Dat is duidelijk, hij gaat breedbeeld worden
. En lang leve digitaal want dan kan ik hem eventueel nog bewerken naar een compositie als 3 voor Paroeska zelf zodat haar paarden er mooi uitspringen
.
sammyvriend, wat leuk om te horen dat je ermee aan de slag bent gegaan, en dat het je er echt iets aan hebt
.
Per stap is heel verschillend hoe lang ik erover doe. Het volwassen paard was niet zo ingewikkeld, het veulen heb ik wat langer over gedaan, verhoudingen van veulens vind ik wat moeilijker en vooral in zo'n actieve houding is het even zoeken. Stap 1 doe ik 2 tot 15 minuten over ongeveer. Stap 2 langer en daarbij verplaats ik nog vaak dingen om de houding wat te verbeteren of als de verhoudingen toch niet zo mooi kloppen en Stap 3 ligt eraan hoe ver ik bij stap 2 ben gegaan. Heb ik 2 heel grof neer gezet doe ik er bij 3 langer over, en anders is het gewoon de lijnen een beetje opschonen.
Maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het zal gaan. Een makkelijke houding doe ik een aantal minuten over van stap 1 tot 3, een hele ingewikkelde houding kan soms wel zo'n 3 uur duren voor ik een goede lijntekening heb.
Het inkleuren ligt weer aan hele andere dingen hoe snel ik erover doe, als ik een goede dag heb kan ik een heel paard binnen 3-4 uur helemaal af hebben, soms lukt het gewoon niet en doe ik er veel langer over. Maar een tekening als deze, met complete achtergrond die ik zelf moet verzinnen, aangepaste belichting etc. Dan gok ik dat de hele tekening een uur of 30 zal duren, oplopend tot 50 als ik echt voor superrealistisch ga. Maar de exacte tijd die ik hiervoor kwijt ben ik moeilijk te zeggen omdat ik tussendoor ook een hoop tijd kwijt ben aan de stappenafbeeldingen hier. Zodra ik er even mee stop ben ik er weer uit en dan duurt het totaal langer. Als ik gewoon aan 1 stuk door had gewerkt dan had ik al veel verder geweest
.
[ Wil ik op versturen drukken zie ik dat Jorieke alweer iets geplaatst heeft, eigenlijk precies hetzelfde als ik heb getypt alleen dan veel beter verwoord, zoals gewoonlijk
. Laat wel weer zien dat de meeste het eigenlijk hetzelfde ervaren
. ]
Als je op papier tekent en je wilt je schets overzetten dan kun je dat op verschillende manier doen; carbonpapier kopen, dat leg je tussen je schets en je goede papier en je trekt je schets over, door het carbonpapier drukt het door. Hetzelfde idee krijg je als je de achterkant van je schets helemaal inkleurt met grafiet of krijt oid. Legt je schets dan op je goede papier en trek het over. Of leg je goede papier over je schetspapier en houd het tegen het raam (of een lichtbak als je die hebt) en trek het dan over.
Zo heb je alle goede lijnen op je tekenpapier zonder verkeerde lijnen en gegum van je schets.
Als het uitwerken dan niet goed is gelukt heb je altijd nog je schets en kun je het makkelijk opnieuw kleuren zonder opnieuw te hoeven schetsen
.