Al weer lekker even getekend, dus tijd voor een up-date. Ik begin nu met het detailleren van het hoofd. Ik ben niet iemand die detail voor detail werkt, maar zwerf over de hele tekeing, zodat ie gelijkmatig opgebouwd wordt. Komt ie:
Wow echt prachtig!! Ook heel leerzaam om precies te bekijken wat je doet. Echt super Ik durf niet zoveel commentaar te geven omdat hij nog niet af is..
Door naar de volgende up-date. Ik heb de ogen iets meer uitgewerkt en de manen wat meer uitgewerkt. Dan zie je dat de manen niet alleen maar wit zijn maar dat er in dit geval heel veel okergeel inzit. En schaduwtinten. Tekenen is vooral kijken naar wat je ziet en niet tekenen wat je weet. Dat is een essentieel verschil en ik merk dat ik mezelf ook nog vaak genoeg betrap op vooroordelen, maar als je werkelijk goed gaat kijken, zie je nog veel meer
Is het niet leuker om in beide portretten de wind dezelfde kant op te laten waaien? Dus bij de tinker de plukjes ook anar links (voor de kijker gezien) te laten gaan?
Ik vind, voor zover ik er nu al iets van mag zeggen De manen echt prachtig worden. Veel diepte en beweging en er zit een prachtige glans over. Mooi hoor!
Volgende up-date: Ik ga langzaam wat orde scheppen in de chaos Ik heb het neusje uitgewerkt. Altijd erg leuk om te doen, neuzen. Goed kijken weer en ontdekken wat de specifieke kenmerken van dit neusje zijn! Ik brei de vlakken langzaam wat aan elkaar door er maar weer een laagje overheen te doen. Zo kan ik ook de kleuren wat in elkaar over laten vloeien. (Heerlijk om te doen, wat ben ik toch een bofferd! )
Ik vind hem echt erg mooi worden. Ik vind de manen ook erg goed gelukt, vooral die boven de oren lijken echt te bewegen. Knap hoor. Neusje vind ik ook goed gelukt. Prachtig gewoon.
wauw... met wat voor een pastel werk je.. want hoe krijg je sommige lijntjes toch zo dun...
prachtig om te zien ben benieuwd naar het totaal plaatje..
Ik gebruik Derwent pastelpotloden in combinatie met een aantal kleuren van Conté. De laatste vind ik eigenlijk fijner werken, die is zachter. En die dunne lijntjes: Heel veel slijpen met een scherp mes...