Over het verhaal. Ik vind deel één goed geschreven. Paar dingetjes:
Citaat:Achter haar rug om werd er over haar gepraat, en dat wist ze. Haar ouders die avonden achtereen praatten met een wanhopige juf die niet wist wat ze met haar aan moest. En eerlijk gezegd wisten haar ouders het ook niet goed.
Haar ouders, die . . . de juf, die eigenlijk ook niet wist...
(de komma dus en het woord ook, want de juf en de ouders wisten niet wat ze met haar aanmoesten. Toch?)
Citaat:en ze wist dat ze anders was. Ze kon nooit volledig deel uitmaken van dat geheel, die structuur, want ze was anders.
anders was... was anders.
Ik zou iets doen als:
En ze wist dat ze anders was. Dat maakte dat ze nooit volledig deel uit zou maken van dat geheel, die structuur.
Verder lees ik weinig foutjes. Wel zie ik heel veel lange zinnen, met komma's opgesplitst. Dat is duidelijk jouw manier van schrijven, maar probeer het soms iets af te wisselen. Kortere zinnen maken het verhaal fijner leesbaar.
Het eerste deel twee vond ik niet echt goed. Het verhaal ging van een appart deel één over in een voorspelbaar deel twee.
Tweede deel twee was al beter. Maar er moet nu wel iets gaan gebeuren. Nu is er in twee delen namenlijk alleen maar uitgelegd wie de hoofdpersoon is. Deel één was dat niet storend, maar in deel twee vond ik het al wat saaier worden. Nog een deel met alleen maar wat de hoofdpersoon denkt over zichzelf, dat ze anders is en nergens bij hoort (niet bij haar vrienden, ouders, wie dan ook) zonder een gebeurtenis is denk ik weer een stuk minder sterk.