*gaat er eens voor zitten om alles te lezen
Een mondriaan niet mooi vinden kan, maar dat komt enkel door het niet begrijpen. Ik moet het toegeven: ik heb het de eerste 15/16 jaar van mijn leven ook niet begrepen. Ik vond alle 'moderne' kunst (alles van na de breuk met het traditionele begin 19e eeuw zeg maar) maar niks. En vooral dat van begin 20e eeuw en later.
Totdat ik zelf leerde om expressioneel werk te maken, en in combi met veel kuntstgeschiedenis boeken lezen (ik geloof dat ik toen dat vak ook op school kreeg.) viel het kwartje gewoon opeens. En sindsdien ben ik groot fan. Je moet het begrijpen. Of het mooi is is al niet echt meer van belang. Het gaat om de gedachte. Daarom is mondriaan geen kinderwerk. Een kind zou dit niet kunnen maken. Het is geen hapklare brok.
En juist dat is het geen wat hier op bokt mist. Het geen waarom het over grote deel van de bevolking moderne kunst niet mooi vind. Vertaald= niet begrijpt. Bokt UK is wel begrijpelijk. Inderdaad pretentieloos en mooi. Er valt hier niks te begrijpen, je hoeft alleen te kijken. Dat is wat ik dus save noemde.
Maar dat begrip pretentieloos van jouw, Jorieke. Dat wil ik een beetje nuanceren. Ik vermoed dat we het wel met elkaar eens zijn op dit punt maar ergens de begrippen iets anders hebben liggen.
Anyway, wat ik bedoel. Met wat ik echt pretentie noem, dan wil je je kijken ook ergens toe bewegen. Stof om over na te denken. Zoals de schedel van damien bv. (zoals de hele YBA generatie over het algemeen) HIj wil ook andere er mee beroeren.
Maar daarmee wil ik wel onderscheid maken met mensen die een bepaalde expressie met hun werk geven. Dan hoef je nog niet direct andere er mee te willen bewegen. Volgensmij (don't shoot me if I'm wrong) had mondriaan ook geen reden om andere er mee te beinvloeden. Hij maakte, even kort door de bocht, de wereld door zijn ogen. Dat is een proces wat hij voor zichzelf deed, niet direct voor een ander.
Hoe groot die lading is die je er in stopt verschilt natuurlijk.
Om het op mij zelf te betrekken, ik ben van alle markten thuis. Inderaad ook pretentie loos, en andere keren met alleen maar pretentie. (maar dat zou ik niet snel hier plaatsen idd) Wat betrefd het pretentie loos maar wel met expressie: Soms maak ik met wat kleurtjes het karakter van het paard in een fotorealistisch portret duidelijk, een andere keer werk ik een jaar lang aan een proces om tot een eindwerk te komen. Alles met een expressionele lading, maar niet zozeer de pretentie om een ánder er over na te laten denken.
Citaat:
Voor degenen met "UK is zus en zo, en daarom plaats ik alleen bepaald soort werk op UK".
Waarom niet ook dat andere? Zo verandert er toch niets (en blijkbaar moet er wat veranderd worden?)
Waarom ik geen 'moeilijker' werk hier plaats? omdat ik denk dat er geen ruimte voor is. Zoals ik in mijn vorige post al zei, ik wilde het eens gaan proberen. *(snel een kloddertje is natuurlijk gewoon een leuk grapje. Maar als ik wil kan ik best een super abstract schilderij maken van een paard wat ik goed ken. Het kost me alleen veel tijd om daar op te komen. Zoiets doe je niet even, daar kom je pas op na onderzoek)
Ik heb het laatste half jaar niet echt iets super expressioneels meer gemaakt, maar dat ligt een beetje aan mijn beperkte woonruimte nu.
Ik heb er eerder wel aan gedacht om een groot werk van mij hier te plaatsen waar ik bijna een jaar over heb gedaan. Maar ik kon alleen maar tot de conclusie komen dat het nooit goed hier tot uiting zou komen. Je moet de dieperliggende betekenis kennen, en hoe ik daar kwam maakt het alleen maar leuker. Alleen dat valt niet zomaar op een forum neer te zetten. Laat staan het schilderij zelf, dat een duidelijke structuur had. Die structuur hoorde daar bij, die zat bij die gedachte in, het schilderij ís die gedachte. En omdat het niet plat was, ging dat niet. Zelfs nu nog kan ik uren kijken naar de structuur. (haha ja ik kan best vaak ook genieten van mijn eigen werk ook, als ik het na het maken maar een tijdje los laat) Een foto kan voor mij niet een schilderij van 1mx1m verwoorden met milimeters aan detail. Je moet zo'n schilderij van dichtbij kunnen zien, kunnen voelen/ruiken/proeven met je ogen.
En dat is ook de reden waarom ik het onteerend vind om het simpelweg op de foto te zetten en hier te plaatsen.
Én dat is de reden waarom je áltijd naar een museum moet gaan om werk te bekijken als je die mogelijkheid hebt, want al heb je nog zo'n mooie cathalogus van die schilder/collectie, het is in geenenkel geval een echte weergave van het werk.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik heel eigenlijk nooit op een echt plat werk uit kom als ik een proces maak. En dat maakt het voor mij redelijk moeilijk om zoiets hier te plaatsen.
Of er iets móet veranderen. Neehoor, dat hoeft niet, maar het zou wel leuk zijn. Ik merk in heel veel topics dat tekenaars zich ergeren aan de 'leuk hoor' reacties. Door hier een discussie te voeren over UK (ik wil niet zeggen kunst, ik probeer dat begrip ook te ontwijken hier want daar valt alleen mee te discussieren als je vantevoren een definitie af spreekt) kan er wel wat genuanceerd worden. Niemand hoeft hier van mening te verranderen, maar door ander mans mening te lezen kan je dingen wel beter begrijpen. Het politiek correcte woord 'dialoog'.
Hier een discussie voeren over wat op UK niet geplaatst wordt is eigenlijk een opstap naar dat het wel mogelijk wordt het te plaatsen
Nu vind ik het wel oprecht jammer dat sommige mensen zich daadwerkelijk aangevallen voelen. Dat is absoluut niet de bedoeling ditsoort discussies. Volgensmij heeft niemand hier de intentie een ander te beledigen. Over woordgebruik wat andere kwetsend vinden; probeer het als mede lezer te nuanceren. Om op dat knutselen terug te komen. Jorieke stelt een duidelijke definitie van wat zij onder knutselen verstaat. Of jij die titel op die definitie zou plakken doet er niet zo toe. (ik noem knutselen 3d kaarten maken, op haar definitie plak ik vaak prutsen & kliederen. Maar dat neemt niet weg dat ik gewoon door kan discussieren met haar label. Ik knutsel graag
) Of ze het nou 'knutselen' of 'x-en' noemt, waar ze het over heeft blijft het zelfde.
Ik ben het me er ook trouwens absoluut wel bewust dat ik met mijn eerste reactie hard van leer trok hoor. Het is misschien een beetje 'wat je gewend bent'. Ik hou dagelijks discussies over kunst en cultuur, dat is mijn studie, en daar dat gaat er vaak nog veel harder aan toe. Vandaar dat ik dan soms wat impulsief hier reageer misschien. Excuses