[SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:04

Thanks Eva! :D ;)

Marjoke, ik ga ermee aan de slag, maar ik wil eerste de achtergrond afwerken voor ik verder ga met details.

Hierbij een voortgangsfoto. Nog lang niet af, maar dan hebben jullie een idee waar ik heen wil met de achtergrond. Dit is pas een eerste, streperige laag. ;) Er komen nog meer details en kleurschakeringen en nog hekwerk.

Afbeelding

Anoniem

Re: [SCH] [WIP] Cowboy met koe en kalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:56

achtergrond = mooi begin..
schitterend

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:59

Wauw, echt heel mooi. Ik doe het je niet na! :wow:

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:37

Mooi tafereel! Koeien zijn echt netjes zo, die nek van de koe vind ik juist prachtig.
Cowboy vind ik nog wel wat iel lijken, ik zou hem denk ik bij de blouse iets breder maken
om het vertekenen van de schouders ook wat te verminderen. Verder erg netjes.
De hand op het kalf is misschien nog wat te klein.

De achtergrond vind ik wel leuk, maar nog wel wat kleurloos/flets.
Ik zou nog iets met wat meer kleur doen, dan denk ik aan een cactus oid,
maar dan wel in pasteltinten zodat deze niet meer aandacht krijgt
dan de cowboy met de koeien. Ben benieuwd!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:26

janique, ze zei dat dit de eerste laag van de achtergrond is, uiteraard verandert die nog ;)
Ik vind het er aardig uitzien. Het komt helemaal goed denk ik. Goed trouwens dat de lucht niet helemaal blauw is ;)
Erg sfeervol plaatje!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:55

Ja dat las ik inderdaad, maar in deze kleurtonen vind ik het nog wat flets. Ik denk ook dat het er heel mooi uit komt te zien, ben iig erg benieuwd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:16

Daar is het ook een eerste laag voor. ;) Als ik gelijk felle kleuren aanbreng, kan ik moeilijker corrigeren.

Hier weer wat verder. Ik wacht even met de bergen in de achtergrond te detaileren. Ik doe eerst de voorgrond helemaal. Dan kan ik ook zien wat de bergen nog voor accenten nodig hebben. Ik wil ze niet te dominerend maken t.o.v. de voorgrond.

Hekwerk en gras vooraan zijn nog niet klaar, maar wilden even weer wat meer laten zien voor ik weer aan de bak mag (kindjes slapen eventjes). ;)

Afbeelding

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:18

marjoke schreef:
...Goed trouwens dat de lucht niet helemaal blauw is ;) ...
Erg sfeervol plaatje!

Dank je!

De lucht heb ik zo aangepakt vanwege je tip:
marjoke schreef:
Maar maak het niet te cliché. Een lichtblauwe lucht bijvoorbeeld wordt al snel heel nep. Probeer de lucht eerder wat bewolkt te houden met een flauwe zon, maar wel zomers, eerder lente, begrijp je? :)

Ik kon ook moeilijk een wolkenloze lucht maken, want dan zouden de schaduwen veel harder moeten zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:38

Ik vind vooral de koe erg mooi gedaan :) Net alsof je haar kan aanraken.
Het voorste stuk van het hek lijkt wel scheef? Of moet dat nog aangepast worden?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 13:11

Dank je reininglover.
Dat hek hoort scheef. Ik heb een foto gebruikt als voorbeeld en daar stond het hek ook scheef op. Ik vond dat wel iets ruigs hebben. ;) Het hek moet straks (als ik klaar ben) een vervallen en verweerdde uitstraling krijgen.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:14

goed bezig!!
ikvind hem echt heel erg mooi!

ben erg benieuwd naar het eindresultaat! zou hem zo hier op willen hangen! nu al!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:23

Wauw echt mooi hoor :j

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:32

Wauw echt super knap!!
Je hebt ook een prachtige achtergrond gekozen, succes verder!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:31

En weer een stuk verder.

Ik kom zo'n beetje in de afrondende fase. Ik ga nog werken aan de cowboy (naar aanleiding van de tips en commentaar wat ik hier gekregen heb. ;) ) En dan nog hier en daar wat bijwerken. De lucht moet ook nog wat beter, want - vooral rond de hoed - is het nog wat te streperig.

Afbeelding
(jammer dat - vooral het gras en het hek - wat fletser zijn dan IRL. In het echt knalt het meer van het doek. Heb met Picasa al wat geprobeerd aan te passen, maar niet helemaal gelukt.)

Dit is trouwens mijn inspiratie. Het ging dus vooral om de foto van de cowboy met de koeien. En later wat achtergrondplaatjes erbij opgezocht (lang leve Google Afbeeldingen).
Afbeelding

Ik heb de handen nu ook bijgewerkt. In mijn ogen al een stuk beter. Alleen eromheen moet ik nog de lucht bijwerken.
Afbeelding

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:40

De lucht vind ik nog niet zo mooi..
Té streperig maar waars. ga je dat nog aanpassen.
Of niet?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:42

Duke schreef:
...De lucht moet ook nog wat beter, want - vooral rond de hoed - is het nog wat te streperig...

;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:42

Ik blijf de borst van de cowboy te smal vinden, en de elleboog op het eerste gezicht wat laag.
Het is geen kwestie van de schaduwen op het overhemd, heb je geen model dat voor je met een overhemd met lange mouwen in dezelfde houding kan gaan staan? Dan zie je hoe de plooien vallen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:47

Wauw geweldig mooi, mijn complimenten.. Die mag over een paar jaar als ik dan niet meer thuis woon best in de woonkamer hangen!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 07:18

Cassidy schreef:
Ik blijf de borst van de cowboy te smal vinden, en de elleboog op het eerste gezicht wat laag.
Het is geen kwestie van de schaduwen op het overhemd, heb je geen model dat voor je met een overhemd met lange mouwen in dezelfde houding kan gaan staan? Dan zie je hoe de plooien vallen.

Ik ga ook nog verder aan de cowboy werken. Ik vraag of manlief even voor model wil spelen. Ik had het ook zelf al geprobeerd met zelfontspanner, maar na 20 foto's had ik nog geen geschikte. Dus poging twee om een goede voorbeeldfoto te maken, komt eraan. ;)

@Coentjuh: bedankt!

(Hij is ook voor de verkoop bedoelt. Ik hang hem in mijn eigen woonkamer en mocht er een koper zijn, dan maak ik weer een nieuwe voor in mijn woonkamer.... die ook weer te koop komt... enz, enz.)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:29

ik vind vooral de linker hand van de cowboy een beetje "nep" zeg maar, de houding vind ik nogal recht, maar niet storend, in zijn geheel vind ik het echt een super mooi schilderij geworden!!
het is dat het hier nogal zou vloeken aan de muur anders had ik hem best willen kopen!
super gedaan!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:48

@TinkerTom: ik heb de hand inmiddels nog wat aangepast. Volgens mij is hij nu beter. Foto's volgen nog. Ik moet nu alleen nog de blouse en de houding van de cowboy aanpassen, dan ben ik klaar. Dus eindfoto zit eraan te komen. ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:42

Ik vind de achtergrond er echt geweldig bij passen. Een lekker sfeerplaatje is het geworden ;)
Ik ben benieuwd hoe het eind resultaat eruit gaat zien :D

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:11

Cassidy schreef:

Ben ik het mee eens.
Maar volgens mij is het op de foto ook helemaal geen 'cowboy' maar 'cowgirl'. :))
Je plooien zijn wat onrealistisch waardoor de maten uit verhouding líjken.

De compositie en houdingen vind ik erg leuk: geen standaard portret maar wel veelzeggend. Ik stoor me aan de achtergrond, en dan met name je kleurgebruik -erg eentonig. De achtergrond zou misschien ook wat interessanter zijn als je die donkerder maakt en vager om meer diepte te creëren. Het is nog geen geheel.
Het hoofd van de koe vind ik mooi gedaan. Lijfje van het kalfje is alleen nog erg plat en dat geldt overigens ook voor sommige delen van de cowgirl.

Ik vind het jammer dat je de basis van het schilderij hebt overgetrokken en niet uit de vrije hand hebt gemaakt (als ik me niet vergis zoals je poste?).
Probeer meer te durven met kleur en contrast. Hij is nu nog erg plat maar je kunt er zeker een mooi beeld van maken. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:34

Het is op de foto geen cowgirl, maar een jonge jongen. Maar ik wilde meer een volwassen man. Vandaar zo.

En waarom moeilijk doen met uit de hand op doek tekenen, als je ook kunt projecteren. ;) Het zijn alleen omtreklijnen, dus er blijft genoeg uitdaging om te schilderen. Scheelt gewoon veel tijd en onzekerheid of de verhoudingen wel kloppen. Het is niet zo dat alle fijne lijntjes zijn overgetrokken, het is alleen maar om de verhoudingen goed te krijgen. Kijk maar naar de sheet op pagina 1 die ik daarvoor heb gebruikt. Vooral op grote vlakken (deed het eerst alleen bij muurschilderingen), is dat gewoon moeilijk en ik ben eerlijk genoeg om toe te geven dat ik dit uit gemak doe. ;)

Ik heb juist bewust gekozen voor eenzelfde kleurstelling van de achtergrond, omdat ik bang was dat de afbeelding van de koeien en de cowboy tegen de achtergrond zou wegvallen als je veel met kleuren zou gaan werken. Wilde juist een achtergrond die niet teveel de aandacht vraagt.

Wat waarschijnlijk ook plat overkomt zijn de chaps, maar ik heb een paar voorbeelden bekeken: die plooien niet of nauwelijks.

Myra, bedankt voor je kritische commentaar. Ik denk alleen niet dat ik alles wat je adviseert kan en zal doorvoeren. Ik ben het met sommige dingen wel eens en met sommige dingen niet.

De blouse en de armen ga ik nog wel aanpassen. Daarmee ben ik het met jou en Cassidy eens. Heb inmiddels een goede foto. En als je kijkt, zie je inderdaad dat bij mijn man (hét model :P ;) ) de elleboog inderdaad hoger lijkt dan bij de jongen op de foto. Ik ga nu vanuit die foto van mijn man de blouse maken en armen bijwerken. Dat zal dan toch beter overkomen dan me te houden aan de verhoudingen van de foto.
Afbeelding

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:04

Dan is het niet zo'n mannelijke cowboy haha.
Zal ook wel de houding zijn, want nu lijkt het net of hij meer taille heeft dan de gemiddelde man. ;)

Vind het wel eerlijk dat je het toegeeft dat je alleen de outline hebt overgetrokken. Het is ook zeker makkelijker, en als jij er zo meer plezier in hebt moet je het vooral doen natuurlijk.

Duke schreef:
Ik heb juist bewust gekozen voor eenzelfde kleurstelling van de achtergrond, omdat ik bang was dat de afbeelding van de koeien en de cowboy tegen de achtergrond zou wegvallen als je veel met kleuren zou gaan werken. Wilde juist een achtergrond die niet teveel de aandacht vraagt.

Als je kleuren realistischer maakt, betekent dit niet dat deze dan meer opvallen. De lucht op je schilderij is echt blauw, maar dan ook alléén maar blauw (terwijl je er 3 kleuren uit kunt halen). Je gebruikt alleen tonen, en dat maakt het schilderij plat en niet zo levendig als het kan zijn.
De achtergrond gaat niet meer opvallen als je meer kleur gebruikt, maar wordt juist meer een geheel met de voorgrond. Ik heb nu het gevoel dat het gewoon twee aparte plaatjes zijn die op elkaar zijn geplakt en nog geen samenhang hebben.

Super handig dat je man poseert! ;)
Pas wel op dat hij erg rechtop staat vergeleken met de foto/het schilderij.

Ik ben benieuwd hoe het schilderij vordert -deze kritiek is ook alleen maar opbouwend bedoelt. Wat jij ermee doet is natuurlijk helemaal aan jou. :)