er net zo goed opgeplakt hadden kunnen zijn.

Hier laat ik het bij. Je moet dit niet vervelend opvatten, maar ik probeer je iets uit te leggen. Succes.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:23

Ik heb heel duidelijk mijn eigen mening in mijn reactie verwerkt, je kunt dus niets zeggen van argumenten die nergens op slaan. Ook vind ik het niet kinderachtig, dit is simpelweg mijn mening, dit kun jij kinderachtig vinden maar dat vind ik dan weer niet.
Wat ik merk is dat je het niet prettig lijkt te vinden dat ik mijn mening zo uit, maar wat als meer mensen het zo zouden doen? Ik denk dat je eens moet nadenken over hoe je kritiek opvat en moet bedenken welke je meeneemt in je volgende werken, welke je als waardevol opvat en welke niet. Want wat ik nu zie is iemand die het liefst alleen complimenten krijgt en de rest allemaal als een aanval ziet(zo zie ik het!).

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:26

ik vind het mooi en helemaal dat wat je hebt vast gelegd, succes met schilderen verder !

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:28

WAUW!!!!!
Wat een talent heb jij!
Prachtig geworden!!!! +:)+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:39

Knoesje schreef:
Wat ik maak, die pastelportretten noem ik ook geen kunst. Ik heb geen keuzes hoeven maken, alleen letterlijk alles, vorm en kleur kunnen natekenen. Goed, je kunt ervan houden, maar voor mij heeft het geen meerwaarde, dan alleen een nagetekend portret.

klein stukje wat ik niet begrijp uit je verhaal....als jouw werk geen kunst is waarom noem je jezelf dan wel kunstenaar op je site?
vind het echt prachtig en kunstig wat je maakt, (vooral je tekeningen) en voor mij ben je dan ook een kunstenaar maar je spreekt jezelf tegen.

Citaat:
Maar ik zou er aan toe willen voegen dat een schilderij pas een schilderij wordt, zodra je de eigenschappen van de verf en de schilderstreek erin terugziet. Jij hebt geen gebruik gemaakt van dit fenomeen.
Je ziet geen kwaststreken en je hebt platte vlakken geschilderd die er net zo goed opgeplakt hadden kunnen zijn.

een doek/paneel waar verf op aangebracht wordt, op wat voor manier of in welke vorm(en) dan ook (dikke lagen, dunne lagen, grote egale vlakken, groffe of fijne streken) is een schilderij. of je het kunstig gemaakt vindt is wat anders.
dan moet ik gelijk denken aan piet mondriaan met zijn kubisme, volgens mij zitten daar schilderijen tussen waar echt geen kwaststreek op terug te vinden is.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:50

Ik vind jouw ogen erg mooi gedaan!

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:31

RightOn schreef:
Knoesje schreef:
Wat ik maak, die pastelportretten noem ik ook geen kunst. Ik heb geen keuzes hoeven maken, alleen letterlijk alles, vorm en kleur kunnen natekenen. Goed, je kunt ervan houden, maar voor mij heeft het geen meerwaarde, dan alleen een nagetekend portret.

klein stukje wat ik niet begrijp uit je verhaal....als jouw werk geen kunst is waarom noem je jezelf dan wel kunstenaar op je site?
vind het echt prachtig en kunstig wat je maakt, (vooral je tekeningen) en voor mij ben je dan ook een kunstenaar maar je spreekt jezelf tegen.

Citaat:
Maar ik zou er aan toe willen voegen dat een schilderij pas een schilderij wordt, zodra je de eigenschappen van de verf en de schilderstreek erin terugziet. Jij hebt geen gebruik gemaakt van dit fenomeen.

een doek/paneel waar verf op aangebracht wordt, op wat voor manier of in welke vorm(en) dan ook (dikke lagen, dunne lagen, grote egale vlakken, groffe of fijne streken) is een schilderij. of je het kunstig gemaakt vindt is wat anders.
dan moet ik gelijk denken aan piet mondriaan met zijn kubisme, volgens mij zitten daar schilderijen tussen waar echt geen kwaststreek op terug te vinden is.

Als je de Kunstacademie hebt gedaan, zoals ik, is je beroep Beeldend Kunstenaar. Dat wil nog niet zeggen, dat alles wat je maakt dan ook automatisch kunst ís.
Ik heb het hier boven over mijn portretten. Die vind ik weinig tot niet kunstzinnig. Mijn beeldende werk daarentegen, wel.
Ik ga net iets verder dan het plaatje en kom tot een op zichzelf staand beeld. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen, dat ik daarin slaag. :D
Echte kunst maken die bevredigt voor zowel mij als de kijker is een lastig proces. Ik zit daar nog middenin.

Wat betreft de werken van Mondriaan heb je helemaal gelijk.
In mijn ogen zijn dat ook geen schilderijen, zijn vroege werk daarentegen weer wel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:26

Knoesje schreef:
Als je de Kunstacademie hebt gedaan, zoals ik, is je beroep Beeldend Kunstenaar. Dat wil nog niet zeggen, dat alles wat je maakt dan ook automatisch kunst ís.

het ging me er vooral om dat je schreef dat het werk van de ts geen schilderij is terwijl het verf op een doek is.

je bescheidenheid siert je.
ik vind je tekeningen wel kunst, iets zo realistisch neerzetten is ook een kunst. :j
wat vinden je klanten die je gehad hebt van je werk, en die je vast nog steeds krijgt, geen kunst? denk het niet........kunst betekent uiteindelijk voor ieder weer wat anders.

Citaat:
Wat betreft de werken van Mondriaan heb je helemaal gelijk.
In mijn ogen zijn dat ook geen schilderijen, zijn vroege werk daarentegen weer wel.

ja zijn vroege werk is totaal anders, maar ook voor zijn modernere werk heeft hij verf gebruikt, hoe wil je het dan noemen?

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:43

ik kan sowieso niet tegen kritiek, maar vond vond het geschrevene (en vooral van Evelijn_) niet over mijn schilderij gaan, maar over mijn zoals jullie nomen persoonlijke keuzes en dus een aanval!
(omdat ik dus nooit heb gezegd dat ik het werk kunst vind, ik een kunstenaar ben etc)
het feit dat ik hiervoor, deze stijl, heb gekozen is geen kritiek op mijn schilderij, maar dus op mij!
het voorbeeld plaatje dat ik heb gebruikt is anders dan het schilderij, heb wel degelijk keuzes gemaakt en ... zelfs paint-by-numbre is voor sommige mensen moeilijk haha
dat ik niet alles in vlakken heb gedaan is een keuze, het aantal kleuren was een keuze, de dikte van verf was een keuze (want dat is uiteraard niet te zien op de foto, maar het is in dikkere lagen waardoor je dus juist WEL de kwaststreken ziet en ziet dat het niet maar een Xenosschilderijtje is).

en als dan OOK nog eens een bijv [edit] veel lof krijgt alléén omdat het een 'eige' stijl heeft... dan denk ik: ja iedereen heeft een eigen stijl, zo ook mijn neefje van 7...

maar goed... lastig altijd zo op bokt :o !

en natuurlijk vind ik mijn olieverf-werken ook veel 'kunstiger' maar vind dit een leuk (strak) plaatje voor het moderne strakke huis van mijn ouders... :)
Laatst bijgewerkt door Lontje op 15-01-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:49

TS ik vind het een super mooi schilderij!
Wel leuk al die mensen die het 'geen schilderij' vinden. Maar het gaat toch ook niet naar een expositie? Je hoeft er toch ook een centen aan te verdienen? Ik vind het leuk bedacht en leuk dat je het zo gemaakt hebt, ik vind hem ook erg goed gelukt. Vooral je broer lijkt net echt! :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:59

Nee, ik bedoelde het niet als persoonlijke aanval. Ik zou deze kritiek ook hebben geleverd als een andere bokker dit schilderij heb gemaakt. Ik moet toegeven dat ik misschien te snel geoordeeld heb, je hebt keuzes gemaakt, dat klopt. Het enige wat ik jammer vind ik dat deze vlakverdeling niet uit jezelf komt, maar dat je dat klakkeloos van een bewerkingsprogramma hebt gehaald. Dát is zo ontzettend zonde.
Oké, mijn opmerking over de Expo had ik misschien voor me moeten houden, al vind ik dat nog steeds.
En als je niet tegen kritiek kan, dan moet je je werk niet op UK neerzetten. UK is geen gallerie, geen plek om je werk gewoon even te laten zien. UK is om tips te ontvangen en hier iets mee te doen, om beter te worden. Ik heb al eerdere topics van je meegemaakt en ook daarin leek je liever geen commentaar te willen op je werkwijze, omdat je eindproduct het belangrijkste is en het je dus niet uitmaakt hoe je daartoe gekomen bent. Jammer, want als je werkt aan je werkwijzen en tips accepteert wordt je werk nog sprekender en krijg je je eigen toets. Die heb je nu niet.
Maar ik voorzie dat wij het niet eens gaan worden, ik ben het nooit eens geweest met jouw mening over de verhouding werkwijze en resultaat. Maar dat geeft verder niet natuurlijk, we hebben allemaal een eigen mening. :)

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:02

ik denk dat je eerst maar zelf eens zo'n schilderij moet gaan namaken want het is volgens mij nog best moeilijk ook! Ik vind het in ieder geval erg mooi en keer wat anders! :D

Selmah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:37

Kan niet wachten om jou werk in mn toekomstige paleisje te hebben hangen.
Ben trots op je en ben fan van jou! :o Vind je schilderijen, kunst, of hoe je t ook wilt noemen erg mooi. Ik val een beetje in herhaling, want heb dit al vaker tegen je gezegd.. *\o/*
Ga lkkr zo door meis en ben benieuwd naar je volgende projecten! Hou ons, in ieder geval mij op de hoogte! 8-)
Dikke x

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:43

MlieZ88 schreef:
ik kan sowieso niet tegen kritiek, maar vond vond het geschrevene (en vooral van Evelijn_) niet over mijn schilderij gaan, maar over mijn zoals jullie nomen persoonlijke keuzes en dus een aanval!

Joh, trek het je niet zo persoonlijk aan :) . Ik zie in geen van de geschreven berichten een aanval? Mensen geven gewoon tips en zeggen dat ze je andere schilderijen mooier vonden?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:55

Kritiek kun je wel verwachten als je wat op bokt plaatst...
als je er helemaal niet tegen kan misschien dan geen werk meer posten.

Ik plaats ook wel eens werk waarvan ik zelf vind dat ie goed gelukt is en dan krijg je ook wel eens opmerkingen dat ze die minder vinden of wat dan ook, ach joh leg het naast je neer en lees er van mij part overheen als je het niet aan wil horen.
wat de een mooi vind kan de ander spuuglelijk vinden, dat blijf je toch houden en zolang de opdrachtgever of ontvanger de plaat mooi vind heb je je doel toch bereikt?

Ik vind hem juist wel wat hebben , misschien wat "simpel" maar zou erg blij zijn als ik zoiets zou krijgen van mijn kinderen!!

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:55

dank je TinkerTom

en jij ook Sellebel (L)