[DIGI][WIP] Merrie met veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Re: [DIGI][WIP] Merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:43

ik vind ook 2 het gaafste!! geeft toch een erg mooi plaatje zo breedbeeld

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:39

Ik vind 3 het mooiste omdat de paarden er echt uitspringen, 2 vind ik ook wel mooi zo in het breedbeeld.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:43

dat breedbeeld vond ik er direct als mooiste uitspringen. Als je niet op groot formaat zou werken (maar jou kennende is dit weer reuzeformaat) zou ik de paarden beeldvullend doen.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:18

Wat prachtig dat je dit zo kan!
Ik heb verder TOTAAL geen ervaring met digitaal tekenen (heb het geprobeerd, maar dat was 1 keer --> Nooit meer!) dus vind dit extra knap.
Het geeft wel tekenkriebels, deze tutorial!

Ik zal als ik jou was ook voor breedbeeld gaan.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:30

2 is wel het mooist vind ik :j
Ik denk dat het hoofd in de eerste plaats wat te lang is,
maar dat is geloof ik nog niet alles :+

Vind die achtergrond echt al heel gaaf worden :j
(en de paarden zelf ook natuurlijk :=)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:57

Hoe lang ben je eigenlijk bezig met elke stap? En dan met name stap 1?

Ik ben ook begonnen met tekenen op deze manier. Eerst lukte de eerste stap totaaaaal niet; de verhoudingen waren DAAR al ver te zoeken.
Toen heb ik dezelfde foto nog eens gedaan (stap 1) en dat was al veel beter. Toen ik stap 2 had uitgevoerd was ik verbaasd van mezelf, zo goed is me een geheel paard nog nooit gelukt qua verhouding!!!

Ik ga hem nu ook inkleuren, maar ik heb het wel op zwak schets papier gedaan.
Ik had gelezen dat je de schets, wanneer hij goed is, overzet op beter papier. Hoe doe je dat, trek je hem over? Of herhaal je gewoon de stappen?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:19

Prettige methode, en ook heel herkenbaar. Je toont hiermee een heel gangbare methode waarvan je heel veel kunt leren (en blijft leren) en ook de valkuilen van het 1 op 1 willen overnemen laat zien. Ga zo verder zou ik zeggen, het ziet er super (en herkenbaar) uit. Belangrijk is misschien ook even te vermelden dat bij het schetsen op deze manier het ook van belang is naast lichtval rekening te houden met verdere plaatsing van de paarden wat betreft balans en zwaartepunten.

Je breedbeeld spreekt me het meest aan. Wat mij betreft mag er zeker ruimte zijn, maar dan niet overal dus én links én rechts én boven en onder, maar bijv zoals bij je breedbeeld vooral links en rechts (en dan ook letten op verdere compositie, niet te centraal, enz) dat springt nl op een positieve manier in het oog.

Ik denk dat dit voor velen erg leerzaam zal zijn en een kijkje in de keuken van de chef (bij wijze van spreken) wat ook laat zien dat het echt gelijk staat aan tekenen en schilderen in traditionele media, incl grove voorschetsen en gebruik van hulpvormen. :)

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en of je het veulen 'behoudt' in het werk.
Ik denk dat de eerste schetsen, de opzet dus, de ene keer meer werk is dan de andere, afhankelijk van allerlei factoren en er geen vaste tijd voor gezet kan worden. Al doende leert men en word je er vaardiger in. Als ik een 'goeie' dag heb zet ik zelf bijvoorbeeld zo'n schets heel snel op, maar dan nog: het schetsen is niet voor niks het meest belangrijk, daarom vind ik dat daar ook geen tijdslimiet op gezet kan en mag worden. Qua tijd neemt het zoveel tijd in beslag als je op dat moment nodig hebt, om wat voor reden dan ook (slechte dag, nog onvoldoende ervaring in het algemeen of voor die bepaalde pose, onderwerp, enz, noem maar op). Je leert door deze wijze van schetsen heel goed kijken en heel goed intuïtief gebruik maken van de verhoudingen; voor een paard zijn de verhoudingen van het ene individu naar het andere voornamelijk subtiel anders (ruglengte, halslengte, benen, enz). Door gebruik te maken van cirkels en andere hulpvormen en lijnen leer je veel en het is zeker een methode die ik ook propageer. :D

Ik wacht op updates. ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:28

Dat is duidelijk, hij gaat breedbeeld worden := . En lang leve digitaal want dan kan ik hem eventueel nog bewerken naar een compositie als 3 voor Paroeska zelf zodat haar paarden er mooi uitspringen :D .

sammyvriend, wat leuk om te horen dat je ermee aan de slag bent gegaan, en dat het je er echt iets aan hebt :) .
Per stap is heel verschillend hoe lang ik erover doe. Het volwassen paard was niet zo ingewikkeld, het veulen heb ik wat langer over gedaan, verhoudingen van veulens vind ik wat moeilijker en vooral in zo'n actieve houding is het even zoeken. Stap 1 doe ik 2 tot 15 minuten over ongeveer. Stap 2 langer en daarbij verplaats ik nog vaak dingen om de houding wat te verbeteren of als de verhoudingen toch niet zo mooi kloppen en Stap 3 ligt eraan hoe ver ik bij stap 2 ben gegaan. Heb ik 2 heel grof neer gezet doe ik er bij 3 langer over, en anders is het gewoon de lijnen een beetje opschonen.
Maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het zal gaan. Een makkelijke houding doe ik een aantal minuten over van stap 1 tot 3, een hele ingewikkelde houding kan soms wel zo'n 3 uur duren voor ik een goede lijntekening heb.
Het inkleuren ligt weer aan hele andere dingen hoe snel ik erover doe, als ik een goede dag heb kan ik een heel paard binnen 3-4 uur helemaal af hebben, soms lukt het gewoon niet en doe ik er veel langer over. Maar een tekening als deze, met complete achtergrond die ik zelf moet verzinnen, aangepaste belichting etc. Dan gok ik dat de hele tekening een uur of 30 zal duren, oplopend tot 50 als ik echt voor superrealistisch ga. Maar de exacte tijd die ik hiervoor kwijt ben ik moeilijk te zeggen omdat ik tussendoor ook een hoop tijd kwijt ben aan de stappenafbeeldingen hier. Zodra ik er even mee stop ben ik er weer uit en dan duurt het totaal langer. Als ik gewoon aan 1 stuk door had gewerkt dan had ik al veel verder geweest :+ .
[ Wil ik op versturen drukken zie ik dat Jorieke alweer iets geplaatst heeft, eigenlijk precies hetzelfde als ik heb getypt alleen dan veel beter verwoord, zoals gewoonlijk :') . Laat wel weer zien dat de meeste het eigenlijk hetzelfde ervaren :D . ]

Als je op papier tekent en je wilt je schets overzetten dan kun je dat op verschillende manier doen; carbonpapier kopen, dat leg je tussen je schets en je goede papier en je trekt je schets over, door het carbonpapier drukt het door. Hetzelfde idee krijg je als je de achterkant van je schets helemaal inkleurt met grafiet of krijt oid. Legt je schets dan op je goede papier en trek het over. Of leg je goede papier over je schetspapier en houd het tegen het raam (of een lichtbak als je die hebt) en trek het dan over.
Zo heb je alle goede lijnen op je tekenpapier zonder verkeerde lijnen en gegum van je schets.
Als het uitwerken dan niet goed is gelukt heb je altijd nog je schets en kun je het makkelijk opnieuw kleuren zonder opnieuw te hoeven schetsen :D .

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:49

Toppie :+: Heb ik weer heel veel aan, bedankt zeg!

Ik bedoelde het ook niet echt als tijdslimiet, ik was eerder benieuwd hoe snel Deborah dit kan. Als ik bijvoorbeeld veeeel langer bezig ben met stap 1 dan met bijv. stap 2, wat hier dus niet zo is en ook nog eens omgekeerd, dan weet ik dat ik iets niet goed doe, te precies al bezig ben met stap 1 of nog iets anders.
Vervelend dat ik nu geen computer heb waar ik foto's op kan zetten, anders had ik meteen een WIP gemaakt. Ik heb wel de stappen gefotografeerd, dus ik zet ze er sowieso later op als ik weer een een beetje normale computer heb. Lekker leerzaam :)

Ben erg benieuwd naar de vorderingen!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 00:30

Stap 10:
Afbeelding
Meer blauw in de merrie gedaan, hoofd gefixed en breedbeeld gemaakt. Achtergrond pas ik in een later stadium weer meer naar de paarden toe aan :) .
Witte paarden zijn eigenlijk de moeilijkste kleur om te tekenen, maar het makkelijkst is eigenlijk om er gewoon zoveel mogelijk kleuren in te stoppen := .

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:49

Gave vordering! Leuk om bij te houden hoe je je tekeningen maakt, verschilt vanaf stap 5 erg met hoe ik werk. :) Deze positie is inderdaad leuker dan recht in het midden. Heb je haar nu een aalstreep gegeven?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 02:28

Nee is geen aalstreep maar de lijntekening :+ , heb de rug wat gecorrigeerd dus buiten de lijntjes gekleurd :+ . Bij de volgende stap heb ik hem weggelaten.
Ben wel benieuwd hoe jij werkt, zeker per stukje detailleren ipv laag over laag?

Stap 11:
Afbeelding
Nog wat verschillende pasteltinten toegevoegd. De kleuren van het paard zijn zo wel aardig dus ik ga de details verder uitwerken, daarbij komen ook de diepere schaduwen en highlights. Ik begin eigenlijk altijd met de benen, veel detail en naar boven toe steeds grover op de grote vlakken van het lichaam. Nu alleen de achterbenen nog gedaan, het achterste achterbeen en de hoeven zijn niet heel erg uitgewerkt, in de woestijn komt er natuurlijk een grote stofwolk omheen dus erg veel zul je daar straks toch niet van zien ;) .

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:15

vind hem heel erg gaaf worden!! heel veel uurtjes erin maar het is het wel waard! het wordt een vrolijke kleurige plaat die vast mooi hangt boven een bank...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:42

Stap 12:
Afbeelding
Voorbenen :+ .

Zolang je de tijd niet bij houd valt het wel mee :P . Maar ik doe er nu wel ontzettend lang over, gewoon af en toe iets tussendoor en dit topic maken kost heel veel tijd. Aan 1 stuk door heb ik zo'n paard in een uurtje of 4-5 helemaal af, achtergrond kost me meestal de meeste tijd :\ .

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 01:11

heeeel herkenbaar qua techniek :D Ik werk ook op deze manier :j
alleen ik heb altijd het gevoel dat ik op veel te kleine oppervlaktes aan het prutsen ben. Op welk formaat werk jij doorgaans? (pixels, centimeters,...?)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 01:32

Deze is 60x30cm - 300dpi . Hoe groter hoe beter :j .

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 01:54

ah... ik zie het al, ik heb te weinig dpi :j
qua centimeters werk ik doorgaans op 40x25 of iets in die aard, maar die dpi staat altijd veel lager. Volgende keer wat hoger zetten :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:04

Super! ik vind alleen het rechtervoorbeen en dan met name vanaf de koot een rare draaing naar binnen hebben..

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:49

Dit is wel heel handig om te weten! blijf dit topic volgen!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:25

Je bent dan wel ontzettend lang met dit topic bezig, het is voor mij (en ik denk dat ik niet de enige bokker ben) super interessant. Dat rechtervoorbeen was me ook een beetje opgevallen, maar niet heel sterk. Ik ben benieuwd hoe je hem verder afwerkt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:31

Heel erg gaaf zoals je dit doet! Ik vraag me even iets af; je zegt in je OP dat je kleine dingen verandert, om het paard bijvoorbeeld eleganter te maken. Krijg je dan nooit de reactie dat het paard op de tekening er niet (helemaal) meer op lijkt?

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:20

leerzaam om te zien zo'n tutorial!! Mn pc is gecrashed maar ik had gelukkig m'n digitale prutsdingetjes op een schijfje opgeslagen dus daar ben ik vandaag ook weer wat mee verder gegaan. Je tekening wordt erg mooi! Over die verhoudingen zijn wel regeltjes voor, die heb ik ooit eens gelezen. Maar dat was meten met de lengte van het hoofd, en het gold alleen voor paarden als je ze recht van de zijkant af ziet :P ben benieuwd naar je volgende wip!

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:30

gebruik jij hier zo'n tekentablet voor?

verder vind ik de ogen van de merrie nog te donker.
aangezien je met het veulen nog bezig bent, maar aangezien dit een wip is, weet ik niet of je het zo laat.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:00

Ik zie niet wat jullie bedoelen met het voorbeen :+ . Misschien dat het met schaduwen eronder straks anders oogt, als ik ernaar kijk zie ik het eindplaatje al voor me en niet de wip :+ .

imd, nee eigenlijk nooit. Het gaat vooral om de uitstraling en die zit vooral in kleine lijntjes rond de ogen. Al maak ik het paard zwart dan zal die nog op het echte paard lijken := . Mijn doel is ook nooit om een foto precies na te tekenen, dat is te makkelijk, ik geef er altijd iets extra in :j .

Oliebeer, er zijn echt geen standaardverhoudingen voor paarden, ook niet alleen voor de zijkant van het hoofd, vergelijk het hoofd van bijvoorbeeld een tuiger eens met dat van een quarter, daar kun je niet dezelfde afmetingen en regeltjes voor gebruiken. Tekenen van mensen is wat dat betreft en stuk makkelijker.

drafbalk, ik gebruik een tablet ja. Het hoofd heb ik verder nog helemaal niets aan gedaan dus er staat alleen een vlek waar het oog moet komen, verder niets ;) .

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:14

Grr, hoopte op een update :=

Met dat been lijkt het voor mij (ik weet niet of TT iets anders bedoeld) net alsof de hoef meer naar achteren ligt dan de koot. Maargoed, geen idee hoe je dat moet aanpassen :=